همه چیز درباره دوگانه سوز کردن خودرو تفاوت LPG و CNG معایب و مزایای آنها

همه چیز درباره دوگانه سوز کردن خودرو تفاوت LPG و CNG معایب و مزایای آنها

فهرست عناوین مقاله

همه چیز درباره دوگانه سوز کردن خودرو تفاوت LPG و CNG معایب و مزایای آنها

 

معایب و مزایا دوگانه سوز کردن ماشین

 

” تهران خودرو “Tehrankhodro.ir” 

 

این روزها با افزایش قیمت بنزین، بار دیگر اهمیت دوگانه سوز کردن ماشین‌ها و استفاده از گاز طبیعی فشرده در میان رانندگان به‌صورت جدی مطرح شده است.

تعداد زیادی از تاکسی‌ها، وانت‌بار‌ها و خودروهای بنزین‌سوز برای کاهش هزینه‌های خود، خواستار جایگزین کردن گاز CNG در ازای بنزین به عنوان سوخت اصلی وسایل نقلیه گازسوز خود هستند؛ زیرا استفاده از سی ان جی، هزینه‌ها را به میزان ۸۰ درصد برای رانندگان کم‌تر می‌کند.

در این میان سوال‌های متعددی در خصوص نحوه دوگانه ‌سوز کردن، هزینه آن، روش ثبت نام، دریافت وام و تسهیلات ۲٫۵ میلیون تومانی، مزایا و معایب استفاده از CNG و انتخاب گزینه مناسب برای سوخت‌گیری مطرح شده که در ادامه سعی بر پاسخ‌دهی به آن‌ها داریم.

 

خرید اقساطی پژو پارس سال دوگانه 

 

راه‌ اندازی سامانه خودروهای گازسوز

از ۴ آبان و به دنبال حمله سایبری به سامانه سوخت، سامانه گازسوز کردن خودروها نیز از دسترس خارج شده بود.

بر اساس گفته‌های مدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با همکاری شرکت پژوهش و توسعه ناجی، از امروز (۲۳ آذر) ارتباط سامانه گازسوز کردن خودروها به آدرس gcr.niopdc.ir دوباره برقرار شده و متقاضیان می‌توانند برای تبدیل خودرو بنزینی به گازسوز ثبت نام کنند.

اتوبوس آتروس گازسوز

 

هزینه گازسوز کردن خودرو

توجه داشته باشید که استفاده از گاز سی ان جی نسبت به بنزین دارای نتایج بهتری همچون قیمت پایین‌تر، صرفه اقتصادی بیشتر، سود دهی بالا در جایگاه‌ها، کاهش هزینه‌های حمل و نقل انواع وسایل نقلیه (عمومی و شخصی) و همچنین کنترل کرایه‌های اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها است.

متقاضیان برای گازسوز کردن خودروها می‌توانند به سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز (NGVI. IR) مراجعه کنند و از طریق گزینه تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودروی خود اقدام کنند. اولویت تبدیل خودروها با افرادی است که زودتر در سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز (NGVI. IR) ثبت‌نام کرده‌اند.

در مدت یک هفته بعد از ثبت نام از طرف اتحادیه سوخت‌های جایگزین پیامکی برای متقاضیان گازسوز کردن خودروها ارسال می‌شود و این افراد می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه، نزدیک‌ترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای گازسوز کردن خودرو انتخاب و مراجعه کنند.

هزینه گازسوز کردن خودروها بسته به کیفیت کیت، نوع خودرو و سایز مخزن به‌صورت میانگین ۲. ۵ تا ۴. ۵ میلیون تومان است. بنا بر اعلام مسئولان مربوطه هزینه گازسوز کردن خودروها بر اساس مبالغ فوق ثابت است و به هیچ وجه شاهد افزایش قیمت تجهیزات و هزینه نصب نخواهیم بود.هزینه دوگانه سوز کردن خودروها، مبلغی بین سه تا پنج میلیون تومان بوده که این اختلاف قیمت در نتیجه استفاده از تجهیزات مختلف با کیفیت‌های متفاوت در ساخت و نصب آن است.

همه چیز درباره دوگانه سوز کردن خودرو تفاوت LPG و CNG معایب و مزایای آنها

خودروهای کارکرده، گران‌تر از همیشه!

 

اعطای وام ۲.۵ میلیون تومانی

پس از افزایش قیمت بنزین و تشویق مردم جهت گازسوز کردن ماشین‌ها، مبلغ ۲٫۵ میلیون تومان وام برای متقاضیان دوگانه سوز کردن انواع وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است؛ برای دریافت این تسهیلات، صاحبان ماشین‌های قدیمی و جدید باید در سایت Irngv.ir اقدام به ثبت‌نام کنند.

همچنین شورای اقتصاد برای کاهش هزینه‌های مربوط به انواع وسایل نقلیه عمومی، میزان ۶۵۰۰ میلیارد تومان بودجه بابت تسهیلات بلاعوض به تاکسی‌ها، ون مسافربر و وانت‌بار در نظر گرفته است.

توزیع روزانه سی ان جی

طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در حال حاضر روزانه حدود ۲۱ میلیون متر مکعب گاز CNG در سطح کشور و جایگاه‌های مخصوص سوخت‌گیری برای خودروهای دوگانه سوز توزیع می‌شود که بر اساس محاسبات در خصوص نیاز کشور بعد از گرانی بنزین، این میانگین در گام اول باید تا ۱۸ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند؛ به عبارتی روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی فشرده باید در دسترس متقاضیان باشد.

نکته مهم: مدت زمان مورد نیاز برای سوخت‌گیری خودرو CNG از جایگاه سوخت برای ماشین‌های گاز سوز، حدود پنج دقیقه و زمان لازم قبل اتصال نازل، حدود ۳۰ دقیقه است.

 

نحوه گازسوز کردن خودرو

برای دوگانه سوز کردن خودرو، مالک باید به سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز که قبلا هم به آن اشاره شده، مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کند. حداقل یک هفته پس از ثبت نام، پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود؛ سپس شخص باید مجدد به سایت مراجعه کرده و نسبت به انتخاب نزدیک‌ترین محل مجاز اقدام کند.

پس از مشخص‌شدن زمان و محل آن، برای انجام امر تبدیل باید به مرکز مدنظر برود تا فرآیند کار توسط کارشناسان برای ماشین وی انجام شود.

نکته مهم: طبق اعلام رییس اتحادیه سوخت‌های جایگزین، حداکثر زمان انتظار برای هر شخص حدود دو ماه خواهد بود.

 

خرید اقساطی سمند EF7 دوگانه

 

طرح تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانه سوز چیست؟

 

همه چیز درباره دوگانه سوز کردن خودرو تفاوت LPG و CNG معایب و مزایای آنها

 

دولتمردان ایران در سال‌های اخیر، توجهات بیشتری به موضوع سوخت‌های جایگزین بنزین داشته‌اند که یکی از آنها، توسعه‌دادن استفاده از CNG در سبد سوختی کشور است. درحالیکه سال ۱۳۹۸، سهم سوخت سی.ان.جی در کشورمان حدود ۲۷ میلیون متر مکعب در روز بود، اما شورای عالی انرژی پیش‌بینی کرده است که این میزان مصرف روزانه، تا سال ۱۴۲۰ خورشیدی باید به حدود ۵۳ میلیون متر مکعب برسد.

برای دست‌یابی هرچه سریع‌تر به این هدف بزرگ، در اواخر سال ۱۳۹۸ طرحی با عنوان «طرح تبدیل رایگان خودرو بنزینی به خودرو دوگانه‌سوز» توسط شورای اقتصاد در دولت دوزادهم اجرایی شد که البته همچنان نیز ادامه دارد. در این طرح، دولت تسهیلاتی را در اختیار مالکان خودروهای بنزینی قرار می‌دهد تا آنها بتوانند خودروی‌شان را دوگانه‌سوز کنند. با اجرای این طرح، می‌توان روزانه تا ۱۲ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی نمود و سالانه نیز تا ۲ میلیارد دلار، درآمد داشت.

 

طرح تبدیل ایران خودرو

 

آیا طرح تبدیل دوگانه سوز کردن خودروها موفق بود؟

طبق آخرین اطلاعات موجود، استقبال از طرح گازسوز کردن رایگان خودروها، کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. دولتمردان انتظار داشتند که بعد از گذشت یک سال و نیم از شروع این طرح، حداقل یک میلیون خودرو به دوگانه سوز تبدیل شده باشند اما طبق آمارهای رسمی تا آبان ۱۴۰۰ فقط ۲۰۰ هزار خودرو موفق به شرکت در طرح تبدیل گازسوز کردن خودرو شده‌اند.

کارشناسان حوزه انرژی، می‌گویند دلیل عدم استقبال از طرح گازسوز کردن خودروها، افزایش نرخ ارز و رشد تورم در کشور است. محمدحسین باقری که مدیریت طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران را برعهده دارد، می‌گوید ثابت ماندن قیمت بنزین و افزایش تورم، باعث شده است تا بنزین ۱۵۰۰ تومانی دیگر تفاوت محسوسی با گاز ۴۵۳ تومانی نداشته باشد و به همین دلیل، شهورندان نیز تمایلی به گازسوز کردن خودروهای‌شان نداشته باشند. البته مشکلات دیگری مانند پیمایش کم خودرو گازسوز، جانمایی نامناسب جایگاه‌های سوخت CNG در سطح کشور و اقتصادی‌نبودن تولید خودروهای دوگانه‌سوز برای خودروسازان ایرانی، ازجمله دلایل دیگری هستند که در عدم استقبال از سوخت CNG در ایران، تاثیر گذارند.

 

طرح گازسوز کردن خودرو برای چه کسانی است؟

طرح دوگانه سوز کردن خودروها، در ۲ فاز انجام می‌شود. فاز اول که از بهمن ۱۳۹۸ آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد، برای تمامی دارندگان خودروهای عمومی (ازجمله تاکسی، ون تاکسی و انواع وانت بار) است که طبق پیش‌بینی‌ها حدود ۱.۲ میلیون خودروی پلاک عمومی را شامل می‌شود.

فاز دوم طرح گازسوز کردن خودروها نیز که از اسفند ۱۳۹۹ آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد، برای تمامی تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای شخصی است که طبق پیش‌بینی‌ها، حدود ۲۰۰ هزار خودروی پلاک شخصی را شامل می‌شود.

 

 

شرایط ثبت نام مسافربر شخصی برای گازسوز کردن چیست؟

مسافربرهای شخصی باید توسط ناجا و بعنوان «خودروی فعال» در زمینه حمل و نقل شهری، تایید گردند که لازمه آن، پیمایش حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر بصورت ماهانه است. برای دریافت تاییدیه ناجا، متقاضیان لازم نیست اقدامی کنند چراکه از طریق سامانه‌های مختلف کشوری، امکان تشخیص خودروهای فعال وجود دارد. مسافربرهای بین شهری و سرویس مدارس نیز توسط وزارت کشور، تایید خواهند شد.

پس از قطعی‌شدن لیست مسافربرهای شخصی، این لیست در اختیار شرکت ملی پخش قرار می‌گیرد تا واجدین شرایط ثبت نام در طرح گازسوز کردن خودروها، شناسایی شوند و تسهیلات مربوطه، در اختیار آنها قرار گیرد.

 

سایت ثبت نام وام دوگانه سوز کردن خودرو چیست؟

متقاضیان واجد شرایط برای ثبت نام طرح گازسوزکردن خودرو، باید به سایت جامع خودروهای گازسوز ایران به نشانی اینترنتی gcr.niopdc.ir مراجعه کنند. سپس با ثبت کد ملی و شماره موبایل، وارد حساب کاربری شوند و مشخصات وسیله نقلیه خود را ثبت نمایند. در پایان نیز با انتخاب شهر محل سکونت و سپس انتخاب کارگاه‌های فعال و انتخاب تاریخ مراجعه به کارگاه، برای دریافت نوبت گازسوز کردن خودرو اقدام کنند.

 فروش اقساطی خودرو های صفر و کار کرده

 

مدارک لازم برای دوگانه سوز کردن خودرو کدام است؟

بعد از ثبت نوبت اینترنتی در سامانه جامع خودروهای گازسوز کشور، باید منتظر ماند تا تاریخ نوبت‌ فرا برسد. سپس باید با خودروی ثبت شده و با همراه داشتن کارت ماشین و کارت ملی، به کارگاه موردنظر مراجعه کرد.

اگر بعد از ثبت نام در سامانه جامع گازسوز، مالیکت خودرو تغییر کرده باشد، باید مدارک انتقال سند خودرو را نیز ارائه گردند.

 

گازسوز کردن خودرو چقدر طول می‌کشد؟

تاکنون هیچگونه زمان مشخصی برای گازسوز کردن خودروها اعلام نشده اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، می‌گوید در طرح گازسوز کردن خودرو ها، اولویت با خودروهایی است که زودتر ثبت نام کرده‌ و موفق به دریافت نوبت اینترنتی شده‌اند.

همانطور که در مراحل فوق توضیح داده شد، قبل از دریافت نوبت اینترنتی گازسوز کردن خودرو، ابتدا باید خودرو، در سامانه جامع ثبت نام شده باشد. ثبت شدن خودرو، زمانی قطعی می‌شود که پیامک تایید برای‌ مالک خودرو ارسال گردد. البته ارسال شدن این پیامک، ممکن است تا چندین روز، طول بکشد.

 

علت بوی بنزین در ماشین چیست؟

 

هزینه دوگانه سوز کردن خودرو چقدر است؟

هزینه گازسوز کردن خودروها در این طرح، برای تمامی خودروهای واجد شرایط که دارای «پلاک عمومی» هستند، رایگان است. اما برای سایر خودروها مانند مسافربرهای شخصی و تاکسی اینترنتی، هزینه دوگانه سوز کردن خودروها با نسبت تقریبی ۲۵ به ۷۵ محاسبه می‌شود. به این معنی که حدود ۷۰% هزینه دوگانه سوز کردن این خودروها توسط دولت پرداخت می‌شود و مابقی آن باید توسط متقاضی (در زمان ثبت نام در سامانه جامع) پرداخت گردد.

 

پیگیری ثبت نام گازسوز کردن خودرو چگونه است؟

در زمان ثبت وسیله نقلیه در سامانه جامع، باید منتظر دریافت پیامک تایید ماند و سپس برای دریافت نوبت اینترنتی گازسوز کردن خودرو اقدام کرد. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، ارسال این پیامک ممکن است تا چندین روز طول بکشد. اما اگر بعد از گذشت این مدت زمان، پیامکی ارسال نگردد، متقاضی می‌تواند با پشتیبانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به شماره تلفن ۰۹۶۲۷ در تماس باشد و از آنها راهنمایی‌های مربوطه را کسب کند.

 

رضایت خریداران 

 

مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها

دوگانه سوز کردن خودرو در شهرهای بزرگ و شلوغ که تردد شهری و بین شهری در آن بالا است، یکی از راه‌های موثر در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود. در کشور ما نیز این روند در ابتدا از ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها و پس از آن با تولید خودروهای داخلی آغاز شد.

فروش خودروهای دوگانه سوز و طرح دوگانه سوز کردن خودروهای داخلی از دهه ۸۰ در شهرهای بزرگ ایران با استقبال نسبتا مناسبی همراه شد. بدین گونه که افزایش نرخ سوخت در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یکی از مهمترین دلایل برای دوگانه سوز کردن خودروها در ایران به شمار می‌آید. در این سال‌ها گروه خودروسازی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا تلاش کردند تا برخی محصولات خود را به سمت تولید دوگانه سوز سوق دهند که مورد توجه و استقبال متقاضیان نیز قرار گرفت.

ایران یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های دوگانه سوز جهان را دارا است و گاز LPG به‌عنوان یک سوخت جایگزین بنزین در این کشور کاملا پذیرفته شده است. خودروهای دوگانه سوز در کشور عموما یا به‌صورت فابریک گازسوز شده است که پیشرانه آن‌ها پایه گازسوز دارد و  یا به‌وسیله شرکت‌ها و کارگاه‌های شخصی گازسوز شده‌اند. هرچند خودروهایی که دستی یا شرکتی گازسوز شده مجوز ادامه فعالیت داشته و از بیمه و ضمانت‌نامه برخوردار هستند، اما توصیه می‌شود از خودروهای فابریک گازسوز استفاده شود چرا که این خودروها از خطر کمتری برخوردار بوده و ایمن‌ترند.

در ادامه با درنظر گرفتن این موضوع که با افزایش قیمت سوخت در کشور و همچنین بالا رفتن تعداد متقاضیان خودرو‌های دوگانه سوز، قیمت این خودروها نیز در آگهی‌های فروش صعودی شده است یا خیر، به بررسی این موضوع پرداخته شد‌ه است.

 

آمار خودروهای دوگانه‌سوزدر سال ۹۹

طبق اظهارات محمدحسین باقری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ۶۱ هزار و ۸۵۰ دستگاه خودرو از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون گازسوز شده‌اند.

طرح تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به خودروهای گازسوز در ۱۸۶ کارگاه در سراسر ایران انجام می‌گیرد. مالکان خودروها، با اولویت خودروهای عمومی (تاکسی‌ها و وانت‌ها) برای دریافت نوبت باید به سایت اطلاعات جامع خودروهای دوگانه‌سوز مراجعه کنند. برای تامین سی‌ان‌جی مورد نیاز تاکنون ۲۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور ساخته شده که ۲۵ میلیون متر مکعب ظرفیت حال حاضر این جایگاه‌ها است.

تأمین خودرو

 

 

5/5 - (1 امتیاز)