سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چیست و چطور عمل می‌‌کند

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چیست و چطور عمل می‌‌کند

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چیست و چطور عمل می‌‌کند

 

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چیست و چطور عمل می‌‌کند

کشنده دایون ۴۳۰

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین یکی از سه نوع ترمزی است که برای کامیون‌ها استفاده می‌‌شود. این نوع ترمز قدرت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل از آن برای خودروهای سنگین مثل کامیون و ید‌ک‌کش‌ها استفاده می‌‌شود. 

ترمز بادی کامیون برای اولین بار در سال ۱۸۶۸ اختراع شد که ابتدا برای قطار کاربرد داشت. البته در آن زمان سیستم ترمز بادی ماشین سنگین به صورت دستی عمل می‌‌کرد که یک اپراتور یا ترمزچی آن را می‌‌کشید. پیش‌تر در تهران یکتا به بحث درباره سیستم تعلیق ماشین سنگین پرداختیم اما امروز قصد داریم تا بیشتر درباره سیستم ترمز های بادی صحبت کنیم.

مینی بوس آرین

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چیست؟

ترمز بادی ماشین سنگین سیستمی است که برای خودروهای سنگین از جمله تریلی‌ها، کامیون‌های سنگین و سبک استفاده می‌‌شود. این نوع ترمز سه نوع ترمز دیگر از جمله ترمز پدالی، ترمز دستی و ترمز اضطراری را حمایت می‌‌کند. از مزیت‌های استفاده از سیستم ترمز بادی کامیون می‌‌توان به تبدیل نیروی فشار هوا به نیروی مکانیکی اشاره کنیم. البته برای این عملکرد چندین قطعه درگیر می‌شود که در ادامه به آن می‌‌پردازیم.

 

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چیست و چطور عمل می‌‌کند

 

ترمز بادی چگونه کار میکند؟

ترمز بادی کامیون به فشار هوا نیاز دارد تا بتواند خودروی سنگین را متوقف کند. این هوای فشرده توسط قطعه دیگری به نام کمپرسور فراهم می‌‌شود. به این صورت که راننده کامیون بر روی پدال ترمز فشار وارد می‌‌کند تا هوای فشرده تولید و سپس وارد قطعه دیگری به نام «بوستر ترمز» شود. بعد از این مرحله دیافراگم داخل بوستر حرکت می‌‌کند.

به دنبال حرکت دیافراگم، پیستون‌ها و جغجغه ترمز نیز حرکت می‌‌کند تا میل بادامک را بچرخاند. با چرخش قطعه بادامک، کفشکی‌ها باز می‌‌شود و سمت کاسه ترمز را حرکت می‌‌دهد. در همین زمان بین کاسه ترمز و کفشکی اصطکاک ایجاد می‌‌شود که نتیجه آن متوقف شدن کامیون است.

 

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چیست و چطور عمل می‌‌کند

کامیونت ایسوزو fvz

با انواع ترمز بادی ماشین سنگین آشنا شوید.

همانطور که گفتیم ترمز بادی ماشین سنگین دارای انواع مختلفی است. در ادامه آن ها را نام می بریم.

  • ترمز بادی سه زمانه

یکی از انواع ترمز بادی به صورت زمانه کار می کند. در زمان فعالیت این نوع ترمز بادی مراحل مختلفی پشت سر گذاشته می شود که عبارتند از موارد زیر:

مرحله شارژ ترمز: قبل از آن که سیستم ترمز بادی آزاد بشود، باید هوای فشرده ای که نیاز دارد تامین شود. بعد از آن لنت ها آزاد می شوند تا در زمان ترمز گیری مورد استفاده قرار گیرند زیرا در غیر این صورت در زمان ترمز گرفتن، لنت ها درگیر نخواهند شد.

نکات مفید استفاده ازخودرو در زمستان

 

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چیست و چطور عمل می‌‌کند

مرحله ترمز گیری: زمانی که راننده بر روی پدال ترمز فشار وارد می کند، فشار هوا کم خواهد شد. در این زمان سوپاپ، هوا را به سمت مخزن ذخیره هدایت می کند تا لنت ها نیز به دنبال آن حرکت کنند و در فرآیند ترمز گیری درگیر شوند.

مرحله آزاد شدن: زمانی که لنت با هوای آزاد شده درگیر می شود، فشار هوا افزایش پیدا می کند در نتیجه لنت ها را خلاص می کند.

  • ترمز بادی فنداسیون

نوع دیگر ترمز بادی، ترمز بادی فنداسیون نام دارد. عملکرد این نوع سیستم ترمز بادی بسیار شبیه ترمز قطار است و از جهات دیگری شبیه به ترمز بادی سه زمانه است. در این سیستم هوای فشرده به سمت لوله ها فرستاده می شود و بعد از طریق لنت ها آزاد می شوند.

  • سیستم ترمز کمکی کامیون

اگر بخواهیم دقیق بگوییم سیستم ترمز کمکی، نوعی از ترمز بادی ماشین سنگین به حساب نمی آید بلکه در کنار این سیستم کار می کند و باعث می شود از فرسایش ترمز بادی جلوگیری شود. این ترمز سبک و کم حجم است و برای انتقال قدرت در فرآیند ترمز گرفتن از آن استفاده می شود. از دیگر کاربرد های این سیستم، کم کردن فشار و تنش بر روی سیستم ترمز است به نحوی که تا حدود ۹۰ درصد از فشار وارد شده بر روی ترمز را کمک کرده و در نتیجه از فرسودگی ترمز بادی جلوگیری می کند.

 

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چیست و چطور عمل می‌‌کند

 

ترمز بادی ماشین سنگین برای شیب‌های طولانی و کوهستانی استفاده می‌‌شود. به گونه‌ای که سرعت کامیون و ماشین سنگین را تا حد زیادی کاهش می‌‌دهد و از وقوع حوادث ناگوار پیشگیری می‌‌کند. از دیگر قابلیت‌های ترمز کمکی باید به قدرت آن در برابر تعویض دنده و سایر سیستم‌های ایمنی خودرو مانند ABS و سیستم ESP اشاره کنیم.

تمامی کامیون‌‌ها و ماشین‌های سنگین که در کنار سیستم ترمز بادی دارای ترمز کمکی نیز هستند، به سادگی دچار فرسودگی نمی‌شوند. وجود این ترمز در کنار ترمزبادی می‌‌تواند در کاهش هزینه‌های اضافه موثر باشد.

 

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چیست و چطور عمل می‌‌کند

علت بوی بنزین در ماشین چیست؟

اجزای سیستم ترمز های بادی

حالا که به نحوه عملکرد سیستم ترمز بادی و انواع آن پرداختیم، خوب است در مورد اجزایی که در عملکرد آن ایفای نقش می‌‌کنند، اطلاعاتی داشته باشید. برخی از مهم‌ترین قطعات سیستم ترمز بادی ماشین سنگین عبارتند از:

کمپرسور ترمز بادی

این قطعه به منظور تامین هوای فشرده کاربرد دارد. به این صورت که هوای فشرده را به سمت تانک باد به حرکت درمی‌آورد. در واقع با این کار فشار هوای سیستم را متعادل می‌‌کند تا ترمز بادی بتواند به درستی عمل کند.

تانک باد

یکی دیگر از قطعات مهم در نحوه عملکرد سیستم ترمز بادی «تانک باد» نام دارد که برای ذخیره هوای فشرده استفاده می‌‌شود. این هوا در مواقعی که کمپرسور به‌درستی کار نکند، وارد عمل می‌‌شود.

فیلتر خشک‌‌کن ترمز بادی

فیلتر خشک‌‌کن هم از دیگر اجزا مهم در ترمزهای بادی محسوب می‌‌شود که بین کمپرسور و تانک باد قرار دارد. این قطعه قادر است هوای ورودی به سیستم ترمز را تصفیه کند. به این صورت که رطوبت، روغن و آلودگی‌ها را از آن بگیرد. سپس قطعه‌ای دیگر به نام بوستر ترمز وارد عمل می‌‌شود تا هوای فشرده کمپرسور را به نیروی مکانیکی تبدل کند.

بوستر ترمز بادی

این قطعه مهم از سه قطعه دیگر تشکیل شده است: دیافراگم، فنر و میل پیستون. هنگامی که بر روی پدال ترمز فشار وارد می‌‌شود، فشار هوا دیافراگم را بالا می‌‌برد. به دنبال آن، میل پیستون هم بیرون رانده می‌‌شود.

جغجغه ترمز بادی

یکی دیگر از مهم‌ترین اجزا در سیستم ترمز بادی کامیون «جغجغه ترمز» نام دارد. این قطعه از طریق دو شاخه به بوستر ترمز متصل شده است. کاربرد آن برای تنظیم فاصله کفشکی‌ها با کاسه ترمز است. به محض اینکه میل پیستون بیرون رانده می‌‌شود، جغجغه که به آن متصل است، به حرکت در می‌‌آید. سپس نوبت به میل بادامک می‌‌رسد که می‌‌چرخد و کفشکی‌ها باز می‌‌شوند.

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چیست و چطور عمل می‌‌کند

 

بهترین خودروهای آفرود در بازار

 

مشکل رایج ترمز کامیون های سنگین و نحوه اجتناب از آن ها

 

  • ۱- جیغ زدن
  • ۲-سایش ترمز
  • ۳- ارتعاشات
  • ۴-کشیده شدن
  • ۵-ترمز نرم

 

 

مشکلات ترمز کامیون های سنگین بسیار خطرناک هستند و اپراتورها و سایر رانندگان در جاده را در معرض خطر قرار می دهند. در اینجا پنج علامت وجود دارد که نشان می دهد ترمزهای کامیون سنگین شما از کار افتاده است و نیاز به توجه و تعمیر فوری توسط یک متخصص را دارد.

۱. جیغ زدن
اگر صدای جیغ بلندی را از ترمزهای خود می شنوید، احتمالا زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است که باید هر ۵۰ هزار مایل انجام شود.

۲-سایش ترمز
ساییدن در ترمز به این معنی است که لنت ترمز شما متلاشی شده است و روتورهای شما را در معرض خطر قرار می دهد. برای جلوگیری از پرداخت هزینه تعمیرات بیشتر هر چه سریعتر به یک متخصص مراجعه کنید تا مشکل را حل کند.

۳- ارتعاشات
روتورهای تاب دارو پیچ خورده یک منبع معمولی ارتعاشات در ترمز هستند که به دلیل وزن های بسیار زیاد کامیون های سنگین یک مشکل رایج است.

۴-کشیده شدن
ترمز هنگامی که از ترمز استفاده می کنید، وسیله نقلیه شما باید مستقیم به جلو حرکت کند. اگر هنگام ترمز گرفتن، وسیله نقلیه به طرفین کشیده شود، ممکن است سایش ناهموار لنت ترمز یا مشکل در خط ترمز بادی داشته باشید. این یک مشکل ایمنی است که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

۵-ترمز نرم
اگر پدال ترمز را فشار دهید و به راحتی روی زمین بیفتد، احتمالاً لنت ترمز شما فرسوده شده است. احتمال دیگر این است که ترمز باد نشتی داشته باشد. ترمزهای بادی چگونه کار می کنند؟ قبل از اینکه مشکلات رایج ترمز باید کایمون های را بررسی کنید باید با عملکرد آن آشنا باشید. به صورت کلی سیستم ترمز یک کامیون از ۳ بخش ترمز های بادی، ترمز دستی و ترمزهای اضطراری تشکیل شده است. ترمز باید با فشار هوا کار می کند تا خودرو را متوقف کند. هوای فشرده توسط کمپرسور تولید می شود. زمانی که راننده کامیون بر روی پدال ترمز فشار وارد می کند تا هوای فشرده تولید شود و سپس وراد بوستر ترمز می شود بعد از آن دیافراگم داخل بوستر حرکت می کند. بعد از حرکت دیافراگم، پیستون ها و جغجغه ترمز حرکت می کند بعد از آن میل بادامک را می چرخاند. بعد از چرخش بادامک کفشکی ها باز می شوند و سمت کاسه ترمز را حرکت می دهد. در این میان بین کاسه ترمز و کفشکی اصطکاک ایجاد می کند که نتیجه آن توقف کامیون است. مشکلات ترمز کامیون های سنگین برخی از شایع ترین دلایل مشکلات ترمزهای سنگین عبارتند از: لنت ترمز: لنت های ترمز به صورت جفت به فروش می رسند. گاهی اوقات ممکن است نامتعادل شوند و در شرایط خاص نامتوازن شوند که نشان دهنده فرسوده بود لنت ترمز است. که در این وضعیت صدای جیغ یا خراشیدن از ترمز در می آید. بارگذاری نادرست: بارگیری صحیح تریلر بسیار مهم است، زیرا بارگیری نامناسب ممکن است منجر به عوارض مختلفی شود، مشکل در توقف ایجاد خواهد شد. مسائل خدماتی: ترمزها، مانند بسیاری از بخش های دیگر یک کامیون سنگین، باید به طور منظم سرویس داده شوند تا از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل شود. ما در اینجا درباره یک قسمت مهم یعنی سیستم ترمز صحبت می کنیم و یک بحث کاملا جدی می باشد. بنابراین تعمیر و نگهداری این سیستم دارای اهمیت بالایی می باشد. قفل ترمز: این اتفاق زمانی رخ می دهد که کفشک ترمز کامیون گیر می کند. شتاب آهسته، تقریباً به گونه ای که گویی وسیله نقلیه عقب نگه داشته شده است، یک نشانه است، که باید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید. کمپرسور باد آسیب دیده: هنگامی که عناصر خاصی از کمپرسور باد کامیون سوراخ، شکسته می شوند، ممکن است به دلیل همین سیستم هوا، ترمزها آسیب ببینند. این نشان می دهد که هوا دیگر فشار مناسبی ندارد و در نتیجه ترمزگیری ناکارآمد است. اگر ترمز کامیون های سنگین خراب شود چه باید بکنید؟ کامیون های سنگین وزنی از ۳۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ پوند را دارند و هنگامی که حرکت می کنند و در صورتی که سیستم ترمز مشکل داشته باشد یا اینکه فرسوده و معیوب باشد همه افرادی که در جاده حضور دراند در معرض خطر می باشند. در نتیجه رانندگان باید از مشکلات احتمالی ترمز آگاه باشند. هیچ چیز برای یک راننده کامیون ترسناک تر از این نیست که نتواند ترمز بگیرد و به اصلاح ترمز ببرد. در ادامه به برخی از راهکارهایی که رانندگان باتجربه می توانند برای کاهش این نگرانی ها و حفظ امنیت خود و دیگران در جاده استفاده کنند، اشاره می کنیم: کاهش سرعت استفاده از ترمز اضطراری برای توقف کامیون ترمزگیری (در صورت هیدرولیکی بودن) به دنبال راهی برای خروج باشید (مسیر یا شانه دیگری از جاده) استفاده از رمپ توقف اضطراری نتیجه گیری برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ترمز، تمام اطلاعات ذکر شده در بالا را در ذهن داشته باشید. ضروری است از یک متخصص تعمیرکار کامیون کمک بگیرید تا به محض بروز مشکل ترمز به آن رسیدگی شود. مطمئن شوید که این کار را بلافاصله انجام می دهید تا بتوانید از امنیت خود و بار خود در جاده اطمینان حاصل کنید.

 

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی مدیران خودرو

فروش اقساطی کرمان موتور

فروش اقساطی بهمن موتور

خرید اقساطی تارا 

 خرید اقساطی دنا پلاس

 خرید اقساطی آریزو ۶

اینستاگرام تهران خودرو

واتساپ تهران خودرو

تهران خودرو در آپارات

گروه تلگرامی تهران خودرو

خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی پارس خودرو

فروش اقساطی بهمن موتور

فروش اقساطی امپاور

 

Rate this post