کشنده الوند ۶ تن

مقدمه
در این مقاله از تهران خودرو راجع به کشنده الوند ۶ تن صحبت می نماییم.
در مورد مشخصات فنی و مزایا و معایب و رقبای این کشنده بحث خواهیم نمود.
و در نهایت به بررسی حضور این نوع کشنده در ایران می پردازیم.

درباره کامیونت الوند :
کامیونت الوند یا همان کامیونت الوند m3 از سال ۱۳۹۴ توسط سایپا دیزل تولید و به بازار کشور عرضه می‌شود.
کامیونت فوتون ام۳ در زمانی وارد بازار کشور شد که ایسوزو سهم بسیار بزرگی از بازار کامیونت ها را دارا بود و با تولیدات و خدمات خوب گروه بهمن پیشتازی می‌کرد،اما کامیونت الوند با دارا بودن ویژگی و امکانات قابل رقابت با ایسوزو و اصلی ترین دلیل مزیت و برتری یعنی دارا بودن خدمات گسترده و بسیار ارزان تر نسبت به ایسوزو توانست سهم بزرگی از بازار را تصاحب کند.
کامیونت الوند در واقع یک کامیونت تمام چینی است نه توسط سایپا دیزل در آن سال‌ها شخصی سازی شده بود.
جالب است بدانید که کشنده فوتون را در ایران ایرانخودرو دیزل تولید می‌کند اما نماینده انحصاری کامیونت های فوتون در ایران سایپا دیزل است.

کامیونت الوند توسط سایپا دیزل تا سال ۱۳۹۷ تولید شد اما سپس با مشکلات و چالش های که برای شرکت سایپا دیزل ایجاد شد تولید این کامیونت ها نیز متوقف شد تا اینکه در سال ۱۴۰۰ دوباره این کامیونت ها بر روی خط تولید رفتند و در سال ۱۴۰۱ از طریق عرضه مستقیم از طریق نمایندگی های مجاز سایپا دیزل به فروش می‌رسند.

معرفی کامیونت ۶ تن الوند :
کامیونت الوند ۶ تن محصول موفق گروه خودروسازی سایپا دیزل می باشد که توانسته در آزمایش های جاده ای سر بلند بیرون بیاید .این کامیونت الوند پر فروش به دلیل تجهیزات و کیفیت بالای موتور و زیبایی ظاهری پس از معرفی به بازار با رضایت مشتریان خود مواجه شد و به دلیل قیمت پایین در عین کیفیت بالا جزو بهترین های کامیونت های موجود حمل بار درون شهری می باشد. کامیونت  الوند ۶تن در دو کلاس بدون خواب و خوابدارطراحی و روانه بازار کشور شده است.
کامیونت فوتون ۶ تن خوابدار جزو برترین محصولات سایپا دیزل می باشد که با در برداشتن امکانات جدیدی همچون سیستم GRS و جای خواب برای راننده سطح بالایی از رضایت مشتریان را به دست آورده است.
کامیونت ۶ تن بدون خواب الوند دیگر کامیونت سایپا دیزل می باشد که با کاربری های مختلف همچون باری فلزی،تانکرآب، یخچال، زباله کش و انواع کاربری های مخصوص در بازار حمل و نقل درون شهری کشور توانسته به جایگاه ویژه ای دست پیدا کند.

کامیونت الوند ۶ تن خوابدار
کامیونت الوند ۶ تن خوابدار نظیر مشخصات فنی نظیر  جای  خواب – تمام جوشکاری شده با پوشش مخصوص ضد زنگ – صندلی راننده با قابلیت تنظیم چهار جهت – سیستم تهویه مطبوع(کولر + بخاری) – قابلیت برگردان اتاق با ۷۰ درجه با قفل مکانیکی می باشد که به دلیل خوابدار بودن نسبت به رقبای دیگر از اهمیتی بالاتری برخوردار می باشد و یکی از برترین های صنعت خودروهای سنگین قرار گرفته است.

جزئیات تیپ های الوند :
به صورت کلی کامیونت های الوند در سه تیپ ۵.۴، ۶.۵ و ۸.۵ تن عرضه می شوند. در مدل های بدون خواب آن ها محوطه کلی با قالب های مخصوص ضد زنگ جوشکاری شده است و صندلی آن در چهار جهت به آسانی قابلیت تنظیم را دارد.
تمامی مدل های الوند مجهز به سیستم تهویه می باشند و اتاق کامیونت ها به کمک قفل مکانیکی این قابلیت را پیدا کرده است که تا ۷۰ درجه چرخش داشته باشند.
مدل های ۶.۵تن تنها تک کابین لذا بدون خواب هستند و تمام ویژگی های تیپ ۵.۴ را دارا می‌ باشد.

نمای داخلی الوند خوابدار :
امکانات ایمنی و تجهیزات نصب شده در نمای داخلی کامیونت الوند شامل سرعت سنج، تاخوگراف، نشانگر درجه حرارت آب، نشانگر دور موتور، نشانگر میزان سوخت، فشار باد، فشار روغن و کلیه علائم هشدار دهنده است. دمای مایع خنک کننده و بعضی اطلاعات خاص به طور الکتریکی در صفحه نمایش دیجیتال نشان داده می‌شود. همچنین تجهیزات استاندارد این کامیونت عبارتند از برف‌پاک‌کن دو سرعته، تهویه مطبوع، بکسل بند جلو، کیف ابزار، جلیقه شبرنگ، کپسول آتش نشانی، لاستیک زاپاس، مثلث خطر، چراغ چشمک‌زن کمربند ایمنی، رادیو پخش سی دی، جک هیدرولیکی، زاپاس بند وصندلی دو نفره شاگرد. نمای داخلی کامیونت الوند با تودوزی بسیار زیبا، متناسب با رنگ بندی جلو داشبرد جلوه‌ای خاص ایجاد کرده است. این کامیونت ۶ دنده بوده و دارای قلاب یدک کش، چراغ مه شکن جلو و عقب، شیشه بالابر برقی، جعبه ابزار کنار شاسی، قفل مرکزی به همراه ترمز موتور و فیلتر ذرات دوده است. نمای داخلی کامیونت الوند دارای طراحی بسیار مدرن و زیباست که قابلیت مقایسه با آخرین طراحی خودرو‌های سواری را دارد.

مشخصات فنی کامیونت الوند :
در این بخش از مقاله تهران خودرو ، مشخصات فنی کامیونت الوند را مورد بررسی قرار می‌دهیم ،جالب است بدانید کامیونت الوند اولین کامیونت در ایران بود که موتور کمنز و گیربکس زد اف را دارا بود و سپس پس از این کامیونت دیگر کامیونت های چینی از موتور کمنز و گیربکس زد اف استفاده کردند.

موتور کامیونت الوند :
موتور کامیونت الوند از نوع موتور کمنز ۳.۷ لیتری چهار سیلندر است که توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و حدود ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور را داراست.
این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو سه بود و یکی از دلایل اصلی موفقیت کامیونت الوند بحساب می آید.
تعمیر ارزان و خرابی کم از جمله مهم ترین دلایل برتری موتور کمنز بودند.

گیربکس کامیونت الوند :
گیربکس کامیونت الوند از نوع دوازده سرعته دستی زد اف است که اولین کامیونت بود که از این گیربکس در آن در ایران استفاده می‌شد و سپس پس از این کامیونت بر روی کامیونت های دیگر نیز از این گیربکس استفاده گردید.

حجم موتور یا حجم سیلندر ها :
هر خودرویی یک حجم موتوری دارد. به عبارت دیگر هر چقدر که حجم موتور بالاتر باشد، قدرت آن نیز بالاتر بوده و در نهایت می تواند سرعت بالاتری متناسب با وزن خود داشته باشد. به عنوان مثال در مورد کامیونت الوند، حجم موتور در حدود ۳.۸ لیتر بوده که حجم موتور پایینی به حساب می آید و در این خصوص می توان این خودرو را در حد خودرو هایی دانست که از قدرت بالایی برخوردار نیستند.

جعبه دنده کامیونت الوند :
خودرو هایی که امروزه تولید می شوند، در دو نوع خودرو های دنده ای و اتوماتیک هستند. در دنده اتوماتیک ها ساختار کلاچ وجود ندارد و جعبه دنده یا گیربکس در خودرو های دنده ای، تفاوت هایی با گیربکس یا جعبه دنده در خودرو های اتوماتیک دارد. معمولا در تولید این خودرو از جعبه دنده های دستی استفاده می شود. به این ترتیب که ۶ دنده برای حرکت به جلو برای این خودرو تعبیه شده است و یک دنده عقب نیز دارد. بعلاوه سیستم تعویض دنده در این نوع کامیونت ها به صورت کابلی طراحی شده است و عمل می کند.

سیستم تعلیق و کمک فنر های جلو و عقب :
در سیستم تعلیق این خودرو از فنر های تخت چند لایه ای استفاده شده است. بعلاوه کمک فنر هایی تحت عنوان کمک فنر های تلسکوپی برای سیستم تعلیق این خودرو به کار گرفته شده اند.

سیستم ترمز :
سیستم های پنوماتیک، سیستم های جدیدی هستند که از آن ها در جهت تولید سیستم ترمز خودرو ها استفاده می شود. دو مجرای پنوماتیک برای محور های جلو و عقب دارد که سیستم ترمز آن را می سازند. این سیستم به سیستم ضد قفل مرکزی مجهز است.

فاصله محور کامیونت های الوند :
ظرفیت مجاز محور جلو به طور حداکثر در ۵.۴ تن مقدار ۲۴۰۰ میلی متر، در ۶.۵ تن مقدار ۲۵۰۰ میلی متر و در ۸.۵ تن مقدار ۳۰۰۰ میلی متر است. همچنین در کلاس ۵.۴ تن (۲۸۰۰میلی متر ) لیکن در ۶.۵ و ۸.۵ تن (۳۸۰۰میلی متر )میباشد.
این ظرفیت برای محور های عقب کامیون به ترتیبی که در بالا اشاره شد به صورت ۴۰۰۰, ۴۵۰۰, ۵۸۰۰ میلی متر میباشند .

سیستم کلاچ کامیونت الوند :
کلاچ این خودرو ها به صورت تک صفحه ای عمل می کند و به صورت هیدرولیکی می باشد. این در حالی است که در گذشته نوع هیدرولیکی رواج نداشت و چند سالی است که استفاده از این نوع کلاچ رواج پیدا کرده است.

امکانات و تجهیزات الوند شش تن :
این دسته از کامیونت‌های ۶ تنی الوند، دارای سرعت ‌سنج و هم‌چنین دور سنج هستند و به سیستم سنجش درجه ‌حرارت آب و میزان سوخت و هم‌چنین فشار باد نیز تجهیز شده‌اند. از طرف دیگر در این کامیونت ساخت گروه خودروسازی سایپا دیزل، از علائم هشدار دهنده‌ دیگر از قبیل فشار روغن، دمای خنک‌کننده و… نیز استفاده شده ‌است. لازم است بدانید که تمامی این اطلاعات، به ‌صورت الکترونیکی در صفحه نمایش دیجیتال این محصول به نمایش درمی‌آیند.
این کامیونت‌ها هم‌چنین دارای برف‌ پاک‌کن دو سرعته هستند و از سیستم‌هایی از قبیل کولر و بکسل بند جلو نیز برخوردار شده‌اند و به همراه کیف ابزار، جلیقه شبرنگ و… نیز به فروش می‌رسند. از دیگر تجهیزات به ‌کار رفته در تولید این کامیونت‌های شش تنی می‌توان به کپسول آتش خاموش کن، لاستیک زاپاس، مثلث خطر و چراغ چشمک ‌زن اشاره کرد. این کامیونت‌ها هم‌چنین دارای کمربند ایمنی، رادیو پخش CD و جک هیدرولیکی و زاپاس نیز هستند.
لازم به ذکر است که الوند شش تن ، شامل قلاب یدک ‌کش و برف پاک کن ۲ سرعته است. شیشه بالابر برقی و هم‌چنین جعبه ‌ابزار کنار شاسی از دیگر امکانات و تجهیزات به ‌کار رفته در این محصولات است.  گاز دستی، قفل مرکزی، ترمز موتور، فیلتر ذرات دوده DPF از جمله امکانات به کار رفته در فرایند تولید این کامیونت است که موجب شده فروش این محصول افزایش پیدا کند و رضایت بیشتر مشتریان را به دست آورد.

کاربری های مجاز الوند شش تن :

۱-استفاده به عنوان تانکر آب
۲-استفاده به عنوان کامیونت های یخچال دار
۳-استفاده به عنوان کامیونت زباله کش
۴-استفاده به عنوان کامیونت های مسقف چادری
۵-استفاده به عنوان کامیونت های باری

مزایا و معایب الوند :
از مزایای  منحصر فرد کامیونت الوند کم هزینه بودن این خودرو، آشنا بودن اکثریت مکانیک‌ها ، در دسترس بودن قطعات کامیونت الوند، پر توان بودن آن، و مهم ترین ویژگی آن استهلاک پایین آن نسبت برندهای دیگر مانند جک و فاو و… است.
دارای استاندارد آلایندگی یورو ( ۴ (IV، موتورCUMMINS     تحت لیسانس  آمریکایی ۱۵۵ اسب بخار، همچنین گیربکس پر سرعت ۶ دنده ای آلمانی مدل  ZF   روی کامیونت الوند نصب شده است. ، دیفرانسیل سرعتی می باشد. ضمن اینکه دارای کروز کنترل است که به کمک رانندگان می‌آید تا در مسیرهای طولانی رانندگی راحت تری را تجربه کنند و خطر تصادفات جاده ای را پایین می‌آورد.
یک نکته جالب درباره این ماشین این است که اختلاف قیمت خوابدار و بدون خواب آن فقط بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است. در عین حال که دارای مزایای خوبی است معایبی هم دارد، یکی از نقص‌ها و ایرادهای وارده دیفرانسیل ضعیف آن در تمام مدل‌های تولید شده است.
در این ماشین سیستم ترمز اضطراری AEB تعبیه نشده است تا در هنگام برخورد احتمالی به صورت خودکار ترمزها را آماده کند تا کاهش سرعت خودرو اتفاق بیفتد و از تصادفات جلوگیری کند.
این خودرو با تجهیزات بروز دارای ظاهر قدیمی و ساده ای است، همچنین کابین این کامیونت نسبت به انواع مدل‌های دیگر ۸ تن کوچک تر می‌باشد.
در ابتدای تولید دارای گیربکس ضعیفی بوده که به دلیل اعتراضات و انتقادات این مورد را اصلاح کردند ولی کامیونت الوند مدلهای زیر ۱۳۹۵ گیربکس ضعیفی دارند یعنی اصلاح گیربکس در مدل‌های بعد از ۱۳۹۵ اعمال شده است.
در هنگام رانندگی کابین لرزش زیادی را دارد که این امر باعث می شود تمرکز راننده در هنگام رانندگی کاهش پیدا کند، کابین از سیستم تعلیق خوبی برخوردار نمی‌باشد و راننده احساس راحتی نمی‌کند. یکی از آپشن‌های ماشین سنگین داشتن سیستم ریتارد است که کاربرد اصلی ریتارد برای حفظ سرعت و کم کردن سرعت خودرو می‌باشد که کامیونت های الوند نسبت به ایسوزو دارای ریتارد ضعیف تری می‌باشد.

رقبای کامیونت الوند :
همیشه با عرضه خودروی جدید به بازار با توجه به امکانات، قیمت، تجهیزات رقبایی برایش در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر جدی ترین رقیب کامیونت های الوند در تمام تناژ ها کامیونت فورس و کامیونت جک هستند. همچنین رقیب بدون خواب کامیونت های الوند، کامیونت  فاو در بازار خودرو است. ولی با توجه به مزایای کامیونت برند الوند که در بالا ذکر شده است همچنین قیمت پایین‌تر آن نسبت به جک و فورس و دیگر رقبا، انتخاب جذاب تری به نظر می‌رسد.

بررسی حضور کامیونت الوند در ایران :
اگر بخواهیم کامیونت الوند را در ایران از نظر محبوبیت مورد بررسی قرار دهیم، به این می رسیم که این کامیونت نیز مشتریان خاص مربوط به خود را دارد و در بین تمامی ماشین های سنگین و نیمه سنگین حرفی برای گفتن دارد. مشتریان براساس نوع نیاز و کاری که می خواهند با این ماشین ها انجام دهند این خودروها را خریداری می نمایند. در واقع هر یک از این کامیونت ها نام و طراحی مجزایی دارد و براساس همین موضوع و کیفیت نوع موتور و قطعات به کار رفته در آن قیمت گذاری می شوند. در نهایت کاربران با بررسی تمام مشخصات و ویژگی های یک خودرو تصمیم به انتخاب و خرید آن می گیرند. پس نمی توان گفت که این خودروها از عیب یا برتری خاصی نسبت به هم برخوردار هستند. در واقع هر کدام از این کامیونت ها با توجه به نوع کارکرد، نیاز و قیمت توسط مشتریان خریداری و مورد استفاده قرار می گیرد. اما در کل بازار خودرو سنگین در کشور ما از طرفداران بی شماری برخوردار است. این موضوع را نباید فراموش نمود که همه این ماشین ها از یک خانواده هستند و فقط در مشخصه های ریز و جزئی ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. البته نمی توان خودرو سازان معتبر و خوش نام را که دارای سال ها تجربه و سابقه درخشان در امر خودر سازی می باشند،  نادیده گرفت، زیرا یک برند معتبر ممکن است، قیمت بالایی را برای خودروهای خود در نظر بگیرد اما اشکال و خطای عملکرد موتور و سایر اجزای طراحی شده در کامیونت ها و خودروهای خود را بسیار موشکافانه انجام داده است.

خرید اقساطی از تهران خودرو
شرکت تهران خودرو به عنوان یکی از شرکت های بزرگ ارائه دهنده خدمات خودروهای سواری و سنگین در کشور، شرایط فروش اقساطی کامیونت الوند ۶ تن را برای متقاضیان محترم از سرتاسر کشور فراهم کرده است.
در صورتی که شما هم قصد خرید اقساطی این کامیونت الوند را دارید، می توانید با تماس با کارشناسان تهران خودرو ، از شرایط فروش اقساطی این کامیونت مطلع شوید.

 

4.9/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها