سیستم کنترل هوشمند پارکینگ چیست و چه کارکردی دارد

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ چیست و چه کارکردی دارد

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ چیست و چه کارکردی دارد

 

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ چیست و چه کارکردی دارد

سیستم کنترل پایداری خودرو ESP چیست و چگونه کار میکند

در دنیای مدرن، پارکینگ هوشمند با هدف شناسایی، دسترسی، بررسی و کنترل ورود و خروج اتومبیل‌ها، قادر است تمام مشکلات موجود در حوزه کنترل و مدیریت پارکینگ را برطرف کند.

کشور مانند همانند کشورهای مدرن و پیشرفته جهان، گام رو به جلویی در توسعه و گسترش سیستم کنترل هوشمند پارکینگ برداشته است. دسترسی به این نوع پارکینگ‌ها، امکانات و مزایای قابل توجهی را برای رانندگان به وجود آورده است. با توجه به افزایش روزمره اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه، احداث پارکینگ‌های هوشمند در کلان شهرها ضروری محسوب می‌شود. هوشمند‌سازی پارکینگ‌ها در ایران می‌تواند میزان استفاده از سوخت، فضا و زمان را به حداقل برساند و در عوض، میزان ایمنی اتومبیل‌ها در پارکینگ را افزایش دهد.

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

پارکینگ هوشمند چیست؟

مردم ایران هر روز با معضلاتی اعم از آلودگی هوا، ترافیک، کمبود زمان، صف‌های طولانی جهت پارک کردن اتومبیل، نبود فضای مناسب و غیره دست و پنجه نرم می‌کنند. با افزایش بی‌رویه جمعیت در چند سال اخیر، بسامد معضلات مذکور در ایران نیز چند برابر شده است. ایجاد یک راه‌حل مناسب مانند توسعه پارکینگ هوشمند در کلان‌ شهر‌ها، می‌تواند بخشی از معضلات را برطرف کند و آسایش را به مردم و شهر بازگرداند. پارکینگ هوشمند می‌تواند در کنترل زمان و برنامه‌ریزی موثق و دقیق، نقش بسزایی را ایفا نماید. در مجموع، پارکینگ هوشمند با امکان ایجاد دسترسی، بررسی و کنترل دقیق ورود و خروج وسایل نقلیه، مشکلات موجود در حوزه کنترل پارکینگ را حل می‌کند.

در سیستم پارکینگ هوشمند، با به کار بردن تجیهزات مدرن و پیشرفته اعم از راهنمایی پارک اتومبیل‌ها و اعلام ظرفیت باقی‌مانده، کنترل الکترونیکی روشنایی و وجود سنسورهای شناسایی اتومبیل، نظم و رفاه بیشتری را برای رانندگان و مردم مهیا کرده است.

مهم ترین دلایل باطل شدن کارت هوشمند رانندگان کامیون

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ چیست و چه کارکردی دارد

انواع سیستم‌های هوشمند کنترل پارکینگ

به‌طور کلی، انواع سیستم‌های هوشمند کنترل پارکینگ به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. سیستم‌های مدیریت مکانیزه پارکینگ
  2. سیستم کنترل هوشمند و هدایت پارکینگ

سیستم‌های مدیریت مکانیزه پارکینگ

سیستم‌های مدیریت مکانیزه پارکینگ (به اختصار PMS)، بر اساس امکانات می‌توانند به دو دسته مکانیزه و نیمه مکانیزه تقسیم شوند. در سیستم نیمه مکانیزه، برخی از امور توسط نیروی انسانی انجام می‌شود. به عنوان مثال، به محض قرارگرفتن اتومبیل در ورودی پارکینگ، کارت به صورت دستی از سوی اپراتور یا توسط سیستم مکانیزه، یعنی دستگاه تحویل دهنده کارت به راننده داده می‌شود. همچنین در حین خروج اتومبیل و ارائه کارت خود به اپراتور، سیستم با دریافت اطلاعات کارت، تصویر اتومبیل را بررسی کرده و پلاک خروجی را با زمان ورودی مقایسه و براساس زمان ثبت شده، هزینه را اعلام می‌کند. هزینه پارکینگ معمولا به صورت نمایشگر LED به راننده اتومبیل نشان داده می‌شود.

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ چیست و چه کارکردی دارد

در سیستم تمام مکانیزه، نیروی انسانی به طور کامل در فرآیند ثبت و بررسی اتومبیل در پارکینگ حذف می‌شود. حذف نیروی انسانی می‌تواند برخی هزینه‌ها و اشتباهات انسانی و سوء استفاده مالی را از بین ببرد. سیستم تمام مکانیزه به نحوی طراحی شده است که حداقل ترافیک را در مسیر ورودی و خروجی به وجود آورد و میزان ترافیک حتی به صفر برساند. سیستم تمام مکانیزه از سرور دیتابیس جهت ثبت، پردازش، ذخیره و محاسبه اعتبار برخوردار است. سیستم اعتبارسنجی کارت و کنترل ورود و خروج اتومبیل به صورت اتوماتیک طراحی می‌شود.

سیستم کنترل هوشمند و هدایت پارکینگ

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ (به اختصار PGS)، شامل چراغ سبز، قرمز، سنسورهای فراصوتی و رابط‌های محلی است. در هر فضای پارک، روی سقف، چنین سنسوری یا یک نمایشگر LCD سبز و قرمز نصب می‌شود. این نمایشگر از ابتدای هر لاین راننده، می‌تواند علاوه بر تعداد موجود، موقعیت مکانی محل‌های خالی پارک را نیز نشان دهد.

در سیستم کنترل هوشمند پارکینگ، تمامی اطلاعات در یک رایانه به عنوان سرور ذخیره می‌شود و نرم افزار کنترلی در اتاق کنترل به کار برده می‌شود تا اطلاعات درون سرور را استخراج کند و نمایش دهد. این کار از طریق ایجاد یک شبکه حسگر هوشمند به جهت شناخت فضای خالی یا اشغال شده در سطح پارکینگ یا از طریق صفحات نمایشگر ورودی و خروجی پارکینگ، طبقات و راهروها، برای اطلاع رسانی فوری از ظرفیت خالی هر منطقه قبل از ورود به پارکینگ میسر می‌شود.

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ چیست و چه کارکردی دارد

کارکرد‌های سیستم کنترل هوشمند پارکینگ

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ توانایی نظارت دقیق و مستقیم و دسترسی راحت اپراتور پارکینگ به منظور بررسی وضعیت اتومبیل راننده را دارد. سیستم مذکور قادر است از طریق وایرلس، وای‌فای و لن، قابلیت کنترل از راه دور را فراهم کند. همچنین این سیستم می‌تواند چند پلاک برای هر یک از فضاهای پارک موجود جهت مدیریت متمرکز روی هر یک از فضاها را ذخیره سازی کند. سیستم کنترل هوشمند پارکینگ می‌تواند آمار را به صورت روزانه، ماهانه و همچنین به صورت بازه‌های زمانی درخواست شده، ثبت و ضبط کند و نشان دهد. سایر کارکردهای سیستم کنترل هوشمند پارکینگ عبارتند از:

  • محاسبه ی مدت زمان پارک هر اتومبیل و نمایش آن در اتاق کنترل
  • هدایت اتومبیل‌های ورودی به فضای خالی موجود در حداقل زمان ممکن توسط نمایشگر‌ها
  • نمایش تعداد اتومبیل‌های وارد شونده و خارج شونده در هر لحظه

انواع موتور خودرو را با بشناسید

قیمت سیستم کنترل هوشمند پارکینگ در ایران

به علت تورم، نوسانات قیمت بازار، ارائه یک نرخ معمول و ثابت جهت خرید سیستم کنترل هوشمند پارکینگ در ایران امکان پذیر نیست. برای خرید و دریافت قیمت نرم افزار پارکینگ RIFD، نرم افزار سیستم پارکینگ تشخیص پلاک (پلاک‌خوان) و راهبند، توصیه می‌شود با مراکز خرید و ارائه خدمات سیستم‌های کنترل تردد در سراسر ایران تماس حاصل فرمایید.

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ چیست و چه کارکردی دارد

اصول پارک دوبله در سیستم پارک اتوماتیک یا اتو پارک

شروع فرآیند پارک دوبله با تشخیص فضای مناسب برای پارک خودرو شروع می‌شود. تشخیص بهترین عملکرد برای پارک با اندازه‌گیری متغیر‌هایی همانند اندازه فضای پارک، فضای در اختیار برای مانور دادن و ظرفیت فنی خودرو برای انجام پارک تعیین می‌شود. در حالی که ذهن انسان (حداقل روی کاغذ) می‌تواند به سرعت این متغیرها را اندازگیری کند، کامپیوترها کار کمی پیچیده‌تری دارند.

سنسورهای موجود در سپر جلو و عقب خودرو می‌توانند اکثر پارامترهای مورد نیاز برای سیستم اتو پارک را محاسبه کنند و سنسور مجاورت الکترومگنتیک یا اولتراسونیک کار تشخیص اشیا پیرامون خودرو را بر عهده دارند. نکته جالب دیگر در مورد سنسورهای رایج اولتراسونیک است که عملکردی مشابه با پژواک خفاش‌ها دارند. پس از اندازه‌گیری پارامترهای مورد نیاز سیستم، محاسبات مورد نیاز توسط کامپیوتر سیستم اتوپارک برای بهترین عملکرد انجام می‌شوند در حالی که هنوز برخی از اختیارات در دست راننده قرار دارند (قرار دادن دسته دنده در حالت جلو و عقب و ترمزگیری). همچنین اصلاح حرکات اشتباه احتمالی سیستم توسط راننده انجام خواهد شد.

نکات مهمی که در نگهداری از گیربکس اتوماتیک باید بدانید

 با فعال کردن پارک اتوماتیک در خودروهای فورد، خودرو با سنجش فضای مناسب جهت پارک کردن به راننده اطلاع رسانی می‌کند و مجموعه فنی مورد نیاز از جمله کنترل چرخش فرمان را در اختیار می‌گیرد (هر گونه لمس کردن فرمان توسط راننده موجب غیر فعال شدن این سیستم خواهد شد). در ادامه و در صورت نیاز سیستم‌ اتو پارک دستورات مورد نیاز مثل تعویض دنده‌ها، ترمز کردن یا گاز دادن را به راننده می‌دهد تا پارک کردن به درست‌ترین شیوه ممکن اتفاق بیافتد.

در نخستین تلاش‌ها برای استفاده از این سیستم ممکن است دچار حس عدم اطمینان به سیستم شوید و کنترل خودرو را خود در دست بگیرید، اما با چند بار استفاده شاهد عملکرد فوق العاده سیستم اتوپارک خواهید شد که حتی در مکان‌هایی که به صورت چشمی پارک کردن را در آن غیر ممکن می‌بینید، خودرو به راحتی پارک دوبل را بدون کوچک‌ترین نقصی انجام می‌دهد.

روش های پیگیری کارت سوخت هوشمند خودرو

‌ توانایی سیستم‌های پارک اتومات در انواع روش‌های پارک کردن

اکثر خودروسازان در سیستم‌ها اتو پارک خود تنها توانایی پارک دوبله را درنظر گرفته‌اند و این در حالی است که این سیستم قابلیت انجام پارک مورب و پارک عمودی (پارک با دماغه و یا سمت پشت خودرو) را دارند. فورد، فیات کرایسلر، جنرال موتور و فولکس واگن خودروسازانی هستند که علاوه بر پارک دوبله، پارک اتوماتیک عمودی را نیز در سیستم اتوپارک خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. تویوتا نیز از جمله خودروسازانی است که پارک مورب را به خودروهایش آورده است. خودروهایی که از این نوع قابلیت پارک اتوماتیک نیز بهره می‌برند معمولا توانایی این را دارند تا در صورت دریافت فرمان به صورت اتوماتیک از پارک خارج شوند. این قابلیت زمانی ارزش خود را به نمایش می‌گذارد که پارک عمودی را در نقطه‌ای با محدودیت فضا برای دورگیری خودرو انجام داده‌ایم یا در صورت پارک دوبله فضای کافی برای خروج راحت را نداریم.

با قدرت گرفتن محاسبات کامپیوتری و برنامه‌نویسی‌های پیشرفته‌تر که بتوانند اشیا متحرک (دوچرخه یا عابر پیاده)، سطوح دارای انحنا و محل‌های پارک غیرمعمول را تشخیص دهند می‌توان به آینده سیستم اتوپارک خوشبین‌تر بود تا بتواند خودرو را تقریبا در هر فضایی پارک کند.

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ چیست و چه کارکردی دارد

پارک شدن خودرو بدون نیاز به راننده، واقعیت یا رویا

تا زمان نگارش این مطلب، خودروسازان سیستم پارک کاملا خودرانی را که نیازی به حضور راننده نداشته باشید را برای خودروهای خود ارائه نکرد‌ه‌اند و دستیابی به این آپشن‌ برای خریداران خودرو در حال حاضر خیالی بیش نیست. در هر صورت خودروسازان و شرکت‌های فعال در زمینه صنعت خودرو همانند شرکت بوش در تلاش هستند تا این قابلیت را در آینده‌ای نه چندان دور وارد صنعت تولید اتومبیل کنند. برای مثال فولکس واگن به رونمایی از سیستمی به نام «Trained Parking» دست زده است که می‌تواند پارک در مکان‌های معلومی را یاد بگیرد و به صورت روتین در محل کار یا خانه خودرو را در آن مکان‌ها بدون نیاز به راننده پارک کند.

بایک ونیم میلیار چه ماشین خارجی میتونیم بخریم

رسیدن به رویای خودروی خودران بدون نیاز به راننده

اولین قدم رسیدن به خودروهای بدون راننده، قابلیت پارک خودکار بدون نیاز به دخالت راننده است. هم اکنون خودروسازانی مانند تسلا، نیسان، فورد و جگوار لندروور نسخه‌های پروتوتایپی را رونمایی کرده‌اند که می‌توانند خودرو را توسط ریموت کنترل و یا حتی بدون ذره‌ای دخالت توسط راننده پارک کنند. انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک خودروسازان شروع به فروش خودروهای خودران با قابلیت پارک تماما خودکار یا حداقل نزدیک به پارک بدون نیاز به راننده کنند.

بی‌شک با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، انجام بسیاری از کارها توسط انسان راحت شده است. احداث پارکینگ هوشمند یکی از صد راه‌حلی است که می‌تواند مشکل ترافیک، آلودگی شهری، بالا بودن میزان سوخت را کاهش دهد. در پارکینگ هوشمند، ایمنی اتومبیل‌ها افزایش پیدا کرده و زمان و مکان مناسب را برای قرارگیری اتومبیل در چنین جاهایی را فراهم می‌کند. به علاوه سیستم کنترل هوشمند موجود در چنین پارکینگ‌هایی، نظارت دقیقی بر اتومبیل‌ها، نظارت تصویری جهت تطبیق اتومبیل‌های ورودی و خروجی و نیز هدایت آن‌ها خواهد داشت.

فروش اقساطی ایران خودرو

Rate this post