مقایسه لاماری با دیگنیتی
مقایسه لاماری با دیگنیتی
در زمانهای نه چندان دور اگر جوانی قصد خرید خودرو داشت؛ به سراغ کلاسهای کوپه، کروک یا نهایتاً هاچبک میرفت اما چند سالی است که خیابانها به تسخیر کراساوورها درآمدهاند. در این شرایط خودروسازان هم به فکر مشتریان جوانتر خود هستند و یکسری از محصولات قدبلند خود را با ویژگیهای جوانپسند تولید میکنند. هرچند ما فعلاً دستمان به مدلهای روز کراساوورهای اسپرتی مثل پورشه ماکان یا بامو X4 نمیرسد اما چینیها بیکار ننشستهاند و یکسری از کراساوورهای اسپرت خود را روانه بازار ایران کردهاند.
لاماری بخرم یا دیگنیتی
موضوع بحث امروز ما هم مقایسه دوتا از همین چینیهای جوانپسند است که طرفداران پرشماری در بازار کشورمان دارند. اگر هنوز از شور و حال جوانی فاصله نگرفتهاید؛ پیشنهاد میکنیم تا پایان مقایسه لاماری با دیگنیتی همراه ما باشید.
معرفی لاماری و دیگنیتی
لاماری ایما در اصل محصولی از زیر مجموعه فورتینگ شرکت دانگ فنگ است و در بازار چین با نام فورتینگ T5 EVO شناخته میشود. این خودرو که محصول سال ۲۰۲۰ است؛ از اواسط سال ۱۴۰۱ روی خط مونتاژ شرکت آرین پارس موتور آمد و البته برای بازار ایران، نام آن به لاماری ایما تغییر کرد.
با وجود اینکه لاماری ایما اولین تجربه آرین پارس موتور در مونتاژ خودروهای سواری محسوب میشود؛ به دلایلی مثل ظاهر جذاب، مشخصات فنی مطلوب و خوشنامی گروه آرین سرمایه (مالک آرین پارس موتور) با استقبال خوبی از سوی خریداران ایرانی روبهرو شده است.
در سمت مقابل دیگنیتی را داریم که علیرغم داشتن چهره متفاوت، رابطه فامیلی نزدیکی با لاماری ایما دارد و مثل رقیبش، محصولی از دانگ فنگ است. این خودرو در بازار چین با نام دانگ فنگ ix5 شناخته میشود و از سال ۲۰۱۸ روی خط تولید قرار دارد.
دانگ فنگ ix5 از اوایل سال ۱۴۰۰ با نام دیگنیتی پرایم روی خط مونتاژ بهمن موتور آمد و با استقبال بسیار خوبی روبهرو شد. بنابراین بهمن موتور تصمیم به گسترش تیپهای این خودرو گرفت و از اواخر سال ۱۴۰۱، دیگنیتی پرستیژ را به بازار عرضه کرد.
دیگنیتی پرستیژ علاوه بر مشخصات فنی کاملاً متفاوت نسبت به دیگنیتی پرایم، یکسری تفاوتهای ظاهری و آپشنی هم با برادر ارزانتر خود دارد. ما هم امروز به دلیل تناسب بهتر قوای محرکه دو خودرو، تیپ پرستیژ از دیگنیتی را در نظر داریم و در ادامه به مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی پرستیژ خواهیم پرداخت.
مقایسه لاماری با دیگنیتی از نظر طراحی
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
مقایسه دیگنیتی با لاماری را از طراحی ظاهری آنها شروع میکنیم. خوشبختانه هر دو خودرو از نظر طراحی حرفهای خوبی برای گفتن دارند و با خطوط بهروز و استایل متفاوت خود در خیابان جلب توجه میکنند.
دیگنیتی به دلیل استایل کوپه خود، در نماهای جانبی و عقب، جذابتر و اسپرتتر از لاماری به نظر میرسد اما در نمای جلو، لاماری ایما به لطف چراغهای اصلی مخفی در گوشههای سپر و جلوپنجره بزرگ با خطوط عمودی، خشنتر و بهروزتر از دیگنیتی است.
درون کابین، اختلافها کمی بیشتر میشود. چراکه داشبورد لاماری ایما به لطف المانهایی مثل پشت آمپر یکپارچه با مانیتور مرکزی و لیور دنده الکترونیکی، بیشتر از مد روز تبعیت میکند. در حالی که داشبورد دیگنیتی پرستیژ در عین بهرهگیری از المانهای بهروز، طرح سنتی تری دارد.
مقایسه لاماری با دیگنیتی
البته در داشبورد هر دو خودرو شاهد استفاده حداقلی از دکمههای فیزیکی هستیم و برای فعال و غیرفعال کردن اکثر آپشنها باید دست به دامان مانیتور خودرو شویم. نکتهای که هرچند حسی از مدرن بودن را به سرنشینان القا میکند اما از نظر ارگونومی مطلوب نیست و باعث حواسپرتی راننده خواهد شد.
در مجموع برای مقایسه لاماری با دیگنیتی از نظر طراحی باید بگوییم هر دو خودرو استایل اسپرت و بهروزی دارند و انتخاب گزینه زیباتر کاملاً به سلیقه خریدار برمیگردد.
لاماری بهتر یا دیگنیتی
مقایسه لاماری با دیگنیتی از نظر آپشن
لاماری ایما برخلاف بخشهای طراحی و فنی، در زمینه آپشن چندان کامل نیست و نسبت به رده قیمتی خود کمبودهایی دارد. البته آرین پارس موتور قول ارائه نسخههای فولتری از لاماری را در آینده نزدیک داده است اما تاکنون از این نسخهها خبری نیست.
اما دیگنیتی پرستیژ از این نظر وضعیت بهتری دارد و از مواردی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، گرمکن صندلیهای جلو، درب صندوق بار برقی، شارژر وایرلس تلفن همراه، سنسور باران و نورپردازی داخلی با امکان تغییر رنگ بهره میبرد که در لاماری ایما موجود نیستند.
در مقابل تنها برتری آپشنی لاماری ایما به دیگنیتی در بهرهگیری این خودرو از کول باکس خلاصه میشود.
لیست کامل امکانات رفاهی لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ را میتوانید در جدول زیر ببینید:
|
لاماری ایما | دیگنیتی پرستیژ |
|
چراغهای عقب LED، مهشکن عقب، دیلایت، سنسور نور | چراغهای جلو و عقب LED، مهشکن عقب، دیلایت، سنسور نور، چراغ بدرقه |
|
USB، بلوتوث، Wifi، مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، ۶ بلندگو | سیستم صوتی پایونیر با ۸ بلندگو و آمپلیفایر ۱۵۰ واتی، USB، بلوتوث، Wifi، نویگیشن، مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی |
|
۱۹ اینچی آلومینیومی | ۲۰ اینچی آلومینیومی |
|
شیشههای برقی، شیشههای عقب دودی، پاور ویندوز، سیستم تشخیص مانع شیشههای جانبی و سانروف، آینههای جانبی تاشوبرقی با گرمکن و چراغ خوشامدگویی | شیشههای اتوماتیک در هر ۴ درب، شیشههای عقب دودی، سیستم تشخیص مانع شیشههای جانبی و سانروف، آینههای جانبی تاشوبرقی با گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
|
اتوماتیک، دریچه برای سرنشینان عقب، سیستم تصفیه هوای کابین (AQS) | اتوماتیک، دریچه برای سرنشینان عقب |
|
روکش چرمی صندلیها، صندلی راننده با تنظیم برقی در ۶ جهت + تنظیم گودی کمر | روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلی راننده در ۱۰ جهت و صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، گرمکن صندلیهای جلو |
|
کیلس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، کول باکس، فرمان سه حالته (Standard، Cozy، Sport)، درایو مد دوحالته (Eco، Sport)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) | کیلس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، نورپردازی داخلی با ۷ رنگ مختلف، سنسور باران، درایو مد سه حالته (Standard، Eco، Sport)، فرمان سه حالته (Standard، Cozy، Sport)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، شارژر وایرلس تلفن همراه، درب باک برقی، درب صندوق بار برقی |
مقایسه لاماری با دیگنیتی از نظر ایمنی
<<برای فروش و ثبت آگهی خودرو مورد نظر خود می توانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ در بحث امکانات ایمنی فعال مشابه هستند و هر دو از سیستمهای کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در شیب بهره میبرند. اما در بخش ایمنی غیرفعال، لاماری با داشتن ۶ ایربگ ۱۰ نقطهای در برابر دیگنیتی ۴ ایربگ پیروز میشود.
مقایسه لاماری ایما و تیگو ۷ پرو
با این اوصاف بایستی لاماری ایما را به عنوان برنده بخش ایمنی مقایسه لاماری با دیگنیتی معرفی کنیم. البته هیچ کدام از این دو خودرو تاکنون تحت تست ایمنی رسمی قرار نگرفتهاند و نمیتوانیم در خصوص استحکام کلی بدنه آنها در تصادفات اظهار نظر دقیقی داشته باشیم.
لیست کامل آپشنهای ایمنی لاماری و دیگنیتی را میتوانید در جدول زیر ببینید:
|
لاماری ایما | دیگنیتی پرستیژ |
|
کمربند ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیشکشنده، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC) | کمربند ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیشکشنده، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC) |
|
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (در مجموع ۶ عدد در ۱۰ نقطه) | راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو (درمجموع ۴ عدد) |
|
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (HBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS) | ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS) |
مقایسه لاماری با دیگنیتی از نظر فنی
به قسمت فنی میرسیم که به نوعی میتوانیم آن را جذابترین قسمت مقایسه لاماری با دیگنیتی محسوب کنیم. چرا که با دو چینی پرقدرت سروکار داریم.
قوای محرکه لاماری ایما مثل بسیاری از دیگر هموطنانش یک نمونه ۱.۵ لیتری توربو است. این پیشرانه که تکنولوژی میتسوبیشی را دارد و با کد ۴A95TD شناخته میشود، قادر است حداکثر قدرت ۱۹۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر را تولید کند. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به محور جلو لاماری ایما منتقل میشود.
مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد لاماری ایما هم به ترتیب برابر با ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر و ۹.۵ ثانیه است.
اما دیگنیتی پرستیژ سنت شکنی کرده است و یک قلب تپنده ۲ لیتری توربو را در سینه دارد. این پیشرانه حداکثر قدرت ۲۲۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۵۵ نیوتن متر را تولید و از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک روانه محور جلو این کراساوور کوپه میکند.
مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد دیگنیتی پرستیژ هم به ترتیب برابر با ۸.۳ لیتر در صد کیلومتر و ۹.۵ ثانیه است.
اما به بخش تجربه رانندگی مقایسه لاماری با دیگنیتی میرسیم. با وجود اینکه با دو کراساوور اسپرت و جوانپسند سروکار داریم؛ فضای کابین هر دو خودرو مناسب است و میتوانیم یک مسافرت ۵ نفره راحت را با آنها تجربه کنیم. البته در بحث فضای صندوق بار، دیگنیتی برتری دارد و فضای بار آن دقیقاً ۳۰۰ لیتر بیشتر از لاماری است.
در بحث کیفیت سواری نمیتوانیم هیچ کدام از این دو رقیب را خودرویی نرم و راحت محسوب کنیم اما در مجموع، لاماری خودرویی نرمتر از دیگنیتی است.
در بحث عملکرد فنی هم هر دو خودرو خوب هستند اما بایستی بدانید که عملکرد هیچ کدام از آنها در حد اعداد و ارقام خروجی پیشرانهها نیست. در این میان هرچند پیشرانه دیگنیتی پرستیژ به میزان قابل توجهی قویتر از لاماری ایما است اما این قدرت بیشتر چندان در عمل قابل لمس نیست.
امکانات لاماری و دیگنیتی
علت این موضوع به عملکرد گیربکس این دو خودرو برمیگردد. چراکه گیربکس دیگنیتی پرستیژ بیش از حد در معکوس کشیدنها تعلل میکند و عملکرد آن چندان با موتور هماهنگ نیست. اما گیربکس دوکلاچه لاماری ایما هماهنگی بهتری با موتور این خودرو دارد. البته گیربکس لاماری هم چندان بی عیبونقص نیست و مهمترین کاستی آن، نداشتن حالت تیپ ترونیک است.
از نظر هندلینگ هم وضعیت هر دو خودرو نسبت به کلاس بدنه خوب است اما دیگنیتی از این نظر مقداری بهتر از لاماری عمل میکند.
بالأخره لاماری بخریم یا دیگنیتی؟
به پایان مقایسه لاماری با دیگنیتی رسیدیم و وقت آن است که با جمعبندی مطالب گفته شده، ببینیم در نهایت دیگنیتی بهتره یا لاماری.
دیگنیتی پرستیژ در مواردی مثل قدرت موتور، امکانات رفاهی و گستردگی خدمات پس از فروش، برتر از لاماری است. لاماری ایما هم در بحث ایمنی و طراحی داخلی، بالاتر از دیگنیتی میایستد. از نظر طراحی ظاهری و بازار فروش هم میتوانیم امتیاز یکسانی به این دو خودرو بدهیم. اما برای مقایسه عادلانهتر این دو خودرو بایستی پارامتر قیمت را هم در نظر بگیریم.
قیمت دیگنیتی پرستیژ در شرایط فعلی بازار حدود ۱۵ درصد بیشتر از قیمت لاماری است. با این اوصاف اگر چندان در قید و بند آپشن نیستید، لاماری ایما ارزش خرید بالاتری برایتان خواهد داشت اما اگر علاوه بر جنبههای ظاهری و فنی، امکانات رفاهی هم برایتان اهمیت بالایی دارد؛ اضافه پرداخت دیگنیتی پرستیژ را تقبل کنید و به سراغ این محصول جذاب بهمن موتور بروید.
مقایسه لاماری با دیگنیتی
مقایسه لاماری با دیگنیتی توجه شما را به جدول مقایسه این دو خودرو جلب میکنیم: