کراس اوور یعنی چه تفاوت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور
مهم ترین اطلاعات عمومی خودرو که هر راننده باید بداند
کراس اوور یعنی چه تفاوت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور
امروزه در اکثر بازارهای خودرو افراد زیادی به سمت خودروهای کراس اور میروند و خواهان این کلاس از خودروها شدهاند. خودروهایی که تا دو دهه قبل اصلا خبری از آن ها نبود و مردم انتخابهای محدودی میان انتخاب کلاس مورد نظر خودرویشان داشتند اما با گذشت زمان کلاسهای خودرویی جدیدی بوجود آمدند که هر یک مشخصات مخصوص خود را دارند و بعضی از این کلاسهای خودرویی توانستهاند ذائقه و سلیقه بازار خودرو را عوض کنند.تب ساخت خودروهای کراس اوور از اواخر دهه ۹۰ میلادی شروع شد و با افزایش روزافزون این علاقه، امروزه به یکی از پر فروشترین کلاسهای خودرویی تبدیل شده است تا جایی که در سبد محصولات کمتر خودروسازی ممکن است رد و اثری از یک شاسی بلند واقعی یا کراس اوور پیدا نکرد. اما کراس اوورها که به خاطر نیاز به خودروهای شاسیبلند شهری توسعه پیدا کردهاند، با شاسیبلندهای واقعی یا همان SUVها تفاوتهایی داشته و هرکدام، ویژگیهای خاص خود را دارند.
کلاس خودرو چیست و کلاس بندی خودروها بر چه مبنایی صورت میگیرد
کراس اوور چیست؟
کراس اوور یا CUV، برای افرادی که خواهان خرید خودرو با قد و ارتفاع بلندتر از خودروهای سواری به همراه مقدار کمی قابلیت خارج از جاده هستند، ساخته شده است. این خودروها بر اساس پلتفرم مشترک با خودروهای سواری سدان و هاچبک ساخته میشوند و در حالی که بسیاری از آنها دارای سامانه دو دیفرانسیل با تجهیزات الکترونیکی مناسب برای آفرود هستند، اما فقط از نظر ارتفاع به خودروهای شاسیبلند شبیه بوده و تواناییهای حرکتی SUVها را ندارند. ضمن اینکه بسیاری از آنها نیز فاقد سیستم حرکتی دو دیفرانسیل هستند و فقط برای تردد در مسیرهای معمولی ساخته شدهاند.
کراس اوور یا CUV، برای افرادی که خواهان خرید خودرو با قد و ارتفاع بلندتر از خودروهای سواری به همراه مقدار کمی قابلیت خارج از جاده هستند، ساخته شده است. این خودروها بر اساس پلتفرم مشترک با خودروهای سواری سدان و هاچبک ساخته میشوند و در حالی که بسیاری از آنها دارای سامانه دو دیفرانسیل با تجهیزات الکترونیکی مناسب برای آفرود هستند، اما فقط از نظر ارتفاع به خودروهای شاسیبلند شبیه بوده و تواناییهای حرکتی SUVها را ندارند. ضمن اینکه بسیاری از آنها نیز فاقد سیستم حرکتی دو دیفرانسیل هستند و فقط برای تردد در مسیرهای معمولی ساخته شدهاند.
کراس اوورها از سایزهای کوچک ساخته میشوند و حتی انواع سایز بزرگ یا همان فول سایز نیز دارند که مرسدس بنز GLS یا جیپ گرندواگنیر جدید، از بزرگترین آنها محسوب میشوند. در حالت فعلی نیز، خرید و فروش کراس اوورها و خودروهای شاسی بلند، بازار خوبی در اکثر نقاط دنیا دارد. همچنین فراموش نکنیم که بسیاری از خودروهای شاسی بلند لوکس امروزی از کمپانیهای مطرح دنیا مثل رنجروور، جیپ، تویوتا، نیسان و… در دسته کراس اوور قرار میگیرند.
<<برای خرید خودرو بصورت اقساطی و کارشناسی و مشاوره خودرو مورد نظر باکارشناسان تهران خودرو در ارتباط باشید>>
اصلیترین تفاوت خودروهای کراس اوور و شاسی بلند بهطور مشخص در طراحی و ساختار شاسی آنها است تا جایی که اساسا خودروهای این دو کلاس را برحسب این موضوع از یکدیگر جدا میکنند. خودروهای کراس اوور (چه کراس اوور های کامپکت و چه کراس اوور های بزرگ) دارای شاسی یکپارچه هستند. مشابه این شاسی را میتوان در خودروهای سواری هم دید.
کادیلاک CT4 مدل ۲۰۲۰
اولین کراس اوور
جیپ با مدل استیشن واگن خود، اولین استیشن دو دیفرانسیل تولید انبوه دنیا را رونمایی کرد و بعد از آن، با جهشی فوقالعاده از نظر تکنولوژی، سیستمهای رفاهی و طراحی، واگنیر را در سال ۱۹۶۲ به عنوان اولین شاسیبلند لوکس دنیا به خط تولید برد. در واقع از این تاریخ، علاقه مردم به خودروهای شاسی بلند عوض شد. چرا که با رقابتی که ایجاد شده بود، رنجروور، تویوتا، فورد، اینترنشنال، شورولت، داج و… نیز به صف تولیدکنندگان خودروهای شاسی بلند لوکس وارد شدند تا مردمی که قبل از واگنیر، فقط خودروهای دو دیفرانسیل را مناسب کشاورزی و میدان جنگ دیده بودند، حالا لذت داشتن یک خودرو راحت با قابلیت تردد در بیراههها را بچشند.
اما این رویه در دهه ۹۰ میلادی کمی تغییر کرد. ابعاد خودروها دستخوش تغییرات شدند، مصرف سوخت اهمیت بسیاری پیدا کرد و از همه مهمتر اینکه ذائقه خودرویی مردم نیز تغییرات زیادی به خود دید. دیگر کمتر کسی شاسی بلندها را برای بیراههنوردی میخواست و افراد زیادی فقط خواهان خرید خودرویی با ظاهر یک شاسی بلند برای تردد در مسیرهای شهری بودند. این نیاز باعث پیدایش کلاس جدیدی به نام کراس اوور شد.
هرچند که در گذشته نیز جرقههایی از تولید یک خودرو نزدیک به ویژگیهای کراس اوور در ذهن خودروسازان زده شده بود، اما به گفته بسیاری از کارشناسان خودرویی، اولین کراس اوور دنیا، خودرو AMC ایگل است که در سال ۱۹۷۹ رونمایی شد. این خودرو در واقع یک سواری استیشن با سیستم دو دیفرانسیل بوده و ترکیبی از یک خودرو سواری با قابلیتهای آفرود سبک است. اما تویوتا RAV4 را که در سال ۱۹۹۴ معرفی شد، به عنوان اولین کراس اوور دنیا میدانند که آغاز به کار کلاس کراس اوورها را رسما کلید زد و طرحی را معرفی کرد که تمام اعضای این کلاس تا امروز بر اساس این الگو طراحی میشوند. یعنی یک خودرو با طرحی شبیه به SUV اما با ویژگیهای یک خودرو خیابانی و البته قابلیت های سبک بیراههنوردی.از این تاریخ، خرید و فروش کراس اوورها کمکم بالا گرفت و به یکی از مهمترین کلاسهای خودرویی دنیا تبدیل شد.
بهترین خودروهای شاسی بلند ایران از کراس اورهای چینی تا مدل های ژاپنی و آلمانی
خودرو های میلیاردی ایران خودرو را بشناسید
این کلاس از خودروها ارتفاع بیشتری نسبت به خودروهای سدان و هاچ بک دارند و این ویژگی را از خودروهای شاسی بلند به ارث بردهاند اما در طرف مقابل از نظر قوای محرکه و پیشرانه عموما موتورهای قوی و با حجم زیادی ندارند و به طور معمول از موتور و سیستم انتقال قدرت مشترک با خودروهای سدان و هاچ بک بهره میبرند. از این رو مصرف سوخت و استهلاک کمتری نیز دارند که این مورد از ویژگیهای بارز خودروهای سدان و هاچ بک است. همچنین به علت اینکه شاسی این نوع از خودروها مستقل از بدنه نیست و به صورت یکپارچه است در نتیجه رانندگی نرمتر و لذت بخشتری را نسبت به SUV ها دارند.
تفاوتهای میان خودروهای شاسی بلند و کراس اور چیست؟
۱- اولین تفاوت این دو نوع از خودروها همانطور که گفته شد در شاسی آن ها است. در خودروهای شاسی بلند یا شاسی مستقل همانطور که از نامشان نیز مشخص است شاسی خودرو مستقل از بدنه است و یعنی اتاق خودرو سوار بر شاسی شده است به این صورت که موتور، گیربکس، دیفرانسیل ها، سیستم تعلیق و چرخ ها بر روی شاسی اصلی سوار شده و اتاق خودرو نیز به صورت جداگانه بر ریو این شاسی متصل می گردد. همین مورد مستقل بودن شاسی یکی از مهمترین ویژگیهای خودروهای شاسی بلند است که آن ها را مناسب استفادههای آفرود میکند. این ویژگی باعث میشود تا انعطاف پذیری خودرو بیشتر شود و در نتیجه برای مسیرهای سخت مناسب باشد اما وزن بیشتر و سواری به مراتب خشکتر نیز از معایب این نوع خودورها است.
عوارض شستشوی موتور خودرو
در مقابل خودروهای کراس اور که از شاسی یکپارچه با بدنه بهره میبرند قابلیتهای آفرودی زیادی ندارند اما از طرف دیگر وزن بسیار کمتر، سواری نرم و راحتتر و البته مصرف سوخت کمتری دارند.
۲- تفاوت بعدی میان این دو کلاس خودرویی در سیستم محرکه چرخها است. خودروهای کراس اور اکثرا به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می شوند و نمونه های ۴ چرخ محرک نیز عمدتا فاقد دنده کمک هستند، اما همه خودروهای شاسی بلند یا suv به صورت چهارچرخ متحرک(۴WD) با دنده کمکی تولید میشوند. البته لازم به ذکر است که تولید خودروهای کراس اور با قابلیت چهارچرخ متحرک به این معنا نیست که میتوان با آن ها به آفرودهای سنگین رفت و این خودروها تنها در برخی از مسیرهای آفرودی سبک، یا شرایط آب و هوایی برفی و بارانی کارایی دارند.
خرید اقساطی اچ سی کراس
تا ۸۰۰ میلیون چه ماشینی بخرم
۳- تفاوت دیگر این دو کلاس خودرویی در پلتفرم آنهاست. همانطور که اشاره شد خودروهای کراس اوور پلتفرم مشترکی با خودروهای سدان و هاچ بک دارند اما در طرف مقابل خودروهای SUV از نظر پلتفرم عموما بر روی پلتفرم پیکاپها ساخته میشوند و یا پلتفرم اختصاصی خود را دارند. البته ناگفته نماند که بعضی از SUV های خاص نظیر هامر بر روی پلتفرم کامیونت ساخته شدهاند.
۴- ظرفیت بکسل کردن تفاوت بعدی این دو نوع از خودروها است. خودروهای شاسی بلند به علت شاسی مستقل بودن توانایی بکسل کردن تا وزنهای بالایی را دارند اما در مقابل خودروهای کراس اور مانند خودروهای سدان و هاچ بک توانایی بکسل کردن زیادی را ندارند.
۵- مورد بعدی در تفاوتهای میان این دو کلاس خودرویی پیشرانه آن ها است. معمولا در خودروهای کراس اور پیشرانههایی که مورد استفاده قرار میگیرند با خودروهای سدان مشترک است. از این رو این پیشرانهها عموما قدرت و خصوصا گشتاور پایینتری نسبت به خودروهای شاسی بلند دارند. خودروهای SUV از پیشرانههای با قدرت و گشتاور بالا استفاده میکنند تا در مسیرهای صعب العبور و شرایط سخت سربلند بیرون آیند.
با نگاه کردن به ظاهر خودرو میتوان فهمید که ما با یک کراس اوور روبهرو هستیم یا یک شاسی بلند واقعی. زاویه حمله و فرار خودرو، فاصله کف خودرو از زمین، ابعاد تایر و… تا حدود زیادی نشاندهنده این واقعیت است. اما یکی از اصلیترین تفاوتهای این دو کلاس در سیستم انتقال قدرت آنهاست. یک کراس اوور ممکن است تک یا دو دیفرانسیل باشد. حتی امکان دارد که سیستم حرکتی آن به صورت دائم چهار چرخ یا AWD بوده، یا دیفرانسیل دوم به انتخاب راننده وارد مدار شود و ۴WD باشد.
موردی که در کمتر کراس اووری میتوان دید، وجود گیربکس کمکی است که امکان عبور خودرو از مسیرهای صعبالعبور را راحتتر میکند. ماشینهای کراس اوور فاقد گیربکس کمکی هستند و به همین خاطر، زمانی که نیاز به گشتاور بالاتر در سر چرخها باشد، به خاطر نبود گیربکس کمک، کراساوورها توانایی چندانی در آفرود نخواهند داشت.
مهمترین اختلافی که بین دو کلاس خودرویی کراس اوور و شاسی بلند دیده میشود و اصلیترین فاکتور تمایز این دو رده از خودروها به شمار میآید، در نوع شاسی آنهاست. خودروهای SUV دارای شاسی جدا از بدنهاند که خواص ویژهای به چگونگی حرکت آنها میدهد و در کنار سواری کمی خشکتر، قابلیتهای بیراههنوردی را بالا میبرد. در مقابل، کراس اوورها شاسی یکپارچه با بدنه دارند و معمولا از پلتفرم مشترکی با خودروهای سدان بهره میبرند که کیفیت رانندگی را نزدیک به سدانها و هاچکها میکند. البته که قابلیتهای خارج جاده آنها نیز بسیار کمتر از یک شاسی بلند واقعی خواهد بود.
مزایا و معایب کراس اوور
خودروهای کراس اوور معمولا وزن کمتری دارند، دارای آیرودینامیک بهتری هستند و در نتیجه مصرف سوخت اقتصادیتری دارند. از طرفی در سایز و اندازههای متفاوتی ساخته میشوند که بر اساس نیاز طیف گستردهای از خریداران است و میتواند انتخاب کاملی برای افرادی باشد که به دنبال خرید کراس اوور هستند. چون پلتفرم این ماشینها شبیه به خودروهای سدان است، راحتی بیشتری نیز دارند. ضمن اینکه در مدلهای دو دیفرانسیل، اندکی نیز تواناییهای آفرود پیدا کردهاند که قدرت مانور آنها را از سدانها و هاچبکها، بالاتر میبرد.
اما در مقابل، کراساوورها تواناییهای آفرودی کمی دارند و در حالی که حمل تریلر با آنها نیز راحتتر از خودروهای سواری است، اما نمیتوان تریلر و کمپرهای بزرگ را با آنها جابهجا کرد. کراس اوورها، در تصادفات نیز نسبت به شاسیبلندهای واقعی، آسیبپذیرترند. در مجموع میتوان گفت بزرگترین موانع بر سر توانایی های یک کراس اوور، قدرت موتور نهچندان بالا، نداشتن شاسی جداگانه پرقدرت، فاصله اندک خودرو از زمین، پایداری کمتر در بیراهههای سخت و… است که باعث میشود خرید آنها کاملا متمایز از خرید یک شاسی بلند واقعی باشد.
مزایا و معایب شاسی بلند
از مزایای خودروهای شاسی بلند که جذابیت خرید و فروش آنها را افزایش میدهد، داشتن مقدار فضای زیاد در کابین است. این خودروها معمولا جثههای بزرگتری دارند که فضای زیادی در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهند.
قابلیتهای بالای آفرودی از دیگر مزیتهای این رده از خودروهاست که با کراساوورها نمیتوان به آن دست پیدا کرد. شاسی مستقل آنها باعث میشود تا بیراههنورد بهتری باشند و در عبور از دست اندازها و چالههای مسیر، کمتر دچار ناپایداری شوند.
چون SUVها ابعاد بزرگتری دارند، معمولا تراکم قطعات کمتری داشته و پیچیدگی آنها کمتر است که تعمیرات آنها را نیز راحتتر خواهد کرد. شاسی بلندها پیشرانههای قویتری دارند و به لطف شاسی نردبانی مستقل و البته در کنار سیستمهای کمکی الکترونیکی، از پس هر مسیری بر میآیند.
اما در مقابل، ابعاد بزرگتر و سنگینتر آنها که معمولا با آیرودینامیک ضعیفتر همراه است، باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود. ضمن اینکه همین ابعاد بزرگتر، رانندگی با آنها را در شهرها مشکلتر میکند. در بحث خرید و فروش خودرو، قیمت بالاتری دارند که به همین دلیل خرید و فروش SUVها سختتر است.