مقایسه اطلس G و پژو ۲۰۷
مقایسه اطلس G و پژو ۲۰۷
پژو ۲۰۷ TU3 و سایپا اطلس دو هاچبک داخلی بازار ما هستند که ایران خودرو و سایپا تولید می کنند. اما کدام یک از این دو محصول انتخاب بهتری است؟
خودروهای هاچبک همیشه از طرفداران زیادی در بازار برخودار هستند، از همین رو ایران خودرو و سایپا در سبد محصولات خود حداقل یک خودروی هاچبک دارند. سالها است که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به عنوان یک محصول شناخته شده ایران خودرو به فروش میرسد. به تازگی این شرکت پژو ۲۰۷ را هم با همان پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یعنی موتور TU3 به بازار عرضه کرده است تا بخشی از فروش بازار را به خود اختصاص دهد. در آن طرف سایپا هم نسخه فیس لیفت کوییک یعنی سایپا اطلس را روانه بازار کرده است که از طراحی خوبی نسبت به مدلهای قبلی این هاچبک دارد. حال این دو خودرو در بازار به گزینههای طرفداران اتومبیلهای هاچبک تبدیل شده است.علیرغم محبوبیت کراساوورها در بازارهای سراسر جهان، هاچبکهای کوچک سگمنت B هنوز هم خریدار دارند تا جایی که پژو ۲۰۸ پرفروشترین خودروی بازار اروپا محسوب میشود. این محبوبیت در بازار خودروی کشورمان هم خصوصاً در بین جوانان و بانوان دیده میشود اما در ایران تنوع این کلاس بسیار پایین بوده و با خروج پژو ۲۰۶، تیبا ۲ و امویام ۳۱۵ از خط تولید، انتخابها بسیار محدودتر شده است. به همین دلیل، سایپا و ایرانخودرو سعی کردهاند با عرضهٔ مدلهای بهاصطلاح جدید، تنوعی ظاهری به بخش هاچبکها ببخشند. سایپا با فیسلیفت کوییک، مدل جدیدی بنام اطلس را به بازار فرستاده و ایرانخودرو با افزودن به تیپهای پژو ۲۰۷، سعی دارد جای خالی پژو ۲۰۶ را پر کند. ، از همین رو تصمیم داریم تا به مقایسه پژو ۲۰۷ TU3 و سایپا اطلس G بپردازیم.
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
طراحی بیرونی
هردوی این خودروها در اصل فیسلیفتی روی مدلهای قدیمی هستند و ریشهٔ آنها به تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ بازمیگردد. سایپا پسازاینکه با فیسلیفت تیبا ۲ و تبدیل آن به کوییک که به لطف حال و هوای کراس مانند و البته بازار انحصاری به فروش فوقالعادهای دست پیدا کرد و آن را در انواع و اقسام تیپها و مدلها تولید کرد، دوباره اتاق جراحی خود را آماده کرده و با یک فیسلیفت دیگر، اطلس را شکل داده است. این خودرو در عقب و جلو بازطراحی کاملی را تجربه کرده تا ظاهر مدرنتری پیدا کند. تغییرات اطلس شامل چراغها، سپرها و جلوپنجره جدید میشود که علیرغم الهام گیری واضح از خودروهایی مثل فورد کا پلاس و رنو کپچر، توانسته نمایی زیباتر و مدرنتر از کوییک را به نمایش بگذارد.
در همین حال، خودرویی که با نام ۲۰۷ سالها است در کشورمان عرضه میشود، در اصل نسخهٔ فیسلیفت ۲۰۶ است که در سال ۲۰۰۸ توسط شعبهٔ برزیلی پژو انجام شد و از سال ۱۳۸۹ با نام ۲۰۷ به کشورمان آمد درحالیکه در اروپا با نام ۲۰۶ پلاس عرضه شد. این خودرو در قسمت دماغه با چراغها و سپر جدید، تغییرات بزرگی را تجربه کرده تا شبیه ۲۰۷ اصلی شود اما در عقب با ۲۰۶ یکسان بود و صرفاً گرافیک داخلی چراغها و سپر عقب آن تغییر کرد. پس از اینکه بعد از چهار سال وقفه ایرانخودرو در سال ۱۳۹۵ دوباره تولید این خودرو را از سر گرفت، گرافیک جدیدی برای چراغهای عقب و آینههای جانبی جدید را طراحی کرد و به چراغهای جلو دیلایت افزود تا ظاهر این پژوی سالخورده را کمی بروزتر کند.
بهطورکلی، هرچند پایه و اساس هردوی این هاچبکها کاملاً قدیمی است اما اطلس به لطف طراحی جدیدتر و همینطور برخورداری از عناصر کراس مانند مثل ریلهای روی سقف و روکشهای پلاستیکی روی گلگیرها، تا حدودی بروزتر از رقیب خود به نظر میرسد هرچند که در قسمت جانبی کاملاً ریشههای قدیمی خود را نشان میدهد. از سوی دیگر، با وجودی که سالها از زمان معرفی ۲۰۷ میگذرد اما این خودرو در بازار محدود کشورمان هنوز هم در برابر رقبای مدرنتری مثل اطلس میتواند حرفهایی برای گفتن داشته باشد.
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
داخل
در مورد داخل پژو ۲۰۷ حرف چندانی نمیتوان زد زیرا سالها است آن را دیدهایم و کاملاً تکراری شده است خصوصاً با توجه به اینکه قسمت پایینی داشبورد، کنسول مرکزی و رو دریها با ۲۰۶ یکسان است. به همین دلیل، هرچند در سری جدید این خودرو که در سال ۱۳۹۵ به بازار آمد نمایشگر لمسی و غربیلک فرمان جدیدی ارائه شد اما کابین ۲۰۷ کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. از سوی دیگر، درحالیکه کوییک از کابین بسیار بیروح و کسلکنندهای با داشبورد تمام پلاستیکی سیاه رنج میبرد، سایپا برای اطلس داشبورد و رودیهای کاملاً جدیدی را طراحی کرده است که با دریچههای تهویه دایرهای، نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد، تریم دورنگ مشکی و کرم و صفحه آمپر جدید، چند سر و گردن نسبت به کوییک بهتر به نظر میرسد.
مقایسه اطلس G و پژو ۲۰۷
البته برخی از این ویژگیها مثل تریم دورنگ و نمایشگر لمسی فقط در تیپهای فول ارائه میشود ولی بااینحال، فضای کلی کابین اطلس لوکستر و بروزتر از کوییک به نظر میرسد؛ بنابراین، در اینجا باید برتری را با اطلس سایپا دانست. همچنین از لحاظ جاداری کابین و فضای پای عقب هم کفهٔ ترازو به سمت اطلس سنگینی میکند زیرا همه از فضای بسیار تنگ صندلیهای عقب ۲۰۶ و ۲۰۷ خبر داریم. صندوق بار اطلس نیز با ۲۸۵ لیتر ظرفیت، کمی از ۲۰۷ با ۲۴۵ لیتر بزرگتر است. بااینحال، از لحاظ کیفیت داخلی دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند و هردو از کابین پلاستیکی بیکیفیت رنج میبرند هرچند که شاید بتوان ۲۰۷ را کمی از این لحاظ بهتر دانست.
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
مقایسه اطلس G و پژو ۲۰۷
پیشرانه
ایرانخودرو قبلاً ۲۰۷ را فقط با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 عرضه میکرد اما پس از خاتمهٔ تولید پژو ۲۰۶ در اواخر سال ۱۴۰۱، این شرکت برای پر کردن جای خالی هاچبک محبوب خود، پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپ TU3 پژو ۲۰۶ تیپ دو را هم برای ۲۰۷ ارائه کرد. این موتور تنها ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، اطلس به نسخه ارتقاءیافته پیشرانه ۱.۵ لیتری خانواده کوییک و ساینا مجهز شده که همچنان هشت سوپاپ است اما با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی سوپاپها حالا خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر تولید میکند؛ بنابراین، هرچند پیشرانهٔ اطلس هم قدیمی است و بازدهی پایینی دارد اما در مقایسه موتور TU3 گزینهٔ بهتری بهحساب میآید.
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
امکانات و تجهیزات
نسخهٔ TU3 پژو ۲۰۷ از امکانات کامل این خودرو بهره میبرد و چیزی از نسخهٔ TU5 کم ندارد؛ بنابراین، در اینجا هم شاهد ترمز ABS و EBD، دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با دکمههای کنترلی، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، نمایشگر لمسی با پورت USB، سنسور و دوربین دنده عقب، آینههای جانبی برقی با راهنما، پنجرههای برقی جلو و عقب، دیلایت و کروز کنترل هستیم. بااینحال، ۲۰۷ از لحاظ امکانات در برابر اطلس حرفی برای گفتن نخواهد داشت زیرا تیپ دستی فول این خودرو که با نام G شناخته میشود، از تجهیزات قابلتوجهی مثل کنترل کشش و کنترل پایداری، دو ایربگ، نشانگر تعویض دنده، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، سنسور دنده عقب، کامپیوتر سفری، دیلایت، غربیلک فرمان D شکل، سیستم پایش باد تایرها، چراغهای خودکار، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب، آینههای جانبی تاشو برقی، تریم دورنگ داخلی، آنتن کوسهای و سانروف بهره میبرد.
اطلس علاوه بر این تیپ، در سه تیپ دیگر هم ارائه خواهد شد که در تیپ پایه بسیاری از این امکانات وجود ندارد و سطح تجهیزات تقریباً در حد کوییک خواهد بود اما سایپا فعلاً فقط قیمت تیپ G را اعلام کرده و اولین نسخهٔ این خودرو که به بازار خواهد آمد همین تیپ خواهد بود؛ بنابراین، اطلس G در تجهیزات کاملاً نسبت به ۲۰۷ برتری دارد و پژوی ایرانخودرو در برابر رقیب سایپایی کاملاً خودروی فقیری بهحساب میآید.
مقایسه اطلس G و پژو ۲۰۷
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
رانندگی و سواری
هرچند اطلس هنوز به خریداران تحویل داده نشده و تجربهٔ رانندگی با آن را نداشتهایم ولی ازآنجاییکه این خودرو صرفاً یک فیسلیفت با تغییراتی در طراحی است، انتظار نمیرود کیفیت سواری خودرو با کوییک تفاوتی داشته باشد. همچنین هرچند پیشرانهٔ اطلس هم ارتقاء پیدا کرده است اما با قضاوت از روی کوییک GX که از همین پیشرانهٔ ارتقاءیافته استفاده میکند، در کارکرد موتور هم تفاوت چشمگیری صورت نگرفته است. این یعنی مشکلاتی که در کوییک میدیدیم یعنی لرزش و سروصدای آزاردهندهٔ پیشرانه، در اطلس هم همچنان بر قوت خود باقی خواهد بود.
از سوی دیگر، ۲۰۷ هرچند از لحاظ سروصدا، لرزش و کیفیت کلی سواری شرایط بهتری دارد اما از مشکل دیگری رنج میبرد. توان موتور TU3 حتی برای چنین هاچبک کوچکی پایین است و در سربالاییها، هنگام سبقتگیری، هنگام استفاده از کولر و زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد کاملاً راننده را ناامید خواهد کرد؛ بنابراین، این نسخهٔ ۲۰۷ بیشتر برای ترددهای شهری مناسب خواهد بود درحالیکه اطلس کشش بهمراتب بهتری دارد و قدرت ۹۰ اسب بخاری پیشرانهٔ آن برای وزن حدود یک تنی خودرو نسبتاً کافی خواهد بود.
البته اگر خواهان پیشرانهٔ قویتر TU5 در ۲۰۷ هستید میتوانید سراغ تیپ ۵ این خودرو بروید که از لحاظ قیمت اختلاف چندانی با نسخهٔ TU3 ندارد اما در این تیپ باید قید تعدادی از همان امکانات اندک ۲۰۷ مثل نمایشگر لمسی، دوربین دید عقب و کروز کنترل را بزنید و با داشبورد قدیمی ۲۰۶ کنار بیایید.
مقایسه اطلس G و پژو ۲۰۷
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
مقایسه کابین پژو ۲۰۷ و سایپا اطلس G
داخل کابین ۲۰۷ TU3 از مواد پلاستیکی با کیفیت متوسط تشکیل شده است. داشبورد این خودرو از دو بخش تشکیل شده است: نیمه بالایی که شبیه ۲۰۷ اصلی است و نیمه پایینی که شبیه ۲۰۶ است. در نیمه بالایی داشبورد، یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی قرار دارد که از سیستم مالتی مدیا پشتیبانی میکند. این نمایشگر قابلیت اتصال به گوشی هوشمند از طریق بلوتوث، پخش فایلهای صوتی و تصویری، نمایش دوربین دنده عقب و نقشه راهنما را دارد. در زیر نمایشگر، کنترلهای تهویه مطبوع و سیستم صوتی قرار دارند. در نیمه پایینی داشبورد، یک محفظه دارای درب و دو نوشیدنی گیر قرار دارد.
در میانه کنسول مرکزی، دنده دستی ۵ سرعته و دو کنترل کروز کنترل و اسپرت مد قرار دارند. فرمان این خودرو دارای چهار پره است و روی آن کنترلهای صوتی و تلفن قرار دارند. در پشت فرمان، دو کمبینیشن متر دیجیتال و آنالوگ قرار دارند که اطلاعاتی مانند سرعت، دور موتور، سطح سوخت، دمای مایع خنک کننده و کیلومتر کارکرد را نشان میدهند. صندلیهای این خودرو از جنس پارچه هستند و قابلیت تنظیم ارتفاع و عقب و جلو رفتن را دارند. دربهای این خودرو دارای آینههای برقی با چراغهای راهنمای جانبی و شیشههای برقی هستند.
سایپا اطلس G طراحی به روزتری نسبت به سایر محصولات سایپا دارد. در ساخت کابین این خودرو از تریم دو رنگ تیره و روشن استفاده شده که به طور پیش فرض مشکلی و کرمی است. جنس به کار رفته در اکثر بخشهای کابین پلاستیک خشک است. فرمان این خودرو به صورت D کات و به همراه دکمههای کنترلی طراحی شده است. در بخش بالایی داشبورد یک نمایشگر ۷ اینچ دیده میشود که میتوان از طریق آن مالتی مدیا را مدیریت کرد. روکشهای صندلی اطلس پارچهای است اما از طراحی هماهنگی را کابین برخودار است. کلاستر این خودرو بسیار جذاب طراحی شده به شکلی که عقربههای آن برعکس محصولات قبلی شرکت سایپا قرار گرفته است.
جدیدترین بخشنامه های فروش شرکت سایپا
مقایسه اطلس G و پژو ۲۰۷
امکانات مشترک بین دو خودرو به شرح زیر است :
• فرمان هیدرولیک
• دو کیسه هوا
• ترمزهای دیسکی جلو و کاسه ای عقب
• شیشه ها و آینههای جانبی برقی
• نمایشگر
• سنسور پارک عقب
• کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
• چراغ روشنایی روز و …
اطلس سایپا | پژو ۲۰۷ TU3 | |
ترمزها | جلو دیسکی عقب کاسهای | جلو دیسکی عقب کاسهای |
ترمز ABS و EBD | دارد | دارد |
سیستم کنترل کشش | دارد | ندارد |
سیستم کنترل پایداری | دارد | ندارد |
سیستم کمکی سربالایی | دارد | ندارد |
ترمز کمکی | دارد | ندارد |
ایربگ | ۲ عدد | ۲ عدد |
سیستم تهویه | نیمه اتوماتیک | اتوماتیک |
نشانگر تعویض دنده | دارد | ندارد |
سنسور دنده عقب | دارد | دارد |
فرمان | هیدرولیک | هیدرولیک |
تنظیم ارتفاع چراغ جلو | دارد | دارد |
مه شکن جلو و عقب | دارد | دارد |
پنجرهها | برقی جلو و عقب | برقی جلو و عقب |
رینگ | ۱۴ اینچی فولادی | ۱۴ اینچی فولادی |
دیلایت | دارد | دارد |
تنظیم صندلیهای جلو | دستی | دستی |
بلوتوث | دارد | دارد |
USB و AUX | دارد | دارد |
پایش باد تایرها | دارد | ندارد |
چراغهای خودکار | دارد | ندارد |
نمایشگر لمسی | ۷ اینچی | ۷ اینچی |
دکمههای روی فرمان | دارد | دارد |
دوربین دید عقب | دارد | دارد |
آینههای جانبی | تاشو برقی | تنظیم برقی |
آنتن کوسهای | دارد | ندارد |
تریم داخلی | دورنگ | تکرنگ |
کروز کنترل | ندارد | دارد |
سانروف | دارد | ندارد |
مقایسه مشخصات فنی
پژو ۲۰۷ دارای موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۴ لیتری است که با کد TU3 شناخته میشود است. این موتور میتواند حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۱۸ نیوتن متر تولید کند. این موتور با گیربکس پنج دنده دستی همراه است و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر است. سایپا اطلس G دارای موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری است که با کد M15-GSI شناخته میشود. این موتور میتواند حداکثر قدرت ۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۷ نیوتنمتر تولید کند. این موتور با گیربکس دستی پنج دنده همراه است و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر است. هر دو خودرو دارای ۸ سوپاپ هستند که دیگر در ساخت موتورها جدید از چنین تعداد سوپاپی استفاده نمیشود، شاید اگر تعداد سوپاپ این خودروها به ۱۶ عدد افزایش پیدا کند قدرت آنها هم افزایش یابد.
مقایسه اطلس G و پژو ۲۰۷
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
مقایسه مشخصات فنی
سایپا اطلس | پژو ۲۰۷ TU3 | |
پیشرانه | ۴ سیلندر M15I | ۴ سیلندر TU3 |
حجم موتور | ۱۵۰۰ سیسی | ۱۳۶۰ سیسی |
سوپاپ | ۸ | ۸ |
قدرت | ۹۰ اسب بخار | ۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۷ نیوتن متر | ۱۱۸ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
مصرف سوخت | ۶.۹ لیتر | ۶.۴ لیتر |
طول | ۴,۰۲۰ میلیمتر | ۳,۸۷۲ میلیمتر |
عرض | ۱,۶۸۵ میلیمتر | ۱,۶۶۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۵۴۰ میلیمتر | ۱,۴۴۱ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۴۱۰ میلیمتر | ۲,۴۴۳ میلیمتر |
وزن | ۱۰۷۰ کیلوگرم | ۱۰۶۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۲۸۵ لیتر | ۲۴۵ میلیمتر |
قیمت کارخانه | ۴۰۶ میلیون تومان | ۳۲۳ میلیون تومان |
قیمت بازار | نامشخص | ۵۵۰ میلیون تومان |