همه چیز درباره دوگانه سوز کردن خودرو تفاوت LPG و CNG معایب و مزایای آنها
معایب و مزایا دوگانه سوز کردن ماشین
” تهران خودرو “Tehrankhodro.ir”
این روزها با افزایش قیمت بنزین، بار دیگر اهمیت دوگانه سوز کردن ماشینها و استفاده از گاز طبیعی فشرده در میان رانندگان بهصورت جدی مطرح شده است.
تعداد زیادی از تاکسیها، وانتبارها و خودروهای بنزینسوز برای کاهش هزینههای خود، خواستار جایگزین کردن گاز CNG در ازای بنزین به عنوان سوخت اصلی وسایل نقلیه گازسوز خود هستند؛ زیرا استفاده از سی ان جی، هزینهها را به میزان ۸۰ درصد برای رانندگان کمتر میکند.
در این میان سوالهای متعددی در خصوص نحوه دوگانه سوز کردن، هزینه آن، روش ثبت نام، دریافت وام و تسهیلات ۲٫۵ میلیون تومانی، مزایا و معایب استفاده از CNG و انتخاب گزینه مناسب برای سوختگیری مطرح شده که در ادامه سعی بر پاسخدهی به آنها داریم.
خرید اقساطی پژو پارس سال دوگانه
راه اندازی سامانه خودروهای گازسوز
از ۴ آبان و به دنبال حمله سایبری به سامانه سوخت، سامانه گازسوز کردن خودروها نیز از دسترس خارج شده بود.
بر اساس گفتههای مدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با همکاری شرکت پژوهش و توسعه ناجی، از امروز (۲۳ آذر) ارتباط سامانه گازسوز کردن خودروها به آدرس gcr.niopdc.ir دوباره برقرار شده و متقاضیان میتوانند برای تبدیل خودرو بنزینی به گازسوز ثبت نام کنند.
اتوبوس آتروس گازسوز
هزینه گازسوز کردن خودرو
توجه داشته باشید که استفاده از گاز سی ان جی نسبت به بنزین دارای نتایج بهتری همچون قیمت پایینتر، صرفه اقتصادی بیشتر، سود دهی بالا در جایگاهها، کاهش هزینههای حمل و نقل انواع وسایل نقلیه (عمومی و شخصی) و همچنین کنترل کرایههای اتوبوسها و تاکسیها است.
متقاضیان برای گازسوز کردن خودروها میتوانند به سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانهسوز (NGVI. IR) مراجعه کنند و از طریق گزینه تبدیل خودروها، برای ثبتنام تبدیل خودروی خود اقدام کنند. اولویت تبدیل خودروها با افرادی است که زودتر در سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانهسوز (NGVI. IR) ثبتنام کردهاند.
در مدت یک هفته بعد از ثبت نام از طرف اتحادیه سوختهای جایگزین پیامکی برای متقاضیان گازسوز کردن خودروها ارسال میشود و این افراد میتوانند از طریق مراجعه به سامانه، نزدیکترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای گازسوز کردن خودرو انتخاب و مراجعه کنند.
هزینه گازسوز کردن خودروها بسته به کیفیت کیت، نوع خودرو و سایز مخزن بهصورت میانگین ۲. ۵ تا ۴. ۵ میلیون تومان است. بنا بر اعلام مسئولان مربوطه هزینه گازسوز کردن خودروها بر اساس مبالغ فوق ثابت است و به هیچ وجه شاهد افزایش قیمت تجهیزات و هزینه نصب نخواهیم بود.هزینه دوگانه سوز کردن خودروها، مبلغی بین سه تا پنج میلیون تومان بوده که این اختلاف قیمت در نتیجه استفاده از تجهیزات مختلف با کیفیتهای متفاوت در ساخت و نصب آن است.
خودروهای کارکرده، گرانتر از همیشه!
اعطای وام ۲.۵ میلیون تومانی
پس از افزایش قیمت بنزین و تشویق مردم جهت گازسوز کردن ماشینها، مبلغ ۲٫۵ میلیون تومان وام برای متقاضیان دوگانه سوز کردن انواع وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است؛ برای دریافت این تسهیلات، صاحبان ماشینهای قدیمی و جدید باید در سایت Irngv.ir اقدام به ثبتنام کنند.
همچنین شورای اقتصاد برای کاهش هزینههای مربوط به انواع وسایل نقلیه عمومی، میزان ۶۵۰۰ میلیارد تومان بودجه بابت تسهیلات بلاعوض به تاکسیها، ون مسافربر و وانتبار در نظر گرفته است.
توزیع روزانه سی ان جی
طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، در حال حاضر روزانه حدود ۲۱ میلیون متر مکعب گاز CNG در سطح کشور و جایگاههای مخصوص سوختگیری برای خودروهای دوگانه سوز توزیع میشود که بر اساس محاسبات در خصوص نیاز کشور بعد از گرانی بنزین، این میانگین در گام اول باید تا ۱۸ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند؛ به عبارتی روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی فشرده باید در دسترس متقاضیان باشد.
نکته مهم: مدت زمان مورد نیاز برای سوختگیری خودرو CNG از جایگاه سوخت برای ماشینهای گاز سوز، حدود پنج دقیقه و زمان لازم قبل اتصال نازل، حدود ۳۰ دقیقه است.
نحوه گازسوز کردن خودرو
برای دوگانه سوز کردن خودرو، مالک باید به سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز که قبلا هم به آن اشاره شده، مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کند. حداقل یک هفته پس از ثبت نام، پیامکی برای متقاضی ارسال میشود؛ سپس شخص باید مجدد به سایت مراجعه کرده و نسبت به انتخاب نزدیکترین محل مجاز اقدام کند.
پس از مشخصشدن زمان و محل آن، برای انجام امر تبدیل باید به مرکز مدنظر برود تا فرآیند کار توسط کارشناسان برای ماشین وی انجام شود.
نکته مهم: طبق اعلام رییس اتحادیه سوختهای جایگزین، حداکثر زمان انتظار برای هر شخص حدود دو ماه خواهد بود.
خرید اقساطی سمند EF7 دوگانه
طرح تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانه سوز چیست؟
دولتمردان ایران در سالهای اخیر، توجهات بیشتری به موضوع سوختهای جایگزین بنزین داشتهاند که یکی از آنها، توسعهدادن استفاده از CNG در سبد سوختی کشور است. درحالیکه سال ۱۳۹۸، سهم سوخت سی.ان.جی در کشورمان حدود ۲۷ میلیون متر مکعب در روز بود، اما شورای عالی انرژی پیشبینی کرده است که این میزان مصرف روزانه، تا سال ۱۴۲۰ خورشیدی باید به حدود ۵۳ میلیون متر مکعب برسد.
برای دستیابی هرچه سریعتر به این هدف بزرگ، در اواخر سال ۱۳۹۸ طرحی با عنوان «طرح تبدیل رایگان خودرو بنزینی به خودرو دوگانهسوز» توسط شورای اقتصاد در دولت دوزادهم اجرایی شد که البته همچنان نیز ادامه دارد. در این طرح، دولت تسهیلاتی را در اختیار مالکان خودروهای بنزینی قرار میدهد تا آنها بتوانند خودرویشان را دوگانهسوز کنند. با اجرای این طرح، میتوان روزانه تا ۱۲ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفهجویی نمود و سالانه نیز تا ۲ میلیارد دلار، درآمد داشت.
طرح تبدیل ایران خودرو
آیا طرح تبدیل دوگانه سوز کردن خودروها موفق بود؟
طبق آخرین اطلاعات موجود، استقبال از طرح گازسوز کردن رایگان خودروها، کمتر از پیشبینیها بوده است. دولتمردان انتظار داشتند که بعد از گذشت یک سال و نیم از شروع این طرح، حداقل یک میلیون خودرو به دوگانه سوز تبدیل شده باشند اما طبق آمارهای رسمی تا آبان ۱۴۰۰ فقط ۲۰۰ هزار خودرو موفق به شرکت در طرح تبدیل گازسوز کردن خودرو شدهاند.
کارشناسان حوزه انرژی، میگویند دلیل عدم استقبال از طرح گازسوز کردن خودروها، افزایش نرخ ارز و رشد تورم در کشور است. محمدحسین باقری که مدیریت طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران را برعهده دارد، میگوید ثابت ماندن قیمت بنزین و افزایش تورم، باعث شده است تا بنزین ۱۵۰۰ تومانی دیگر تفاوت محسوسی با گاز ۴۵۳ تومانی نداشته باشد و به همین دلیل، شهورندان نیز تمایلی به گازسوز کردن خودروهایشان نداشته باشند. البته مشکلات دیگری مانند پیمایش کم خودرو گازسوز، جانمایی نامناسب جایگاههای سوخت CNG در سطح کشور و اقتصادینبودن تولید خودروهای دوگانهسوز برای خودروسازان ایرانی، ازجمله دلایل دیگری هستند که در عدم استقبال از سوخت CNG در ایران، تاثیر گذارند.
طرح گازسوز کردن خودرو برای چه کسانی است؟
طرح دوگانه سوز کردن خودروها، در ۲ فاز انجام میشود. فاز اول که از بهمن ۱۳۹۸ آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد، برای تمامی دارندگان خودروهای عمومی (ازجمله تاکسی، ون تاکسی و انواع وانت بار) است که طبق پیشبینیها حدود ۱.۲ میلیون خودروی پلاک عمومی را شامل میشود.
فاز دوم طرح گازسوز کردن خودروها نیز که از اسفند ۱۳۹۹ آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد، برای تمامی تاکسیهای اینترنتی و مسافربرهای شخصی است که طبق پیشبینیها، حدود ۲۰۰ هزار خودروی پلاک شخصی را شامل میشود.
شرایط ثبت نام مسافربر شخصی برای گازسوز کردن چیست؟
مسافربرهای شخصی باید توسط ناجا و بعنوان «خودروی فعال» در زمینه حمل و نقل شهری، تایید گردند که لازمه آن، پیمایش حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر بصورت ماهانه است. برای دریافت تاییدیه ناجا، متقاضیان لازم نیست اقدامی کنند چراکه از طریق سامانههای مختلف کشوری، امکان تشخیص خودروهای فعال وجود دارد. مسافربرهای بین شهری و سرویس مدارس نیز توسط وزارت کشور، تایید خواهند شد.
پس از قطعیشدن لیست مسافربرهای شخصی، این لیست در اختیار شرکت ملی پخش قرار میگیرد تا واجدین شرایط ثبت نام در طرح گازسوز کردن خودروها، شناسایی شوند و تسهیلات مربوطه، در اختیار آنها قرار گیرد.
سایت ثبت نام وام دوگانه سوز کردن خودرو چیست؟
متقاضیان واجد شرایط برای ثبت نام طرح گازسوزکردن خودرو، باید به سایت جامع خودروهای گازسوز ایران به نشانی اینترنتی gcr.niopdc.ir مراجعه کنند. سپس با ثبت کد ملی و شماره موبایل، وارد حساب کاربری شوند و مشخصات وسیله نقلیه خود را ثبت نمایند. در پایان نیز با انتخاب شهر محل سکونت و سپس انتخاب کارگاههای فعال و انتخاب تاریخ مراجعه به کارگاه، برای دریافت نوبت گازسوز کردن خودرو اقدام کنند.
فروش اقساطی خودرو های صفر و کار کرده
مدارک لازم برای دوگانه سوز کردن خودرو کدام است؟
بعد از ثبت نوبت اینترنتی در سامانه جامع خودروهای گازسوز کشور، باید منتظر ماند تا تاریخ نوبت فرا برسد. سپس باید با خودروی ثبت شده و با همراه داشتن کارت ماشین و کارت ملی، به کارگاه موردنظر مراجعه کرد.
اگر بعد از ثبت نام در سامانه جامع گازسوز، مالیکت خودرو تغییر کرده باشد، باید مدارک انتقال سند خودرو را نیز ارائه گردند.
گازسوز کردن خودرو چقدر طول میکشد؟
تاکنون هیچگونه زمان مشخصی برای گازسوز کردن خودروها اعلام نشده اما شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، میگوید در طرح گازسوز کردن خودرو ها، اولویت با خودروهایی است که زودتر ثبت نام کرده و موفق به دریافت نوبت اینترنتی شدهاند.
همانطور که در مراحل فوق توضیح داده شد، قبل از دریافت نوبت اینترنتی گازسوز کردن خودرو، ابتدا باید خودرو، در سامانه جامع ثبت نام شده باشد. ثبت شدن خودرو، زمانی قطعی میشود که پیامک تایید برای مالک خودرو ارسال گردد. البته ارسال شدن این پیامک، ممکن است تا چندین روز، طول بکشد.
علت بوی بنزین در ماشین چیست؟
هزینه دوگانه سوز کردن خودرو چقدر است؟
هزینه گازسوز کردن خودروها در این طرح، برای تمامی خودروهای واجد شرایط که دارای «پلاک عمومی» هستند، رایگان است. اما برای سایر خودروها مانند مسافربرهای شخصی و تاکسی اینترنتی، هزینه دوگانه سوز کردن خودروها با نسبت تقریبی ۲۵ به ۷۵ محاسبه میشود. به این معنی که حدود ۷۰% هزینه دوگانه سوز کردن این خودروها توسط دولت پرداخت میشود و مابقی آن باید توسط متقاضی (در زمان ثبت نام در سامانه جامع) پرداخت گردد.
پیگیری ثبت نام گازسوز کردن خودرو چگونه است؟
در زمان ثبت وسیله نقلیه در سامانه جامع، باید منتظر دریافت پیامک تایید ماند و سپس برای دریافت نوبت اینترنتی گازسوز کردن خودرو اقدام کرد. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، ارسال این پیامک ممکن است تا چندین روز طول بکشد. اما اگر بعد از گذشت این مدت زمان، پیامکی ارسال نگردد، متقاضی میتواند با پشتیبانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به شماره تلفن ۰۹۶۲۷ در تماس باشد و از آنها راهنماییهای مربوطه را کسب کند.
رضایت خریداران
مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها
دوگانه سوز کردن خودرو در شهرهای بزرگ و شلوغ که تردد شهری و بین شهری در آن بالا است، یکی از راههای موثر در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا محسوب میشود. در کشور ما نیز این روند در ابتدا از ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسیها و پس از آن با تولید خودروهای داخلی آغاز شد.
فروش خودروهای دوگانه سوز و طرح دوگانه سوز کردن خودروهای داخلی از دهه ۸۰ در شهرهای بزرگ ایران با استقبال نسبتا مناسبی همراه شد. بدین گونه که افزایش نرخ سوخت در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یکی از مهمترین دلایل برای دوگانه سوز کردن خودروها در ایران به شمار میآید. در این سالها گروه خودروسازی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا تلاش کردند تا برخی محصولات خود را به سمت تولید دوگانه سوز سوق دهند که مورد توجه و استقبال متقاضیان نیز قرار گرفت.
ایران یکی از بزرگترین ناوگانهای دوگانه سوز جهان را دارا است و گاز LPG بهعنوان یک سوخت جایگزین بنزین در این کشور کاملا پذیرفته شده است. خودروهای دوگانه سوز در کشور عموما یا بهصورت فابریک گازسوز شده است که پیشرانه آنها پایه گازسوز دارد و یا بهوسیله شرکتها و کارگاههای شخصی گازسوز شدهاند. هرچند خودروهایی که دستی یا شرکتی گازسوز شده مجوز ادامه فعالیت داشته و از بیمه و ضمانتنامه برخوردار هستند، اما توصیه میشود از خودروهای فابریک گازسوز استفاده شود چرا که این خودروها از خطر کمتری برخوردار بوده و ایمنترند.
در ادامه با درنظر گرفتن این موضوع که با افزایش قیمت سوخت در کشور و همچنین بالا رفتن تعداد متقاضیان خودروهای دوگانه سوز، قیمت این خودروها نیز در آگهیهای فروش صعودی شده است یا خیر، به بررسی این موضوع پرداخته شده است.
آمار خودروهای دوگانهسوزدر سال ۹۹
طبق اظهارات محمدحسین باقری، مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، ۶۱ هزار و ۸۵۰ دستگاه خودرو از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون گازسوز شدهاند.
طرح تبدیل خودروهای بنزینسوز به خودروهای گازسوز در ۱۸۶ کارگاه در سراسر ایران انجام میگیرد. مالکان خودروها، با اولویت خودروهای عمومی (تاکسیها و وانتها) برای دریافت نوبت باید به سایت اطلاعات جامع خودروهای دوگانهسوز مراجعه کنند. برای تامین سیانجی مورد نیاز تاکنون ۲۴۰۰ جایگاه سیانجی در کشور ساخته شده که ۲۵ میلیون متر مکعب ظرفیت حال حاضر این جایگاهها است.
تأمین خودرو
افزایش ۷۵ درصدی تولید خودروهای دوگانه سوز
براساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت، تولید خودروهای دوگانه سوز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵ درصد رشد داشته است.
از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، ۱۵ هزار و ۳۲۳ دستگاه خودرو دوگانه سوز در کشور تولید شده است.
ایران خودرو به تنهایی خودرو دوگانه سوز تولید میکند و گروه خودروسازی سایپا سهمی از تولید این خودروها ندارد.
مزایای یک خودرو دوگانه سوز
صرفه اقتصادی بیشتر نسبتبه خودروهای بنزین سوز
عمدهترین و اصلیترین دلیلی که سبب میشود مردم به سمت خودروهای دوگانه سوز متمایل شوند پایین بودن قیمت گاز در مقایسه با قیمت بنزین است. بهعلاوه شما بهعنوان یک راننده با یک باک کامل گاز مسافت بیشتری را نسبت به باک کامل بنزین طی خواهید کرد. این موضوع بهخصوص برای افرادی که مسافت زیادی با خودرو خود جابجا میشوند مانند راننده تاکسیهای شهری و تاکسیهای مبنی بر پلتفرمهای مجازی نقش پررنگتری دارد.
فروش فوری خودروی شما
آلودگی زیست محیطی کمتر و کمک به کاهش گازهای گلخانهای
بر همگان مشخص است که یکی از اصلیترین دلایل آلودگی هوا بهخصوص در کلان شهرها خودروها هستند. کارشناسان بنزین بیکیفیت را یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران میدانند. استفاده از خودرو دوگانه سوز یکی از راهحلهایی است که به کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا کمک میکند. در مقام مقایسه یک سمند LX EF7 دوگانه سوز زمانیکه از سوخت CNG استفاده میکند نسبتبه زمانی که از بنزین بهره میبرد ۱۱ برابر کمتر گاز گلخانهای و مضر تولید میکند.
کمک به اقتصاد کشور
خودرو دوگانه سوز از گاز بهصورت CNG یا LPG استفاده میکند. این سوخت گازی فرآیند تولیدی سادهتر و بهصرفهتری نسبتبه بنزین دارد و در نتیجه از نظر اقتصادی برای کشور بهصرفهتر است. بهعلاوه افزایش تمایل مردم به استفاده از خودرو دوگانه سوز سبب کاهش مصرف بنزین شده و این موضوع بهرهمندی از بنزین در جایگاهها و ابعاد دیگر را به همراه دارد. در واقع استفاده از این مدل خودروها برای کشورهایی همانند ایران که مبنای اقتصاد آنها بر پایه فرآوردههای نفتی است بهصرفهتر است.
معایب یک خودرو دوگانه سوز
استهلاک بالاتر در بخش موتور و قطعات مصرفی
خودرو دوگانه سوز به دلیل آنکه بهطور همزمان از دو سوخت گاز فشرده و بنزین استفاده میکند با گذشت زمان دچار استهلاک شده و توان آن کاهش مییابد. زمانی که سوخت مصرفی خودرو عوض میشود موتور دچار ریپ زدن بیش از حد شده و بهاصطلاح خفگی موتور رخ میدهد. این کار سبب میشود که به سوپاپها و سرسیلندرهای خودرو فشار وارد شده و در نتیجه عمر قطعات نیز کاهش مییابد.
باتوجه به گفتههای کارشناسان یک خودرو دوگانه سوز نسبتبه یک خودرو بنزین سوز تا ۲۰ درصد افت فشار دارد و این اتفاق مشکلاتی همچون جان نداشتن خودرو، خاموش شدن موتور، گاز دادن بیشتر راننده و استهلاک بیشتر قطعات خودرو را به دنبال دارد.
یکی دیگر از شکایتهایی که از مالکان خودروهای دوگانه سوز بهوفور شنیده میشود مربوط به عدم توانایی این خودروها در تامین انرژی موردنیاز کولر آنهاست. بهعبارتدیگر زمانی که شما از سوخت گاز استفاده میکنید نمیتوانید از کولر خودرو به خوبی استفاده کنید و تهویه مطبوعی نیز در اتومبیل خود داشته باشید چراکه توان خودرو کم است.
رانندگانی که بهدنبال خرید خودروهای دوگانه سوز هستند باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که هزینههای نگهداری و تعویض قطعات در این خودروها نسبتبه خودروهای بنزین سوز بهمراتب بیشتر است.
خدمات کارشناسی خودرو
حجم کم فضای صندوق عقب
در یک خودرو گاز سوز مخزن نگهداری گاز در صندوق عقب قرار میگیرد و این موضوع سبب میشود که فضای صندوق عقب این خودرو کاهش قابلتوجهای داشته باشد. بههمین دلیل است که عموما مالکان خودروهای دوگانه سوز همواره از حجم کم فضای صندوق عقب خود گلایه میکنند.
آسیبپذیری بالا در هنگام تصادفات رانندگی
بسیاری از کارشناسان خودروهای دوگانه سوز را به بمبهای ساعتی تشبیه میکنند که در جادههای کشور در حال تردد هستند. پلیس راهور و سازمان استاندارد ایران نیز کیفیت تولیدات دوگانه سوز کشورمان را چندان بالا ندانسته و آنها را خطرناک توصیف میکنند.
فارغ از آنکه خودروهای دوگانه سوز بهذات نسبتبه خودروهای بنزین سوز خطرناکتر بوده و ایمنی آنها کمتر است در کشور ما تعداد کارگاههایی که بهصورت دستی و بیکیفیت و حتی گاها غیر قانونی اقدام به دوگانه سوز کردن خودروها میکنند کم نیست. این خودرو ها اغلب در شمارهگذاری نیز مورد تایید واقع نمیشوند. همچنین آمار تصادفات خطرناک آنها نیز بهطور قابلتوجهای بیشتر است.
بررسی مشخصات کی ام سی تی ۸
هزینه بالا احداث ایستگاههای سوختگیری CNG
هرچند در تمامی نقاط کشور جایگاههای عرضه گاز به وفور یافت میشود اما این نکته غیرقابل انکار است که بههرحال تعداد این جایگاهها از جایگاههای عرضه بنزین کمتر بوده و افرادی که خودرو دوگانه سوز دارند ناچار هستند مسافت زیادی را برای یافتن جایگاه سوخت طی کرده و یا مدت زمان بیشتری در صفهای این جایگاهها منتظر بمانند.
نکته حائز اهمیتی که در خصوص خودروهای دوگانه سوز وجود دارد توجه به ایمنی آنهاست. خودروهایی که بهصورت غیرکارخانهای و در محیط کارگاهی دوگانه سوز شدهاند عموما استانداردهای ایمنی لازم را نداشته و در بخش موتور و قوای محرکه آسیبپذیرتر هستند از این رو باید نحوه دوگانه سوز کردن خودرو و مراکز معتبر معرفی شده از سوی مراجع ذیصلاح را مورد توجه قرار دهید.
بسیاری از حوادث و انفجارهای جبرانناپذیری که در هنگام سوخت گیری خودروهای دوگانه سوز رخ میهد برای خودروهایی است که در محیطهای غیراستاندارد دوگانه سوز شده و کنترل کیفی نهایی بر روی آنها صورت نپذیرفته است.
توصیه پایانی که در خصوص خرید خودرو دوگانه سوز مطرح میشود آن است که اگر تمایل به این دسته از وسایل نقلیه دارید حتما به سراغ خودروهای استانداردی بروید که از موتور پایه گازسوز برخوردار بوده و کارخانهای دوگانه سوز شده اند تا ضمن بهرهمندی از ایمنی بیشتر هزینه کمتری نیز برای نگهداری و تعمیر خودرو صرف کنید.
فرم ثبت نام خرید اقساطی
گاز بهتر است یا بنزین؟
شاید هرگز نتوان به سوال «گاز بهتر است یا بنزین» پاسخ مشخصی داد چراکه هرکدام از این سوختها مزایا و معایبی دارند. تمایل به گاز سوز کردن خودروها در ایران پس از گران شدن بنزین بیشتر شده است چراکه این سوخت قیمت پایین تری نسبت به بنزین دارد. برخی معتقدند بنزین بهترین سوخت برای خودرو است و گاز CNG برای موتور خودرو تاثیرات مخربی دارد که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.
بر اساس اخبارو اطلاعات منتشر شده، گاز سوز کردن خودروها پس از سهمیه بندی بنزین در آبان ماه سال ۹۸ رواج بیشتری داشته است، چرا که این نوع سوخت هزینه کمتری نسبت به بنزین دارد و همین موضوع بسیاری را مجاب به استفاده از آن میکند. افرادی که خودروهای دوگانه سوز دارند همیشه با مسائلی از قبیل تاثیر هر سوخت روی موتور، راندمان خودرو و… درگیر هستند و نظرات گوناگونی درباره این دو نوع سوخت وجود دارد.
گاز CNG برای محیط زیست بهتر است و قیمت کمتری دارد
آلودگی هوا سالانه جان بسیاری از افراد را در سراسر جهان میگیرد. خودروها به دلایل گوناگون نقش مهمی در آلودگی هوا دارند به همین دلیل خودروسازان باید برخی از استانداردها را رعایت کنند اما سوختهای مصرفی در خودرو بسیار مهم است به عبارتی این سوختها هستند که به همراه خود دود و آلاینده دارند.
ترکیبات شیمیایی موجود در گاز CNG سبب شده که این سوخت نسبت به بنزین آلایندگی کمتری تولید کند. میزان آلایندگی بنزین معمولی با بنزین سوپر نیز متفاوت است اما به دلیل بالاتر بودن قیمت بنزین سوپر، استفاده از این سوخت در ایران چندان رایج نیست. از لحاظ اقتصادی استفاده از گاز هزینه پایین تری برای افراد دارد اما ایجاد جایگاه سوختگیری CNG هزینه بسیار گزافی دارد. تولید آلاینده کمتر و هزینه پایین سوخت CNG میتواند دو دلیل بسیار محکمی برای افرادی باشد که از این نوع سوخت استفاده میکنند.
بیشتر بدانید : باید ها و نباید های خرید اقساطی
مزایای خودروهای گاز سوز
- بالاتر رفتن عمر شمع خودرو
- افزایش عمر خودرو
- آلودگی کمتر محیط زیست
- ارزانتر بودن سوخت CNG
معایب خودروهای گاز سوز
- کاهش قدرت موتور
- زودتر تمام شدن گاز نسبت به بنزین
- گران بودن تجهیزات
- افزایش وزن خودرو
همه چیز درباره دوگانه سوز کردن خودرو تفاوت LPG و CNG معایب و مزایای آنها
مقایسه فنی موتور خودروهای گاز سوز و بنزینی
بنزین رسوبات بسیاری درون خود دارد که فیلتر سوخت مانع از ورود آن به موتور میشود اما گاز رسوبات کربنی با خود ندارد به همین دلیل سوپاپ، سرپیستون و شیار رینگها عمر بالاتر خواهند داشت و امکان گیرپاژ کردن آنها کم میشود. از سویی دیگر نبود این رسوبات زمان تعویض روغن موتور و فیلتر آن افزایش پیدا میکند و در نتیجه هزینه آن کمتر است.
ترکیبات گاز نسبت به بنزین خشکتر است و همین عامل کار کردن موتور خودرو را سخت میکند. همچنین خودروهای گاز سوز قطعات بیشتری در موتور دارند و هزینه نگهداری آن نیز بالاتر است.
گفتنی است که مسئله آلودگی بسیاری از خودروسازان را به سمت تولید خودروهای برقی کشانده اما هنوز استفاده از این خودروها همه گیر و جهانی نشده است.
تماشا کنید : اینستاگرام تهران خودرو
سی ان جی چیست؟
گاز طبیعی فشرده یا سی ان جی سوختی است که بیشتر به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می رود.
سی ان جی نسبت به این سه سوخت آلودگی کمتری ایجاد می کند.
همچنین ایمنی بیشتری در هنگام نشت دارد چون گاز از هوا سبکتر است و به سرعت پراکنده می شود.
سی ان جی با فشرده سازی گاز طبیعی بصورت خام ایجاد میشود.
به گونه ای که حجمی که اشغال می کند کمتر از یک درصد حجمی است که گاز طبیعی در شرایط عادی اشغال میکند.
سیانجی هم در خودروهای بنزینسوز که موتور آنها برای استفاده از سیانجی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور ویژه سیانجی سوز ساخته شدهاند، استفاده میشود.
چگالی انرژی سیانجی ۴۲ درصد گاز طبیعی مایعشده و ۲۵ درصد گازوئیل است.
یعنی سیانجی در حجم مساوی یکچهارم گازوییل انرژی تولید میکند.
بیشتر بشناسید : تهران خودرو با بیش از ۱۵ سال سابقه درخشان
ال پی جی چیست؟
ال پی جی یکی از محصولات جانبی صنعت نفت است که شامل پروپان، پروپلین، بوتان و بوتیلن است.
البته قسمت عمده LPG از پروپان و بوتان با نسبتی تقریبا مساوی تشکیل شده است.
الپیجی در پالایشگاه محصول فرعی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است.
همه چیز درباره دوگانه سوز کردن خودرو تفاوت LPG و CNG معایب و مزایای آنها
اطمینان و رضایت مشتریان
اما کدام یک بهتر است LPG یا CNG؟
در مقایسه ای کوتاه بین ال پی جی و سی ان جی ، به روشنی می توان دریافت که برای مالک خودرویی که تمایل به دوگانه سوز کردن خودرو دارد، LPG بسیار جذاب تر و مفید تر از CNG است.
پنل تهران خودرو در سایت دیوار
دلایل این نتیجه گیری چیست؟پیمایش بیشتر با ال پی جی
۱- خودرو CNG سوز با مخزن پر، حداکثر ۱۵۰ کیلومتر را می پیماید.
که بسته به نوع خودرو و شرایط محیطی و ترافیک تا ۶۰ کیلومتر هم کاهش پیدا می کند.
ولی خودرو LPG سوز، بیش از ۴۰۰ کیلومتر با یک مخزن پر می تواند تردد کند.
با این حساب به دلیل لزوم سوخت گیری های متعدد، تعداد جایگاه های CNG باید تا پنج برابر بیش تر از جایگاه های LPG باشند.
این موضوع بیش از هر چیز اهمیت لزوم ساخت جایگاه در کشور را نشان می دهد.
شهروندانی که به دنبال دوگانه سوز کردن خودرو خود هستند باید صرف وقت برای سوخت گیری را در نظر بگیرند.
نمایشگاه آنلاین
شروع کار خودرو با بنزین در CNG سوزها
۲- خودرو CNG سوز باید با سوخت بنزین شروع به کار کند.
در حالیکه خودرو LPG سوز چنین الزامی ندارد. ( به ویژه در فصل های گرم و منطقه های گرمسیری )
شتاب بیشتر با سوخت LPG
۳- شتاب ایجاد شده توسط سی ان جی کمتر از نصف شتاب ایجاد شده توسط ال پی جی است.
به این ترتیب خودرو سی ان جی سوز عملا امکان حرکت در شیب ها را ندارد و باید به سوخت اولیه خود رجوع کند.
حال باید یه این فکر کرد که طی راه در جاده های کوهستانی و حتی خیابان های پر شیب شمال تهران چگونه با سی ان جی امکان پذیر خواهد بود؟
تأمین خودرو
وزن مخازن CNG و LPG
۴- وزن مخزن سی ان جی بیش از ۶۰ کیلوگرم است.
در حالیکه مخزن ال پی جی جدود یک پنجم آن وزن دارد.
به این ترتیب با مخزن سی ان جی خودرو همیشه حتی در حالت توقف، حامل یک مسافر بالغ است.
به این ترتیب میزان استهلاک لاستیک های عقب، کمک فنرها و شاسی به مقدار زیادی بالا می رود.
خوردگی قطعات خودروهای گازسوز
۵- میزان خوردگی ناشی از گاز سی ان جی به مراتب نسبت به ال پی جی برای خودروهای بنزین سوزی که دوگانه سوز می شوند، بیشتر است.
هزینه دوگانه سوز کردن خودرو
۶- هزینه دوگانه سوز کردن خودرو بنزین سوز با CNG نسبت به LPG بیش از سه برابر خواهد بود.
تجهیزات ایرانی و وارداتی
۷- تمام تجهیزات مورد نیاز برای دوگانه سوز کردن خودروها با ال پی جی در داخل تولید می شود.
ولی برای سی ان جی حداقل مخزن آن وارداتی است و برای کشور ارزبری دارد.
مصرف برق برای سوخت گیری
۸- جایگاه های CNG برای مکیدن گاز از خطوط لوله و تزریق آن به مخزن خودرو به کمپرسورهایی به توانی در حدود ۵۰۰ کیلو وات نیاز دارند.
لذا غیر از هزینه برق تامین این حجم توان الکتریکی خود مورد دارای اهمیتی است.
با این حساب اگر مسیر سی ان جی کردن خودروها با این شتاب ادامه یابد روزی می رسد که بیش از یک میلیون خودرو سی ان جی سوز در شهری مثل تهران وجود دارد.
با یک حساب سرانگشتی می بینیم که به حدود یک هزار جایگاه سی ان جی در سطح شهر تهران نیاز است.
که با تمام توان گاز را از لوله ها می مکند و به مخازن خودروها تزریق می کنند.
جدای از نیاز به حدود پنج مگاوات توان اضافی در شبکه برق ( که باید دید از کجا تامین خواهد شد) فشار بی امان این جایگاه ها به شبکه گاز منجر به اقت فشار می شود.
و باید دید در سرمای زمستان به چه ترتیب می توان نیاز تمام بخش ها به گاز را تامین کرد.
نیاز به تقویت بخش های متعددی از خودرو
همچنین هزینه احداث ایستگاههای سوختگیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوختگیری روی خودرو، کاهش پیمایش خودرو و نیاز به طراحی و تقویت بخش های متعددی از خودرو نظیر شاسی، اکسل (به دلیل افزایش وزن)، سیستم خنک کاری و غیره در خوروهای تبدیلی، از معایب استفاده از سوخت CNG هستند.
همه چیز درباره دوگانه سوز کردن خودرو تفاوت LPG و CNG معایب و مزایای آنها
فروش فوری خودروی شما
آلایندگی کمتر خودروهای پایه گازسوز
از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین میتوان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (۱۳۰)، افزایش راندمان ۱۵ درصدی و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب آن نام برد.
خروجی اگزوز خودروهایی که با گاز طبیعی کار می کنند در حالت ایده آل تنها بخار آب و دی اکسید کربن است.
بنزین ۱۸ برابر آلایندگی بیشتری نسبت به گاز طبیعی دارد.
البته باید به این نکته توجه کرد که خودروهای پایه گازسوز آلایندگی کمتری نسبت به بنزین دارند و اصطلاحا سوخت پاک هستند.
خودروهای دوگانه دستی به علت احتراق ناقص آلایندگی بیشتری نسبت به بنزین دارندزیرا موتور بر پایه بنزین طراحی شده است؛
از سیستم خنک کننده گرفته تا قطعات موتوری باید بر پایه دوگانه طراحی شود.
معاوضه خودرو ها بصورت اقساطی
آغاز گاز سوز کردن خودرو در ایران
پروسه گازسوز کردن خودروها در ایران با نصب کیت LPG روی برخی از خودروها از سال ها پیش آغاز شد.
سال ۱۳۶۳ اما در میانه راه با انواع و اقسام توجیهات سعی شد تا این گونه القا شود که CNG به عنوان گاز طبیعی به دلیل وجود منابع عظیم آن در کشور و قیمت صادرات بالاتر LPG و هزار دلیل و برهان دیگر از LPG بهتر است.
و از اواسط دولت هشتم برنامه ای برای جایگزینی جایگاه های LPG با CNG آغاز شد.
خدمات کارشناسی خودرو
چگونه خودرو را گازسوز کنیم؟
سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور به آدرس irngv.ir به متقاضیان تبدیل خودرو به گازسوز اعلام کرده است:
در مرحله اول فقط پیش ثبت نام خودرو را در سامانه انجام دهند.
در مرحله دوم، چند روز پس از بررسی درخواست، سامانه به این متقاضیان پیامک ارسال می کند.
پس از دریافت پیامک نسبت به رزرو مرکز خدمات و انجام مراحل بعدی اقدام کنند.
دوگانه سوز کردن رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو
شورای اقتصاد در جلسه فوقالعاده روز دوشنبه ١١ آذرماه ۱۳۹۸ بنا بر پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه مصوبه را به تصویب رساند.
هدف آن حمایت و کاهش هزینههای حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، بود.
مصوبه ای با عنوان «حمایت از تولید و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز».
طبق این مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزینسوز به دوگانهسوز (کارخانهای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانهها تا سقف ۶۵۰۰ میلیارد تومان تضمین و بازپرداخت پرداخت میکند.
بر اساس این مصوبه، قرار است که یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو به صورت رایگان دوگانهسوز شوند.
از این مقدار، یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه وانت است که تا کنون دوگانه سوز نشدهاند.
مصرف بنزین این وانت ها تا ۱۵ میلیون لیتر در روز برآورد میشود.
بازگشت سرمایه تبدیل تاکسیها و وانتهای تکسوختی، از محل اختلاف سهمیه آنها در حالت تکسوختی و دوگانهسوز تأمین خواهد شد.
پیشبینی میشود که در پایان اجرای این طرح، ۱۸ میلیون لیتر بنزین در روز صرفه جویی شود.
صرفه اقتصادی آن در صورت صادرات این مقدار به سالیانه حدود ۳ میلیارد دلار میرسد.
ثبت آگهی رایگان
گازسوز کردن خودرو چقدر صرفه جویی برای خانواده ها دارد؟
حمید قاسمی مجری طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفته است:
سود حاصل از تبدیل تاکسیها و وانتهای تکسوختی برای رانندگان حدود ۴۰۰ هزار تومان در ماه است که سالانه تقریبا به ۵ میلیون تومان میرسد.
اگر این رقم درست باشد گازسوز کردن خودروها سالانه ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هر خانوار صرفهجویی خواهد داشت.
اینستاگرام تهران خودرو
واتساپ تهران خودرو
تهران خودرو در آپارات
تهران خودرو نماشا
گروه تلگرامی تهران خودرو
خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو
فروش اقساطی سایپا
فروش اقساطی ایران خودرو
فروش اقساطی پارس خودرو
فروش اقساطی بهمن موتور
فروش اقساطی امپاور