دیلایت (Daylight) چیست و چرا در خودروها از دیلایت استفاده می‌شود

دیلایت (Daylight) چیست و چرا در خودروها از دیلایت استفاده می‌شود

فهرست عناوین مقاله

دیلایت (Daylight) چیست و چرا در خودروها از دیلایت استفاده می‌شود

 

دیلایت (Daylight) چیست و چرا در خودروها از دیلایت استفاده می‌شود

بهترین خودروها برای خانم ها

دی لایت چیست؟

اگر کمی علاقه‌مند به خودرو و تکنولوژی‌های مربوط به آن باشید، احتمالا عبارت چراغ دی لایت خودرو به گوش‌تان خورده است. چراغ‌هایی که در خودرو تعبیه شده‌اند و در روز روشن می‌شوند. شاید چنین تکنولوژی‌ای کمی عجیب و حتی غیر ضروری به نظر برسد اما عجیب‌تر این است که این چراغ‌ها قرار نیست دید شما را افزایش بدهد، بلکه بیشتر به رانندگان دیگر کمک می‌کند که شما را ببینند.

دی‌لایت یا daylight گرچه ممکن است یک آپشن تزئینی به حساب بیاید اما ایمنی سرنشینان خودرو را افرایش می‌دهد.

این چراغ‌ها که به عنوان چراغ روشنایی روز شناخته می‌شوند، جلوی خودرو قرار می‌گیرند و به محض روشن شدن موتور خودرو، روشن و بعد از توقف کار موتور نیز خاموش می‌شوند.

دی‌لایت‌ها در حقیقت، یک ردیف از چراغ‌های LED هستند که به دلیل مصرف برق بسیار پایین، فشاری به باتری خودرو وارد نمی‌کنند.

کنترل دی لایت در دست راننده نیست و ربطی هم به روشنایی بیشتر جاده ندارند. بلکه راهی است برای اینکه ماشین‌های دیگر و همچنین عابران خودرو شما را در طول روز ببینند.

دیلایت (Daylight) چیست و چرا در خودروها از دیلایت استفاده می‌شود

عادت های بد رانندگی که باید کنارگذاشته شوند

دیلایت (Daylight) از چه سالی متولد شد و مورد استفاده قرار گرفت؟

جالب است بدانید که چراغ های مخصوص روز برای اولین بار در کشورهای نیم کره شمالی و حوزه اسکاندیناوی مورد استفاده قرار گرفت. دلیل آن هم هوای دائما مه آلود و یا بارانی بود و خودروهایی که در حال حرکت بودند به سختی از دور امکان دیده شدن آنها وجود داشت  و همین امر سبب بالا رفتن آمار تصادفات بود. به همین علت استفاده از چراغ ها در روز در این کشور ها الزامی شد تا خودرو ها در این شرایط جوی جلب توجه بیشتری کنند. رفته رفته استفاده از این قابلیت باعث شد تا آمار تصادفات به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند و در نتیجه به خودروهای سایر کشور هایی که حتی در گرمسیری بودند نیز راه پیدا کرد. زیرا استفاده از این امکان ایمنی و ظاهری در هر آب و هوا و شرایط جوی یک اتفاق مثبتی است که سبب می شود تا تصادفات خیابانی و جاده‌ای کمتر رقم بخورند. در دهه ۷۰ میلادی در کشورهایی مانند کانادا و نروژ برای اولین بار این امکان تحت عنوان دیلایت (Daylight) مورد استفاده قرار گرفت. بعد از آن در دهه ۹۰ میلادی استفاده از این قابلیت موثر در آمریکا شروع شد و در سال ۲۰۰۸ در تمام خودروهای که برای بازار آمریکا بودند استفاده از این امکان ایمنی اجباری شد. از حوالی سال ۲۰۱۱ نیز استفاده از چراغ های مخصوص روز در خودروهای اروپایی به یک استاندارد تبدیل شد.

دیلایت (Daylight) چیست و چرا در خودروها از دیلایت استفاده می‌شود

خودروهای کارکرده، گران‌تر از همیشه!

کاربرد دیلایت (Daylight) چیست؟

همانطور که اشاره شد استفاده از چراغ های مخصوص روز کاربرد های ایمنی و همچنین زیبایی دارد.

مهمترین و اصلی ترین مزیت استفاده از چراغ روز این است که خودروهایی که مجهز به این قابلیت هستند پس از روشن شدن خودرو این چراغ ها نیز به صورت خودکار روشن شده و سپس هنگام رانندگی خصوصا اگر شرایط جوی نامساعد و یا هوا آلوده باشد سبب می شود تا خودرو برای سایر رانندگان و عابران پیاده جلب توجه کند و امنیت رانندگی را بالا ببرد.

اما یکی دیگر از کاربردهای استفاده از چراغ مخصوص روز زیباتر شدن خودرو است! پس از اینکه استفاده از چراغ های روز در بسیاری از کشورها اجباری شد و یا رواج پیدا کرد خودروسازان ترغیب شدند تا از شرایط بوجود آمده به نحو احسن استفاده کنند و طرح های مختلفی از چراغ روز در خودرو ها را ثبت و تولید کنند. استفاده از این چراغ ها باعث زیباتر شدن جلوه بصری خودرو شده و جذابیت خودرو را بیشتر می کند. همین موضوع نیز سبب شد تا صاحبان خودروهایی که فاقد این قابلیت هستند به صورت افتر مارکت دی لایت را به خودروی خود اضافه کنند و در همین راستا نیز شرکت های تولید کننده قطعات خودرو دیلایت هایی با طرح های مختلف به بازار عرضه کرده‌اند.

دیلایت (Daylight) چیست و چرا در خودروها از دیلایت استفاده می‌شود

آیا دیلایت (Daylight) معایبی نیز دارد؟

در کل عیبی برای این قابلیت نمی توان در نظر گرفت چراکه استفاده از این تکنولوژی هم هزینه پایینی دارد و هم مصرف برق بسیار کمی دارد و در کل ضرر خاصی برای باتری و سیستم برق خودرو ندارد. اما تعداد کمی از انواع دی لایت هستند که نور زیاد یا به شدت سفیدی دارند و همین مورد باعث می شود خصوصا در طول شب اگر دی لایت فعال باشد نور آن برای رانندگان و عابران پیاده اذیت کننده باشد و دید آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

دیلایت (Daylight) چیست و چرا در خودروها از دیلایت استفاده می‌شود

دیلایت (Daylight) ها چه تکنولوژی دارند؟

تکنولوژی مورد استفاده در چراغ های مخصوص روز از نوع LED است . LED ها چراغ هایی هستند با عمر بالا و مصرف انرژی بسیار کم که اصلا ضرری برای منبع تغذیه خود ندارند و ساعت ها بدون اینکه اتلافی داشته باشند توانایی این را دارند تا روشن بمانند و ایجاد  گرما نکنند. نور آنها نیز نسبت به انرژی که مصرف می کنند بازده مناسبی دارد و  با تعداد کمی از آنها می توان نور قابل قبولی را تولید کرد. همین نکته باعث شد تا LED ها در چراغ های مخصوص روز مورد استفاده قرار گیرند.

 

دیلایت (Daylight) چیست و چرا در خودروها از دیلایت استفاده می‌شود

دیلایت (Daylight) ها همیشه روشن هستند؟

بله. از همان درب کارخانه که خودرو استارت بخورد چراغ های مخصوص روز به صورت خودکار روشن می شوند و راننده امکان تنظیم یا روشن وخاموش کردن آنها را ندارد. بعضی بر این باورند که روشن بودن دائمی چراغ های مخصوص روز ضرر های زیادی برای سیستم برق و باتری خودرو دارد. اما این باوری غلط است چرا که همانطور که اشاره کردیم چراغ های روز خصوصا در خودروهای امروزی عموما از سیستم های LED استفاده می کنند بنابراین اصلا ضرری برای باتری خودرو ندارند و خللی را در سیستم برق خودرو وارد نمی کنند در نتیجه نیازی به دستکاری آنها برای قطع کردن نیست. تنها در زمان روشن شدن چراغ های اصلی خودرو، چراغ های روز کم نور و یا خاموش خواهند شد. در غیر این صورت چراغ های روز همیشه روشن بود ه و تنها در زمان خاموش شدن خودرو، از کار خواهند افتاد.

انواع چراغ دی لایت

تقسیم‌بندی دقیق و جهانی برای چراغ‌های دی‌لایت وجود ندارد. اما در بازارها و به صورت عمومی معمولا این چراغ‌ها را به دوسته کارخانه‌ای یا فابریک و غیرکارخانه‌ای یا غیرفابریک تقسیم می‌کنند.

دیلایت فابریک

این دسته از چراغ‌های روشنایی روز، به صورت استاندارد و توسط خودروساز روی خودرو نصب می‌شوند. معمولا این چراغ‌ها یک نوار بسیار باریک هستند که ردیفی از چراغ‌های ال‌ای‌دی را درون خود جا داده‌اند. معمولا دی‌لایت‌های فابریک درون چراغ‌های جلو، در بخش‌های جانبی سپر یا اطراف قاب مه‌شکن قرار گرفته‌اند. گرچه این آپشن در گذشته تنها برای خودروهای لوکس در نظر گرفته می‌شد اما امروزه تقریبا روی بیشتر خودروها وجود دارد.

دیلایت غیرفابریک

از آنجایی که برخی خودروها به صورت فابریک و کارخانه‌ای مجهز به دی‌لایت نیستند، برخی رانندگان ترجیح می‌دهند، خودشان این آپشن را روی ماشین نصب کنند. دی‌لایت‌های غیر فابریک برخلاف انواع کارخانه‌ای تنوع زیادی در جنس بدنه و شکل ظاهری دارند و به سیستم برق خودرو متصل می‌شوند.

دی لایت گرد

دی‌لایت گرد، یکی از انواع غیر فابریک این نوع چراغ‌ها است که معمولا به صورت دو رنگ ساخته می‌شود. رنگ زرد بیرونی، راهنما و رنگ سفید داخلی همان دی‌لایت است. این نوع چراغ‌ها معمولا در اندازه‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسند و به علت ظاهرشان علاوه بر جلب توجه، سبب افزایش زیبایی خودرو می‌شوند.

دی لایت هفت رنگ

دی‌لایت‌ هفت‌رنگ معمولا در دسته چراغ‌های غیرفابریک جای می‌گیرد. این چراغ‌ها بیشتر به صورت قابل انعطاف و از جنس سیلیکون نرم ساخته می‌شوند و گاهی نیز مجهز به ریموت هستند. دی‌لایت‌های هفت رنگ به علت ضخامت کم‌شان روی بدنه خودرو و به صورت روکار نصب می‌شوند.

۱۴ علت استارت نخوردن ماشین در شرایط مختلف و راهکارهای آن

دیلایت L

دی‌لایت‌ L به دلیل فرم خاصش، طرافداران زیادی در دنیا دارد. این چراغ‌ها با توجه به طراحی خود، علاوه بر ایجاد زیبایی و نمای بهتر در خودرو، وظیفه اصلی خود یعنی آگاهی دادن به دیگران در مورد حضور خودرو را به خوبی انجام می‌دهند.

تکنولوژی به کار رفته در این چراغ‌ها سبب می‌شود تا آن‌ها طول عمر بالاتر و گرمای کمتری داشته باشند و تقریبا نور یکدستی را هم ایجاد کنند.

زنبوری سپر پراید دیلایت دار پلیسی

همان طوری که از اسم زنبوری سپر پراید دیلایت‌دار پلیسی بر می‌آید، این چراغ، یک دی‌لایت مخصوص پراید است که در قسمت وسط سپر جلوی نصب می‌شود. این قطعه پلاستیکی مقاوم، با پایه‌ای مخصوص به راحتی به بدنه انواع پراید متصل می‌شود.

رابطه دی لایت با شرایط جغرافیایی

در حقیقت حضور دی‌لایت در خودروها با شرایط جغرافیایی گره خورده بود. اولین مناطقی که از چراغ دیلایت استقبال کردند، کشورهای حوزه اسکاندیناوی بودند. هوای مه‌آلود این کشورها، روشنایی دائمی چراغ‌های خودرو حتی در روز را می‌طلبید تا عابران متوجه حضور ماشین‌ها شوند.اما حالا حتی در کشورهایی که چنین شرایط آب و هوایی هم ندارند، استفاده در چراغ روشنایی روز، الزامی است.

ویژگی های نور دی لایت

از آنجا که دی‌لایت‌ها در روز کاربرد دارند، باید نوری درخشان داشته باشند تا در نور آفتاب هم قابل رویت باشند. اما همین ویژگی در شب می‌تواند به شدت آزار دهنده باشد و دید عابران و رانندگانی را که از روبه‌رو می‌آیند و رانندگی در جاده را برای آن‌ها دچار مشکل کند.

دیلایت (Daylight) چیست و چرا در خودروها از دیلایت استفاده می‌شود

تکنولوژی دی لایت

دی‌لایت‌ها از چراغ‌های ال‌ای‌دی ساخته شده‌اند و به دلیل مصرف کم‌شان تقریبا فشاری به باتری وارد نمی‌‌کنند. شاید به همین دلیل است که حتی رانندگان خودروهای بدون این آپشن هم، خودشان برای نصب دی‌لایت آستین بالا می‌زنند.

امروزه دی‌لایت‌ها در انواع و شکل‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. همچنین ضد آب بودن، انعطاف‌پذیری، چند حالته بودن و وزن پایین در نحوه ساخت آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

تفاوت دی لایت با اتولایت خودرو

دی‌لایت، تکنولوژی و آپشن روشن شدن خودکار چراغ‌ها، به محض روشن شدن موتور است و ربطی به میزان نور محیط ندارد. اما اتولایت خودرو، مخصوص روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های خودرو در نور کم است.

نور فعال‌کننده سنسور نور خودرو و اتولایت، به تنظیمات کارخانه‌ای سنسور بستگی دارد. از سوی دیگر اتولایت گاهی در هوای مه‌آلود که اتفاقا رانندگان دیگر و عابران باید متوجه حضور خودرو شوند، دچار اختلال می‌شود. در این موارد، دی‌لایت به کمک اتولایت می‌آید.

کاربرد دی لایت در ایران

آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشور همیشه یکی از موارد انتقادبرانگیز بوده است. اما آپشنی مانند دی‌لایت، با این توجیه که آب و هوای ایران آفتابی است، هنوز هم کاربرد چندانی در ایران ندارد! غافل از آنکه در آب و هوای مه‌آلود شهرهای شمالی یا هوای پر از ریزگرد با دید پایین شهرهای جنوبی، این آپشن می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش تصادفات جاده‌ای ایفا کند.

گرچه هیچ مشوقی برای ترغیب رانندگان به استفاده از چراغ روشنایی روز در ایران وجود ندارد اما در کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا، رانندگان خودروهای مجهز به دی‌لایت، مبلغ کمتری برای انواع بیمه خودرو می‌پردازند.

خرابی چراغ دی لایت چیست؟

گرچه ساختار دی‌لایت مانند دیگر چراغ‌های ماشین است اما میزان و نوع نور آن متفاوت است. به همین دلیل، ممکن است در اثر تصادفات، دچار آسیب یا شکستگی شده و به خوبی عمل نکند.

در این صورت ممکن است، با وجود ظاهر سالم، دی‌لایت‌ها روشن نشوند یا وقتی خودرو خاموش است، روشن بمانند. در این صورت، بهتر است سوکت و رله چراغ بررسی شود تا در صورت خرابی و سوختگی نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

محل و فرم قرارگیری دی ‌لایت

دی‌لایت‌ها معمولا در قسمت‌های جلویی خودرو، نزدیک چراغ‌ها، مه‌شکن و حتی سپر نصب می‌شوند. وجود تلق و روکش قرمز در عقب ماشین و چراغ‌های ترمز به اندازه کافی توجه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند و دیگر نیازی به جلب توجه با دی‌لایت ندارد.

دی‌لایت‌ها معمولا به صورت نواری مورد استفاده قرار می‌گیرند و چراغ حبابی بزرگ و تکی به عنوان چراغ روشنایی روز، تعبیه نمی‌شود.

امروزه حتی از دی‌لایت‌ها به عنوان تزئین چراغ‌های جلوی اتومبیل هم استفاده می‌شود.

چه خودروهایی دارای دی لایت و یا چراغ روشنایی روز (DRL) هستند؟

بنابر قوانین اتحادیه اروپا و الزام برای داشتن آپشن چراغ‌های روشنایی روز در خودروهای بعد از سال ۲۰۱۱، تمامی ماشین‌های اروپایی که بعد از فوریه سال ۲۰۱۱ به فروش رسیدند، دارای این آپشن هستند.

همچنین کامیون‌ها و اتوبوس‌های فروخته شده بعد از اوت ۲۰۱۲ نیز به صورت اجباری مجهز به دی‌لایت هستند.

اما از آنجا که خودروهای داخلی هیچ اجباری برای داشتن این آپشن ندارند، به انتخاب کارخانه، ممکن است برخی مجهز به دی‌لایت باشند.

بررسی مشخصات مزدا ۳

راهنمای خرید چراغ دی لایت خودرو

اگر خودرو شما مجهز به د‌ی‌لایت باشد، نیازی به خرید دی‌لایت مجزا ندارید اما اگر ماشین‌تان مجهز به این آپشن نیست، بهتر است پیش از خرید نکاتی را مدنظر قرار دهید.

  • مقاومت در برابر ضربه و حرارت
  • ضد آب بودن
  • درخشندگی کافی نور دی‌لایت
  • دقت به نوع دی‌لایت با توجه به کارکرد مورد نیاز (SMD یا COB)

کلام آخر

دی‌لایت‌ها می‌توانند نقش مؤثری در کاهش تصادفات جاده‌ای داشته باشند. این چراغ‌ها آنقدر اهمیت دارند که در اروپا، فروش ماشین بدون داشتن آن ممنوع است. اما با این وجود هنوز هم بسیاری از خودروهای ایرانی از داشتن این آپشن محروم هستند.

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی مدیران خودرو

فروش اقساطی کرمان موتور

فروش اقساطی بهمن موتور

خرید اقساطی تارا 

 خرید اقساطی دنا پلاس

 خرید اقساطی آریزو ۶

اینستاگرام تهران خودرو

واتساپ تهران خودرو

تهران خودرو در آپارات

گروه تلگرامی تهران خودرو

خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی پارس خودرو

فروش اقساطی بهمن موتور

فروش اقساطی امپاور

Rate this post