مفقودی گواهینامه رانندگی گم شدن گواهینامه راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی

مفقودی گواهینامه رانندگی گم شدن گواهینامه راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی

فهرست عناوین مقاله

مفقودی گواهینامه رانندگی گم شدن گواهینامه راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی

وام خرید خودرو

مفقودی گواهینامه رانندگی گم شدن گواهینامه راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی

کارت گواهینامه یکی از کارت‌هایی است که اگر گم شود، شما با دردسر بزرگی مواجه می‌شوید. به احتمال زیاد اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید، کارت گواهینامه باارزش خود را گم کرده‌اید، اما خونسرد باشید و با آرامش به تمامی نکاتی که در ادامه بررسی می‌کنیم، دقت کنید تا هر چه زودتر آن را پیدا کرده یا المثنی آن را دریافت کنید. مفقودی گواهینامه برابر است با رانندگی‌نکردن شما؛ چراکه اگر بدون گواهینامه رانندگی کنید، با دردسر بزرگ‌تری مواجه می‌شوید، اما بهتر است همیشه مراقب این کارت باشید تا دیگر نیازی نداشته باشید دوران پر از استرسی را تحمل کنید. در ادامه همراه ما باشید تا بدانید در زمان گم‌ شدن گواهینامه باید چه کارهایی انجام دهید.

<<برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره مفقودی گواهینامه خود و گرفتن مشاوره میتوانید باوکلا وکارشناسان شرکت تهران خودرو درارتباط باشید>>

مفقودی گواهینامه رانندگی گم شدن گواهینامه راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی

بهترین خودروهای آفرود در بازار

پیگیری گواهینامه مفقودی

همان‌طور که می‌دانید، تمامی مدارک شناسایی که پیدا می‌شوند به اداره پست تحویل داده می‌شوند. یادتان باشد هر مدرکی را که پیدا می‌کنید، فوراً در صندوق پست بیندازید. زمانی که این کار را می‌دهید، این مدارک در سامانه مدارک یافت‌شده کشور که به نام «پست یافته» است قرار می‌گیرند. این سامانه تمامی مدارک شناسایی پیداشده را ثبت می‌کند. برای این که گواهینامه مفقود شده‌ خود را پیگیری کنید، ابتدا به سامانه پست‌یافته رجوع کنید و نام و نام خانوادگی و دیگر مشخصات‌ خود را وارد کنید. با واردکردن این اطلاعات متوجه می‌شوید آیا گواهینامه شما پیدا شده است یا نه. اگر مدرک شما پیدا شده باشد، تنها با داشتن شناسنامه یا کارت ملی به نزدیک‌ترین دفتر پستی بروید. بعد از اینکه فرم‌های لازم را پر کردید، گواهینامه شما به نشانی آدرس پستی‌شما ارسال می‌شود.

علت بوی بنزین در ماشین چیست؟

آگهی مفقودی گواهینامه

امروزه با توجه به قانون‌های جدید پلیس راهنمایی و رانندگی، کسانی که می‌خواهند گواهینامه المثنی خود را دریافت کنند، دیگر نیازی به درج آگهی مفقودی گواهینامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا حتی روزنامه رسمی ندارند. همین امر سبب می‌شود مسیر دریافت گواهینامه المثنی شما آسان‌تر شود. برای اینکه گم‌شدن گواهینامه‌تان را اعلام کنید، تنها لازم است به نزدیک‌ترین مرکز پلیس +۱۰ بروید و درخواست گواهینامه المثنی‌ بدهید. در آنجا فرمی را تکمیل می‌کنید که در آن علت درخواست صدور گواهینامه المثنی از شما پرسیده می‌شود. پس لازم است اگر گواهینامه شما به سرقت رفته یا احتمال می‌دهید که به دست کس دیگری افتاده باشد، باید این موارد را در فرم مربوط ذکر کنید. مراکز پلیس +۱۰ به شما کمک می‌کنند و استعلام‌های اولیه را انجام می‌دهند و اگر سابقه‌ای در زمینه سوءاستفاده از مدرک شما وجود نداشت، درخواست شما را ثبت می‌کنند. توجه داشته باشید که در زمان ثبت درخواست‌ به انگشت‌نگاری نیاز است؛ پس یادتان باشد در هنگام مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ حضور خود شخص متقاضی برای گرفتن اثر انگشت ضروری و مهم است.

فروش اقساطی خودرو

 

مفقودی گواهینامه رانندگی گم شدن گواهینامه راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی

نکات مفید استفاده ازخودرو در زمستان

مدارک موردنیاز برای گرفتن گواهینامه المثنی

برای اینکه گواهینامه المثنی را دریافت کنید، به برخی مدارک نیاز دارید که عبارت‌اند از:

  • اصل و کپی شناسنامه به همراه صفحه توضیحات آن
  • اصل و کپی کارت ملی
  • آدرس دقیق محل سکونت به همراه کدپستی به‌منظور ارسال گواهینامه جدید
  • ۴ قطعه عکس رنگی ۴×۳ با زمینه سفید و مطابق با شئونات اسلامی
  • فرم تعهد دریافت گواهینامه المثنی
  • فرم استعلام مفقودی گواهینامه
  • انجام معاینات پزشکی (آزمایش عدم اعتیاد برای گواهینامه پایه یک و چشم‌پزشکی)
  • ارائه مدرک گروه خونی
  • فیش پرداختی هزینه‌های صدور گواهینامه المثنی

زمانی که می‌خواهید عکس بگیرید، باید به چند نکته توجه کنید. نکته اول این است که عکس شما نباید قدیمی باشد و باید کاملاً جدید باشد. همچنین گردی صورت شما باید به‌طور کامل در آن مشخص باشد. خوشبختانه امروزه بیشتر دفاتر خدمات انتظامی به محل‌هایی برای گرفتن عکس مجهز هستند.

تا ۸۰۰ میلیون چه ماشینی بخرم

مفقودی گواهینامه رانندگی گم شدن گواهینامه راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی

عادت های بد رانندگی که باید کنارگذاشته شوند

خوب است بدانید یک عکس مورد قبول یا به عبارت دیگر بیومتریک باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

اگر آقا هستید باید بدون عینک، گردنبند، کراوات و کلاه باشید. همچنین لباستان نباید به رنگ سبز و سفید ساده و همراه با نوشته و طرح باشد. اگر خانم هستید، باید حجاب کامل داشته و آرایش غلیظ نداشته باشید و همچنین بدون عینک عکس بگیرید. همچنین روسری و مقنعه شما نباید شلوغ و طرح‌دار سفید یا سبزرنگ باشد. بعد از آماده‌کردن این مدارک، لازم است شما این مراحل را سپری کنید:

  • فرم‌های استعلام گواهینامه را پر کنید.
  • فرم تعهد گواهینامه المثنی را پر کنید.
  • هزینه‌های لازم برای صدور گواهینامه المثنی را پرداخت کنید
  • معاینات پزشکی را انجام دهید و گروه خونی را مشخص کنید.
  • از طریق پلیس هدایت و رانندگی یک سری استعلامات بگیرید
  • وگواهی عدم اعتیاد را ارائه دهید.

نکات مهم وضروری قبل از خرید خودروی کارکرده

نحوه گرفتن گواهینامه المثنی

 مرحله بعدی پس از تحویل تمام مدارک مورد نیاز برای صدور گواهینامه المثنی، دریافت رسیدی است که به شما داده می‌شود و دارای اعتبار قانونی است. در این زمان شما می‌توانید تا زمان صدور گواهینامه المثنی‌، اگر نیاز داشتید آن را به مأموران راهنمایی و رانندگی نشان بدهید. توجه داشته باشید که برای صدور گواهینامه المثنی باید حداقل شش ماه از تاریخ صدور گواهینامه قبلی شما گذشته باشد؛ در غیر این صورت باید منتظر بمانید تا این شش ماه سپری شود. همچنین نشان‌دادن این برگه به مأمور پست هنگام تحویل گواهینامه جدیدتان ضروری است؛ پس لازم است این رسید را در جایی مطمئن و حداقل در دسترس نگه دارید و زمانی که رانندگی می‌کنید، آن را همراه خود داشته باشید.

 

مفقودی گواهینامه رانندگی گم شدن گواهینامه راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی

وام روی سند ملک | شرایط دریافت وام با سند خانه

گم‌شدن گواهینامه المثنی

زمانی که گواهینامه المثنی مفقود می‌شود، باید به یکی از مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید تا دوباره برای صدور آن اقدام کنید. نکته مهم این است که باید توجه کنید در هنگام دریافت گواهینامه المثنی برای بار دوم شرایط مانند زمانی که برای بار اول درخواست می‌دهید، نیست، بلکه اندکی دشوارتر و سخت‌تر است. براساس آیین‌نامه‌های جدید راهنمایی و رانندگی برای دریافت گواهینامه مجدد المثنی برای بار دوم، ابتدا از تاریخ صدور گواهینامه المثنی اولیه باید حداقل یک سال بگذرد و سپس برای صدور گواهینامه المثنی برای بار دوم درخواست بدهید. حتی اگر کمتر از یک سال از صدور گواهینامه المثنی شما می‌گذرد و آن را دوباره گم کرده‌اید، مانند مرحله قبل ابتدا به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و همان مراحل همیشگی را طی کنید، اما بهتر است خیلی بیشتر مراقب کارت گواهینامه‌تان باشید تا از پرداخت هزینه‌های ناشی از صدور گواهینامه المثنی جلوگیری کنید.

مسئولیت راننده بدون گواهینامه

اگرچه رانندگی بدون گواهینامه که منجر به قتل شخص ثالث شود سبب نمی‌شود که ماهیت قتل از غیر عمد ناشی از تخلفات رانندگی به عمد تبدیل شود، در هر حال راننده ملزم به پرداخت دیه کامل مرد یا زن و از سوی دیگر به حبس ناشی از قتل عمد محکوم می‌شود. همچنین به‌سبب قانون جدید مجازات اسلامی باید جزای نقدی نیز پرداخت کند.
در حالت دیگر، اگر راننده خودش مقصر حادثه باشد و آسیب ببیند، به‌دلیل نداشتن گواهینامه یا معتبرنبودن گواهینامه‌اش، دیه یا غرامتی به او پرداخت نمی‌شود؛ بنابراین همه دارندگان گواهینامه اعم از رانندگان انواع اتومبیل و موتورسیکلت در هر شرایطی مانند گم‌شدن یا نیاز به تعویض گواهینامه، باید برای دریافت گواهینامه المثنی با در دست داشتن مدارک تعویض یا تمدید گواهینامه به مراکز صدور گواهینامه مراجعه کنند.

هزینه گواهینامه المثنی

شما برای اینکه در سال ۱۴۰۰ یک گواهینامه المثنی دریافت کنید، باید مبلغ ۵۱ هزار تومان پرداخت کنید. به عبارتی برای تعویض گواهینامه مبلغ ۵۰ هزار تومان و برای حق تمبر مبلغ هزار تومان را پرداخت می‌کنید. این مبلغ فقط از دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در دفاتر پلیس + ۱۰ دریافت می‌شود. لبته شما علاوه بر این مبلغ، باید مبلغ دیگری را بابت معاینات چشم‌پزشکی پرداخت کنید. همچنین باید هزینه‌های عکاسی را نیز اضافه کنید. اگر شما می‌خواهید درخواست گواهینامه پایه یکم بدهید، یک معرفی‌نامه برایتان صادر می‌شود که به‌دنبال آن شما باید آزمایش عدم اعتیاد بدهید. برای این آزمایش شما تنها می‌توانید به آزمایشگاه‌های مورد تأیید ناجا بروید.

در این مطلب دیدیم که بعد از مفقودشدن گواهینامه باید چه کارهایی را انجام دهیم و گواهینامه المثنی بگیریم. همیشه این نکته را در نظر بگیرید که گرفتن گواهینامه المثنی برای بار اول بسیار آسان‌تر از گرفتن گواهینامه المثنی برای بار دوم است؛ بنابراین خیلی مراقب گواهینامه‌تان باشید. یادتان باشد به‌محض مفقود شدن گواهینامه‌تان به پلیس اطلاع دهید تا مبادا با گواهینامه‌تان تخلفی صورت بگیرد. آیا شما تجربه مفقودی گواهینامه داشته‌اید؟ تجربه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید تا دوستان دیگرتان نیز از تجربه‌های شما استفاده کنند.

پیگیری گواهینامه المثنی و آگاهی از وضعیت صدور مدارک

اخذ گواهینامه المثنی زمان‌بر است؛ با این وجود اگر می‌خواهید از وضعیت گواهینامه خود آگاه باشید، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • پیگیری پیامکی
  • پیگیری تلفنی
  • استعلام اینترنتی گواهینامه از سایت ناجا (استعلام با کد ملی)
  • استعلام گواهینامه رانندگی از پلیس +۱۰ (مراجعه حضوری به دفاتر پلیس)

مفقودی گواهینامه رانندگی گم شدن گواهینامه راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی

هزینه صدور گواهی نامه المثنی در سال ۱۴۰۲

هزینه دریافت گواهی نامه المثنی در سال ۱۴۰۲ نسبت به گذشته تغییر کـرده‌است. برای گرفتن گواهینامه المثنی باید مبلغی حدود ۲۳۰ هزار تومان پرداخت کنید. افرادی که می‌خواهند گواهینامه المثنی را از شهری به جز محل سکونت خود بگیرند، با مراجعه به دفتر پست مرکزی باید پاکت پستی نیز تهیه کنند.

مفقود شدن گواهینامه المثنی و درخواست مجدد

درحالی‌که حداقل فاصله زمانی از صدور گواهینامه اولیه با گواهینامه المثنی حدود ۶ ماه است، شرایط برای اخذ گواهینامه المثنی برای بار دوم و بیشتر، سخت‌تر و زمان‌برتر است. براساس آیین نامه‌های راهنمایی و رانندگی، برای صدور گواهینامه جدید، حداقل یک سال باید از صدور گواهینامه قبلی بگذرد. با این وجود حتماً باید مانند مراحلی که در بالا ذکر شد را برای استعلام اعلام مفقودی طی کرده و برای درخواست صدور مجدد به پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

اقدام برای صدور گواهینامه المثنی نیاز به تأیید دو فرد شاهد و مطلع دارد. بهتر است بدانید که قانون شما را موظف به پذیرش مسئولیت بروز جرم‌های احتمالی ناشی از مفقود شدن گواهینامه‌تان می‌کند. پس اعلام مفقودی گواهینامه خود را در اولویت قرار دهید و سریعاً آن را انجام دهید.

دریافت وام با سند خودرو

اخذ گواهینامه المثنی اینترنتی

برخلاف تمام ادعاهایی که می‌شود برای درخواست صدور گواهینامه المثنی باید به صورت حضوری اقدام کرد. هر چند یک سری از مراحل مانند استعلام پست یافته و ثبت را می‌توان اینترنتی انجام داد اما برای تکمیل فرآیند درخواست حتما باید حضوری به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید. متاسفانه درخواست اخذ گواهینامه المثنی به صورت غیر حضوری انجام نمی‌شود.

شرایط استفاده از خودرو بعد از مفقود شـدن گواهینامه رانندگی

هنگام درخواست برای گرفتن گواهینامه المثنی و بعد از طی کردن مراحل آن، شما یک رسید دریافت می‌کنید. لازم است بدانید که این رسید اعتبار قانونی دارد. با استفاده از این رسید می‌توانید پیش از دریافت گواهینامه رانندگی جدید به رانندگی ادامه دهید. اگر پلیس راهنمایی و رانندگی خودروی شما را متوقف کرد، می‌توانید این رسید را به عنوان مدرک قانونی ارائه کنید. توجه داشته باشد که مجازات رانندگی بدون گواهینامه خیلی سنگین است؛ پس تا قبل صدور این گواهی موقت اقدام به استفاده از وسیله نقلیه نفرمایید.

 

مفقودی گواهینامه رانندگی گم شدن گواهینامه راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی

تعویض و گرفتن گواهینامه المثنی ایرانیان خارج از کشور به صورت وکالتی

ایرانیان خارج از کشور می‌توانند برای اخذ یا تمدید گواهینامه المثنی به صورت وکالتی اقدام کنند. وزارت امور خارجه امکان مراجعه حضوری افراد و یا تعیین وکیل برای انجام پروسه‌های قانونی آن را فراهم می‌کند. وکلا باید با در دست داشتن مدارکی که در ادامه ذکر می‌کنیم به دفتر وزارت امور خارجه مستقر در شهرک آزمایش مراجعه کنند. مدارک مورد نیاز به شرح زیر هستند:

  • اصل گواهینامه در صورت مفقودی گواهینامه، المثنی صادر خواهد شد که در این صورت یک برگ تعهدنامه توسط وکیل متقاضی در شهرک آزمایش تکمیل می‌شود.
  • سه قطعه عکس ۴*۳ تمام رخ مهر شــده توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور (عکس‌ها باید زمینه سفید باشند و فوری نباشد).
  • اصل وکالت‌نامه که به تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و وزارت امور خارجه رسیده باشد، برای اخذ گواهینامه المثنی الزامی است.
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل و موکل (در صورت نبودن اصل مدارک موکل، کپی برابر اصل توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مورد تایید است).
  • گواهی معاینه چشم توسط دکتر متخصص به همراه گواهی صحت و سلامت جسمانی، که به تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و وزارت امور خارجه رسیـده باشد، برای اخذ گواهینامه المثنی لازم است.
  • ترجمه گواهی معاینه چشم، گواهی صحت و سلامت جسمانی توسط دارالترجمه رسمی و تایید اسناد ترجمه شده توسط قوه قضائیه.
  • نوع گروه خونی
  • اگر دارای گواهینامه پایه یک هستید، علاوه بر مدارکی که ذکر شـد، گواهی عدم اعتیاد را نیز باید ارائه دهید. گواهی عدم اعتیاد قبل از ارائه باید حتما به تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و وزارت امور خارجه برسد.

ایرانیان خارج از کشور می‌توانند به صورت وکالتی گواهینامه خود را تعویض و المثنی آن را بگیرند. برای اخذ گواهینامه المثنی نمی‌توانید اینترنتی اقدام کنید اما برای خرید انواع بیمه از، جمله بیمه بدنه خودرو و بیمه شخص ثالث می‌توانید از طریق سایت بیمه دات کام اقدام کنید. داشتن بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث برای دارندگان خودرو بسیار مناسب است و امکانات زیادی را در صورت بروز مشکل در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. بیمه دات کام در این مقاله سعی بر بررسی و توضیح تمام نکاتی که برای گرفتن گواهینامه المثنی لازم است، داشت؛ با این وجود اگر سوال یا نکته‌ی خاصی به ذهنتان می‌رسد در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی مدیران خودرو

فروش اقساطی کرمان موتور

فروش اقساطی بهمن موتور

خرید اقساطی تارا 

 خرید اقساطی دنا پلاس

 خرید اقساطی آریزو ۶

اینستاگرام تهران خودرو

واتساپ تهران خودرو

تهران خودرو در آپارات

گروه تلگرامی تهران خودرو

خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی پارس خودرو

فروش اقساطی بهمن موتور

فروش اقساطی امپاور

 

Rate this post