اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

 

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

روش های پیگیری کارت سوخت هوشمند خودرو

اکتان بنزین چیست؟

اکتان بنزین باعث افزایش عدد اکتان سوخت میشود که یکی از ارزان‎ترین راه‎هایی است که می‎تواند باعث کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی مونوکسید کربن شود. اکتان ( octan) هیدروکربنی است که از نفت به دست می‌آید. عدد اکتان معیاری برای نشان دادن مقاومت بنزین یا دیگر سوخت‌ها در مقابل گرما و فشار است. هر چه عدد اکتان سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل احتراق فشار و گرما مقاوم تر است. یا به تعریفی دیگر در شرایط نامناسب سوخت هایی با اکتان بالاتر کمتر احتمال دارد که دچار سوخت ناقص شوند. با استفاده از مکمل بنزین که کیفیت بنزین را افزایش میدهند میتوان از صدمه های احتمالی به موتور خودرو جلوگیری کرد.

به همین دلیل خودروهای جدید که از موتورهای تراکم بالاتر استفاده میکنند، برای حداکثر بازده و کاهش گازهای خروجی مضر به حداکثر فشرده سازی قبل از سوخت در موتور نیاز دارند، در این صورت اگر در خودرو‌های امروزی بنزین با اکتان پایین برای موتور استفاده شود موتور خودرو دچار ناک می‌شود.

عدد اکتان سوخت معمولی ۸۷ و سوخت عالی ۹۴ است، بنزین با عدد اکتان بالا به‌ طور متوسط ۱۰ درصد در مصرف سوخت خودرو صرفه‌جویی می‎کند، همچنین خودروهایی که در مسابقات اتومبیل‌رانی شرکت می‌کنند باید از سوخت دارای اکتان (octan) بالاتر در حد ۹۸ استفاده شود و برخی از آنها حتی باید از ۱۰۰ و ۱۰۵ استفاده کنند.

در واقع عدد اکتان نشانگر میزان کیفیت و نحوه عملکرد بنزین است و هرچه این عدد بالاتر باشد موتور عملکرد و سوخت بهتری دارد. به این ترتیب هرچه موتور خودرو قدرتمندتر و با عملکرد بالاتر باشد لازم است از بنزین با اکتان بالاتر استفاده شود.

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

مکمل‌ها انواع مختلفی دارند و به هر ماده‌ای که به مایعات خودرو اضافه شود مکمل گفته می‌شود. مکمل‌ها برای بنزین، روغن و سایر مایعات خودرو ساخته شده‌اند اما رایج‌ترین مکمل خودرو اکتان بوستر است. اکتان بنزین در واقع مواد تقویت‌کننده افزودنی به سوخت هستند. نحوه ی استفاده از مکمل بنزین را باید بدانید، مکمل‌های زیادی وجود دارد که هرکدام کاربرد متفاوتی دارند از جمله مکمل تمیز کننده سیستم سوخت، مکمل شوینده سیستم سوخت، مکمل رادیاتور، مکمل روغن موتور، مکمل تمیز کننده کاتالیزور و بسیاری موارد دیگر

چه بنزین و اکتانی برای خودروی من مناسب است

چه مکمل‌هایی برای خودروها مناسب است؟

دانستن عدد اکتان مناسب و استفاده آن در هنگام سوخت گیری مهم است. برای اینکه بدانید چه مکملی برای خودرو شما مناسب تر است باید مشخصه های موتور خودرو را بدانید.اطلاعات مربوط به موتور خودرو و عدد اکتان مورد نیاز آن را در دفترچه راهنمای خودرو مطالعه کنید. میزان استفاده استاندارد از مکمل‌های سوخت روی بسته‌های آن نوشته شده است؛ مکمل‌هایی که اکتان بنزین را افزایش می‌دهند می‌توانند برای خودرو مفید باشند و عملکرد موتور خودرو را بهتر کنند.

تا ۵۰۰ میلیون چه ماشینی بخریم ؟

دلیل استفاده از مکمل ها

دلایل زیادی برای استفاده از مکمل ها وجود دارد. حتما به این فکر کرده اید که مکمل بنزین برای خودرو شما لازم است یا نه؟ جهت پاک کردن سیستم سوخت رسانی خودروهای قدیمی به این مکمل ها نیاز است. این مکمل ها اصلا ضرری نداشته و می توانید با هزینه کم تاثیرگذاری آن ها را متوجه بشید. برای رانندگان لازم است که طرز استفاده از این مکمل ها و زمان مصرف آن ها را بدانند؛ برای مثال برای محافظت از سیستم سوخت رسانی برای خودروهای صفرکیلومتر استفاده از مکمل بنزین ضروری نیست.

ویژگی بهترین مکمل های سوخت

چندکاره بودن و ماندگاری

بهترین مکمل سوخت باعث روان‌ کار کردن قطعات، تثبیت کننده سوخت، افزاینده کیفیت سوخت و پیشگیری از خوردگی و ماندگاری خوب هم داشته باشد. مکمل ها دو سال ماندگاری دارند و بعد از آن شروع به نشت کردن می کنند و دیگر نمیشود از آن استفاده کرد و تاثیری برای موتور خودرو نخواهد داشت. مکمل های سوخت را به تعداد بالا تهیه نکنید تا طولانی مدت آن را نگه دارید. زیرا در این صورت بعد از گذشت دو سال نه تنها مکمل سوخت به درد نمی خورد بلکه مبلغ هزینه شده را از دست داده اید.

علت بوی بنزین در ماشین چیست؟

سازگاری با موتور

بعضی از مکمل های سوخت جهت استفاده موتورهای بنزینی و یا دیزلی کاربرد دارند. اما مکمل هایی هم وجود دارد که برای هر دو موتور استفاده میشود؛ توصیه میکنیم مکملی که با موتور خودروی شما سازگاری دارد خریداری کنید تا به موتور خودرو آسیبی نرسد.

تاییدیه EPA

EPA سازمان حفاظت محیط زیست است که باید در روی مکمل های بنزین این برچسب موجود باشد. EPAنشان دهنده سازگاری مکمل با دستورالعمل های زیست محیطی است و همچنین در کاهش دود خروجی و انتشار کربن موثر می باشد.

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

از مکمل استفاده نشود مساله ای پیش می ­ آید ؟

استفاده از مکمل به شرایط خودروی شما و نوع مکملی که استفاده می­ کنید بستگی دارد. اگر مدت کوتاهی از عمر خودروی شما گذشته و کارکرد کمی دارد میتوان گفت نیازی به مکمل ندارید. اما اگر خودرو کارکرد زیادی داشته و رسیدگی نکرده اید توصیه میشود که از مکمل ها استفاده کنید؛ به طور مثال استفاده از نوع شوینده از مکمل بنزین می ­تواند از آسیب احتمالی به پیشرانه جهت تجمع رسوبات جلوگیری کند.

صدای سوپاپ در موتور به چه معناست؟

هنگام پایین بودن دور موتور یا حرکت در سربالایی‌ها صدایی از موتور شنیده شود به آن صدای سوپاپ گفته می‌شود. بنابراین افزایش عدد اکتان در بنزین می‌تواند بر روی عملکرد خودرو تاثیرگذار و مفید باشد.

مزایای استفاده کردن از اکتان بوستر:

افزایش عملکرد موتور
کاهش انتشار گازهای گلخانه ای
جلوگیری از ضربه زدن به موتور
افزایش کیفیت بنزین
تمیزکننده مسیر سوخت رسانی
کاهش مصرف سوخت
افزایش شتاب

مهم ترین اطلاعات عمومی خودرو که هر راننده باید بداند

معایب استفاده کردن از اکتان بنزین

با وجود مزایای اکتان بنزین توجه داشته باشید که استفاده مرتب از آن می‌تواند به فرسودگی موتور منجر شود. بعضی از این محصولات حتی باعث می‌شوند شمع خودرو زودتر از آنچه باید خراب شود. دلیل این اتفاق وجود ترکیبات MMT است که همان ماده‌ای است که به‌عنوان ضد ضربه عمل می‌کند. اگر انژکتورهای سوخت یا سنسورها خراب باشند و بدون تعمیر آنها از اکتان بوستر استفاده شود وجود این ماده روند خرابی این قطعات را تسریع خواهد کرد. بهتر است حتی‌الامکان از اکتان بوستر بدون سرب استفاده کنید زیرا سرب در سوخت باعث می‌شود سنسورهای اکسیژن تحت‌تأثیر قرار بگیرند یا آسیب ببینند.

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

بوی اکتان بوستر با کیفیت چگونه است؟

در ایران ۹۰% اکتان‌های موجود بوی تینر می‌دهند که به آن‌ها پایه تینری گفته میشود. این اکتان‌های پایه تینری برای استفاده توصیه نمی‌شود و اگر اکتان بوستری خریدید و بوی تینر میداد از آن اکتان بوستر استفاده نکنید. بوی اکتان بوستر‌های با کیفیتی که در سراسر دنیا و در بازار‌های جهانی وجود دارند تقریبا بویی شبیه به بوی حشره کش دارد. به هیچ عنوان هیچ کدام از برند‌های مطرح دنیا بویی شبیه به تینر نمی‌دهند.

چند نکته در استفاده از مکمل سوخت

توجه داشته باشید که قبل از بنزین زدن اکتان را درون باک بریزید و سپس بنزین بزنید. این کار باعث می‌شود که مکمل سوخت کامل با بنزین مخلوط شود و بهترین عملکرد را داشته ‌باشد.
در سفرهای جاده‌ای و طولانی مدت استفاده از مکمل را فراموش نکنید.
بعضی از مکمل‌های اکتان بنزین به نور حساس هستند بهتر است آن‌ها را در ظرف اصلی خودشان نگهداری شود.
به توصیه‌های نوشته شده در پشت بسته توجه داشته باشید.
بهتر است سوختی که با اکتان بنزین ترکیب شده برای مدت طولانی در باک خودروی باقی نماند. بسیاری از این مکمل‌ها بر پایه اتانول هستند و باقی ماندن طولانی آن‌ها در باک باعث ایجاد رسوب می‌کند. بنابراین سفرهای طولانی موقعیت مناسبی برای استفاده از اکتان بوسترها به شمار می‌روند.
اغلب مردم بر این باورند که در صورت استفاده از بنزین سوپر دیگر نیازی به اکتان بوستر نیست. درحالی‌که به‌ علت فاصله بسیار زیاد کیفیت بنزین ارائه شده در کشور ما با استانداردهای جهانی، حتی در صورت استفاده از بنزین سوپر هم موتور خودروی ما به اکتان بوستر نیاز خواهد داشت.

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

نکته مهم هنگام خرید اکتان بوستر

در حال حاضر اکتان بوستر با برند‌های مختلف به ویژه در پمپ بنزین‌ها به راحتی یافت می‌شود. درصد بالایی از اکتان‌های فروخته شده تقلبی و یا بی کیفیت هستند. این اکتان‌ها در طولانی مدت و یا حتی در استفاده‌های اولیه صدمه های جدی به خودرو وارد می‌کنند. قرص‌های افزایش اکتان بنزین مورد تایید هیچ موسسه ای نبوده و هیچ کمپانی معتبری به تولید آن‌ها نمی‌پردازد. بنابراین از استفاده این قرص‌ها هم پرهیز کنید.

اکتان بوستر یکی از انواع مکمل‌های سوخت است که برای بهبود عملکرد موتور به کار می‌رود و می‌تواند برای خودرو مزایایی داشته باشد. بهتر است توقعات واقع‌بینانه‌ای از اکتان بوستر داشته باشید. بسیاری افراد فکر می‌کنند اکتان بوستر محصولی شگفت انگیز است که عملکرد خودرو را بیش از حد تصور افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که هر موتور با عدد اکتانی که برای آن توصیه شده است خوب کار می‌کند.

همه چیز درباره دوگانه سوز کردن خودرو تفاوت LPG و CNG معایب و مزایای آنها

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

اهمیت انتخاب بهترین نوع بنزین

بنزین خودرو منبع اصلی برای تأمین انرژی است و موتور از طریق سوزاندن آن نیرو تولید می کند. از این رو نوع و کیفیت بنزین در عمر موتور خودرو تأثیر بسزایی دارد. چنانچه بنزینی که راننده استفاده می کند، نامناسب، بی کیفیت و با موتور ناسازگار باشد، راندمان و عمر مفید موتور به مرور کاهش خواهد یافت. بنابراین، رانندگان باید همواره از بنزین مطلوب و مناسب با موتور خودروی خود استفاده کنند.

بهترین نوع بنزین

به طور کلی هر چه عدد اکتان بنزین بالاتر باشد، کیفیت آن بهتر است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در ایران بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد. اما برای اینکه بدانید کدام نوع بنزین بیشتر با موتور خودرو شما سازگارتر است، باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. برای مثال موتورهای TU۳ و TU۵ به بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ یا ۹۵ نیاز دارند. موتورهای XU۷ و EF۷ هم با بنزین اکتان ۹۵ سازگارتر هستند.

عوامل موثر در انتخاب بنزین مناسب ماشین

دمای هوا: دمای هوا و عدد اکتان بنزین رابطه معکوسی با هم دارند. به عبارت دیگر با بالا رفتن دما، عدد اکتان پایین می آید.

رطوبت: میزان رطوبت با عدد اکتان رابطه مستقیمی دارد. یعنی با افزایش رطوبت عدد اکتان نیز به سمت بالا رفتن تمایل پیدا می کند.

ارتفاع از سطح دریا: در ارتفاع نزدیک به سطح دریا، استفاده از بنزین با عدد اکتان بالا یا سوپر پیشنهاد می شود. اما هر چه ارتفاع بالاتر برود، نیاز به بنزین سوپر کمتر خواهد شد.

عوامل دیگر: علاوه بر مواردی که در بالا برشمردیم، فاکتورهای دیگری مثل دمای کارکرد بهینه موتور، زمانبندی پیشرانه و نسبت ترکیب بنزین خودرو و هوا نیز در انتخاب بنزین مناسب دخیل هستند.

بنزین سوپر یا معمولی

در برخی از جایگاه های ایران در کنار بنزین معمولی، بنزین سوپر نیز توزیع می شود. بنزین معمولی عمدتا اکتانی بین ۸۵ تا ۸۷ دارد. در مقابل، عدد اکتان بنزین سوپر بالاتر و برابر با ۹۵ است.

به دلیل عدد اکتان بالاتر، بنزین سوپر با موتورهای مجهز به توربوشارژر سازگاری بیشتری دارد. این نوع بنزین از پیش اشتعالی و ناک زدن موتور جلوگیری می کند. در موتورهای غیرتوربو ضرورتی بر استفاده از بنزین سوپر نیست، هر چند به خاطر کیفیت بالاتر، این نوع بنزین باعث افزایش بازدهی و راندمان موتور خودرو می شود. در بیشتر خودروهای داخلی استفاده از بنزین معمولی خللی در عملکرد موتور ایجاد نمی کند، اما اگر دوست دارید راندمان موتور در بلندمدت حفظ شود، می توانید از بنزین سوپر استفاده کنید.

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

بنزین چیست؟

بنزین بخشی از نفت است که بین ۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتیگراد تقطیر می‌ شود. بنزین که نامی آلمانی بوده و اولین بار در این کشور به وجود آمده است، حدود ۱۵% از نفت خام را تشکیل می‌ دهد. در نیمه‌ های قرن نوزدهم و قبل از اختراع موتورهای درون سوز، از بنزین برای از بین بردن شپش استفاده می‌ کردند و آن‌ را درون شیشه‌ های کوچک به فروش می‌ رساندند. گفتنی است نام این ماده شیمیایی از بنزن می‌ آید و در بیشتر کشورها از همین نام بنزین و یا نامی مشابه با آن برای معرفی این ماده شیمیایی استفاده می‌ کنند.

بنزین سوپر چیست؟

بنزین سوپر همان بنزین معمولی است که با اضافه کردن مکمل‌ ها و افزودنی‌ ها عدد اکتان آن را افزایش داده‌ اند. اولین بار در خلال جنگ جهانی اول فردی به نام میجلی با اضافه کردن سرب به بنزین متوجه شد که بدون پرداخت هزینه بالا می‌ توان عدد اکتان بنزین را بالا برد. ولی پس از مدتی به دلیل صدماتی که سرب به محیط زیست وارد می‌ کرد، متیل ترت‌ بوتیل برای بالا بردن عدد اکتان جایگزین سرب شد.

پس از مدتی محققان دریافتند که ماده متیل ترت‌ بوتیل هم موجب آلودگی محیط زیست می‌ شود، از این رو به دنبال جایگزینی برای این ماده گشتند و در نتیجه موادی چون تولوئن، ۲‌متیل، ۲‌پروپانل، متیل‌ ترشری بوتیل اتر، متانول و اتانول را به عنوان مکمل‌ های اکتان افزا برای بالا بردن عدد اکتان معرفی کردند.

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

 عدد اکتان بنزین چیست؟

عدد اکتان در بنزین نشان‌دهنده کیفیت بنزین است. هر چه این عدد بالاتر باشد، بنزین مقاومت بیشتری در برابر احتراق مخرب از خود نشان می‌ دهد. گفتنی است در سال ۲۰۰۴ اتحادیه اروپا اعلام کرد که عدد اکتان بنزین نباید از ۹۵ کمتر باشد.

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

چه تفاوتی بین بنزین سوپر و معمولی وجود دارد؟

اصلی‌ ترین تفاوت بین بنزین سوپر و بنزین معمولی در عدد اکتان آن‌هاست. در ایران عدد اکتان بنزین برای بنزین معمولی ۸۷ و برای بنزین سوپر ۹۵ است و به همین دلیل بین دو بنزین سوپر و بنزین معمولی تفاوت وجود دارد. بسیاری تصور می‌ کنند استفاده از بنزین سوپر عملکرد بهتری را برای خودرو به ارمغان می‌ آورد و این لقب سوپر به معنای کیفیت بهتر بنزین است. در صورتی که بنزین سوپر تنها عدد اکتان بالاتری دارد و این عدد اکتان بالاتر به معنای این است که بنزین سوپر در فشار بالاتر دیرتر از بنزین معمولی منفجر می‌ شود. از این رو بنزین سوپر کیفیت متفاوت‌ تری نسبت به بنزین معمولی را برای موتور خودرو به ارمغان نمی‌ آورد و تنها با توجه به نوع خودرو و موتور آن باید از بنزین سوپر و یا بنزین معمولی استفاده کرد.

اگر به خودرویی که نیاز به بنزین با اکتان پایین دارد، بنزینی با اکتان بالا زده شود، از توان خودرو کاسته می‌ شود. در مقابل اگر خودرویی نیاز به بنزین با اکتان بالا و یا همان بنزین سوپر دارد، بنزینی با اکتان پایین و یا همان بنزین معمولی زده شود، قبل از این که پیستون در ماشین به بالاترین نقطه در سیلندر برسید، بنزین مشتعل شده و پیستونی که هنوز باید به سمت بالا حرکت کند را به سمت پایین می‌ راند. نتیجه این عمل فشار زیادی است که به پیستون، شاتون، میل لنگ و سوپاپ‌ ها وارد می‌ شود. این فشار صدای خشنی را به وجود می‌ آورد و در زمانی طولانی موجب آسیب رسیدن به موتور و کاهش طول عمر مفید آن می‌ شود.

در صورتی که بی توجه به نوع خودرو از بنزین سوپر و یا بنزین معمولی استفاده شود، موتور خودرو آسیب می‌ بیند و نیاز است که فرد برای تعمیر موتور خودرو خود به تعمیرگاه‌ های خودرو مراجعه کند. خودروکار امید بهترین تعمیرگاه ماشین خارجی در غرب تهران است که در زمینه آسیب رسیدن به خودرو در نتیجه استفاده از بنزینی مغایر با موتور ماشین می‌ تواند با کیفیتی بسیار خوب خودرو شما را تعمیر کند.

همه چیز درباره دوگانه سوز کردن خودرو تفاوت LPG و CNG معایب و مزایای آنها

از کدام نوع بنزین سوپر یا معمولی استفاده کنیم؟

از آن جایی که اکثر خودروهای داخل کشور بر اساس بنزین با اکتان ۹۵ ساخته شده‌ اند، بهتر است از بنزین سوپر که حاوی اکتان افزاست به جای بنزین معمولی استفاده کرد تا خسارتی به موتور خودرو وارد نشود. در صورت استفاده از بنزین معمولی لازم است هر ۳۰۰۰ کیلومتر یک بار از محلول پاک‌ کننده انژکتور استفاده کنید تا سوزن‌ های انژکتور به صورت همیشگی تمیز باشند.

همان‌ طور که می‌ دانید برخی مکمل‌ها در بازار وجود دارند که به عنوان اکتان افزا استفاده شده و افراد برای جبران کیفیت پایین بنزین موجود در کشور از آنها استفاده می‌ کنند. ولی توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از بنزین سوپر به منزله استفاده نکردن از مکمل‌ ها نیست. از آن جایی که کیفیت بنزین تولید شده در کشور ما، چه بنزین سوپر و چه بنزین معمولی، با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، بنزین سوپر موجود در کشور نیز به مکمل اکتان بوستر نیاز دارند. بنابراین برای خودروهایی که دارای موتور حساس هستند، نیاز به استفاده از مکمل در بنزین سوپر نیز دیده می‌ شود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای جلوگیری از تخریب موتور لازم است از برندهای معتبر مکمل خریداری کنید. برخی از افراد از قرص‌ های افزایش اکتان سوخت استفاده می‌ کنند که این قرص‌ ها توسط هیچ کدام از موسسات جهانی تایید نشده و استفاده از آنها در طولانی مدت ضررهای جبران‌ ناپذیری را به موتور خودرو وارد می‌ کند.

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

چطور بنزین سوپر را از بنزین معمولی تشخیص دهیم؟

برای این که بتوان متوجه شد که بنزین استفاده شده بنزین معمولی و یا بنزین سوپر است، چندین راه حل وجود دارد:اولین و اصلی‌ ترین راه حل تفاوت رنگ بین بنزین سوپر و بنزین معمولی است. بنزین سوپر به رنگ سفید و سبز تولید می‌ شود، در صورتی که بنزین معمولی به رنگ صورتی مایل به قرمز است.
بوی متفاوت بنزین سوپر از بنزین معمولی نیز یکی دیگر از راه‌ های تشخیص است.
از دیگر راه‌ های تشخیص بنزین معمولی از بنزین سوپر تفاوت بین گاز خارج شده در حین سوخت‌ گیری با بنزین سوپر با گاز خارج شده در حین سوخت‌ گیری با بنزین معمولی است. از آن جایی که در حین سوخت‌ گیری نمی‌ توان خود بنزین را مشاهده کرد، استفاده از نوع گاز خارج شده راه حل مناسبی است. اگر گاز خارج شده خشک باشد، بنزین سوپر بوده و اگر گاز خارج شده چرب باشد بنزین معمولی است.
یکی دیگر از راه‌ های متوجه شدن بنزین سوپر از بنزین معمولی، جهش و پریدگی بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی است.
برای این که بتوان متوجه شد بنزین سوپر به آب آغشته شده است یا نه، می‌ توان چند قطره از آن را بر روی کاغذ ریخت، اگر بنزین اثر مشخصی بر روی کاغذ نگذارد، بنزین مذکور خالص است ولی اگر با ریختن بنزین بر روی کاغذ، کاغذ حالت صاف خود را از دست بدهد، به این معناست که در داخل بنزین آب وجود دارد.
تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی به عدد اکتان آن‌ها بر می‌ گردد. قبل از استفاده از هر کدام از این بنزین‌ ها لازم است کتابچه نوع سوخت مصرفی خودرو خود را مطالعه کرده و با توجه به عدد اکتان ذکر شده از بنزین سوپر و یا بنزین معمولی استفاده کنید. در حال حاضر بیشتر خودروهای موجود در کشور با عدد اکتان ۹۵ هماهنگی دارند، از این رو لازم است برای سوخت خودرو خود از بنزین سوپر استفاده کنید. البته هنوز هم خودروهایی وجود دارند که بنزین مناسب برای آن‌ها بنزین معمولی بوده و استفاده از بنزین سوپر می‌ تواند توان موتور مذکور را پایین بیاورد.

تفاوت بنزین سوپر و معمولی از نظر قیمت

تفاوت بنزین سوپر و معمولی به قیمت هم مربوط می شود. در حال حاضر هر لیتر بنزین سهمیه ای ۱۵۰۰ تومان قیمت دارد. قیمت بنزین معمولی به نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومان است و بنزین سوپر نیز با لیتری ۳۵۰۰ تومان عرضه می شود. با این حساب اگر مشتری دائمی بنزین آزاد هستید و سازنده به استفاده از بنزین با اکتان بالا توصیه کرده است، به دلیل اختلاف قیمت کم، خرید بنزین سوپر خیلی منطقی تر خواهد بود.

مزایای استفاده از بنزین سوپر

بنزین سوپر به دلیل عدد اکتان بالاتر مزایای بیشتری نسبت به بنزین معمولی دارد. مهم ترین مزایای بنزین سوپر عبارتند از:

کاهش آلایندگی و خطرات کمتر برای محیط زیست

احتراق بهینه تر، تولید انفجارهای قوی تر و در نتیجه افزایش راندمان موتور

کاهش صدای موتور و عملکرد نرم تر

کاهش مصرف سوخت در موتورهایی که ضریب تراکم بالاتر دارند

از بین رفتن مشکل لرزش خودرو، در صورتی که این مشکل ناشی از کیفیت بد سوخت و احتراق ضعیف باشد.

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

معایب بنزین سوپر

استفاده از بنزین سوپر باعث بروز ایرادات فنی نمی شود و تنها موارد زیر را می توان جزو مشکلات و معایب آن دانست:

عدم عرضه در تمامی جایگاه ها و دسترسی سخت در بسیاری از شهرستان ها

قیمت بالاتر نسبت به بنزین معمولی که آن هم قابل چشم پوشی است

مزایای بنزین معمولی

استفاده از بنزینی معمولی به خودی خود مزیتی ندارد و باعث ارتقای عملکرد خودرو نمی شود. با این حال موارد زیر را می توان جزو مزایای استفاده از بنزین معمولی دانست:

قیمت کمتر نسبت به بنزین سوپر و کاهش هزینه های جاری

عرضه در تمامی جایگاه های کشور و دسترسی آسان تر

معایب بنزین معمولی

بنزینی که در جایگاه ها توزیع می شود، متاسفانه کیفیت بالایی ندارد. به همین خاطر استفاده از بنزین معمولی می تواند برای برخی موتورها مشکلاتی را ایجاد کند. از معایب این نوع بنزین باید به موارد زیر اشاره کنیم:

ایجاد آلایندگی بیشتر نسبت به بنزین سوپر

ایجاد رسوب روی پیستون ها

صدمه به شمع ها

افزایش احتمال پوسیدگی سوپاپ ها

خام سوزی و کارکرد نامنظم موتور

افزایش احتمال خوردگی برخی قطعات داخلی و ایجاد روغن سوزی

اصلی ترین تفاوت بنزین سوپر و معمولی به عدد اکتان مربوط می شود. بنزین سوپر اکتان بالاتری نسبت به بنزین معمولی دارد. در بالا نیز اشاره کردیم که هر چه عدد اکتان بالاتر باشد، به معنای ایجاد انفجارهای منظم و قوی تر است. این موضوع می تواند خود را در قالب شتابگیری های بهتر و چابکی بیشتر نشان دهد.

از طرف دیگر، بنزین با اکتان بالاتر، رسوب کمتری از خود بر جای می گذارد، امری که در افزایش طول عمر قطعات تاثیر مستقیمی دارد. در کنار این ها باید گفت که استفاده از بنزین سوپر در پیشگیری از مشکلاتی مثل خام سوزی و روغن سوزی نیز موثر است.

تاثیر بنزین سوپر بر مصرف سوخت

طبیعی است که هر چه کیفیت سوخت بالاتر باشد، موتور در شرایط بهتری کار می کند و قطعات آن عمر مفید بیشتری خواهند داشت. در صورت استفاده از بنزین کم کیفیت، انژکتورهای ماشین، شمع ها و برخی قطعات دیگر که در معرض تماس با بنزین قرار دارند، به مرور کثیف می شوند و دیگر مثل روز اول کار نمی کنند. این مسئله می تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

اکتان بنزین چیست و مزایای استفاده از اکتان تفاوت بنزین سوپر و معمولی

تاثیر بنزین سوپر بر کاهش آلودگی هوا

علاوه بر عملکرد موتور خودرو، آلودگی هوا نیز با کیفیت سوخت ارتباط دارد. روشن است که هر چه سوخت موجود در باک خودروها با کیفیت تر باشد، میزان آلایندگی هم کمتر خواهد بود. ضمن اینکه اگر موتور به خاطر سوخت با کیفیت تر با راندمان بهتری کار کند، گازهای آلاینده کمتری از اگزوز خودرو خارج خواهد شد. بنابراین، استفاده از بنزین سوپر به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

روش تشخیص بنزین سوپر و معمولی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی از روی رنگ قابل تشخیص است. بنزین سوپر به رنگ سفید و سبز دیده می شود. در مقابل بنزین معمولی دارای رنگ صورتی مایل به قرمز است. علاوه بر رنگ، از طریق بو نیز می توان بنزین سوپر و معمولی را از هم تشخیص داد. بوی بنزین سوپر خشک است، اما بوی بنزین معمولی حالتی چرب مانند دارد.

تفاوت بنزین معمولی و یورو ۴

بنزین معمولی و یورو ۴ از لحاظ ترکیب شیمیایی، تاثیرات زیست محیطی و عملکرد موتور خودرو تفاوت هایی با هم دارند. از نظر ترکیب شیمیایی، بنزین معمولی از ترکیبات هیدروکربنی ساده مثل هگزان، اکتان و نونان تشکیل یافته است. اما بنزین یورو ۴ برای هماهنگی با قوانین سختگیرانه تر، ترکیبات آلاینده کمتری دارد و می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند. همچنین در صورت استفاده از بنزین یورو ۴، راندمان موتور خودرو نیز افزایش می یابد. در نتیجه مصرف سوخت بهینه تر شده و میزان آلایندگی نیز کاهش پیدا می کند.

نتیجه گیری

انواع سوخت خودرو در ایران شامل بنزین معمولی و بنزین سوپر است. همان طور که در این مطلب دیدید، تفاوت بنزین سوپر و معمولی به موارد متعددی مربوط می شود. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که استفاده از بنزین سوپر همیشه خوب و سودمند نیست و در برخی شرایط استفاده از بنزین معمولی می تواند بهتر باشد. برای اینکه بدانید کدام نوع بنزین برای خودروی شما مناسب تر است، باید به دفترچه راهنمای آن رجوع کنید. نکته دیگر اینکه گاهی مواقع ممکن است استفاده از مکمل بنزین همراه با سوخت معمولی نتیجه بهتری را رقم بزند.

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی مدیران خودرو

فروش اقساطی کرمان موتور

فروش اقساطی بهمن موتور

خرید اقساطی تارا 

 خرید اقساطی دنا پلاس

 خرید اقساطی آریزو ۶

اینستاگرام تهران خودرو

واتساپ تهران خودرو

تهران خودرو در آپارات

گروه تلگرامی تهران خودرو

خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی پارس خودرو

فروش اقساطی بهمن موتور

فروش اقساطی امپاور

Rate this post