چه نوع لاستیکی برای خودروی ما مناسب است
چه نوع لاستیکی برای خودروی ما مناسب است
در اینجا برای ما سوال است که چه نوع لاستیکی برای خودروی ما مناسب است؟ لاستیک خودرو یا تایر خودرو ، قطعهای پلاستیکی در خودرو است که دور هر چرخ در وسیله نقلیه قرار میگیرد. بدون وجود لاستیک، حرکت خودرو یا وسیله نقلیه عملا با مخاطرات زیادی از جمله جرقهزنی ناشی از تماس رینگها با سطح زمین و امکان ایجاد آتشسوزی و انحراف وسیله نقلیه از مسیر خود همراه است. در خودروها، انتخاب نوع لاستیک ماشین، به عوامل زیادی از جمله نوع خودرو و همچنین نوع مکانی که خودرو در آن مورد استفاده قرار میگیرد، بستگی دارد. بطور مثال برای استفادههای روتین در مناطق شهری، انواع لاستیک شهری و یا برای مناطق سرد و زمستانی از انواع لاستیک یخ و برف استفاده میشود. همچنین اگر قصد گشت و گذار در مسیرهای خارج از جاده را داشته باشید، بهتر است از لاستیک آفرود استفاده کنید.
لاستیک خودرو
اولین نمونه از لاستیک خودرو در اوایل قرن ۱۹ میلادی پا به عرصه تولید گذاشت. این لاستیکها مشکل حرکت سخت چرخهای گاریها در نواحی غیر مسطح را به خوبی حل میکردند اما یک مشکل بزرگ داشتند. لاستیک مادهای است که اگر به صورت خام استفاده شود، در دماهای بالا و هوای گرم، شروع به تغییر شکل کرده و چسبناک میشود. از طرف دیگر در دمای پایین نیز، به شدت سخت و شکننده شده و به راحتی از بین میرود. از این رو استفاده از این نوع لاستیک خودرو با مشکلات بسیاری همراه بود.
در سال ۱۸۳۹، لاستیکهایی تولید شد که در مقابل دما مقاومت بهتری داشتند و چسبناک نمیشدند. اما همچنان از نوع لاستیک ساده یا توپر بودند. در سال ۱۸۸۸، اولین نمونه از لاستیکهای بادی به بازار عرضه شدند. این لاستیکها نیز مانند لاستیکهای توپر، قابل جدا شدن از چرخ نبودند و صرفا میتوانستند آنها را باد کنند. ۲ سال بعد یعنی در سال ۱۸۹۰، اولین نمونه از لاستیکهای بادی و قابل جدا شدن، توسط ادوارد میشلن اختراع شد. این لاستیکها بیشتر بر روی دوچرخهها استفاده میشدند و به عنوان لاستیک خودرو بهندرت مورد استفاده قرار میگرفتند.
سرانجام در سال ۱۹۰۴، اولین نمونه از لاستیکهای عاجدار برای خودروها به بازار عرضه شد. این لاستیکها، برخلاف انواع لاستیک خودرو قبلی، برای استفاده در جادهها و مسیرهای لغزنده مناسب بودند. با پیشرفتهای تکنولوژی، انواع دیگری از لاستیک خودرو مانند لاستیکهای رادیال، بایاس، تیوبلس و پنجررو به بازار آمدند. هنوز هم مطالعه بر روی تولید نمونههای مدرنتر لاستیک خودرو ادامه دارد و بعید نیست که در آیندهای نه چندان دور، شاهد انواع لاستیکهای بدون باد نیز باشیم.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
اجزای لاستیک
هر لاستیک از اجزای گوناگونی تشکیل شده است. معمولا مشخصات تایر به روی آن حک میشود. بزرگترین نشانه به روی تایر نام سازنده یا برند لاستیک است. در بسیاری از لاستیکها نشانههایی برای شناخت بیشتر تایر وجود دارد. دومین حرف حک شده به روی تایر روش ساخت آن را نشان میدهد. اگر حرف R به روی تایر حک شده باشد میتوان تشخیص داد که آن تایر رادیال است.
زهوار
پرکننده
بید
پوشش داخلی
آستر داخلی
دیوار جانبی
منجید
شانه تایر
تسمه محافظ
آج
انواع تایر خودرو
برای پاسخگوی به این سوال که چه نوع لاستیکی برای خودروی ما مناسب است؟ باید گفت که بطور کلی چند نوع تایر ماشین وجود دارد که هر یک متناسب با شرایط خاصی از محیط مورد استفاده این لاستیکها است. این مدلها عبارتند از لاستیکهای ۴ فصل، لاستیکهای مناسب بزرگراه، لاستیکهای مناسب تمام سطوح، لاستیکهای اسپرت یا ورزشی، لاستیکهای آفرود، لاستیکهای یخ و برف یا زمستانی و لاستیکهای کارایی بالا و لاستیک کامیون شاسی بلند و لاستیک تابستانی.
لاستیکهای ۴ فصل
این لاستیکها، همانطور که از نامشان مشخص است، برای تمامی فصول سال مناسب هستند. در این لاستیکها، نوع آج از نوع ترکیبی است و در شرایط وجود آب یا گل و لای و یا برف، عملکرد قابل قبولی خواهد داشت. همچنین این لاستیکها قیمت مناسبتری نسبت به لاستیکهای یخ و برف یا لاستیکهای تابستانی دارند. البته توجه داشته باشید که انواع لاستیک خودرو ۴ فصل، برای شرایط آب و هوایی بسیار سرد یا بسیار گرم، کارایی مناسبی ندارند و بهتر است در شرایط آب و هوایی نرمال از آنها استفاده شود. این لاستیکها به دلیل رانندگی راحتتر، هزینه پایینتر و طول عمر بیشتر آجها، برای ماشینهای شهری مناسبترند.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
مزایای لاستیک چهار فصل:
عمر بیشتر آج: تایرهای چهار فصل طوری طراحی شدهاند که دوام بیشتری نسبت به تایرهای تخصصیتر داشته باشند. به عنوان مثال، بسیاری از رانندگان عمر تایرهای چهار فصل را دو تا سه برابر بیشتر از تایرهای تابستانی میدانند.
هزینه پایین: هنگامی که شما تایرهای تخصصی برای فصلها و یا کاربریهای خاص انتخاب میکنید، در واقع هزینه زیادی برای طراحی و تکنولوژی پیشرفته پرداخت میکنید در حالی که تایرهای چهار فصل قطعا ویژگیهای نوآورانه مشابهی دارند، اما پایه طراحی آنها به سمت کاربریهای معمولی بوده است و به طور معمول قیمتهای پایین تری دارند.
گارانتی طولانیتر: تایرهای چهار فصل به منظور مقاومت استثنایی خود در مقابل سایش، آج دارند. به همین دلیل، بسیاری از مدلهای تایرهای چهار فصل با ضمانتهای طولانیتر از تایرهای تخصصی به بازار عرضه میشوند.
سواری نرم و بی صدا: اغلب مدلهای تخصصی تایر برای کشش در شرایط سخت، مسیرهای خاص و یا کاربریهای خاص ساخته میشوند اما در مقابل آسودگی به هنگام رانندگی در جادههای متوسط معیار اصلی برای طراحی تایرهای چهار فصل است.
معایب لاستیک چهار فصل:
نامناسب برای زمستانهای سخت: در هوای نسبتا سرد توام با برف، باران یا یخ، تایرهای چهار فصل، فرمانپذیری مناسبی را ارائه می دهند. با این حال، در برف و یخ سنگین، توصیه اکید می شود که لاستیکهای مخصوص برف را خریداری کنید.
نامناسب برای تابستانهای بسیار گرم: اگر شما در آب و هوای بسیار گرم زندگی می کنید، تایرهای چهار فصل تنها سطح متوسطی از کشش را فراهم میکنند. آج و ترکیبات تشکیل دهنده آنها نرمی و انعطاف پذیری تایرهای تابستانی را برای فرمانپذیری عالی در روزهای گرم و بارانی ندارند.
بنابراین وقتی به تایرهای چهار فصل دقت کنیم متوجه میشویم که نقاط قوت آنها از طرفی نقاط ضعفشان نیز به حساب می آیند. به طور خلاصه تایرهای چهار فصل به این منظور ساخته شدهاند که «همه کاره» باشند گرچه همه کاره بودن به این معنا نیست که در شرایط خاص یا تخصصی نیز کاربرد داشته باشند. در نتیجه، اشکالات تایرهای چهار فصل به مکان و مسیری که در آن رانندگی میکنید بستگی دارد. اگر محل کار و زندگی شما در شرایط آب و هوایی شدید است لاستیکهای چهارفصل ممکن است مناسبترین انتخاب نباشند.
نوآوری در تایرهای چهار فصل:
تکنولوژی STABILEDGE
این نوآوری به منظور افزایش قابلیت فرمانپذیری و پایداری خودرو در مسیرهای خشک است. تکنولوژی StabilEdge درواقع ضربه گیرهای کوچکی است درون بلوکهای آج تا آجها را باز و مسطح نگه دارند و از این طریق حداکثر کشش و انعطافپذیری حاصل شود.
تایر مدل Cooper CS5 Grand Touring ، یک مدل بسیار محبوب چهار فصل است که با استفاده از این تکنولوژی برای افزایش کشش در هنگام پیچیدن سخت، شتاب و ترمز استفاده میشود. این لاستیک دارای درجه بالایی از سیلیکاست که از آج در برابر سایش برای مدت بیشتری محافظت میکند و در نتیجه برای شرایط مرطوب و خشک مناسب است.
تکنولوژی DYNAMIC RANGE
در تایرهای دارای تکنولوژی Dynamic Range از ترکیبات سیلیکا و همچنین از طراحی نامتقارن در آجها استفاده میشود. این امر به منظور دستیابی به چسبندگی مطلوب لاستیک به زمین در شرایط جادهای خشک، مرطوب، یخ و برف میباشد. به طور خاص، این فن آوری به منظور بالا بردن تحمل لاستیک در دماهای شدید و حفظ دوام آن در مسافتهای طولانیتر ایجاد شد.
تایر مدلFalken Sincera SN250 A/S یک گزینه هوشمندانه چهار فصل است که با استفاده از تکنولوژی Dynamic Range برای سواری نرم و پایدار در تمامی جادهها و شرایط آب و هوایی کارآیی خوبی دارد. این تایر همه کاره برای حفظ انعطافپذیری و چسبندگی در دمای شدید طراحی شده است.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
لاستیک تابستانی
نام این لاستیک تقریبا بیمسماست. درواقع میتوان این نوع لاستیک را لاستیک سهفصل نامید، زیرا این لاستیکها در بهار و پاییز هم خوب کار میکنند و فقط مخصوص تابستان نیستند. بهطورکلی این لاستیک هم در جاده با آبوهوای خشک و هم در جادههای مرطوب خوب عمل میکند و آن را برای دمای هوای متوسط تا گرم طراحی کردهاند. با این لاستیک فرمان خودرو بهتر پاسخ میدهد، چسبندگی با جاده در سر پیچها افزایش مییابد و توقف خودرو خیلی سریع انجام میشود، بدون اینکه مسافت زیادی را جلو برود. بااینحال این ویژگی در لاستیک تابستانی فقط در آبوهوای بالاتر از ۴ سانتیگراد یا ۴۰ درجه فارنهایت عمل میکند. یعنی اگر دمای هوای بیرون سردتر از ۴ سانتیگراد باشد، این لاستیکها چموش میشوند و کنترل ماشین از دست راننده خارج میشود. حتی رانندگانی بودهاند که خودروی قدرتمندی داشتهاند، اما با این لاستیکها در هوای سرد کنترل ماشین را از دست داده و تصادف کردهاند.
انواع لاستیک تابستانی
لاستیک تابستانی هم مانند لاستیکهای چهارفصل انواع مختلفی دارد. این لاستیکها را میتوان با توجه به قابلیتهایشان، از کمترین توانایی به بیشترین توانایی به سه گروه اصلی تقسیم کرد:لاستیک با عملکرد عالی
لاستیک با عملکرد حداکثری
لاستیک با عملکرد فوقالعاده بالا
لاستیکهای تابستانی بیشتر در خودروهای قدرتمندی مانند پورشه، کوروت، مرسدس ایامجی و موستانگ به کار میروند.
لاستیکهای مناسب بزرگراه
ماشینهای سنگین و به اصطلاح باری، معمولا علاوه بر وزن خود ماشین، مقادیر قابل توجهی از بار را نیز بر روی لاستیکها اعمال میکنند. در نتیجه باید لاستیک خودرو مورد استفاده در آنها علاوه بر تحمل بار زیاد، با شرایط آب و هوایی نرمال و رانندگی طولانی مدت نیز، بهترین کارایی را ارائه دهد. آجها در این لاستیکها، به شکل بلوکهای جدا از هم به همراه شیارهای ریز زیاد است. از انواع لاستیک خودرو مناسب بزرگراه، به دلیل طول عمر مناسب آجها، فرمانپذیری بهتر، بهینه کردن مصرف سوخت و بهبود فرایند پیچیدن یا ترمزگیری، در انواع ماشینهای سنگین باربری و یا خودروهای شاسی بلند استفاده میشود.
مزایای لاستیک بزرگراه:
عمر بیشتر آج: تایرهای بزرگراهی به طور معمول با الگوهای خاص آج طراحی شدهاند که سر و صدا را کاهش می دهند و گرما را از بین می برند، که به نوبه خود سبب تضعیف سایش و عمر طولانی تر تایر می شود.
کشش بهتر در جادههای مرطوب: اکثر مدل ها به ریزشیارهایی برروی آج (اغلب در یک الگوی موجی یا زیگزاگ) مجهز هستند که به سرعت آب را از بین کانال آجها عبور میدهد و باعث افزایش کشش در جادههای مرطوب می شود.
مصرف سوخت بهتر: تایرهای بزرگراه برای رفت و آمد طولانی و عملکرد در جاده های آسفالت با سرعت بالا طراحی شدهاند. یکی از ویژگیهای اصلی این مدل ها ارائه یک سواری نرم و آرام با مصرف سوخت بهینه است. این تایرها به خصوص برای کامیونها و خودروهای شاسی بلند، سودمند است.
ترمز گیری و پیچیدن بهتر: طراحی آج در تایرهای بزرگراه به گونهای است که در مقایسه با انواع دیگر تایر ترمزگیری و پیچیدن عالی را امکان پذیر میکند.
معایب لاستیک بزرگراه:
ضعف در شرایط زمستانی: در حالی که بسیاری از مدلهای بزرگراه میتوانند در جادههای مرطوب ودر برف سبک خوب عمل کنند اما الگوهای آج آنها برای برف سنگین و یا در شرایط یخزدگی جاده طراحی نشدهاند.
عملکرد ضعیف در خارج از جاده: با توجه به الگوهای تهاجمی کمتر آج تایر (به معنای صرفا برای جاده های آسفالته)، تایرهای بزرگراه در خاک، شن، ماسه و گل کشش مطلوبی ندارند.
نوآوری در تایرهای بزرگراه:
تکنولوژی ۳D MICRO GAUGE
این تکنولوژی که توسط شرکت کوپر اختراع شده است. ریز شیارهایی در سطح آج برای حفظ کشش در جادههای مرطوب به کار گرفته شده که باعث بهبود ثبات و افزایش چسبندگی تایر میشوند. همچنین در ترکیبات این نوع لاستیک از سیلیس جهت انتقال گرما استفاده شده است. ترکیبات سیلیس به علاوه برای کاهش مسافت ترمز و همچنین برای کاهش مصرف سوخت کارایی دارد.
مدل Cooper Evolution Tour با استفاده از فناوری ۳D Micro Gauge به منظور افزایش عمق آج تایر و ایجاد فرسایش یکنواخت در طول عمر لاستیک طراحی شده است. این نوع تایر همچنین از الگوی ۵ ردیفه آج و شانههای جانبی گستردهای برخودار است که برای جلوگیری از حبس آب در بین آجها و قطع تماس لاستیک با زمین موثر خواهد بود.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
لاستیکهای مناسب تمام سطوح
این لاستیکها همانطور که مشخص است، مجهز به نوعی از آج هستند که رانندگی با این لاستیکها را چه در سطوح آسفالت و چه در محیطهای خارج از جاده، امکانپذیر میکند. آج در انواع لاستیک خودرو مناسب برای تمام سطوح، از نوع آج باز است. این لاستیکها به دلیل اینکه تقریبا ۴ فصل هستند و همچنین به خاطر وجود دیوارهای تقویت شده، قابلیت تحمل بار بیشتر را دارند، در انواع خودروهای سبک، سنگین و باربری، شاسی بلند مانند ماشینهای صحرانوردی و یا انواع وانت مورد استفاده قرار میگیرند.
تایرهای تمام سطوح برای:
کامیونهای سبک
وانتهای پیکاپ
خودروهای شاسی بلند
خودروهای چهار چرخ محرک
ایدهآل هستند.
مزایای تایرهای مناسب برای تمام سطوح:
قابلیت کار در کل سال: به دلیل اینکه این نوع تایر برای دوام در شرایط سخت، هم در جاده و هم خارج از جاده طراحی شده اند انتظار میرود که در شرایط برف و یخ و یا در شرایط گرم و بارانی نیز کشش و چسبندگی خوبی را ارائه دهند اما در واقع لاستیکهای زمستانی و تابستانی در شرایط مخصوص خود نسبت به این نوع تایر بهتر عمل میکنند.
دیوارههای تقویت شده: در بسیاری از مدلهای تایرهای تمام سطوح، دیوارهای تقویت شده را در طرفین خواهید دید. هدف اصلی از این کار افزایش تحمل بار در شرایط مختلف جادهای است. این مدلها برای وسایل نقلیه سنگینتر که بیشتر در خارج از جادهها استفاده میشوند بسیار خوب عمل میکنند.
طراحی باز آجها: الگوی آجهای باز چیزی است که باعث می شود تایرهای تمام سطوح در خارج از جاده کارآمد باشند. عناصر آجدار چند منظوره با قفل شدن در یکدیگر باعث می شوند تا این تایرها بتواند در سنگ، گل و همچنین جادههای آسفالت از کشش و چسبندگی خوبی برخوردار باشند.
معایب تایرهای مناسب برای تمام سطوح:
صدای بلند: با توجه به طراحی آج که برای رسیدن به حداکثر کشش استفاده می شود، تایرهای تمام سطوح صدای بلندتری نسبت به تایرهای ساخته شده برای جادههای آسفالت ایجاد میکنند. تایرهایهای تمام سطوح به طور معمول دارای شیارهای متقارن هستند که هوا را از طریق آنها عبور می دهند و در نتیجه سر و صدای بلندتری به خصوص در بزرگراهها و خیابانها ایجاد می کنند.
عمر کوتاه تر آج: تایر تمام سطوح با لاستیک نرمتر ساخته شده است که می تواند برای ارائه عملکرد خوب در سطوح متنوع منطبق شود. متاسفانه، عارضه جانبی این امر، فرسایش سریعتر آج در این نوع تایر نسبت به انواع دیگر است.
مصرف سوخت غیربهینه: از لحاظ مصرف سوخت هنگام مقایسه تایرهای تمام سطوح و تایرهای بزرگراه، تایرهای بزرگراه برنده میشوند. تایرهای تمام سطوح برای حداکثر کشش طراحی شدهاند که به نوبه خود باعث مصرف سوخت غیر بهینه می شوند. با این حال، به دلیل اینکه این لاستیکها برای رانندگی در جادهها و همچنین خارج از جاده مورد استفاده قرار می گیرند اکثر مدلهای آن به نسبت لاستیکهایی که به طور خاص برای خارج از جاده ساخته می شوند مصرف سوخت کمتری به ازای مسافت پیموده شده دارند.
نوآوری در تایرهای تمام سطوح:
تکنولوژی PITCH SEQUENCING:
این تکنولوژی در کاهش صدا بر اثر تماس ناگهانی، جاده و آج موثرند. طراحان تایر در طراحی خود ردیف چندتایی آج را به کار میبرند تا در اندازه و در شکل بلوک آج متنوع باشند. قرار دادن بلوکهای آج و شیارهای جانبی در کنار آن با هدف تغییر صدا است.
تایر مدل MasterTech Courser A / T2 بهترین گزینه در میان تایرهای همه کاره و تمام سطوح است که دارای طراحی ۵ ردیفه آج برای عملکرد مطلوب است. این مدلها با اصلاح شکل ظاهری آج، عملکردشان بهبود یافته و حداقل صدا را خواهند داشت.
تکنولوژی Adaptive Traction Technology: فن آوری کشش تطبیقی که توسط شرکت کوپر اختراع شده است، جهت انعطاف پذیری و بهبود کار تایرهای تمام سطح و هماهنگی یکپارچه با سطوح سنگی و نرم در هر دو هوای گرم و سرد است.
تایر مدل Cooper Discoverer AT3 Line از تکنولوژی کششی تطبیقی که برای خودروهای شاسی بلند و کامیونهای سبک طراحی شده است استفاده میکند. شرکت کوپر به تایر مدل AT3 میبالد چراکه هم برای رفت و آمدهای روزانه و هم برای ماجراهاجویی های آخر هفته کاملا مناسب است. استفاده از ترکیب آلیاژهای سیلیکا، طراحی کاربردی برای تمامی شرایط آب و هوایی، محدوده وسیع دمایی، همچنین کاربرد مناسب آن برای تمامی سطوح، این تایرها را یک پله بالاتر از انواع دیگر قرار میدهد.
لاستیکهای اسپرت یا ورزشی
تایرهای ورزشی در کامیونتها و وانتهای پیکاپ سبک استفاده میشوند و برای فرمانپذیری و عملکرد عالی و البته متناسب با ظاهر آنها طراحی شدهاند. تایرهای ورزشی با توجه به تماس بیشتر در جادههای آسفالته چسبندگی عالی را ارائه میکنند. این تایرها معمولا با رینگهای بزرگتر استفاده میشوند و با نسبت ارتفاع به عرض کم، که معمولا ۵۵ درصد یا کمتر هستند، به بازار ارائه میشود. تایرهای ورزشی معمولا با شمارههایی مانند ۵۵/۲۲۵ (۵۵ نسبت ابعاد) عرضه میشوند. این اعداد نسبت ارتفاع تایر به عرض آن را به صورت درصد نشان میدهند. به عنوان مثال، در ۲۲۵/۷۵ ارتفاع تایر ۷۵% از ۲۲۵ میلیمتر = ۱۶۹ میلی متر خواهد بود.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
مزایای لاستیک ورزشی:
مصرف سوخت بهینه: به دلیل اینکه این تایرها برای جاده های آسفالته طراحی شدهاند در اکثر مدلها با توجه به مصرف سوخت بهینه تولید میشوند.
عملکرد بهتر: معیارهای تولید تایرهای ورزشی این است که برای خودرو هنگام پیچیدن، ترمز، هدایت و… برتری و رقابت ایجاد میکنند. سطح تماس گستردهتر و دیواره محکم تایر، نیروهای جانبی و گریز از مرکز بهتری را در سرعت بالا تحمل میکنند.
ظاهر عالی: تایر مناسب برای ماشینهای ورزشی پر زرق و برق باید متناسب با ظاهر آنها باشند. تایرهای ورزشی با الگوهای جذاب برای تکمیل خودروهایی که در آنها استفاده می شود تولید شدهاند.
معایب لاستیک ورزشی:
مستعد آسیب: تایرهای ورزشی برای استفاده در جادههای خشن تولید نمیشوند. بنابراین افتادن در چاله به طور بالقوه باعث میشود که لبه رینگ دیواره تایر را بریده یا باعث آسیب به چرخ شوند.
فرسایش سریع: این تایرها ها با ترکیبات نرمتر برای چسبندگی و کشش بهتر طراحی شدهاند که به این معنی است که بیشتر در معرض سایش قرار میگیرند.
سواری سفت: با توجه به کوتاه و سخت بودن دیواره جانبی، تایرهای ورزشی دارای قدرت جذب ضربه کمتری هستند که باعث می شود سواری با وسیله نقلیه حسی خشن داشته باشد. این امر به خصوص در جادههای آسیب دیده و ناهموار مشهودتر است.
نوآوری در تایرهای ورزشی:
تکنولوژی SIPING ACTIVE TRACTION
نوآوری ریز شیار فعال توسط شرکت دانلوپ اختراع شده است. این سیستم با استفاده از سه نوع منحصر به فرد از انواع ریز شیار بر روی آجها (sip) طراحی شده که برای کشش، چسبندگی و افزایش کشش هنگام فرمانگیری، هدایت و ترمز دارای کارآیی بهتری است.
تایر مدل Achilles ATR-K Economist یک تایر ورزشی با عملکرد بالا است که از فناوری Active Traction Siping بهره میگیرد. این تایر از نظر سبک، عملکرد و راحتی بسیار قوی است و دارای قیمت مقرون به صرفه نیز هست. شیارهای عمیق، لبههای متعدد و ریزشیارهای اضافی کشش بسیار عالی و چسبندگی در کل سال را ارائه میدهد.کاربران این مدل را یکی از متنوعترین تایرهای ورزشی در جادهها میداند.
تکنولوژی خود پشتیبان SELF-SUPPORT
پیشرفت دیگری از شرکت دانلوپ تکنولوژی خود پشتیبان است. این فنآوری از یک ساختار خاص در دیواره جانبی استفاده میکند که اجازه میدهد رانندگی با یک تایر پنجر تا مسافت ۸۰ کیلومتر با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت در شرایط طبیعی امکانپذیر شود.
تایر مدل Dunlop SP Sport 5000 یک مدل مرسوم و مدرن است که از فناوری خودپشتیبان استفاده میکند. این مدل برای عملکرد بالا و انعطاف تایرهای تمام فصل برای جادههای مرطوب، خشک و زمستانهای خفیف طراحی شده است.
لاستیکهای آفرود
ماشینهای صحرانوردی نمیتوانند از لاستیکهایی که برای خودروهای معمولی به کار برده میشود، استفاده کنند. این خودرو به دلیل شرایط خاص محل حرکت خود، نیازمند نوع خاصی از لاستیک خودرو به نام لاستیکهای آفرود هستند. در این لاستیکها، آجها به صورت بلوکهای مستقل و بزرگ و با فاصله بیشتری از لاستیکهای معمولی طراحی شده است. این لاستیکها به دلیل سختی و مقاومت قابل توجه در برابر بریدگی، ضربه و سوراخ شدگی و همچنین فرمانپذیری عالی، برای ماشینهای صحرانوردی و آفرود بسیار مناسب هستند.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
تایر مناسب گل و لای
در حالی که تایرهای تمام سطوح برای رانندگی خوب در هر دو حالت جاده و خارج از جاده ساخته شدهاند، تایرهای گل و لای، همانطور که از نامشان مشخص است، به طور خاص به عنوان تایرهای خارج از جاده طراحی شدهاند. تایرهای گل و لایی میتوانند بر روی هر سطح از گل تا ریگزار و تپههای شن و ماسهای غیر هموار حرکت کنند.
در تایرهای گل ولای، بلوکهای آج بزرگتر و فاصله بین آنها بیشتر از تایرهای تمام سطوح است. این تفاوتها برای پاک کردن گل و همچنین گرفتن و رها کردن سطح زمین به طور موثر برای ایجاد حداکثر تماس لاستیک با زمین برای کشش بهتر طراحی شده است.
مزایای لاستیک مناسب گل و لای:
کشش فوق العاده در شرایط دشوار: تایرهای گل و لای دارای آجهای عمیقی هستند که به حفظ کشش در انواع جادههای سخت کمک میکنند.
مقاوم در برابر برش، تکه شدن و ضربه: به طور پیش فرض، لایه سطحی محافظ روی تایرهای گل و لای باید بسیار با دوام باشد. تایرهای گل و لای طوری طراحی شدهاند که ناهمواریهای جادهای را تحمل کنند. همچنین این تایرها در برابر برش، تکه شدن و سوراخ شدن بسیار مقاوم هستند.
طراحی چند لایهای: اکثر تایرهای گل و لای دارای دیواره جانبی ۳ لایه هستند. دیواره جانبی قوی علاوهبر دوام اضافی به تایر اجازه میدهد تا با استفاده از فشار باد کم، عملکرد خارج جادهای را بهبود دهد.
معایب لاستیک مناسب گل و لای:
صدای بلند در جادهها: با توجه به الگوهای آج و حفرههای عمیقتر بین آنها، رانندگی در جادههای آسفالته با تایرهای گل و لای صدایی بسیار بلند ایجاد میکند.
کاهش فرمانپذیری در آسفالت: در حالی که هدایت تایرهای گل و لای در مسیرهای خارج جادهای خوب است، کنترل و هدایت آن در جادههای آسفالته کیفیت خوبی ندارد.
نوآوری در تایرهای مناسب گل و لای:
تکنولوژی ۳D CANYON SIPE
این تایرها با داشتن شیارهای عمیق آج و همچنین با استفاده از فناوری ریزشیارهای سه بعدی پیوسته گل، خرده سنگها و .. به بیرون پرتاب میکنند. تا خودرو بتواند به صورت مطمئن مسیرهای شیبدار و زمینهای مختلف را بپیماید.
تایر مدلFalken Wildpeak A / T3W از این تکنولوژی به همراه مجموعهای از ویژگیهای چند منظوره استفاده میکند. این مدل تایر در میان صاحبان کامیون، خودروهای شاسی بلند و جیپ در همه جا طرفداران بسیاری به دست آورده است. الگوی دیواره جانبی این مدل، سطح بسیار بالایی از کشش و پایداری در محیط خارج از جاده را در تمام طول سال فراهم میکند.
لاستیکهای یخ و برف یا زمستانی
لاستیک مناسب یخ و برف یا لاستیک یخ و برف، نوعی از لاستیک خودرو است که برای شرایط برف و یخبندان طراحی شده است. عمق آجها در این نوع لاستیک از لاستیک های معمولی بیشتر است. علاوه بر این موضوع، این نوع لاستیکها نسبت به لاستیکهای عادی، چسبندگی بیشتری با سطح جاده دارند و مانع از لیز خوردن خودرو بر روی سطح جاده خواهند شد و فرایند ترمزگیری را نیز بهبود میبخشند.
هنگام توقف یا گردش در یک جاده لغزنده، حتی یک خودروی چهارچرخ متحرک با لاستیکهای چهارفصل نمیتواند بهخوبیِ یک خودروی دیفرانسیل جلو با چهار لاستیک زمستانی عمل کند.
لاستیکهای زمستانی به گونهای طراحی شدهاند که در آبوهوای سرد بهخوبی کار میکنند، اما بهمحض گرمشدن هوا دیگر نمیتوانند بهخوبیِ لاستیکهای چهارفصل یا تابستانی عمل کنند و کنترل خوبی به شما نخواهند داد.
بنابراین اگر در منطقهای زندگی میکنید که سالی یک بار برف سنگین میبارد، بهتر است این لاستیکها را بهعنوان لاستیک دوم خریداری کنید و در باقی سال از همان لاستیکهای چهارفصل یا تابستانی استفاده کنید.
مزایای لاستیک برفی و زمستانی:
بهبود چسبندگی: هنگامی که شما باید در برف و یا یخ سنگین رانندگی کنید هدف اصلی تایرها ایجاد چسبندگی بهتر است و این همان کاری است که تایرهای زمستانی انجام میدهند. این تایرها دارای لاستیک نرم و آج عمیق هستند که بهترین کشش ممکن را ایجاد میکنند. بعضی از مدلها از میخهایی برروی آج برای کنترل بیشتر در شرایط آب و هوایی بسیار شدید استفاده کردهاند.
ترمز بهتر: در جادههای نرم و صاف زمستانی، ترمز همه چیز است. بر خلاف تایرهای تمام فصل که میتواند به آسانی قفل شود و بر روی سطوح لغزنده لیز بخورد، آج تایرهای برفی / زمستانی در برف و یخ فرو میرود تا اطمینان حاصل شود که در صورت نیاز میتوانید به سرعت متوقف شوید.
معایب لاستیک برفی و زمستانی:
تایرهای زمستانی میخدار به جادهها آسیب میزند و هدایت ضعیفتری به دنبال دارد: تایرهای برفی/ زمستانی با توجه به طراحی خاصشان نسبت به همتایان تمام فصل خود فرمانپذیری ضعیفتری در جاده های خشک و نیمه زمستانی ارائه میدهند.
شکننده هستند: به دلیل اینکه تایرهای برفی / زمستانی با لاستیک نرمتری نسبت به لاستیکهای معمولی ساخته شدهاند سریعتر به سایش تمایل دارند. با این حال رانندگان میتوانند برای رانندگی با تایرهای برفی در شرایطی که برای آن ساخته نشدهاند سریعا آج و چسبندگی تایر را از بین ببرند.
نوآوری درتایرهای برفی/ زمستانی:
فناوری SNOW GROOVE
تکنولوژی شیارهای برفی از ترکیبهایی با میزان بالای سیلیکا در آج و الگوهای آج طراحی شده برای ارائه بهترین فرمانپذیری ممکن در برف، جاده یخ زده و هر شرایط دیگر سخت زمستانی استفاده میکند. تکنولوژی شیارهای برفی لبههای درگیر شونده محکمی را به تایر میدهد تا عملکرد کششی و زمستانی آن افزایش یابد.
تایر مدل Cooper Discoverer M+S یک تایر با کیفیت بالای زمستانی و دارای میخ برروی آج است که از تکنولوژی شیارهای برفی استفاده میکند. علاوه براین، طرح دندانههای ارهای در مرکز تایر و آجهای بلوکی آن پایداری خودرو و یکنواختی فرسایش را افزایش میدهد.
فناوری SNOW TRAPPING
آجهایی که شامل این تکنولوژی گیرانداختن برف هستند طوری طراحی شدهاند تا برف را در محل پس از تماس اولیه با تایر نگه دارند. هدف طراحی این است که چسبندگی را از طریق تماس برف بر روی برف بهبود بخشند.
تایر مدل Cooper Discoverer True North از تکنولوژی Snow Trapping برای وسایل نقلیه مسافری که در معرض شرایط شدید زمستانی قرار دارند استفاده میکند. این مدل با ساختارهای کاهنده سر و صدا ترکیب شده است تا از سواری آرام در هر شرایطی اطمینان حاصل شود.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
رونمایی بامو i آندرتی از خودروی جدید فرمول E
تایر کامیون و ماشین شاسی بلند
لاستیک کامیون / شاسی بلند در تمامی اشکال و اندازهها تولید شده است. همانطور که از نامش نیز بر میآید این تایرها برای نصب بر روی وسایل نقلیه مسافری و شاسی بلند طراحی شدهاند. برای کسانی که نیاز به حمل بار سنگین یا تریلر دارند این تایرهای کامیون سبک بهترین انتخاب هستند اما برای علاقمندان به رانندگی خارج از جاده تایر تمام سطوح یا گل و لای مناسب کامیون/شاسی بلند می تواند راه حل ایده آلتری باشد. تقریبا هر نوعی از تایرهای فصلی و یا تمام سطوح، بسته به نیاز و کاربرد مورد نظر، می تواند بر روی یک کامیون یا شاسی بلند سوار شده و کارآیی داشته باشد.
مزایای لاستیک کامیون و شاسی بلند:
ارتفاع از زمین: بسیاری از رانندگان برای رانندگی در خارج از جاده تصمیم به انتخاب تایرهای کامیون / شاسی بلند بزرگتر برای ایجاد ارتفاع بیشتر در زمینهای سنگلاخی میگیرند. تایرهای بزرگتر خودرو را در برابر موانعی که می تواند به طور بالقوه به موتور یا قطعات شاسی آسیب برساند محافظت می کنند.
کشش بهتر: از آنجا که تایرهای کامیون / شاسی بلند جرم بیشتری نسبت به تایرهای وسایل نقلیه کوچکتر دارند با سطح جاده تماس بیشتری خواهند داشت.
بهبود عملکرد در شرایط مرطوب: صرف نظر از نوع تایر کامیون/ شاسی بلندی که دارید باید بدانید داشتن این تایرها مزیت بزرگی است چون در مسیرهای مرطوب بسیار خوب عمل میکنند و برای جلوگیری از سرخوردن روی آب به ویژه مدلهای پهنتر بسیار کارامد هستند. به طور کلی تایرهای کامیون / شاسی بلند دارای بلوک های آج و کانالهای آب بزرگتر برای بهبود سطح تماس هستند.
معایب لاستیک کامیون و شاسی بلند:
فشار بر سیستم ترمز: هنگام رانندگی با یک تایر بزرگتر قدرت بیشتری برای توقف نیاز دارید. حتی با استفاده از تایرهای کامیون/ شاسی بلند کمی بزرگتر از تایر عادی لنت ترمز به سرعت فرسوده می شود.
تایر بزرگتر مصرف سوخت را افزایش میدهد: تایر بزرگتر از نوع تمام سطوح یا گلولای برای کامیون / شاسی بلند وزن بسیار بیشتری نسبت به لاستیکهای معمولی دارد. اگر شما اندازه لاستیک کامیون / شاسی بلند را افزایش دادهاید نتیجه این است که موتور باید سخت تر کار کند و سوخت بیشتری بسوزاند.
نوآوری در تایرهای شاسی بلند:
تکنولوژی پیشرفته REACTIVE CONTOUR
این تکنولوژی طراحی شده است تا خطوط کنتور تایر را قادر سازد به شرایط مختلف جادهها واکنش مناسب داشته باشد. هدف این تکنولوژی کمک به بهبود فرسایش آج و تماس بهتر با سطح زمین و طول عمر تایر است.
تایر مدل General Grabber یکی از بهترین تایرهای کامیون با عملکرد بالا در بازار است. این تایر یک مدل تمام سطوح است که برای کشش در شرایط سختتر ساخته شده است.در این تایر از فنآوری پیشرفته Reactive Contour استفاده میشود تا ضمن تطبیقپذیری با سطوح مختلف فرسایشی یکنواخت در آجها داشته باشد.
تفاوت لاستیکهای تابستانی و زمستانی از دیدگاه بامو
لاستیکهای کارایی بالا
تایرهای با کارایی بالایی که امروزه میشناسیم در اوایل دهه ۱۹۸۰ یعنی زمانی که شرکت Goodyear تعدادی از اتومبیلهای دارای عملکرد بالا (شورولت کوروت) را به این تایرها مجهز کرد، به آمریکا معرفی شد. تایرهای دارای کارایی بالا همانند تایرهای ورزشی که عموما از آنها به عنوان لاستیک تابستانی یاد میشود برای فرمانپذیری و کشش برتر در جادههای آسفالته و هموار برای شرایط مرطوب و همچنین برای شرایط خشک طراحی شدهاند. این نوع تایرها برای افرادی که به دنبال یک تجربه رانندگی هیجانانگیز هستند و برای رانندگی با خودرویی با عملکرد بالا در حداکثر ظرفیت آن، ضروری است. تایرهای با کارایی بالا معمولا دارای دیوارههای جانبی محکم، کوتاه، بلوک های آجی بزرگ، و پوشش نایلونی روی کمربندهای فولادی تایر هستند که تا وقتی با سرعتهای بالا حرکت میکنند اجزاء تایر را در کنار هم نگه دارند.
مزایای لاستیک با کارایی بالا:
فرمانپذیری بهتر: تایرهای با کارایی بالا باعث می شوند رانندهها هدایت دقیقی داشته باشند. افزایش چسبندگی در این تایرها نقش زیادی در بهبود فرمانگیری دارد و همچنین اکثر الگوهای آجی، به طور خاص برای کنترل بهینه در سرعت های بالا روی سطوح خشک طراحی شده است.
رده بالای سرعت: به دلیل اینکه این تایرها در ابتدا برای مسابقه ساخته شدهاند، میتوانند سرعت بسیار بالاتری نسبت به تایرهای معمولی را تحمل کنند.
همخوانی با سیستم ABS: از این تایرها انتظار فرمانپذیری بیشتری میرود بنابراین تایرها با عملکرد بالا به سیستمهای ضد قفل مدرن، و نیز فرمان و تعلیق حساس واکنش مناسب نشان میدهند.
معایب لاستیک با کارایی بالا:
نامناسب بودن در شرایط خطرناک رانندگی: اکثر تایرهایی با کارایی بالا در درجه اول برای شرایط جاده خشک طراحی شده و برای جادههای یخی و برفی ایده آل نیستند.
از دست دادن چسبندگی: هنگام خرید لاستیک و استفاده از آن، رانندگان باید از رده سرعت تایر آگاه باشند و مراقب باشند تا سرعت خودرو بیش از یک ساعت از محدوده مجاز تایر فراتر نرود. اگر فشار روی تایر برای مدت طولانی بیش از حد مجاز باشد، تایر میتواند شروع به از دست دادن چسبندگی کرده و به طور بالقوه منجر به یک تصادف مرگبار شود.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
نوآوری در تایرهای کارایی بالا:
کارایی فوق العاده بالا و قابلیت تمام فصل:
یک تفکر غلط معمول در مورد تایرهای با کارایی بالا این است که آنها فقط در شرایط خشک کار می کنند. در حالی که هدف بسیاری از شرکتهای تولیدکننده لاستیک ماشین تغییر این نوع طرز فکر است. شرکت Bridgestone اخیرا طرحی را رونمایی کرد که قابلیت پیمودن در مسافت طولانیتر و با شرایط آب و هوایی متفاوت را دارد. به دنبال لاستیک بریجستون، بسیاری از مارکهای تایر اکنون تلاش میکنند تا تایرهایی با کارایی بالا تولید کنند که دارای قابلیت تمام فصل نیز باشند.
تایر Potenza RE980AS Bridgestone یک مدل با کارایی بالا است که دارای طراحی منحصر به فرد میباشد که اجازه میدهد تا تایر به سرعت آب بین آج ها را از دست داده و به چسبندگی خوبی در جاده های برفی دست پیدا کند در حالی که به طور قابل توجهی خطر سرخوردن روی آب را کاهش میدهد. علاوه بر این، آج نامتقارن تایر و شکل سه بعدی آن به همراه ریزشیارهای عمیق برای افزایش انعطاف پذیری لاستیک در دماهای سردتر بکار گرفته شده است.
هنگام خرید تایر به چه نکاتی توجه کنیم؟
فاکتورهایی چون تاریخ تولید، شاخص چسبندگی، شاخص سایش آج، نوع لاستیک، پهنای لاستیک و… ازجمله المانهای تاثیرگذار و مهم در این انتخاب تایر مناسب هستند که باید موردتوجه قرار بگیرند.
چه زمانی باید لاستیک خودرو خود را عوض کنیم؟
اکثر رانندگان تصور میکنند که انتخاب لاستیک کار سختی است و نیاز به دانش فنی بالایی دارد. اما باید گفت که اینگونه نیست و با صرف کمی زمان و کمی دقت و تحقیق میتوانید بهترین لاستیک را خریداری کنید. اما قبل از اینکه راهنمای خرید لاستیک خودرو را توضیح دهیم. ابتدا باید بدانید چه موقع باید لاستیک خودرو خود را تعویض کنید. تعویض لاستیک به عوامل متعددی بستگی دارد.
بررسی عمق آج
لاستیک خودرو را چک کنید و ببینید چقدر ساییده شده است. در بسیاری از کشورها، حداقل عمق آج ۱.۶ میلیمتر است و بیشتر از آن برای داشتن رانندگی ایمن قابل قبول نیست.
چک کردن آسیب تایر
هرگونه بریدگی، برآمدگی یا آسیبدیدگی قابل توجهی که بتواند یکپارچگی ساختاری لاستیک را به خطر بیندازد، بررسی کنید. زیرا ممکن است در طول رانندگی برای شما خطراتی را به وجود بیاورد.
در نظر گرفتن سن لاستیک
شاید خیلی از افراد ندانند که لاستیک هم تاریخ انقضا دارد و باید به آن دقت کرد. حتی اگر ظاهر تایرها هم طبیعی باشد، عمر مفید هر لاستیک در حدود۴۰ هزار کیلومتر است. اگر به طور متوسط، سالانه ۱۵ هزار کیلومتر رانندگی کنید، لاستیکهای شما ۲ یا ۳ سال عمر میکنند. چرا که با گذشت زمان ترکیبات تایر کهنه شده و ساختار کلی آن رو به تخریب میرود.
شرایط آب و هوایی
شرایط آب و هوایی هم بر عمر لاستیک اثر دارد مثلا زمانی که آب و هوا سرد و برفی میشود باید زودتر تایر خودرو را تعویض کرد. زیرا این به مرور روی عملکرد تایر اثرگذار است.
همه لاستیک ها یکی باشند
بهتر است برای هر چهار چرخ خودرو لاستیک های یکسان و مشابه تهیه کنید و حتی یکی از آن ها نیز با سه تای دیگر تفاوت نداشته باشد. حتی سعی کنید آج تایر ها یعنی همان طرح های موج دار و یکپارچه ی روی تایر نیز مثل هم باشند. عدم رعایت این نکته می تواند باعث لرزش و به درستی کار نکردن فرمان خودرو شود.
به تاریخ تولید لاستیک توجه کنید
تاریخ انقضای لاستیک ها روی آن ها درج نمی شود اما شما می توانید تاریخ تولید آن ها را ببینید. عمر مفید و تاریخ مصرف لاستیک ها معمولا ۴ سال است مگر اینکه روی لاستیک تاریخ انقضای آن قید شده باشد. پس حتما به تاریخ تولید تایر توجه کنید و تایر تاریخ گذشته نخرید. برای پیدا کردن تاریخ تولید لاستیک باید دنبال یک عدد ۴ رقمی روی آن همانند شکل زیر باشید. دو رقم اول این عدد ۴ رقمی هفته و دو رقم بعدی آن سال تولید را نشان می دهد. مثلا این لاستیک در هفته سوم سال ۲۰۰۵ تولید شده و در فقط تا هفته سوم سال ۲۰۰۹ می توان از آن استفاده نمود.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
سایز استاندارد را انتخاب کنید
سایز لاستیک یکی دیگر از نکات مهم برای خرید آن است که حتما باید مورد توجه قرار گرفته و سایز متناسب با خودروی خود را انتخاب کنید. سایز لاستیک نیز مانند تاریخ تولید روی آن حک شده است. همانطور که در شکل زیر می بینید، اولین عدد سه رقمی از سمت چپ نشان دهنده ی عرض لاستیک به میلی متر است. عدد بعدی که دو رقم است و بعد از ممیز می آید، نسبت فاق یا طوقه لاستیک به عرض آن را بیان می کند. مثلا فاق تایری که در تصویر می بینید، ۵۵ درصد عرض آن است. این عدد دو رقمی هر چه بیشتر باشد به معنی فاق بلند تر و هرچه کمتر باشد به معنی فاق بلند تر است. بعد از عدد دو رقمی یک عبارت انگلیسی که معمولا R است درج شده و به معنی رادیال بودن لاستیک است. و اما عدد بعد سایز اصلی لاستیک را نشان می دهد که در واقع قطر لاستیک است و برای این تایر سایز آن ۱۸ اینچ می باشد. عبارت بعد که کمی با فاصله نوشته می شود، کد مخصوص به بار-سرعت است.
شرایط آب و هوایی را فراموش نکنید
شاید برایتان جالب باشد که بدانید هر لاستیک برای شرایط آب و هوایی خاصی تولید می شود و باید نوع لاستیک را با توجه منطقه خود و آب و هوای آن انتخاب کنید. اینکه تایر مناسب چه آب و هوایی می باشد، روی لاستیک قید شده است. این مورد با عبارت Temperature و یکی از حروف A ، B یا C در ادامه ی آن مشخص شده است. اگر در منطقه گرمسیر زندگی می کنید نوع A را انتخاب نمایید. چنانچه شرایط آب و هوایی منطقه شما معتدل و معمولی است، نوع B را خریداری کرده و در صورتی که منطقه شما سردسیر هستید، نوع C را برگزینید.
به عنوان مثال لاستیکی که در شکل زیر مشاهده می کنید، از نوع A بوده و برای مناطق گرمسیر مناسب است.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
لاستیک با چسبندگی بالا بخرید
چسبندگی بالای لاستیک موجب افزایش اصطکاک و در نتیجه افزایش مقاومت خودرو به سطح تماس زیر لاستیک ها می شود. این مورد برای جاده های ناهموار بسیار مورد توجه است و به صورت درجه نمایش دهنده ضریب سینتتیکی اصطکاک در سطوح مرطوب تعریف شده است. این درجه را به ۴ شکل روی تایرها مشخص کرده اند. درجه AA بسیار چسبنده، پر استهلاک و گران است. درجه A مناسب خودروهای شهری، درجه B برای خودروهای سنگین و درجه C استهلاک پایین دارد. برای اکثر خودروها از درجه A استفاده می شود.
میزان سایش را بررسی کنید
میزان سایش روی همه لاستیک های تولید شده ذکر نمی شود، اما بعضی از شرکت ها آن را نوشته اند. در این صورت حتما میزان سایش لاستیک را نیز بررسی کنید. میزان سایش را با عبارت TreadWear به همراه یک عدد در ادامه ی آن روی لاستیک مشخص می کنند. عدد ضریب سایش از ۶۰ آغاز شده و با واحدهای ۲۰ تایی افزایش پیدا کرده تا به ۸۰۰ با توجه به لاستیک برسد. هر چه این عدد بزرگتر باشد، لاستیک با کیفیت تر است و میزان سایش آن نیز کمتر خواهد بود.
طول عمر لاستیک خودرو
لاستیک خودرو نیز مانند هر وسیله دیگری، عمر مفید و مشخصی دارد. این عمر مفید معمولا پس از طی مسافتی بین ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر به پایان میرسد و باید نسبت به تعویض لاستیک اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که عواملی مانند کم باد یا پر باد بودن لاستیک خودرو، شرایط سخت محل رانندگی، گرما یا سرمای بیش از حد، اعمال بار زیاد بر روی لاستیک، تنظیم بودن وضعیت چرخها و ترمزگیریهای سنگین مانند دریفت کشیدن، می تواند باعث کاهش عمر مفید لاستیک خودرو شود.
نگاهی به معنی تمام اعداد و حروف دیواره تایر
اگر به اعداد و حروف روی لاستیک توجه کرده باشید ، این عبارات مشخص کننده اطلاعات ساخت و شاخص های اصلی تایر است که تک به تک انها را بررسی میکنیم:
(تصاویر هر شاخص در انتهای توضیحات به جهت درک بهتر درج میگردد)
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
چسبندگی، سایش و تحمل دما
شاخص تردویر (TreadWear) – ضریب سایش
چسبندگی لاستیک ضریبی است که در آزمایشگاه ها در شرایط تست های مختلف در نهایت به یک تایر داده می شود. در این شاخص سه معیار دوام لاستیک، اصکاک و میزان تحمل دما مورد بررسی قرار میگیرد. هر چه این عدد مقدار بزرگتری داشته باشد، نشان از دوام بالاتر لاستیک است. بصورت مثال اگرضریب سایش یک حلقه لاستیک ۲۰۰ باشد و حلقه ای دیگر ۱۰۰، بدان معناست که حلقه لاستیک اول دوام بیشتری دارد
البته باید یاداوری کرد که این عدد مقدار نسبی است که به عوامل خارجی مانند شرایط جغرافیایی، آب و هوا، نوع مصرف و میزان مصرف از تایر، حجم باد تایر و … ارتباط مستقیم دارد.
از نظر ظاهری نیز در دیواره های تایر علامت های مثلثی کوچکی وجود دارد که در واقع شاخص آج تایر هستند و به مرور پس از استفاده از لاستیک و ساییدگی آج، این علامت ها به لبه نزدیک تر می شود که نشان از ساییده شدن آج ها دارد. بدین ترتیب ممکن است در کنترل خودرو درهنگام ترمز گیری و پیچ ها، با مشکل مواجه شوید.
شاخص ترکشن (Traction) – ضریب اصطکاک
این شاخص تستی برای توانایی تایر در متوقف کردن ماشین بر روی آسفالت و بتن خیس است. نتیجه این تست با ۴ نمره مشخص می شود که عبارتند از AA / A / B / C.
AA نشان دهنده قوی ترین اصطکاک و C ضعیف ترین اصطکاک.
البته لازم به ذکر است که نتیجه تست سایش (TreadWear) ارتباط مستقیمی با تست حاضر دارد.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
شاخص تمپریتور (Temperature) – ضریب دما
شاید یکی از اصلی ترین آیتم های فرسایش یک تایر و عامل موثر مستقیم در فرمایش لاستیک، دما باشد. همین عامل میتواند یک لاستیک را زودتر از عمر مفید آن از بین ببرد .
مسئله مدیریت و کننرل دمای داخلی تایر موردی با اهمیت ویژه است. دما داخلی یک تایر در هنگام سرویس و در حین حرکت افزایش می یابد . هرچقدر سرعت خودرو شما و میزان بار تحمیل شده بر تایر بیشتر باشد، دما نیز افزایش دارد.
افزایش دما به عواملی مانند ساختار و جنس فیزیکی تایر، خمیر لاستیک، جنس الیاف به کار رفته در آن و … نیز وابسته است.
انجام این تست به گونه ای است که تایر را در سرعت بالا تست کرده و می بایست برای دریافت پایین ترین درجه کیفی (C)، به مدت ۳۰ دقیقه در سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت بدون تغییر شکل و خرابی کار کند. این تست با سه رتبه بندی A – B – C تعیین کیفیت می شود.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
میزان تحمل بار (وزن)
پیشنهاد می شود تایری را انتخاب کنید که امکان تحمل وزن بیشتری را داشته باشد. این شاخص بر اساس کیلوگرم و برای هر حلقه به صورت مجزا است.
حداکثر فشار باد
این شاخص برای انتخاب لاستیک مورد مهمی نیست. اما جز موارد مراقبت از تایر محسوب می شود و بعد از خرید و هنگام بالانس باید آن را در نظر داشته باشید.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
نوع لاستیک
این شاخص با حروف مشخص می شود که نشان دهنده کاربرد لاستیک است.
P مخفف عبارت passenger : لاستیک خودرو های سواری.
T مخفف عبارت temporary : لاستیک زاپاس . لاستیک های زاپاس به جهت صرفه جویی در فضای صندوق عقب، به صورت کوچکتر طراحی می شوند تا جای گیری بهتری داشته باشند
LT مخفف عبارت light truck : مناسب خودرو های suv (شاسی بلند)
ST مخفف عبارت special trailer : مناسب خودروهای باری بزرگ مانند کامیون
برای خودروهای سواری می بایست نوع اول انتخاب کرد اما اگر فضای صندوق عقب برای شما اهمیت پر رنگی دارد می توانید روی انتخاب و بررسی لاستیک های نوع T هم فکر کنید.
عرض و پهنا لاستیک
پهنای لاستیک بر اساس میلی متر واحد گذاری شده است. پیشنهاد اهل فن و متخصصان برای انتخاب لاستیک مطابق با سایز لاستیک های فابریک خودرو شماست . چرا که برای عملکرد مناسب ترمز به خصوص ترمز های ABS امروزی، اندازه های تایر در گریبکس ثبت شده است و بر اساس آ ن عملیات ترمز گیری انجام می شود. اما میتوان تا ۲ سانتی متر نیز ابعاد تایر را به نسبت تایر فابریک افزایش داد. مثلا اگر تایر فابریک ماشین شما ۱۸۵ است میتواند تایر ۲۰۵ استفاده کنید. البته توجه داشته باشید در این حالت حتما لازم است ارتفاع تایر کاهش پیدا کند تا بالانس نسبی برقرار شود.
در صورتی که از تایر با ابهاد بزرگتر استفاده کردید، این تغییر سایز توسط دستگاه دیاگ می بایست اعمال گردد.
ارتفاع لاستیک
این شاخص درصد ارتفاع به عرض تایر را معلوم می کند. مجددا پیشنهاد می شود این مقدار نیز با عدد فابریک تایر خودرو شما یکسان باشد. هرچهاین عدد مقدار بزرگتری داشته باشد میزان نرمی لاستیک و اصطلاحا گهواره گونه بودن آن افزایش می یابد.
تکنولوژی لاستیک (شاخص R)
این شاخص نشان دهنده تکنولوژی ساخت لاستیک است. جدید ترین تکنولوژی موجود رادیال است که با نماد R نمایش داده می شود. در این تکنولوژی استحکام و حفظ خودرو در شرایط جاده ای سخت، بالاتر خواهد رفت.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
ابعاد رینگ
واحد اندازه رینگ لاستیک، اینچ است.
بار و سرعت
حداکثر بار و حداکثر سرعت قابل تحمیل بر حلقه لاستیک را مشخص میکند
عدد قبل از عبارت انگلیسی نشان ازشاخص بار بوده و عدد دوم بعد از آن، نشان دهنده تحمل وزن اعمال شده بر لاستیک
رتبه بندی سرعت تایر:
S – ۱۱۲ mph
T – ۱۱۸ mph
U – ۱۲۴ mph
H – ۱۳۰ mph
V – ۱۴۹ mph
W – ۱۶۸ mph
Y – ۱۸۶ mph
در این رتبه بندی هرچه عدد به Z نزدیک تر شود، تایر توان تحمل سرعت بالای تر را خواهد داشت.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
mud+snow (M+S)
این شاخص تعیین کننده مناسب بودن تایر برای جاده های گِل و برفی است. این تایر لاستیک مناسب آفرود است یا برای افرادی که در شرایط جوی سرد و برفی زندگی می کنند
مجوز DOT
لاستیک اجازه استفاده در کشورهای آمریکایی را دارد . مخفف department of transportation
جنس مواد مورد استفاده در تایر
در مثال زیر جنس ماده مورد استفاده آج، درج شده است :
دو لایه استیل + ۱ لایه پلی استر + یک لایه نایلون و جنس دیواره یک لایه پلی استر.
<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
تاریخ ساخت
استاندارد E4
این استاندارد به معنای تایید شدن این تایر در انجمن اتحادیه اروپا است.
تا به اینجا شناسنامه تایر را بررسی کردیم. حال انواع آیتم هایی که برای انتخاب و خرید لاستیک مناسب باید آنها را بشناسیم را بررسی میکنیم
حداکثر فشار هوا
در توضیحات بالا عرض شد که میتوانیم این حداکثر را بر روی دیواره تایر بیابیم. البته در دفترچه راهنمای همراه خودرو نیز این مقدار درج شده است.
تاریخ تولید
این نکته بسیار مهمی است که باید هنگام خرید لاستیک جدید بدانید. به مثال زیر توجه کنید:
در این مثال می توانید اعداد “۳۸۱۲” را مشاهده کنید. این به این معنی است که این لاستیک در هفته سی و هشتم سال ۲۰۱۲ ساخته شده است.