مقایسه سمند با ساینا S

مقایسه سمند با ساینا S

فهرست عناوین مقاله

مقایسه سمند با ساینا S

 

مهم ترین اطلاعات عمومی خودرو که هر راننده باید بداند

مقایسه سمند با ساینا S

برسی ساینا S با سمند در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درباره خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند.

در همین راستا سعی شده در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.دو خودروی تولید داخل که در یک کلاس نیستند اما از نظر قیمتی تقریبا در یک رده قرار می‌گیرند. این دو خودرو در دو شرکت بزرگ تولید می‌شوند این یعنی هر دو خدمات پس از فروش گسترده‌ای دارند.

سمند SE نمونه به حداقل رسیده سمند از نظر آپشن است و ساینا نیز در حقیقت نسل جدید تیباست که ظاهر آن کمی تغییر کرده، ولی موتور و گیربکس همان است. موتور سمند پر حجم‌تر است و البته قدرت بیشتری تولید می‌کند از این‌رو در مسیرهای سربالایی عملکرد خوبی دارد.

 

<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

مقایسه سمند با ساینا S

مقایسه سمند با ساینا S

مشخصات فنی

ساینا S دارای مشخصات فنی یکسانی با مدل‌های قبلی و همین طور کوییک S است. البته با اضافه کردن دریچه گاز برقی، این خودرو توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۵ را کسب کند و همین طور با اصلاح سیستم برق، امکان نصب آپشن‌های مختلفی فراهم شده، اما گروه خودروسازی سایپا به دلیل افزایش قیمت از خیر امکانات جدید برای ساینا گذشته است.مدل بنزینی و دنده‌ای ساینا S از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ بهره می‌برد که حداکثر قدرت و گشتاور آن به ۸۷ اسب بخار و ۱۳۰ نیوتن.متر می‌رسد. یک گیربکس دستی ۵ سرعته قدرت موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد تا سدان کوچک ملی بتواند در ۱۲.۸ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت ساینا S نیز ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت. این مدل با سوزاندن ۶.۹ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر، کم‌مصرف‌ترین تیپ ساینا است.

زیر کاپوت سمند LX سال با همان پیشرانه نام آشنا و بسیار قدیمی XU7 روبرو میشویم. البته این موتور در طول زمان دست خوش اصلاحات کوچک شده و از برخی جهات مثل آلایندگی پیشرفت‌هایی داشته است؛ اما در مجموع ساختار کلی و پرفورمنس نهایی این موتور مشابه نسخه‌های قدیمی است و با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن‌متر گشتاور، عملکرد کاملاً متوسطی از خود نشان میدهد. پیشرانه XU7 با ۱۷۶۱ سی‌سی حجم و ۸ سوپاپ، در قیاس با نسخه ۱۶ سوپاپ EF7 چیزی در حدود ۱۳ اسب بخار قدرت و ۲ نیوتن‌متر گشتاور ضعیف‌تر است و با توجه به حجم بیشتر و راندمان پایین‎‌تر، در هر صد کیلومتر رانندگی ترکیبی حدود ۰.۸۵ لیتر بنزین بیشتری از باک طلب خواهد کرد؛ اما با تمامی این صحبت‌ها پیشرانه قدیمی سمند همچنان طرفداران خاص خودش را دارد. اولین نکته این است که نسخه مجهز به موتور XU7 ارزانتر می‌باشد و در نتیجه اختلاف هزینه بابت مصرف سوخت در همین ابتدای کار تاحدی جبران میشود. نکته دوم هم در بحث هزینه‌های نگهداری است، چرا که به اعتقاد برخی موتور XU7 جان‌سخت‌تر بوده، ضمن اینکه از قطعات یدکی ارزانتری هم بهره میبرد و تعمیرات ساده‌تری دارد. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه در دور موتور پایین‌تری نسبت به موتور EF7 به دست می‌آید و همین باعث شده که علیرغم شتاب اولیه ضعیف‌تر، شاهد کشش مناسبی از جانب این موتور باشیم.

 

مقایسه سمند با ساینا S

<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

مقایسه سمند با ساینا S

مشخصات ساینا

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۸

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۸۷ اسب بخار

۸۲ اسب بخار (دوگانه – بنزین)

۷۲ اسب بخار (دوگانه – گاز)

گشتاور

۱۳۰ نیوتن.متر

۱۲۷ نیوتن.متر (دوگانه – بنزین)

۱۱۲ نیوتن.متر (دوگانه – گاز)

گیربکس

۵ سرعته دستی

CVT با ۶ دنده مصنوعی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۲.۸ ثانیه

۱۳.۴ ثانیه

۱۳.۶ ثانیه

سرعت

۱۷۰ – ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (دوگانه – بنزین)

۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (دوگانه – گاز)

۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (اتوماتیک)

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

هیدرولیک

برقی

بدنه

سدان کوچک

نوع رینگ

فولادی

آلومینیومی

 

مشخصات سمند

محور محرک

دیفرانسیل جلو

حجم موتور

۱۶۴۵ سی سی

نوع موتور

 بنزینی

 گازسوز

نوع سوخت

بنزین

گاز طبیعی CNG

حداکثر قدرت

۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (بنزین)

۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (گاز)

حداکثر گشتاور

۱۵۵ نیوتن متر در ۳۵۰۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیقه (بنزین)

۱۳۶ نیوتن متر در ۳۵۰۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیقه (گاز)

شتاب

۱۲ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت (بنزین)

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت (گاز)

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

۵ سرعته دستی

مصرف سوخت ترکیبی

۷.۵ لیتر در صد کیلومتر (بنزین)

۷.۸ متر مکعب در صد کیلومتر (گاز)

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

سیستم فرمان

هیدرولیکی

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

فنر پیچشی

نوع بدنه

سدان خانوادگی بزرگ

نوع رینگ

فولادی

 

 

<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

 

مقایسه سمند با ساینا S

طراحی ظاهری

در قسمت ظاهری تفاوت‌ها با نسخه‌ اولیه سمند بسیار اندک است. جلوپنجره جدیدتر، رنگ شدن قسمت پایین سپرها، حذف لنز چراغهای جلو و چراغهای عقب کوتاه‌تر از جمله نشانه‌های ظاهری سمند LX سال در قیاس با مدل ساده قدیمی هستند. به طور کلی تم طراحی سمند برای این روزها کاملاً از مد افتاده شده و با معیارهای زیبایی روز همخوانی چندانی نداردشایسته بود که ایران‌خودرو بجای عرضه دنا به عنوان یک خودرو جدید، آنرا به عنوان نسخه فیس لیفت شده سمند معرفی مینمود اما در هر صورت با توجه به شرایط کشور و اختلاف قیمت میان سمند و دنا میتوانیم بالاجبار از همین طراحی قدیمی هم ابراز رضایت نسبی داشته باشیم. بخصوص که طراحی سمند هرچند تکراری شده اما از خطوط اصولی و هماهنگ بهره برده است.

ساینا S از نظر ظاهری خودرو چندان جدیدی نیست و فیس لیفت ساینا EX و SX محسوب می‌شود که باعث شده این سدان کوچک ظاهر بهتری پیدا کند.جلوپنجره با طرح لانه زنبوری و نوار کرومی که دور آن را گرفته، به همراه سپر دو رنگ و گرافیک جدید چراغ‌ها، به‌روزرسانی‌های چهره ساینا S محسوب می‌شود و چراغ‌های روز در کنار مه‌شکن‌ها قرار گرفته است.نمای جانبی فیس لیفت ساینا هیچ فرقی با تیپ‌ها و مدل‌های قبلی نداشته و همان ظاهر را حفظ کرده است. البته در نسخه دوگانه‌سوز دریچه نازل گاز در کنار دریچه بنزین قرار دارد. بیشترین تغییرات در بخش عقب ساینا S دیده می‌شود. صندوق عقب، چراغ‌ها و سپر از نو طراحی شده است. با این حال، طراحی جدید کمی ناملموس به نظر می‌رسد و دیفیوزر عقب نیز چندان با قیمت اقتصادی این سدان کوچک همخوانی ندارد.المان‌های ظاهری ساینا S و کوییک S به خصوص در قسمت جلو یکسان است.

 

مقایسه سمند با ساینا S

مقایسه سمند با ساینا S

مشخصات داخلی

نارنجی‌پوشان سایپا تغییراتی زیادی در طراحی داخلی و کابین ساینا S ایجاد نکرده‌اند. همان داشبردی که در مدل‌های SX و EX به کار رفته، در فیس لیفت جدید هم دیده می‌شود. البته صفحه کیلومترشمار و غربیلک فرمان از ساینا اتوماتیک و آپشنال گرفته شده است.کیلومترشمار جدید ترکیبی از صفحه‌های گرد آنالوگ برای نمایش سرعت و دور موتور و نمایشگر دیجیتال مستطیلی شکل برای نشان دادن اطلاعات خودرو است.

با ورود به داخل کابین با فضایی قدیمی مواجه میشویم که بدلیل حالت ساده و دموده خود، حس هیجان خاصی به بیننده منتقل نمیکند. البته فرم کلاسیک استفاده شده در کابین به نوعی با ظاهر بیرونی سمند همخوانی دارد و خطوط کلی داشبورد و رودری‌ها از طرحی منطقی بهره میبرند، اما در هر صورت فضای داخلی ماشین نمیتواند اقتصادی بودن خودرو را مخفی نماید و چیزی فراتر از انتظار به شما ارائه نماید. حتی سمندهای مجهز به داشبورد جدید هم از این حیث شرایط ایده‌آلی ندارند اما این مدل دیگر جدای از بحث قدیمی بودن، تکراری و خسته کنند هم شده است.صندلی‌های سمند نشیمن قابل قبولی دارند و فضای کلی اتاق هم برای استفاده‌های خانوادگی کافی به نظر میرسد. همچنین به علت حالت حجیم داشبورد و ستون‌های بزرگ ماشین، در داخل سمند احساس امنیت بیشتری در قیاس با ساینا خواهید داشت، هرچند همین موارد به کاهش دید نسبی در قیاس با محصولات پژو منتهی شده است. صندوق عقب LX سال هم فضای مناسبی در اختیار قرار میدهد که برای مسافرت‌های خانوادگی عالی است.

 

<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

مقایسه سمند با ساینا S

 

هر دو خودرو با حداکثر سرنشین ضعیف نیستند اما سمند به واسطه بزرگ‌تر بودن اتاق فضای بیشتری برای سرنشینان در خود جای داده است.سمند خودرویی برای خانواده‌ها بوده اما کمی استهلاکش بالاتر از ساینا است. اگرچه هر دو خودرو از خدمات پس از فروش گسترده‌ای بهره می‌برند اما این خدمات پس از فروش نیز دردسر‌های خودش را دارد.کیفیت مواد به کار رفته در کابین سمند بالاتر از ساینا است، اما ساینا امکانات بیشتری را در خود جای داده است. همچنین ساینا از طراحی به روزتر و البته زیبا‌تری نسبت به سمند برخوردار است.به‌طور کلی هر دو خودرو را می‌توان انتخاب‌های خوبی دانست، اما اگر فضای زیاد و شتاب می‌خواهید سمند و اگر امکانات می‌خواهید، ساینا بخرید.

 

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی مدیران خودرو

 

 

Rate this post