راهنمای طرح ترافیک و ساعت‌های آن به همراه هزینه ورود به طرح ترافیک

راهنمای طرح ترافیک و ساعت‌های آن به همراه هزینه ورود به طرح ترافیک

راهنمای طرح ترافیک و ساعت‌های آن به همراه هزینه ورود به طرح ترافیک

 

راهنمای طرح ترافیک و ساعت‌های آن به همراه هزینه ورود به طرح ترافیک

خودروهای شخصی در سبک زندگی بسیاری از مردم جای ثابتی باز کرده‌اند؛ به‌طوری‌که بسیاری از افراد نمی‌توانند زندگی بدون آن‌ها را تصور کنند. با وجود اینکه این خودروها توانسته‌اند نقش مهمی در زندگی مردم ایجاد کنند، مشکلات زیادی را هم برای آنان به وجود آورده‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ترافیک است. در سال‌های اخیر، ترافیک شهری به یکی از اصلی‌ترین مشکلات بشر در جهان تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که بسیاری از کشورها به‌دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند با استفاده از آن به کاهش ترافیک بپردازند. روش‌هایی که تاکنون استفاده شده‌اند، توانسته‌اند تا حدی مشکل ترافیک را کاهش دهند، اما هنوز هم با حالت ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد. مردم در طول روز مدت‌زمان قابل‌توجهی را در ترافیک می‌گذرانند؛ به‌طوری‌که با رفع آن می‌توان در طول روز میلیون‌ها ساعت هدر رفته را صرف فعالیت‌های سودبخش کرده و دنیا را به‌جای بهتری تبدیل کرد. ترافیک سبب افزایش مصرف سوخت می‌شود و به همین دلیل مردم مجبور می‌شوند هزینه مضاعفی برای حمل و نقل پرداخت کنند. مشکلات وجود ترافیک به همین‌جا محدود نخواهد شد؛ ترافیک شهری نقش بسیار پررنگی در آلودگی هوا دارد؛ به‌طوری‌که یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ جهان ترافیک است. کشورهایی که توانسته‌اند با مشکل ترافیک مقابله کنند، در واقع آلودگی هوا را ریشه‌کن کرده‌اند.
ترافیک سبب افزایش تنش‌های روحی و روانی هم می‌شود. افرادی که بعد از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات کاری، درگیر ترافیک می‌شوند، بیشتر در معرض بیماری‌های روانی قرار خواهند گرفت. همه مشکلاتی که به آن‌ها اشاره کردیم، درنهایت دلیلی هستند تا دولت‌ها به‌دنبال روش‌های مؤثر برای کنترل ترافیک باشند تا با استفاده از آن‌ها بتوانند از خسارت‌های سنگینی که به مردم و کشور وارد می‌شود، جلوگیری کنند. از میان روش‌های مختلفی که در ایران استفاده می‌شود، اجرای طرح ترافیک یکی از موثرترین اقدامات صورت‌گرفته است. در این مقاله به بررسی طرح ترافیک، شرایط رزرو طرح ترافیک، جریمه ها و عوارض طرح ترافیک، نحوه پرداخت عوارض طرح ترافیک و بیان شرایط تردد رایگان در طرح آلودگی هوا خواهیم پرداخت.

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

خودروهای شخصی در سبک زندگی بسیاری از مردم جای ثابتی باز کرده‌اند؛ به‌طوری‌که بسیاری از افراد نمی‌توانند زندگی بدون آن‌ها را تصور کنند. با وجود اینکه این خودروها توانسته‌اند نقش مهمی در زندگی مردم ایجاد کنند، مشکلات زیادی را هم برای آنان به وجود آورده‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ترافیک است. در سال‌های اخیر، ترافیک شهری به یکی از اصلی‌ترین مشکلات بشر در جهان تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که بسیاری از کشورها به‌دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند با استفاده از آن به کاهش ترافیک بپردازند. روش‌هایی که تاکنون استفاده شده‌اند، توانسته‌اند تا حدی مشکل ترافیک را کاهش دهند، اما هنوز هم با حالت ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد. مردم در طول روز مدت‌زمان قابل‌توجهی را در ترافیک می‌گذرانند؛ به‌طوری‌که با رفع آن می‌توان در طول روز میلیون‌ها ساعت هدر رفته را صرف فعالیت‌های سودبخش کرده و دنیا را به‌جای بهتری تبدیل کرد. ترافیک سبب افزایش مصرف سوخت می‌شود و به همین دلیل مردم مجبور می‌شوند هزینه مضاعفی برای حمل و نقل پرداخت کنند. مشکلات وجود ترافیک به همین‌جا محدود نخواهد شد؛ ترافیک شهری نقش بسیار پررنگی در آلودگی هوا دارد؛ به‌طوری‌که یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ جهان ترافیک است. کشورهایی که توانسته‌اند با مشکل ترافیک مقابله کنند، در واقع آلودگی هوا را ریشه‌کن کرده‌اند. ترافیک سبب افزایش تنش‌های روحی و روانی هم می‌شود. افرادی که بعد از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات کاری، درگیر ترافیک می‌شوند، بیشتر در معرض بیماری‌های روانی قرار خواهند گرفت. همه مشکلاتی که به آن‌ها اشاره کردیم، درنهایت دلیلی هستند تا دولت‌ها به‌دنبال روش‌های مؤثر برای کنترل ترافیک باشند تا با استفاده از آن‌ها بتوانند از خسارت‌های سنگینی که به مردم و کشور وارد می‌شود، جلوگیری کنند. از میان روش‌های مختلفی که در ایران استفاده می‌شود، اجرای طرح ترافیک یکی از موثرترین اقدامات صورت‌گرفته است. در این مقاله به بررسی طرح ترافیک، شرایط رزرو طرح ترافیک، جریمه ها و عوارض طرح ترافیک، نحوه پرداخت عوارض طرح ترافیک و بیان شرایط تردد رایگان در طرح آلودگی هوا خواهیم پرداخت.

طرح ترافیک چیست؟

طرح ترافیک یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی است که چندین سال است در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران اجرا شده تا با استفاده از آن ترافیک شهری کاهش پیدا کند. براساس این طرح خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند، در ساعات تعیین‌شده اجازه تردد در محدوده‌های طرح ترافیک را نخواهند داشت. طرح ترافیک تنها مختص ایران نیست و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز سال‌ها از آن استفاده کرده‌اند تا با محدود کردن ورود خودروها به محدوده‌های خاص به کنترل ترافیک بپردازند؛ البته کشورهای پیشرفته توانسته‌اند با استفاده از این طرح و روش‌های دیگر ترافیک را تا حد زیادی کنترل کنند، اما متاسفانه در ایران طرح ترافیک تنها سبب جلوگیری از شرایط حاد شده و همچنان ترافیک باقی است. طرح ترافیک عمدتاً در محدوده‌هایی از شهرها اجرا می‌شود که به‌دلیل عبور و مرور زیاد ترافیک شدید دارند. مرزهای این محدوده‌ها معمولاً بعد از دوره‌های خاص ممکن است کمی جابه‌جا شود. ورود به محدوده طرح ترافیک برای همه شهروندان و نهادهای دولتی ممنوع است، اما خودروهای اورژانس، آتش‌نشانی و خودروهای سازمان‌های امنیتی از این قانون معاف هستند و می‌توانند در صورت نیاز در ساعات مختلف در محدوده‌های طرح ترافیک عبور و مرور کنند.

راهنمای طرح ترافیک و ساعت‌های آن به همراه هزینه ورود به طرح ترافیک

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

راهنمای طرح ترافیک و ساعت‌های آن به همراه هزینه ورود به طرح ترافیک

 

راهنمای طرح ترافیک و ساعت‌های آن به همراه هزینه ورود به طرح ترافیک

بهای پایه طرح ترافیک به ۷۵ هزار تومان می‌رسد

اسفند ۱۴۰۲: اعضای شورای شهر تهران، جلسه بررسی اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر از سال ۱۴۰۳ را تشکیل دادند.

در این جلسه، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، در قرائت موارد اعتراضی فرمانداری توضیح داد فرمانداری با رقم ۱۰۰ هزار تومان مبلغ طرح ترافیک مخالفت کرده و این در حالی است که ما از جهت بازدارندگی این عدد را در نظر گرفتیم که برای تأمین نظر فرمانداری عدد به ۷۵ هزار تومان می‌رسد. فرمانداری همچنین به یکی از تبصره‌ها در مورد ضریب پلاک شهرستان انتقاد کرده است. برای شهرستان ضریب یک انتخاب شد و همچنین برای کارت‌های یکساله ۳۵ درصد تخفیف در نظر گرفتیم که فرمانداری اعلام کرده این تخفیف مانع از بازدارندگی است  و در بند دیگر هم فرمانداری به ارتباط شهرداری و قوه قضائیه ایراد گرفته که به دلیل کمبود وقت این پیشنهاد را حذف کردیم.

افندی زاده، رئیس سازمان حمل و نقل شهردار تهران، اظهار کرد در سال های گذشته تمامی مواد این لایحه در فرمانداری به تصویب رسیده بود. در مورد تخفیف سالانه، در سال گذشته کارت به صورت یکجا به سازمان‌ها داده می‌شد که آن ها راحت بودند تا به پرسنل بدهند و شهرداری هم کل پول را دریافت می‌کردند و برای ایجاد انگیزه برای خرید سازمانی ضریب تخفیف در نظر گرفته می‌شد و اگر این انگیزه نباشد ارگان ها باید روزانه بخرند که هم پول خرد می شود و هم ارگان ها سرگردان می شوند و اگر رقم  پایه هم به ۷۵ هزار تومان برسد این مشکلات حل می شود.

سرانجام میزان تخفیف‌های سالانه نیز به ۲۰ درصد کاهش یافت. همچنین اعضای شورای شهر تهران مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر از سال ۱۴۰۳ را با تغییراتی تصویب کردند که البته مجددا این تغییرات باید در فرمانداری بررسی و تصویب شود.

جزییات طرح ترافیک ۱۴۰۳ اعلام شد

اسفند ۱۴۰۲: شورای اسلامی شهر تهران، در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ پس از تعیین نرخ پایه عوارض طرح ترافیک سال ۱۴۰۳ ضرایب مربوط به ساعت تردد، محدوده تردد و آلایندگی وسایل نقلیه را نیز تعیین کرده و به تصویب رسانده است:

ماده یکم (۱) مصوبه طرح ترافیک ۱۴۰۳

ورود یا تردد وسایل نقلیه به محدوده‌ها‌ی طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، منوط به پرداخت عوارض و اخذ مجوز تردد موضوع این ماده است. عوارض تردد وسایل نقلیه مجاز در هر یک از محدوده‌های فوق‌الذکر در هر روز برابر است با حاصل ضرب نرخ پایه عوارض به مبلغ یک میلیون (۱۰۰۰۰۰۰) ریال (با احتساب بیست درصد عوارض توسعه حمل و نقل ریلی) در ضریب مربوط به محدوده تردد (جدول شماره یک)، ضریب مربوط به ساعت تردد (جدول شماره دو ) و ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه (جدول شماره سه).

همچنین عوارض تردد وسایل نقلیه‌ای که به صورت غیرمجاز در محدوده‌های ممنوعه‌ی تردد موضوع این ماده تردد می‌نمایند در صورت تکمیل نبودن ظرفیت سقف مجاز تردد روزانه، مطابق حداکثر ضرایب پیش‌بینی شده وفق جداول ذیل محاسبه خواهد شد.

جدول شماره (۱) – ضریب مربوط به محدوده تردد
محدوده تردد ضریب
طرح ترافیک (حلقه اول) ۱.۵
کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم) در روز غیرمجاز ۰.۷۵
هر دو محدوده‌ حلقه اول و حلقه دوم ۱.۵
جدول شماره (۲) – ضریب مربوط به ساعت تردد
ساعت تردد ضریب
اولین ورود یا تردد آخرین خروج یا تردد
ساعات اوج صبح (۶:۳۰ تا ۱۰) ساعات اوج عصر (۱۶ تا ۱۹) ۱.۵
ساعات اوج صبح (۶:۳۰ تا ۱۰) ساعات غیر اوج (قبل از ۱۶ یا بعد از ۱۹) ۱
ساعات غیر اوج (۱۰ به بعد) ساعات اوج عصر (۱۶ تا ۱۹) ۱
ساعات اوج صبح (۶:۳۰ تا ۱۰) ساعات اوج صبح (۶:۳۰ تا ۱۰) ۱
ساعات اوج عصر (۱۶ تا ۱۹) ساعات اوج عصر (۱۶ تا ۱۹) ۱
ساعات غیر اوج (۱۰ به بعد) ساعات غیر اوج (قبل از ۱۶ یا بعد از ۱۹) ۰.۷

*با تغییر ساعت خاتمه ۱۹ در نیمه دوم سال، ساعت مصوب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ملاک محاسبه است. 

جدول شماره (۳) – ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه
نوع وسیله نقلیه ضریب
هیبریدی ۰
برقی ۰
معاینه فنی برتر تهران ۰.۸
معاینه فنی معتبر از مراکز تهران (۱) ۰.۹
معاینه فنی معتبر ۱
با عمر بیش از ۲۰ سال (۲) ۱.۲

در صورت ایجاد دسترسی لازم از سامانه سیمفا

تبصره یکم (۱): «وسیله نقلیه مجاز» به خودروهایی اطلاق می‌شود که مطابق ضوابط و مقررات قانونی دارای معاینه فنی معتبر بوده و فاقد بدهی عوارض سالیانه خودرو باشند و نسبت به انجام ثبت نام در سامانه «تهران من» (my.tehran.ir) اقدام نموده و در سقف مجوزهای ورودی روزانه (مصوب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران) نسبت به رزرو مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک اقدام نمایند.

تبصره دوم (۲): شهرداری تهران مکلف است در صورت رزرو مجوز روزانه ورود در طرح ترافیک و عدم ورود در محدوده‌ی مذکور، نسبت به دریافت معادل بیست درصد (۲۰%) نرخ پایه از متقاضیان اقدام نماید.

تبصره سوم (۳): شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مجاز است به ازای هر پلاک ثبتی، عوارض تردد یک خودروی متعلّق به ساکنین محدوده‌های طرح و ترافیک و کنترل آلودگی هوا که در سامانه «تهران من» ثبت نام و عوارض سالیانه خودرو و بدهی عوارض تردد در محدوده‌ی طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا خودروی خود را در تهران پرداخت کرده باشند، جهت صدور مجوز تردد به محدوده‌های مذکور، متناسب با محدوده مرتبط با محل سکونت را با ضریب پنج دهم (۰.۵) محاسبه و اعمال نماید.

تبصره چهارم (۴): به ازای صدور «مجوز سالیانه تردد در محدوده طرح ترافیک در کل سال»، برای هر خودرو به میزان سه میلیون و نهصد و سی و هفت هزار و نهصد و بیست (۳/۹۳۷/۹۲۰) ریال بابت بهای خدمات اخذ می‌گردد.

تبصره پنجم (۵): به منظور رعایت سقف ورود وسایل نقلیه در محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) مطابق ضوابط مصوب شورای ترافیک شهر تهران، شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مکلف است به محض تکمیل ظرفیت، نسبت به اطلاع‌رسانی به شهروندان از طریق سامانه و نرم‌افزار تهران من اقدام نموده و از پذیرش تقاضای مجوز روزانه مازاد خودداری نماید. شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مکلف است خودروی وارد شده غیرمجاز را جهت اعمال قانون به پلیس راهور تهران معرفی نماید.

تبصره ششم (۶): عوارض تردد وسایل نقلیه پلاک شهرستان با اعمال ضریب یک و دو دهم (۱/۲) تعیین و محاسبه می‌شود.

تبصره هفتم (۷): خودروهای تاکسی که منطبق با ضوابط سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در زمینه حمل مسافر فعالیت نمی‌کنند با اعلام آن سازمان به عنوان خودروی عادی محسوب شده و مشمول پرداخت عوارض تردد موضوع این مصوبه می‌باشند.

ماده دوم (۲) مصوبه طرح ترافیک ۱۴۰۳

عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیت‌ها، وظایف شغلی و امور درمانی ایشان مستلزم ورود به محدوده‌ها‌ی طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا می‌باشد در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب یک دهم (۰.۱) تعیین و محاسبه می‌شود.

تبصره:وسایل نقلیه با پلاک ویلچر (ژ) که انجام فعالیت‌ها، وظایف شغلی و امور درمانی ایشان مستلزم ورود به محدوده‌های ممنوعه‌ی تردد است، مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه نمی‌باشند.

ماده سوم (۳) مصوبه طرح ترافیک ۱۴۰۳

به شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) اجازه داده می‌شود حداکثر پنج درصد (۵%) از کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب یک دهم (۰.۱) محاسبه و صادر کند. نحوه تعیین موارد خاص از جمله خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری به موجب دستورالعملی که به تأیید کمیسیون مشترک متشکل از کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران می‌رسد، تعیین می‌شود.

تبصره: به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود به خبرنگارانی که از سهمیه تخصیص یافته استفاده نکرده یا فاقد خودرو می‌باشند، کارت بلیت الکترونیک رایگان یک (۱) ساله جهت استفاده از وسایل نقلیه عمومی اختصاص دهد.

ماده چهارم (۴) مصوبه طرح ترافیک ۱۴۰۳

به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود عوارض ورود و تردد در محدوده‌های ترافیکی موضوع ماده یکم (۱) این مصوبه را با رعایت سقف مجوزهای ورودی به محدوده‌های مذکور برای جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر با ارائه تأییدیه بنیاد شهید و امور ایثارگران، با ضریب صفر محاسبه نماید.

ماده پنجم (۵) مصوبه طرح ترافیک ۱۴۰۳

عوارض تردد خودروهای مذکور در جدول ذیل که در زمینه جابه‌جایی مسافر فعالیت نموده و در سامانه تهران من ثبت نام و دارای پروانه فعالیت از شهرداری تهران باشند، در سقف مجوزهای مصوب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به شرح جدول زیر محاسبه و اعمال می‌گردد:

جدول شماره (۴) – ضریب خودروهای جابه‌جایی مسافر
نوع خودروها ضریب
آژانس و مؤسسات اتومبیل کرایه ۰.۶
سواری مجاز پلاک (ع) تهران (۱) ۰.۳
مینی‌بوس و اتوبوس مجاز پلاک (ع) تهران (۲) ۰
سرویس مدارس (۳) و آموزشگاه‌ رانندگی ۰.۳

 مشروط به ثبت نام در سامانه “تهران من”
فقط در روزهای تحصیلی

راهنمای طرح ترافیک و ساعت‌های آن به همراه هزینه ورود به طرح ترافیک

جدیدترین بخشنامه های فروش شرکت سایپا

ماده ششم (۶) مصوبه طرح ترافیک ۱۴۰۳

عوارض تردد وسایل ‌نقلیه باری پلاک تهران (وانت‌بارها و کامیونت‌های تا سقف شش تن) که دارای پروانه فعالیت از شهرداری تهران می‌باشند، حسب نوع ناوگان، ظرفیت ناوگان و نوع باربرگ دریافتی مطابق جدول ذیل تعیین و محاسبه خواهد شد:

تبصره: وسایل نقلیه باری درصورتی مشمول تسهیلات برتر می‌باشند که در هر روز حداقل سه باربرگ همراه با ارسال اطلاعات مکانی و زمانی آن تردد از طریق gps یا هر طریق دیگر به سامانه بارانه شهرداری تهران، صادر نماید. همچنین تا زمان فراهم شدن زیرساخت‌های لازم توسط شهرداری جهت ارسال اطلاعات مکانی و زمانی تردد، صدور حداقل سه باربرگ در روز برای برخورداری از تسهیلات برتر ملاک عمل خواهد بود.

ماده هفتم (۷) مصوبه طرح ترافیک ۱۴۰۳

عوارض صدور مجوز روزانه ورود به محدوده کامیون ممنوع در شهر تهران در موارد خاص که به تشخیص سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران صادر می‌شود، به شرح جدول ذیل تعیین می‌گردد:

جدول شماره (۶) – عوارض صدور مجوز روزانه در موارد خاص
سن ناوگان نرخ عوارض (۱)
تا ۵ سال ۵۰ هزارتومان
۵ سال تا ۱۵ سال ۷۰ هزارتومان
۱۵ سال به بالا ۹۰ هزارتومان

(۱) برای کامیون‌های بالای ۶ تن ظرفیت مشروط به دریافت باربرگ

تبصره یکم (۱): تردد شبانه وسایل نقلیه باری در محدوده‌ی کامیون ممنوع شهر تهران از ساعت (۲۳) الی ساعت (۶)، در صورت عدم دریافت باربرگ و یا تردد خارج از مسیر تعیین شده در باربرگ، مشمول پرداخت عوارض به میزان ۹۰ هزارتومان بوده و در صورت دریافت باربرگ، عوارض مذکور برای وسایل نقلیه مذکور با ضریب صفر محاسبه می‌گردد.

تبصره دوم (۲): کامیون‌های حامل سوخت و آرد مشمول پرداخت عوارض صدور مجوز روزانه نبوده و صرفاً مکلف به دریافت باربرگ خواهند بود.

تبصره سوم (۳): صدور مجوز تردد برای کامیون‌ها در ساعات مجاز تردد، منوط به دارا بودن معاینه فنی معتبر و اخذ مجوز از سامانه حمل و نقل بار و کالای شهرداری تهران (بارانه) است. همچنین، تردد کامیون‌های بالای شش (۶) تن ظرفیت در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، مستلزم پرداخت عوارض و ضرایب مذکور در ماده یکم (۱) این مصوبه نیز می‌باشد.

ماده هشتم (۸) مصوبه طرح ترافیک ۱۴۰۳

شهرداری تهران موظف است به منظور جبران عوارض ناشی از ورود یا تردد غیر مجاز وسایل نقلیه در محدوده‌های موضوع این مصوبه، نسبت به شناسایی وسایل نقلیه‌ای که عوارض موضوع این مصوبه را پرداخت نکرده‌اند اقدام و بدهی دارنده وسیله نقلیه بابت عوارض پرداخت نشده را به حساب وی منظور و به آخرین شماره تلفن مالک ثبت شده در سامانه تهران من، پیامک کند.

مالکان وسایل نقلیه‌ مکلفند ظرف مدت ده روز کاری از تاریخ دریافت پیامک بدهی عوارض‌های موضوع این مصوبه، نسبت به پرداخت و تسویه بدهی اعلامی اقدام نمایند؛ در صورت عدم پرداخت بدهی، به صورت ماهیانه دو درصد (۲%) و تا سقف بیست و چهار درصد (۲۴%) سالیانه، جریمه بدهی بر میزان بدهی اعلامی افزوده خواهد شد. ‌بدهی عوارض‌های موضوع این مصوبه به عنوان دیون معوق به حساب پلاک مربوطه ثبت و نقل و انتقال خودرو منوط به پرداخت آن خواهد بود.

صفرتاصدنحوه واردات خودروی کارکرده

تبصره یکم (۱): پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مکلف است نسبت به اعمال قانون وسایل نقلیه متخلف از ضوابط مقرر در این مصوبه در خصوص تردد غیرمجاز در محدوده‌های موضوع مصوبه اقدام ‌نماید.

تبصره دوم (۲): شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مجاز است حداکثر سه درصد (۳%) از درآمد ناشی از مدیریت محدوده‌ها‌ی موضوع این مصوبه را در راستای بهبود اجرای طرح، تقویت و پیشتیبانی لجیستیکی و نیروی انسانی برای پلیس راهور تهران بزرگ به منظور اجرای کامل طرح و همچنین وصول مطالبات هزینه کند. 

تبصره سوم (۳): شهرداری تهران موظف است پلاک وسایل نقلیه‌ای که به صورت غیرمجاز در محدوده‌های موضوع این مصوبه تردد می‌نمایند را جهت اعمال قانون به پلیس راهور اعلام نماید. تخصیص درآمد موضوع تبصره دوم (۲) این ماده به پلیس راهنمایی و رانندگی، با تأیید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قابل انجام است.

ماده نهم (۹) مصوبه طرح ترافیک ۱۴۰۳

شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مکلف است نسبت به اختصاص مجوز سالانه تردد، در قالب سهمیه در خصوص اشخاص متقاضی در چارچوب ضوابط این مصوبه اقدام نموده و براساس نرخ پایه عوارض و متوسط ضرایب مذکور در ماده یکم (۱)، با اعمال ضریب حداقل شصت و پنج صدم (۰.۶۵) مبلغ را محاسبه و در ابتدای سال دریافت نماید.

تبصره سوم (۳) ماده یکم (۱) این مصوبه شامل اینگونه سهمیه‌ها نمی‌گردد. همچنین به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود نسبت به تهیه بسته‌های اعتباری کمتر از یک سال برای صدور مجوز ورود و تردد در محدوده‌ها‌ی موضوع ماده یکم (۱) با اعمال ضریب حداقل هشت دهم (۰.۸) اقدام نماید.

ماده دهم (۱۰) مصوبه طرح ترافیک ۱۴۰۳

شهرداری تهران مکلف است با راه اندازی و بروزرسانی مستمر تجهیزات کنترل هوشمند، اهتمام لازم را نسبت به مدیریت و نظارت بر محدوده‌های کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک بعمل آورد.

ماده یازدهم (۱۱) مصوبه طرح ترافیک ۱۴۰۳

شهرداری تهران مجاز است عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر مربوط به خودروهای قوه قضاییه را در چارچوب سهمیه‌های تخصیص یافته، طی تفاهم‌نامه‌ای با بدهی‌های شهرداری تهران تهاتر نماید.

ماده دوازدهم (۱۲) مصوبه طرح ترافیک ۱۴۰۳

از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه کلیه مصوبات قبلی شورای اسلامی شهر تهران مرتبط با عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا ملغی و مصوبه فعلی ملاک عمل خواهد بود.

عوارض شستشوی موتور خودرو

تصویب نرخ عوارض طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳

بهمن ۱۴۰۲: نرخ عوارض ورود به طرح های ترافیکی پایتخت در سال ۱۴۰۳ در جلسه علنی روز ۱۵ بهمن‌ماه شورای اسلامی شهر مطرح و به تصویب رسید.

محمد آخوندی، عضو شورای شهر تهران، در این باره گفت شهرداری در این زمینه دنبال درآمدزایی نبوده و بر این اساس جدول ضرایب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه، ضریب برای خودروهای هیبریدی و برقی صفر است. نظر کمیسیون مشترک این بود که هزینه پایه ورود وسایل نقلیه به محدوده های طرح ترافیک در هر روز ۱۰۰ هزار تومان باشد.

وی افزود وسایل نقلیه دارای معاینه فنی برتر تهران ضریب ۰.۸، وسایل دارای معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی تهران بر اساس دسترسی لازم به سامانه سیمفا، وسایل نقلیه دارای معاینه فنی معتبر یک و وسایل نقلیه با عمر بیش از ۲۰ سال نیز ۱.۲ است. پیشنهاد شهرداری تهران برای عوارض ۷۳ هزار تومان بوده است.

آقای آخوندی گفت رفت و برگشت افراد با تاکسی در طرح ترافیک کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نخواهد بود. وقتی رقم عوارض کمتر از این برای طرح در نظر گرفته شود، افراد تشویق می شوند که با خودروهای خود در طرح تردد کنند و این شرایط را برای کسانی که با وسایل حمل و نقل عمومی نیز تردد می کنند، به دلیل ایجاد ترافیک ناشی از تردد خودروهای شخصی سخت تر خواهد کرد.

وی افزود از این لایحه چنین پیامی مخابره می شود که اگر قرار است ترافیک و آلودگی هوای یک محدوده کنترل شود ما به دنبال کسب درآمد از آن نیستیم.

زیر و بم ورود دستگاه قضا به خودروسازی

ممنوعیت  فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده پایتخت

آذر ۱۴۰۲: اعضای شورای شهر تهران، در جلسه روز ۱۲ آذرماه، با ارائه دو فوریتی ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده هوا را روی میز بررسی قرار دادند و جعفر شربیانی در قرائت این دو فوریت گفت با  توجه به مخاطرات آلودگی هوا بر سلامت شهروندان و تاثیر تردد خودروها بر تشدید آلایندگی هوا، شهرداری موظف است در روزهایی که از سوی کمیته اضطرار آلودگی هوا، مدارس مقطع ابتدایی تعطیل یا غیر حضوری می شود از فروش آرم طرح ترافیک روزانه ممانعت به عمل آورد و بدیهی است رفع محدودیت منوط به دایر شدن مجدد مراکز آموزشی یاد شده است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درواکنش به انتقاد برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه عدم فروش طرح ممکن است بر میزان تحقق درآمدها تاثیر بگذارد، توضیح داد در روزهای آلوده پلیس و کمیته اضطرار هم به عدم فروش تاکید دارند و وقتی ما بودجه را تنظیم می‌کنیم به این موضوع توجه کرده و در سال جاری این مهم در نظرگرفته شده است.

نهایتا ۱۷ عضو شورای شهر تهران با رأی مثبت خود دو فوریت ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده هوا را تصویب کردند و مقرر شد شهرداری برای بودجه سال آینده پیش بینی های لازم را داشته باشد تا در بودجه دچار مشکل نشوند.

شرکت تهران خودرو ضمن بررسی دقیق و نقطه به نقطه خودرو از لحاظ بدنه ، فنی، تست آپشن ها همراه با ارائه گزارش رسمی کارشناسی ، حصول اطمینان خریداران محترم در معاملات خودرو از ابتدای خرید تا آخرین مرحله بوده و با کادر مجرب و متخصص آماده ارائه خدمات با کیفیت بالا می باشد .

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی مدیران خودرو

فروش اقساطی کرمان موتور

فروش اقساطی بهمن موتور

خرید اقساطی تارا 

 خرید اقساطی دنا پلاس

 خرید اقساطی آریزو ۶

اینستاگرام تهران خودرو

واتساپ تهران خودرو

تهران خودرو در آپارات

گروه تلگرامی تهران خودرو

خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی پارس خودرو

فروش اقساطی بهمن موتور

فروش اقساطی امپاور

 

Rate this post