صفرتاصدنحوه واردات خودروی کارکرده

صفرتاصدنحوه واردات خودروی کارکرده

فهرست عناوین مقاله

لیست خودروهای وارداتی کارکرده و صفر

 

میدانید شرایط واردات خودرو دست دوم چیست ؟

سرانجام بعد از کشمکش‌های بسیار لایحه واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال ساخت در ۲۸ خردادماه به تصویب  مجلس رسید.در بهار امسال (۱۴۰۲) واردات خودرو های کارکرده تصویب شد و نمایندگان مجلس و موافقان این طرح معتقد هستند که واردات خودروهای کارکرده می‌تواند زمینه‌ی کاهش قیمت خودرو در کشور را فراهم کند. در ادامه به بررسی مهم ترین قوانین و شرایط واردات خودرو دست دوم می پردازیم.اواخر فروردین ماه ۱۴۰۲ سرانجام پس از مخالفت‌هایی که در خصوص واردات خودروهای کارکرده وجود داشت، لایحه دو فوریتی واردات این خودروها به مجلس ارسال شد. چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟ اشخاص حقیقی  و حقوقی در لایحه آمده است  [ آیین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تامین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت، آنها به پیشنهاد وزارت، صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.تسهیل واردات خودروهای کارکرده حذف شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودروهای کار کرده انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است. رفع موانع واردات خودرو منتفی شدن بندهای ۲ و ۳ ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو شامل تایید صلاحیت فنی و حرفه ای واردکننده و همچنین لغو  ماده ۱۲  رعایت استانداردهای اروپایی منشا ارز واردات خودرو ؟ آئین نامه  شرایط واردات خودروهای کارکرده مبتنی بر ثبت سفارش توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و اعلام منشا ارز” مورد تایید بانک مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد. واردات چه خودروهایی مجاز می شود؟ واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال خودروهای دارای تاییدیه استاندارد و محیط زیست چگونگی تعیین ارزش گمرکی و محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات و عوارض ارزش ماشین آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز می‌باشد (اعم از نو و کارکرده هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس از جمله قیمت شرکت‌های تولید کننده و یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار در خصوص ماشین آلات و خودروهای (کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می‌گیرد.

 

تست تصادف ب‌ام‌و سری ۱ و ۳، پژو ۲۰۸ و جیپ چروکی

 

حذف کلی تبصره ۸ قانون خودرو (وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات بر اساس ارزش نو سال ساخت ) حقوق ورودی خودرو سواری در سال ۱۴۰۲ مآخذ حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) خودرو بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد. بطور مثال حقوق ورودی خودروهای بنزینی بشرح ذیل است: بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد بنزینی، ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۷۰ درصد بنزینی، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۹۵ درصد بنزینی، ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۱۳۵ درصد بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد بنزینی، بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ١۷۵ درصد.

لازم به ذکر است واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی در حال حاضر ممنوع است. سایر پرداختی ها در گمرک ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی ( از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی) یک درصد حقوق ورودی به عنوان عوارض هلال احمر عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی عوارض واردات خودروهای بنزین سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی عوارض ریالی واردات مینی بوس و راتوبوس و کامیون و تریلر و سواری عوارض واردات خودروهای سواری بمیزان ۵ درصد ارزش فوب در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی ۲ درصد مالیات علی‌الحساب سایر پرداختی‌ها جهت واردات: هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا یک و نیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو   (۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره گذاری  (عوارض راهنمایی و رانندگی) ۳ درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو منظور از سواری شامل سورای معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده یک آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا ۱۵ نفر) می باشد. واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد. واردات خودروهای مستلزم اخذ گواهی از استاندارد و محیط زیست می باشد منشاء ارز واردات خودرو باید به تایید بانک مرکزی برسد.

 

آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی

 

نحوه تعیین ارزش گمرکی و محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات و عوارض

ارزش ماشین آلات راه سازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز میباشد (اعم از نو و کارکرده هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس از جمله قیمت شرکتهای تولید کننده و یا قیمت نمایندگیهای اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار در خصوص ماشین آلات و خودروهای (کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار میگیرد. البته حذف کلی تبصره ۸ قانون خودرو ( وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات بر اساس ارزش نو سال ساخت ) اعمال شده است.

حقوق ورودی خودرو سواری در سال ۱۴۰۲ مآخذ حقوق ورودی ( حقوق گمرکی و سود بازرگانی ) خودرو بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد.بطور مثال حقوق ورودی خودروهای بنزینی  بشرح ذیل است:

 

گمرکی :

تعرفه‌های زیر مربوط به حقوق واردات خودروهای بنزینی هستند.

بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی، ۲۰ درصد
بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۷۰ درصد
بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۹۵ درصد
بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۱۳۵ درصد
بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۶۵ درصد
بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۵ درصد

 

پرونده واردات خودرو در بانک مرکزی بسته شد؟

صفرتاصدنحوه واردات خودروی کارکرده

 

عوارض شستشوی موتور خودرو

 

هزینه های دیگر :

علاوه بر حقوق گمرکی، هزینه‌های دیگری به شرح زیر نیز شامل حال واردات خودروهای دست‌دوم خواهد شد.

۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)

یک درصد حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال احمر

عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی

عوارض واردات خودروهای بنزین‌سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی
عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری.
عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب
درصورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی، ۲ درصد مالیات علی‌الحساب.

هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص‌شده یا یک‌و‌نیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو

(۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی‌ورانندگی)

سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری

هزینه نقل‌وانتقال دارایی عوارض شهرداری هنگام پلاک بسته به نوع خودرو

 

تهران خودرو “Tehrankhodro

 

چه کسانی واجد شرایط واردات خودرو کارکرده هستند؟

از آنجایی که زمان زیادی از تصویب شدن این لایحه نمی‌گذرد، دستورالعمل و جزئیات واردات خودرو کارکرده به طور دقیق مشخص نیست. اما طبق گفته‌های مسئولان مهم‌ترین شرایط برای واردات این خودروها، اخذ کارت بازرگانی، مشخص بودن منبع تامین ارز برای بانک مرکزی و ارائه گواهی اسقاط ماشین هستند. همچنین یکی از مهم ترین قوانین واردات خودرو دست دوم این است که هر کسی می‌تواند انواع خودروهای سواری، ون، مینی بوس، اتوبوس، کامیون و … را وارد کند، منتهی عمر خودروی وارداتی نباید بیشتر از ۵ سال باشد.

 

فروش اقساطی خودرو های صفر و کار کرده

 

اخذ کارت بازرگانی و مشخص بودن منشا تامین ارز

رئیس مجلس جمهوری اسلامی، محمدباقر قالیباف، درباره شرایط واردات خودروهای دست دوم خارجی گفته است: « هر شخص حقیقی و حقوقی بدون داشتن کارت بازرگانی می‌تواند خودروی دست دوم وارد کند. »

منتهی این گفته پس از مدتی توسط قائم مقام وزارت نقض شد و گفتند که واردات هر گونه خودرو دست دوم یا نو باید در چارچوب آیین‌نامه مصوبه دولت باشد. در واقع هر شخص حقیقی و حقوقی که می خواهد خودرو دست دوم وارد کند، باید دارای ۲ نوع ابراز صلاحیت باشد.

صلاحیت اول، داشتن کارت بازرگانی است که صلاحیت واردات به کشور مبدا و صادرات از کشور مقصد را به شما می‌دهد. صلاحیت دوم این است که منشا تامین ارز باید مشخص باشد.

 

خدمات کارشناسی خودرو 

 

ارائه گواهی اسقاط

طبق گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان و خودروهای فرسوده، تمامی خودروهای وارداتی نو و دست دوم لازم است برای شماره‌گذاری، دارای گواهی اسقاط باشند. بدین معنا که به ازای واردات هر دو خودرو و شماره‌گذاری آنها، باید گواهی اسقاط یک ماشین فرسوده ارائه داده شود.

طبق این اظهارات، متقاضیان واردات خودروی کارکرده باید در سامانه اسقاط خودروهای فرسوده ثبت نام کرده و حساب کاربری بسازند. علاوه بر این باید گواهی اسقاط خودروهای خود، به منظور شماره‌گذاری را تهیه کنند تا سپس روند دریافت مجوز شماره‌گذاری خودروهایشان طی شود.

یکی از شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم که اکنون از لایحه حذف شده، شرط وجود نمایندگی در داخل کشور بوده است. این شرط اذهان می داشت که افراد متقاضی می‌توانند انواع خودروهای دست دوم را به کشور وارد کنند، اما به شرطی که شرکت سازنده آن خودرو در کشور ثالث نمایندگی رسمی داشته باشد.

شرایط ذکر شده در بالا برای خودروهای وارداتی از مناطق آزاد کشورهای همسایه و سایر کشورها صدق می‌کند. حال که شرایط واردات خودرو دست دوم از دبی را ذکر کردیم، می‌خواهیم درباره واجدین شرایط واردات خودرو و تعرفه‌های گمرکی آن توضیح دهیم.

 

فروش فوری خودروی شما 

 

اگر شرایط لازم را برای واردات خودرو کارکرده نداشتید، نگران نباشید!

همانطور که گفتیم افرادی می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند که ۳ شرط مهم ذکر شده را داشته باشند. در واقع هر فردی که شرایط بالا را داشته باشد، می‌تواند انواع خودروهای دست دوم خارجی را وارد کند. منتهی اگر شما واجد شرایط واردات خودرو نیستید، باید از طریق یک شرکت بازرگانی معتبر که سالهاست در زمینه واردات و ترخیص کالا فعالیت می‌کند، این کار را انجام دهید. از جمله چنین شرکت‌هایی می‌توان به شرکت ترخیص کالا اشاره کرد.

 

تماشا کنید : اینستاگرام تهران خودرو

 

تعرفه خودرو‌های کارکرده؛ ۲۰ تا ۱۷۵ درصد

تعرفه خودرو‌های کارکرده توسط گمرک کشور براساس حجم موتور اعلام شده است. طبق این جدول که در رسانه‌ها منتشر شده کمترین میزان تعرفه خودرو‌های وارداتی ۲۰ درصد است و این تعرفه شامل مدل‌هایی با حجم موتور کمتر از هزار سی‌سی می‌شود. مثلا کسی که دنبال واردات کیا سونت است، مشمول تعرفه ۲۰ درصدی می‌شود و آنطرف بیشترین تعرفه واردات خودرو‌های کارکرده شامل مدل‌هایی با حجم موتور بالای سه هزار سی‌سی می‌شود؛ ۱۷۵ درصد.

تعرفه واردات خودرو کارکرده برای مدل‌هایی با حجم موتور هزار و یک تا هزار و ۵۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد اعلام شده است. کسی که دنبال واردات مدل‌هایی با حجم موتور هزار و ۵۰۱ تا دو هزار سی‌سی باشد، باید ۹۵ درصد از ارزش خودرو را به‌عنوان تعرفه واردات کنار بگذارد و تعرفه واردات خودرو‌های دو هزار و یک تا دو هزار و ۵۰۰ سی‌سی هم ۱۳۵ درصد خواهد بود. نکته مهم اینجاست که تعرفه وادرات خودرو‌های کارکرده در هر بخش چهار درصد بیشتر از خودرو‌های صفرکیلومتر است.

 

بیشتر بشناسید : تهران خودرو با بیش از ۱۵ سال سابقه درخشان

 

جدول تعرفه خودرو‌های کارکرده

حجم موتور تعرفه
کمتر از هزار سی‌سی ۲۰ درصد
هزار و یک تا هزار و ۵۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد
هزار و ۵۰۱ تا دو هزار سی‌سی ۹۵ درصد
دو هزار و یک تا دو هزار و ۵۰۰ سی‌سی ۱۳۵ درصد
دو هزار و ۵۰۱ تا سه هزار سی‌سی ۱۳۵ درصد
بالاتر از سه هزار سی‌سی ۱۷۵ درصد

واردات خودرو دست دوم چه مزایا و معایبی به همراه دارد؟

هدف تصویب لایحه واردات خودروهای دست دوم در حقیقت آرام شدن التهابات بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها بوده است. اما به جز این، مزایای دیگری نیز به همراه دارد که عبارتند از:

پنل تهران خودرو در سایت دیوار

 

  • در دسترس بودن خودروهای باکیفیت خارجی
  • کاهش قیمت خودروهای خارجی به میزان ۵۰ تا ۸۰ درصد
  • به‌وجود آمدن فضای رقابتی با هدف تعادل در عرضه و تقاضا
  • قدرت انتخاب بالا برای خریداران و گروه‌های مصرف

نمایشگاه آنلاین

 

با این حال هر قانونی علاوه بر مزایای متعدد، یکسری معایب نیز به همراه دارد که به شرح زیر هستند:

  • انحصار قیمت گذاری بر روی خودروهای خارجی توسط واردکنندگان
  • عدم وجود زیرساخت‌‎های گمرکی برای آزادسازی واردات خودرو
  • به‌وجود آمدن اختلاف نظر میان سازندگان و واردکنندگان خودرو

 

بیشتر بخوانید : اطلاع از قیمت دقیق خودرو

 

ثبت آگهی رایگان

 

اینستاگرام تهران خودرو
واتساپ تهران خودرو
تهران خودرو در آپارات
تهران خودرو نماشا
گروه تلگرامی تهران خودرو
خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو

فروش اقساطی سایپا
فروش اقساطی ایران خودرو
فروش اقساطی پارس خودرو
فروش اقساطی بهمن موتور
فروش اقساطی امپاور

 

 

 

 

 

 

 

 

4.5/5 - (11 امتیاز)