ولوو fm460

کامیون ولوو باری fm460

مقدمه
وقتی صحبت کشنده‌ها و تریلرها می‌شود، بدون شک نام برند های قدر به ذهنمان خطور می‌کند.
برندهای تجاری مانند ولوو، اسکانیا، مان، داف، رنو و مرسدس.
این برندها طی سال‌ها در خصوص طراحی، تولید و به‌روز نگاه داشتن محصولات سنگین خود، پیشرو و موفق بوده‌اند.
ضمن اینکه همیشه جدیدترین فناوری‌های ایمنی و رفاهی را برای محصولات خاص سنگین خود در نظر گرفته‌اند.
از طرفی، کشنده‌ها ابعاد بزرگی داشته و ایجاد یک طراحی زیبا برای آن‌ها کار آسانی نیست.
اما برندهای مورد بحث به بهترین شیوه، این پروسه را برای محصولات پرچمدار خود انجام داده‌اند.
یکی از این برندهای محبوب و موفق، ولوو بوده که با گستره متنوعی از خودروهای سنگین خود و در انواع مختلف در کشورمان حضور دارد.
یکی از این کشنده ها ، کشنده اف ام ۴۶۰ است که در ادامه ی این مقاله از تهران خودرو قصد داریم تا با این کشنده بیشتر آشنا شویم و مشخصات و سطح تجهیزاتی ایمنی و رفاهی ولوو این کشنده را مرور نماییم.

کمپانی ولوو :
کامیون‌های اف ام توسط کمپانی ولوو در سال ۱۹۹۸ در دو مدل اف ام ۷ و اف ام ۱۰ تولید شدند. هدف از تولید این سری عرضه کامیون‌هایی بود که هزینه ساخت و امکانات کمتری نسبت به سری اف اچ داشته و قابلیت کارکرد و عملکرد مشابه سری اف اچ را داشته باشند. سری اف ام نسخه به بلوغ رسیده سری اف ال بود که به هدف توزیع و کار در ساخت و ساز شهرها و بزرگراه‌ها ساخته شدند اما در طول زمان تغییراتی کردند و سری‌های جاده‌ای از آن‌ها نیز تولید شدند.
در تولیدات ولوو تا سال ۲۰۰۵ اعداد ظرفیت موتور به نام مدل اضافه می‌شدند، بدین صورت که اف ام ۷ موتورهای ۷ لیتری داشتند که در نسخه‌هایی بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ اسب بخاری قدرت تولید می‌کردند و سری اف ام ۱۰ موتورهای ده لیتری که در نسخه‌های مختلف بین ۳۲۰ تا ۳۶۰ اسب بخاری تولید می‌کردند.
در سال ۲۰۰۱ دیگر موتورهای ۷ و ۱۰ لیتری از رده خارج و ولوو اف ام را با موتورهای نه لیتری که ۳۰۰، ۳۴۰، ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کردند روانه بازار کرد. این سری کامیون‌های اف ام به گیربکس ای شیفت نیز مجهز شدند و در نسخه‌های جفت، تک و حتی سه محور و سری‌های مخصوص کارهای سنگین درون شهری تولید شدند.
در سال ۲۰۰۳ ولوو تراکس فناوری موتورهای ۱۲ لیتری سری‌های اف اچ را بر روی سری اف ام پیاده کرد و کامیون‌هایی را تولید کرد که قدرت اف اچ ۱۲ را داشتند اما با کابین کوچک‌تر و امکانات و شرایط‌های خاص‌تر بودند، و همین باعث شد اف ام به فروش خیلی خوبی در آن زمان برسد.
در سال ۲۰۰۵ سری‌های جدیدی از اف ام با موتورهای جدید ۱۳ و ۹ لیتری همراه با گیربکس دستی و دنده‌ای ای شیفت تولید شدند. این سری از موتورها استاندارد آلایندگی یورو ۴ را دارند و مجهز به سیستم کاهنده اس سی ار و ترمز موتور وی ای بی نیز بودند. این سری در نسخه‌های ۳۸۰، ۴۰۰، ۴۴۰، ۴۸۰ اسب بخاری به صورت‌های جفت و تک محور و نسخه‌های مختص کار در مکان‌های خاص تولید شدند. در سال ۲۰۱۳ ولوو اف ام را با موتورهای جدید ۱۳ لیتری به نام دی سیزده بی رونمایی کرد.
ولوو در این موتور از فناوری چرخش گاز اگزوز وی جی تی توربو شارژر رونمایی کرد که در جهان تنها کمپانی است که از این روش استفاده کرده است. این موتورها در نسخه‌هایی با قدرت‌های ۳۶۰، ۴۰۰، ۴۴۰ اسب بخاری تولید شدند. همچنین ولوو در این سری از موتورهای یازده لیتری به اسم دی یازده بی نیز تولید کرد که ۳۹۰ و ۴۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کردند.
در سری آخر اف ام از گیربکس ای شیفت اتومات و یا دستی تولید شد. این سری از طراحی‌های اف اچ دارای مدار پشتیبانی خروج از خط و سنسور نقطه کور، چراغ روز و بسیاری از آپشن‌های دیگر بودند.

کشنده ولوو fm460 :
ولوو fm460 یکی از کامیون­ های تولیده شده توسط شرکت ولوو است که از موتور گیربکس قدرتمند و امکانات جانبی مناسب برای سرنشین برخوردار است.
ولوو fm460 به لحاظ ظاهری بسیار شیک و مدرن است که به همین دلیل شرکت­های زیادی پذیرای این کامیون به منظور حمل بار هستند. کامیون ولوو fm460 از نظر ایمنی و تجهیزات بسیار غنی است و می­تواند بهترین مورد برای حمل بار باشد.

کشنده باری اف ام در ایران :
نسخه‌ای که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته، ولوو اف ام ۴۶۰ ده چرخ باری است که قوی‌ترین کامیون ده چرخ باری ایران بحساب می‌آید.
منظور از اصطلاح کامیون باری، کامیونی است که کشنده نباشد و مجاز به حمل تریلر جداگانه نیست. در ایران کشنده ده چرخ تا ۷۵۰ اسب بخار را داریم اما باری بالاتر از ۴۶۰ اسب نیست، که قدرت بسیار بالایی برای یک کامیون باری بحساب می‌آید، چرا که کامیون باری نهایت مجاز به حمل بار تا ۱۶ تُن است.
از زمانی که ولوو اف ام وارد چرخه حمل و نقل ایران شد، با توجه به تفاوت‌هایی که با کامیون‌های باری موجود در کشور از همان زمان داشت، مورد استقبال خوبی قرار گرفت.
اف ام ۴۶۰ ادامه‌دهنده همان نسل اف ام بود و از شروع ثبت نام نظر بسیاری از مشتریان را به سوی خود جلب کرد.
هر چند مدتی نگذشته بود که بازار دچار تلاطم شد و قیمت این کامیون نیز در محدوده قیمت بهترین سری اف اچ که ۵۰۰ بود قرار گرفت، و این باعث می‌شد مخاطب این پول را برای تریلی هزینه کند تا ده چرخ! اما از شوق و اشتیاق افرادی که این نوع کاربری را می‌پسندیدند، کم نکرد.
علت این عشق و علاقه هم به این برمی‌گردد که در حالی که این کامیون حداکثر حدود ۱۵ تن مجاز به بارگیری است، اما موتور ۴۶۰ اسب بخاری را داراست که از بسیاری حتی کشنده‌های کشور قدرت و گشتاور بیشتری را تولید می‌کند.
این قدرت زیاد همراه با محورهای عقب توپی طلا که مخصوص کارهای فوق سنگین ولوو است و همین طور کابین با طراحی‌های الهامی از نسل چهارم ولوو همراه با راحتی و امکانات باعث عشق و علاقه رانندگان به این کامیون شد. می‌توان گفت این کامیون از قوی‌ترین و بهترین کامیون‌های جهان در نوع خود است.

کابین، تجهیزات و ایمنی ولوو FM460 :
ویژگی‌های فنی کشنده اف ام ۴۶۰ در داخل کابین نیز ادامه پیدا کرده و کابین این ولوو به بخش خواب و صندلی راننده نیز به سامانه تمام بادی اتوماتیک و قابلیت تنظیم مجهز شده است. ضمن اینکه صندلی کمک راننده نیز قابل تنظیم است. آینه قیچی، آینه‌های جانبی گرمکن‌دار به همراه تنظیم الکتریکی، سامانه تهویه مطبوع تمام اتوماتیک شامل کولر و بخاری، شیشه‌شوی و برف پاک‌کن چند زمانه، تعلیق مکانیکی اتاق و بالابر برقی اتاق، شیشه بالابر برقی و دریچه سقف، دیگر تجهیزات داخل کابین کشنده ولوو اف ام ۴۶۰ را تشکیل می‌دهند.
در نهایت، لوازم سنجش و سایر تجهیزات استاندارد کشنده ولوو اف ام ۴۶۰، تکمیل کننده مشخصات کشنده اف ام ۴۶۰هستند که می‌توان به این موارد اشاره کرد: سرعت سنج، تاخوگراف، صفحه نمایش دیجیتال برای نمایش لحظه‌ای اطلاعات، بوق الکتریکی شهری و بادی، سامانه خودکار تنظیم سرعت، تجهیزات کاهنده آلودگی صوتی، اتصالات برق و باد تریلر، فیلتر آبگیر سوخت، پیش گرمکن موتور،  لاستیک زاپاس، چراغ مه‌شکن، کپسول آتش خاموش کن، ‌ گلگیر و گل پخش کن عقب، بکسل‌بند جلو، آفتابگیر بیرونی و داخلی، مبدل ۲۴ به ۱۲ ولت جهت ادوات برقی، مجموعه ابزار کامل، جک بالابر ۲۰ تن، چرخ پنجم ۲ اینچی، بخاری درجا، قفل مرکزی مجهز به کنترل از راه دور درب‌ها، رادیو پخش، چراغ مطالعه، جلیقه شبرنگ، مجهز به علائم شبرنگ مختص وسایل نقلیه مطابق، چراغ قوه، بوق دنده عقب، ایموبیلایزر، سامانه ضدواژگونی (ESP) و بلوتوث تلفن.

مشخصات فنی ولوو fm460 :

موتور ولوو fm460 :
موتور شش سیلندر ۱۲.۸ لیتری ولوو که ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۵ و ای ای وی دار است. این موتور همچنین مجهز به سیستم کاهنده آلایندگی اس سی ار و وی ای بی یا همان ترمز سوپاپ است. حجم روغن این موتور ۳۳ لیتر و حجم روغن خنک‌کننده موتور ۴۰ لیتر است.

سیستم ترمز ولوو fm460 :
ترمزهای جلو و عقب کاسه‌ای، دارای دو مدار مستقل در جلو و عقب، که با هوای فشرده کار می‌کند و مجهز به کمپرسور با ظرفیت ۱۰۸۰ لیتر در دقیقه، سیستم ضد قفل ترمز ABS و ترمز توقف اضافی روی محور عقب از نوع فنری، مجهز به سوپاپ ترمز وزنی

گیربکس ولوو fm460 :
این سری از اف ام هم به صورت گیربکس دستی و هم اتومات تولید شدند. گیربکس ای شیفت به نام ا تی ۲۶۱۲. اف که ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده به عقب را داراست، این گیربکس مجهز به سیستم تعویض دنده هوشمند نیز است.

سیستم تعلیق ولوو fm460 :
محور جلو فنر پارابولیک همراه با میل موج‌گیر، محور عقب فنر شمشی، کمک فنر همراه با میل موج گیراست

تجهیزات ویژه ولوو fm460 :
شامل سرعت‌سنج، تاخوگراف، دورسنج و درجه حرارت آب، میزان سوخت، فشار باد سیستم و زیربندی بادی، فشار روغن و کلیه علائم هشدار دهنده و اطلاعات خاص در صفحه نمایش دیجیتال ارایه می‌شوند.
بوق الکتریکی شهری و بادی، سیستم خودکار تنظیم سرعت، مجهز به تجهیزات کاهنده آلودگی صوتی، فیلتر آبگیر سوخت، پیش گرمکن موتور، لاستیک زاپاس، چراغ مه شکن، کپسول آتش خاموش کن، گلگیر و گل پخش کن عقب، ‌بکسل بند جلو، آفتابگیر بیرونی و داخلی، مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت جهت ادوات برقی، مجموعه ابزار کامل، جک بالابر ۲۰ تن، بخاری درجا، قفل مرکزی مجهزبه کنترل از راه دور درب‌ها، رادیو پخش، چراغ مطالعه، جلیقه شبرنگ، علامت شبرنگ مختص وسایل نقیله مطابق استاندارد ECER-80، دنده پنج و چراغ قوه، بوق دنده عقب، ایموبلایزر، بلوتوث تلفنی.

 

دیگر مشخصات ولوو fm460 :
عرض کامیون: ۲۵۰۰ میلی متر
طول کامیون: ۵۸۹۰ میلی متر
فاصله محوری: ۳۷۰۰ میلی متر
فاصله محور عقب تا انتهای شاسی کامیون: ۸۲۵ میلی متر
ارتفاع سقف اتاق کامیون تا سطح زمین (در زمان فاقد بار بودن): ۳۰۱۴ میلی متر
عرض شاسی: ۸۵۰ میلی متر
عرض شاسی در جلو: ۱۰۸۰ میلی متر
پهنای بال: ۹۰ میلی متر
ارتفاع ناودانی: ۲۶۶ میلی متر
ضخامت جان و بال: ۸ میلی متر
وزن کل شاسی (در زمان فاقد بار بودن): ۷۲۵۰ کیلوگرم
وزن مجاز وارد بر محورهای عقب و جلو: ۲۱۰۰۰ کیلوگرم
وزن مجموع ناخالص مجاز: ۴۴۰۰۰ کیلوگرم
مخزن سوخت: دو تانک سوخت از جنس آلومینیوم (راست ۳۳۰ لیتر و چپ ۵۳۰ لیتر) (مجموع: ۸۶۰ لیتر)
تانک Ad-Blue: 90 لیتر

خرید اقساطی از تهران خودرو

شرکت تهران خودرو به عنوان یکی از شرکت های بزرگ ارائه دهنده خدمات خودروهای سواری و سنگین در کشور، شرایط فروش اقساطی کامیون باری ولوو fm460 را برای متقاضیان محترم از سرتاسر کشور فراهم کرده است.
در صورتی که شما هم قصد خرید کامیون و کشنده اقساطی را دارید، می توانید با تماس با کارشناسان تهران خودرو ، از شرایط فروش اقساطی تهران خودرو مطلع شوید.

خرید اقساطی خودرو های سنگین از تهران خودرو

خرید اقساطی خودرو های سواری از تهران خودرو

اینستاگرام تهران خودرو

گروه تلگرامی تهران خودرو

واتساپ تهران خودرو

تهران خودرو در آپارات

تهران خودرو در نماشا

4.9/5 - (10 امتیاز)