مقایسه لاماری با هایما ۸s
مقایسه لاماری با هایما ۸s
کراساوورهای چینی در سالهای اولیه حضور در بازار کشور ما از نظر عملکرد فنی حرف چندانی برای گفتن نداشتند و صرفاً با ظاهر و آپشنهای قابل قبول خود، خریداران را جذب میکردند. اما یکی دو سالی است که شرایط تغییر کرده است و برخی از قدبلندهای چینی با مشخصات فنی مناسبی پا به ایران گذاشتهاند.
موضوع بحث امروز ما دوتا از همین کراساوورهای چینی جدید بازار ایران هستند که علاوه بر داشتن ویژگیهای خانوادگی، میتوانند با دینامیک رانندگی قابل قبول خود، خریداران جوان را هم راضی نگه دارند. پس تا پایان مقایسه لاماری با هایما ۸s همراه ما باشید تا ببینیم نتیجه این نبرد جذاب چه خواهد بود.
معرفی لاماری ایما و هایما ۸s
در ابتدا مقایسه هایما ۸s با لاماری ایما بهتر است معرفی مختصری از این دو خودرو داشته باشیم. لاماری ایما در اصل محصولی از زیرمجموعه فورتینگ (Forthing) گروه بزرگ دانگ فنگ است و در بازار چین با نام فورتینگ T5 EVO شناخته میشود.
این کراساوور کامپکت محصول سال ۲۰۲۰ است و از اواسط سال ۱۴۰۱ با نام لاماری ایما توسط شرکت آرین پارس موتور مونتاژ و به بازار کشورمان عرضه میشود. با وجود اینکه لاماری ایما فعلاً تنها محصول سواری آرین پارس موتور است، با استقبال مناسبی از سوی خریداران ایرانی روبهرو شده و یکی از پرتقاضاترین کراساوورهای چینی بازار کشور ما است.
مقایسه لاماری با هایما ۸s
در سمت دیگر هایما ۸s را داریم که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی و به بازار عرضه شده است. هایما ۸s از اواخر سال ۱۴۰۱ روی خط مونتاژ ایران خودرو خراسان آمد تا پس از هایما s7 و هایما s5 سومین حاصل همکاری هایما با بزرگترین خودروساز کشور باشد.
البته میزان عرضه هایما ۸s تاکنون بسیار محدود بوده و این خودرو علیرغم تمام شایستگیها، هنوز نتوانسته است جایگاه واقعی خود در بازار ایران را پیدا کند.
مقایسه لاماری با هایما ۸s از نظر طراحی
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
خوشبختانه لاماری ایما و هایما ۸s سبک طراحی بهروز و جسورانهای دارند که برای اکثر افراد جذاب است. در هر دو خودرو المانهای مشترکی مثل چراغهای جلو دوتیکه، چراغهای عقب پیوسته، آینههای جانبی پایهدار روی دربها و رینگهای بزرگ هستیم که چهرهای خشن و اسپرت به آنها میبخشد.
اما تفاوت اصلی طراحی در مجموع خطوط بدنه رقم خورده است. جایی که طراحان هایما ۸s بیشتر از خطوط شکسته و زوایای تیز استفاده کرده اما طراحان لاماری خطوط نرمتر را ترجیح دادهاند.
مقایسه لاماری با هایما ۸s
کابین لاماری ایما و هایما ۸s هم مثل ظاهر بیرونی آنها، سبک طراحی بهروزی دارد و المانهایی مثل مانیتور ایستاده تبلت مانند، غربیلک فرمان D کات و صفحه نشان دهندههای تمام دیجیتال در هر دو خودرو دیده میشود. البته داشبورد لاماری ایما به لطف طراحی یکپارچه پشت آمپر با مانیتور مرکزی، کمی بهروزتر به نظر میرسد اما در مقابل، داشبورد هایما ۸s ارگونومی بهتری دارد.
در مجموع برای مقایسه لاماری با هایما ۸s از نظر طراحی میتوانیم بگوییم که چهره لاماری ایما تاحدودی هماهنگتر و عامهپسندتر است اما ظاهر هایما ۸s به دلیل تعداد کمتر در خیابانها، خاصتر به نظر میرسد.
لاماری بهتر یا هایما ۸s
مقایسه لاماری ایما و تیگو ۷ پرو
مقایسه لاماری با هایما ۸s از نظر امکانات رفاهی
هایما ۸s به لطف آپشنهایی مثل تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلیهای جلو، کروز کنترل هوشمند، سنسور باران، نوربالا اتوماتیک، تهویه مطبوع دوکاناله، سنسور پارک جلو و… به عنوان برنده این قسمت از مقایسه هایما ۸s با لاماری ایما شناخته میشود. ناگفته نماند که تنها برتری آپشنی لاماری ایما به هایما ۸s هم در بهرهگیری محصول آرین موتور از کول باکس خلاصه میشود.
البته به تازگی آرین پارس موتور از نسخه فول آپشن لاماری با نام لاماری ایما X رونمایی کرده است که میتواند از نظر آپشن کاملاً با امثال هایما ۸s رقابت کند. اما این نسخه هنوز به بازار عرضه نشده است و ما هم امروز همان نسخه اولیه لاماری ایما را مدنظر داریم.
لیست کامل امکانات رفاهی لاماری ایما و هایما ۸s را میتوانید در قالب جدول زیر ببینید:
تجهیزات | لاماری ایما | هایما ۸s |
چراغ | چراغهای عقب LED، مهشکن عقب، دیلایت، سنسور نور | چراغهای عقب LED، مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور، نوربالا اتوماتیک |
سیستمهای مالتی مدیا | USB، بلوتوث، Wifi، مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، ۶ بلندگو | MP5، USB، بلوتوث، میرورلینک، رهیاب (نویگیشن)، تنظیم کننده صدا متناسب با سرعت خودرو، مانیتور ۱۲.۳ اینچی لمسی، ۴ بلندگو |
رینگها | ۱۹ اینچی آلومینیومی | ۱۹ اینچی آلومینیومی |
شیشه و آینه | شیشههای برقی، شیشههای عقب دودی، پاور ویندوز، سیستم تشخیص مانع شیشههای جانبی و سانروف، آینههای جانبی تاشوبرقی با گرمکن و چراغ خوشامدگویی | شیشههای برقی، پاور ویندوز، سیستم تشخیص مانع (آنتی ترپ)، آینههای جانبی تاشوبرقی، آینه میانی الکتروکرومیک |
تهویه مطبوع | اتوماتیک، دریچه برای سرنشینان عقب، سیستم تصفیه هوای کابین (AQS) | اتوماتیک دوکاناله، دریچه برای سرنشینان عقب |
صندلی | روکش چرمی صندلیها، صندلی راننده با تنظیم برقی در ۶ جهت + تنظیم گودی کمر | روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت و صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، گرمکن صندلیهای جلو |
سایر امکانات | کیلس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، کول باکس، فرمان سه حالته (Standard، Cozy، Sport)، درایو مد دوحالته (Eco، Sport)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) | کیلس استارتر، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، سقف پانوراما، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، سنسور باران، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) |
مقایسه لاماری با هایما ۸s از نظر ایمنی
<<برای فروش و ثبت آگهی خودرو مورد نظر خود می توانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
لاماری ایما و هایما ۸s مجهز به ۶ ایربگ ۱۰ نقطهای هستند و در بخش ایمنی غیرفعال، امتیازی تقریباً مشابه کسب میکنند. اما در بخش ایمنی فعال اوضاع متفاوت است و هایما ۸s برگهای برندهای مثل هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده برخورد از جلو، ترمز اضطراری، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، هشداردهنده خروج از خط و… را رو میکند تا در این قسمت از مقایسه هم به عنوان خودرو برتر شناخته شود.
البته هیچ تست ایمنی رسمی روی لاماری ایما و هایما ۸s انجام نشده است و نمیتوانیم اظهارنظر دقیقی در خصوص میزان ایمنی کلی این دو خودرو در تصادفات داشته باشیم.
لیست دقیق آپشنهای ایمنی لاماری ایما و هایما ۸s را میتوانید در قالب جدول زیر ببینید:
تجهیزات | لاماری ایما | هایما ۸s |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | کمربند ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیشکشنده، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC) | کمربند ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیشکشنده و محدودکننده نیرو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، هشداردهنده برخورد از جلو (FCW)، هشداردهنده نقاط کور (BSD)، هشداردهنده عدم حرکت بین خطوط (LDW)، سیستم کمکی جابجایی بین خطوط (LCA)، سیستم کمکی حرکت بین خطوط (LKA) |
کیسه هوا | راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (در مجموع ۶ عدد در ۱۰ نقطه) | راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (در مجموع ۶ عدد در ۱۰ نقطه) |
سیستم ترمز و پایداری | ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (HBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS) | ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BAS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، ترمز اضطراری هوشمند (AEB) |
مقایسه لاماری با هایما ۸s از نظر فنی
لاماری ایما به رسم اکثر خودروهای امروزی چینی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو مجهز است. این پیشرانه که فناوری میتسوبیشی را دارد و با کد ۴A95TD شناخته میشود؛ حداکثر قدرت ۱۹۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر را تولید و از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به محور جلو این چینی خوشتیپ منتقل میکند.
مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد لاماری ایما هم به ترتیب برابر با ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر و ۹.۵ ثانیه است.
مقایسه لاماری با هایما ۸s
اما قلب تپنده هایما ۸s اندکی بزرگتر از رقیب است و ۱.۶ لیتر حجم دارد. این پیشرانه به کمک سیستم توربوشارژر حداکثر قدرت ۱۹۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر را تولید و از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک روانه محور جلو این محصول جدید ایران خودرو میکند.
هایما ۸s با مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر، کمی خوشاشتهاتر از لاماری ظاهر میشود اما در عوض با شتاب صفرتاصد ۷.۸ ثانیه، چابکتر از رقیب خود است.
خب وقت آن است که به قسمت تجربه رانندگی مقایسه لاماری با هایما ۸s بپردازیم. با وجود اینکه لاماری و هایما ۸s جزو کراساوورهای اسپرت بازار هستند، فضای خوبی را برای سرنشینان خود تدارک دیدهاند و برای مسافرتهای خانوادگی کارآمد خواهند بود. اگر بخواهیم دقیقتر در این خصوص صحبت کنیم باید بگوییم که فضای سرنشینان هایما ۸s کمی جادارتر است اما در عوض، لاماری ایما صندوق بار بزرگتری دارد.
لاماری بخرم یا هایما ۸s
در بحث کیفیت سواری هم تفاوت چندان فاحشی بین لاماری ایما و هایما ۸s وجود ندارد و هر دو به دلیل بهرهگیری از رینگهای بزرگ، کمی خشک هستند. البته این خشکی در مسیرهای عادی و روزمره چندان آزاردهنده نیست و بیشتر در معابر خاکی و پر دستانداز خود را نشان میدهد.
مقایسه لاماری با هایما ۸s
از نظر عملکرد فنی هم هر دو خودرو قابل قبول هستند اما گیربکس AT هایما ۸s در ابتدای حرکت، عملکرد سریعتری دارد و این خودرو را از لاماری پیش میاندازد. البته لاماری در ادامه این عقب ماندگی خود را جبران میکند و در شتابگیری ثانویه پابهپای هایما ۸s راه میرود.