روش های پیگیری کارت سوخت هوشمند خودرو

روش های پیگیری کارت سوخت هوشمند خودرو

روش های پیگیری کارت سوخت هوشمند خودرو

عادت های بد رانندگی که باید کنارگذاشته شوند

روش های پیگیری کارت سوخت هوشمند خودرو

مراحل پیگیری کارت سوخت هوشمند

نحوه ی پیگیری کارت خودرو

کارت سوخت یکی از ابزارهای مهم برای سوخت گیری است. از سال ۱۳۹۸ با تصویب و اجرایی شدن دوباره طرح سهمیه بندی بنزین در ایران استفاده از کارت سوخت در جایگاه های سوخت سراسر کشور الزامی شد. به همین علت بسیاری از صاحبان و مالکان خودرو به دنبال دریافت کارت سوخت خودروی خود رفتند تا بتوانند از نرخ و سهمیه دولتی بنزین که هر ماه در کارت سوخت هر خودرو شارژ می شود استفاده کنند.کارت سوخت خودرو همانطور که اشاره شد یک وسیله مورد نیاز برای سوخت گیری است. هر ماه یک میزان سهمیه بنزین مشخص شده برای هر وسیله نقلیه با توجه به کاربرد آن از خصوصی گرفته تا تاکسی و … با نرخ سهمیه بندی در آن شارژ شده و در صورتی که این سهمیه زودتر از موعد به اتمام رسد باید از سهمیه بنزین آزاد با قیمت بیشتر استفاده کرد.
سال ۱۳۸۶ برای اولین بار طرح سهمیه بندی بنزین در ایران آغاز شد. در این طرح نرخ بنزین سهمیه‌ای ۱۰۰ تومان به ازای هر لیتر و نرخ بنزین آزاد ۴۰۰ تومان به ازای هر لیتر بود. تا سال ۱۳۹۴ سهمیه بندی بنزین با نرخ های متفاوت ادامه داشت اما بالاخره در سال ۱۳۹۴ مجدد بنزین به صورت تک نرخی عرضه شد. تک نرخی بودن بنزین تا سال ۱۳۹۸ ادامه داشت و دوباره در این سال بنزین به صورت دو نرخی و سهمیه بندی درآمد. پس از اینکه مجددا این طرح تصویب و اجرا شد بسیاری از مالکان خودرو دغدغه بیشتری برای دریافت و استفاده از کارت سوخت خودروی خود پیدا کردند. چراکه بسیاری پس از اینکه بنزین تک نرخی شده بود و نیازی به استفاده از کارت سوخت نبود یا آن را دور انداخته و یا گم کرده بودند. به همین علت تقاضا برای دریافت کارت سوخت چند برابر شد.

<<برای راهنمایی و مشاوره خرید خودرو با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

روش های پیگیری کارت سوخت هوشمند خودرو

مهم ترین اطلاعات عمومی خودرو که هر راننده باید بداند

روش‌های پیگیری کارت سوخت

روش‌های مختلفی برای پیگیری کارت سوخت وجود دارد که در زیر تک‌تک آنها را با هم مرور خواهیم کرد:

 پیگیری کارت سوخت از طریق سامانه خدمات الکترونیک انتظامی

نخستین راهی که برای پیگیری و استعلام کارت سوخت خودرو پیش‌رو دارید، مراجعه به سامانه پیگیری کارت سوخت به نام سامانه خدمات الکترونیک انتظامی است. در این سامانه www.epolice.ir پیگیری کارت سوخت به آسانی انجام می‌شود. تنها کافی است که در صفحه اول این پلتفرم، به بخش کارت سوخت وارد شوید. به‌علاوه در اینجا شما می‌توانید نسبت به درخواست کارت سوخت المثنی نیز اقدام کنید.

یکی از ساده‌ترین روش‌های پیگیری کارت سوخت از طریق اینترنت، وبسایت خدمات الکترونیکی پلیس است. شما می‌توانید در این وبسایت علاوه‌بر پیگیری کارت سوخت، از خدمات مختلفی مانند پیگیری گواهینامه، درخواست گواهی سو پیشینه و حتی صدور خلافی خودرو نیز بهره‌مند شوید. با این حال در نظر داشته باشید که این وبسایت فقط میزان خلافی را برای شما نشان می‌دهد و برای پرداخت آن، باید از سرویس پرداخت خلافی خودرو آیتول استفاده کنید.

وام خرید خودرو

۱- مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پلیس +۱۰
در این روش متقاضی باید با حضور در یکی از دفاتر پلیس +۱۰ و همراه داشتن مدارک لازم درخواست خود را ثبت و پیگیری نماید. مدارک لازم برای ثبت نام به شرح زیر است:

حضور مالک وسیله نقلیه یا نماینده قانونی مالک در دفتر مربوطه
مدارک احراز هویت مالک از جمله شناسنامه و کارت ملی
مدارک وسیله نقلیه از جمله کارت شناسایی یا سند خودرو و بیمه نامه وسیله نقلیه مورد نظر
یک شماره تلفن همراه که به نام مالک وسیله نقلیه باشد
آدرس و کد پستی محل سکونت
واریز وجه مشخص شده به حساب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و دریافت فیش

۲- مراجعه به سایت خدمات دولت
متقاضی برای ثبت نام کارت سوخت خود از این طریق باید به سامانه mob.gov.ir مراجعه کرده و درخواست صدور کارت سوخت را انتخاب کند. سپس فرم های مربوطه را تکمیل کرده و اطلاعات مورد نیاز را وارد کند.

 

۳- از طریق برنامه دولت همراه برای تمامی تلفن های هوشمند
ثبت نام کارت سوخت از این طریق ابتدا با دانلود و نصب این برنامه در تلفن همراه هوشمند صورت می گیرد. پس از نصب برنامه «دولت همراه» متقاضی باید به قسمت کارت سوخت وارد شده و اطلاعات مورد نیاز را وارد کند. پس از طی کردن مراحل کارت سوخت متقاضی صادر خواهد شد. نکته: لازم به ذکر است مالکین خودروهای صفر کیلومتر نیازی به انجام مراحل ثبت نام کارت سوخت ندارند و کارت سوخت خودروی آنها به صورت خودکار توسط پلیس راهور صادر می شود. به همین علت مالکان این خودروها باید تنها مراحل استعلام و پیگیری کارت سوخت وسیله نقلیه خود را از پست که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد انجام دهند.

مراحل پیگیری کارت سوخت:
پس از اینکه متقاضی ثبت نام کارت سوخت وسیله نقلیه خود را انجام داد حدود ۴۰ روز تا ۲ ماه طول می کشد تا کارت سوخت آن صادر شود. اگر پس از ۲ ماه خبری از کارت سوخت نشد آنگاه باید از طریق یکی از روش های زیر استعلام کارت سوخت را انجام دهد.

۱- پیگیری از طریق دفاتر پلیس +۱۰
در این روش متقاضی با مراجعه به دفتر پلیس +۱۰ که در آن ثبت نام کارت سوخت خود را انجام داده و با همراه داشتن مدارکی از جمله مدارک شناسایی و مدارک خودرو به همراه کد رهگیری اقدام به پیگیری کارت سوخت خود کند. سپس کد رهگیری مرسوله پستی به متقاضی تحویل داده می شود که می توان از طریق آن پیگیری کند که کارت سوخت برایش ارسال شده یا خیر.

 

۲- از طریق سایت epolice.ir
برای پیگیری کارت سوخت به این روش درخواست کننده باید ابتدا وارد سامانه epolice.ir شده و پس از آن به قسمت پیگیری کارت سوخت برود. در این مرحله باید کد رهگیری خود را وارد کند تا مرحله ارسال کارت سوخت نمایش داده شود. در صورتی که کارت سوخت تحویل اداره پست شده باشد کد رهگیری آن مشخص می شود. با وارد کردن این کد در سایت رهگیری مرسولات پستی مراحل ارسال آن نمایش داده می شود.

۳- از طریق پیامک

تا اینجا فقط درباره روش‌های پیگیری کارت سوخت خودرو صحبت کردیم. اما پیگیری کارت سوخت با VIN یکی از روش‌های کاربردی برای پیگیری کارت سوخت با پلاک به شمار می‌آید. برای این کار کافی است کد VIN خودرو را به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ ارسال کنید. البته دارندگان خودرو باید از فرمت V*VIN و دارندگان موتور سیکلت از فرمت M*VIN استفاده کنند. برای درک بهتر می‌توانید از مثال زیر بهره‌مند شوید. کد پیگیری کارت سوخت نیز اشاره به همین موضوع دارد. زیرا شما باید این کد را پیامک کنید.

درنهایت شما می‌توانید از طریق پیامکی نیز نسبت به پیگیری کارت سوخت اقدام کنید. فرمت ارسال این کد برای دارندگان خودرو به شرح روبه رو است:پیامک مثال برای دارندگان خودرو: V*IRPC90VV5I9658742

با این روش ساده، نه‌تنها به اینترنت و مراجعه حضوری نیاز ندارید، بلکه می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن از وضعیت کارت سوخت هوشمند خود مطلع شوید. برای اینکه درمورد کد vin یا شناسه یکتا بیشتر بدانید به وبلاگ آیتول سر بزنید.

علت بوی بنزین در ماشین چیست؟

۴- از طریق پست
برای پیگیری از این طریق ابتدا لازم است متقاضی به سامانه najatracking.post.ir مراجعه و گزینه مورد نظر را انتخاب و پس از آن شماره VIN کارت خودرو خود را وارد کند. در نهایت کد رهگیری و مرحله ارسال نمایش داده می شود.

۵- پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی
ساده ترین روش پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی است که تنها از طریق سامانه کارت سوخت امکان پذیر است.
اقدامات لازم جهت استعلام کارت سوخت گم شده:
اگر کارت سوخت خود را در یکی از جایگاه های سوخت جا گذاشته و به یاد ندارید که کدام جایگاه سوخت بوده است می توانید با همراه داشتن کارت خودروی خود و یا سند آن به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و پس از انجام مراحل استعلام کارت سوخت، کارت سوخت خود را از پلیس +۱۰ دریافت کنید.

پیگیری کارت سوخت از جایگاه
چنانچه کارت سوخت خود را در جایگاه سوخت جا گذاشته‌اید، حداکثر تا ۳ روز بعد برای دریافت آن از جایگاه اقدام کنید، زیرا بعد از گذشت این مدت زمان کارت‌های مفقود شده به شرکت ملی پخش فرستاده خواهد شد.

 

 

۵. پیگیری کارت سوخت ماشین صفر یا کارکرده از طریق تلفن

آخرین روشی که برای پیگیری کارت سوخت به شما معرفی می‌کنیم، تماس با شماره‌ خدمات کارت سوخت هوشمند است. البته این راه ممکن است کمی زمانبر و طاقت‌فرسا باشد؛ بنابراین بهتر است چهار روش دیگر را جدی‌تر بگیرید.

برای این کار باید با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ تماس بگیرید؛ این شماره تلفن که متعلق به شرکت ملی پخش است، می‌تواند به شما در پیگیری کردن کارت سوخت کمک کند. همچنین در‌صورت تماس با پشتیبانان کارت طلایی ایران‌خودرو نیز می‌توانید از خدمات مشاوره آن‌ها استفاده کنید. اگر با خدمات این کارت آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مقاله کارت طلایی ایران خودرو چیست را در وبلاگ آیتول از دست ندهید.البته بدیهی است که پیگیری کارت سوخت ماشین را باید حتما بعد از تعویض پلاک انجام دهید.

نکته: در نظر داشته باشید که برای پیگیری کارت سوخت موتور نیز همین مراحل مشابه را پیش‌روی خود خواهید داشت. ضمن این‌که مانند مراحلی که برای استعلام معاینه فنی داریم، بهتر است که همه چیز را به‌صورت آنلاین پیش ببرید.

۶- پیگیری کارت سوخت جامانده در جایگاه؛ آیا می‌توان کارت جامانده را پس گرفت؟

برای این کار ابتدا باید با مدارک شناسایی و کارت ماشین، به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و پرینت سوخت‌گیری خود را دریافت کنید. در قدم بعدی با این پرینت و مدارک خودرو به جایگاه بروید تا کارت سوخت جامانده خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید که کارت سوخت‌های جامانده در هر جایگاه، پس از گذشت سه روز به شرکت ملی پخش تحویل داده می‌شوند؛ بنابراین بهتر است در انجام پروسه رهگیری کارت سوخت جامانده در جایگاه، سریع عمل کنید.

پیگیری کارت سوخت ماشین صفر (نوشماره)
از تیر ماه امسال بخش‌نامه جدیدی برای ثبت نام کارت سوخت خودرو تعویض پلاک شده صفر کیلومتر منتشر شده است. مطابق بخش‌نامه جدید، دارندگان خودروهای صفر کیلومتر یا نوشماره باید برای دریافت کارت سوخت به یکی از مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کنند. برای این منظور به جز مدارک شناسایی خودرو، باید مدارک شناسایی مالک و همین‌طور بیمه شخص ثالث خودرو نیز ارائه شود. در این صورت کارت سوخت نیز کاملا صفر است و چیزی به عنوان استعلام آخرین سوختگیری کارت سوخت نداریم.

مشکلات رایج در ارسال کارت سوخت
جهت پیگیری مشکلات کارت سوخت می‌توانید با سامانه کارت سوخت تلفنی، به شماره تماس ۰۹۶۲۷، ارتباط برقرار کنید و با شرح موضوع، راه‌حل مرتفع ساختن آن را پیگیری کنید. در اکثر مواقع با جستجوی ساده در اینترنت، به پاسخ لازم برای رفع مشکلات کارت سوخت دسترسی پیدا خواهید کرد.

تاخیر کارت سوخت
گاهی کارت سوخت به‌موقع و در زمان استاندارد خود به محل آدرس ثبت‌شده نمی‌رسد. دلایل مختلفی ممکن است باعث رخ دادن این امر شوند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

برخی مشکلات در سیستم ارسال مرسولات پستی
ثبت شدن آدرس اشتباه
غلط بودن کدپستی
نبودن شخصی برای دریافت کارت سوخت موقع مراجعه مامور پست (در نظر داشته باشید که طبق قوانین پست، تا سه بار مرسوله به وسیله مامور پست به محل آدرس فرستاده می‌شود و در صورتی که شخصی برای دریافت آن حضور نداشته باشد، کارت به سازمان پخش فراورده‌های نفتی بازخواهد گشت).

پیگیری کارت سوخت المثنی
لازم به ذکر است که برای پیگیری کارت سوخت المثنی، همان مراحل و روش‌هایی را باید در پیش بگیرید که در بالا برای پیگیری کارت سوخت اصلی بیان کردیم. به این ترتیب لازم است که شما ابتدا مدتی را منتظر بمانید تا مراحل صدور کارت سوخت جدید سپری شود؛ سپس در صورتی‌که کارت سوخت به دست شما نرسید، از روش‌هایی که ذکر کردیم، برای پیگیری آن اقدام کنید.

صاحبان خودروها باید به این نکته توجه داشته باشند که در صورت درخواست صدور کارت سوخت المثنی، کارت سوخت قبلی غیر فعال خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود صرفا در صورت مفقودی کارت سوخت اقدام به دریافت کارت سوخت المثنی کنند.

آیا همه خودروها باید کارت سوخت داشته باشند؟

با الزامی شدن استفاده از کارت سوخت، استفاده از بنزین سهمیه‌ای فقط با ارائه کارت سوخت ممکن خواهد بود و کسانی‌که به‌هر دلیلی کارت سوخت ندارند باید با نرخ آزاد بنزین بزنند.

بدین ترتیب افرادی که کارت سوخت قبلی خود را در اختیار دارند، همچنان این کارت برای آن‌ها قابل استفاده است. هر چند بسیاری به‌دلیل عدم استفاده از کارت سوخت در فاصله چهار سالی که بنزین به‌صورت تک‌نرخی عرضه می‌شد، کارت سوخت خود را کم کرده‌اند و حالا به‌علت مفقودی آن ناچار به دریافت کارت سوخت المثنی هستند.

دریافت کارت سوخت خودروهای صفر نیازی به ثبت‌نام ندارد و خریداران خودروهای صفر می‌توانند مرسوله کارت سوخت را با مراجعه به پست و ارائه کارت شناسایی مالک و اسناد شناسایی خودرو شامل کارت خودرو، سند یا بنچاق رسمی (در صورت وجود) از سوی خود او یا هر فرد دیگری دریافت کنند. البته مالکان خودروهای نوشماره یا ثبت‌نام شده در وب‌سایت دولت همراه (GSB) باید مبلغ مصوب بابت هزینه صدور کارت سوخت را به متصدی تحویل‌دهنده کارت سوخت بپردازند.

همچنین مالکان خودروهای نوشماره صفر یا دست دوم که هنوز موفق به دریافت کارت شناسایی وسیله نقلیه خود نشده‌اند باید ضمن ورود به سامانه پیگیری مرسولات سازمانی پست جمهوری اسلامی ایران به آدرس najatracking.post.ir و وارد کردن کد ۱۶ رقمی شناسایی خودرو یا کد VIN که در شناسنامه مالکیت خودرویشان درج شده، از سرنوشت کارت سوخت خود مطلع شوند.

اینجاست که آگاهی از فرآیند پیگیری کارت سوخت اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. هر چند اگر کارت سوخت وسیله نقلیه‌ای که وارد جایگاه شده است، کار نکند یا آن خودرو به‌هر دلیلی فاقد کارت سوخت باشد، امکان استفاده از کارت جایگاه، با نرخ بنزین آزاد وجود دارد.

سوالات متداول:
مدت زمانی که برای صدور و دریافت کارت سوخت نیاز است چقدر است؟ هم اکنون برای دریافت کارت سوخت وسیله نقلیه مورد نظر متوسط بین ۴۰ روز تا ۶۰ روز زمان نیاز است.

تا چه مدتی کارت سوخت در اداره پست می ماند؟ پس از صدور کارت سوخت اگر موفق به دریافت کارت سوخت خود از مامور پست نشدید حداکثر ظرف مدت ۶ ماه کارت سوختتان در اداره پست می ماند و شما می توانید در این مدت با مراجعه به اداره پست کارت سوخت وسیله نقلیه خود را دریافت کنید.

سایت پیگیری کارت سوخت چیست؟ Sokht.police.ir

شماره پیامک پیگیری کارت سوخت چند است؟ ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰

از طریق کد ملی میتوان پیگیری کارت سوخت را انجام داد؟ بله. تنها از طریق سامانه کارت سوخت این مورد امکان پذیر است.

 

مراحل پیگیری کارت سوخت هوشمند

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی مدیران خودرو

فروش اقساطی کرمان موتور

فروش اقساطی بهمن موتور

خرید اقساطی تارا 

 خرید اقساطی دنا پلاس

 خرید اقساطی آریزو ۶

اینستاگرام تهران خودرو

واتساپ تهران خودرو

تهران خودرو در آپارات

گروه تلگرامی تهران خودرو

خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی پارس خودرو

فروش اقساطی بهمن موتور

فروش اقساطی امپاور

Rate this post