جزییات حذف شرط گواهی اسقاط برای واردات کامیون تشریح شد

جزییات حذف شرط گواهی اسقاط برای واردات کامیون تشریح شد

فهرست عناوین مقاله

جزییات حذف شرط گواهی اسقاط برای واردات کامیون تشریح شد

 

حذف شرط گواهی اسقاط برای واردات کامیون تشریح شد

 

سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه افزایش قیمت‌ توجیه اسقاط کامیون را از بین برده است، جزییات حذف شرط گواهی اسقاط برای واردات کامیون را تشریح کرد.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودرو های داخلی

جزییات حذف شرط گواهی اسقاط برای واردات کامیون تشریح شد

طرح نوسازی کامیون فرسوده و شرایط واردات کامیون دست دوم (کارکرده)

 

سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره جزییات موافقت مجلس با حذف شرط گواهی اسقاط برای واردات و ترخیص کامیون‌های سه سال کارکرده و کمتر، اظهار داشت: ‌ گواهی اسقاط به صورت کلی حذف نشده‌ و هنوز شرط ترخیص کامیون‌های وارداتی و نوسازی ناوگان است، اما برای تسهیل امور چند اقدام صورت گرفت و پیشنهاداتی داده شد که در صحن علنی مجلس هم تصویب شد به شورای نگهبان رفت.

علیرضا احمدی، سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور ادامه داد: بخشی از کامیون‌ها تولید داخل هستند و در طرح نوسازی برای کامیون‌های تولید داخل قانون اعلام کرده که در صورت عدم گواهی اسقاط، متقاضیان می‌توانند ۱.۵ درصد ارزش این کامیون‌ها را به صندوق در نظر گرفته شده در وزارت صمت واریز کنند. بنابراین از این پس اجرای شرط حذف یک کامیون به ازای تولید ۴ دستگاه کامیون اجباری نخواهد بود. طبق ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو باید به ازای هر تولید هر ۴ وسیله نقلیه یک وسیله نقلیه کارکرده و فرسوده از رده خارج شود که با این شرایط این الزام حذف می‌شود.

سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به حذف این شرط برای کامیون‌ها گفت: اما در بخش واردات خودرو، که مجوز واردات آن در ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو داده شده قرار بر این بود که براساس آیین نامه اجرایی تبصره ۷ ماده ۱۰ این قانون مشخص شود که چه تعداد گواهی ارائه دهند. در حال حاضر مصرف سوخت این دست از خودروها در چرخه ترکیبی، تا سقف ۸ گواهی برای واردات یک وسیله نقلیه الزام شده‌ است. طبق مصوبه اخیر مجلس درمورد واردات خودروهای سنگین از جمله کامیون، کامیونت و کشنده قرار بر این شد که به جای گواهی اسقاط، متقاضیان ۵ درصد ارزش خودروی سنگین وارداتی را به صندوق وزارت صمت واریز کند.

احمدی با تاکید براینکه البته قانون عطف به ما سبق نمی‌شود، گفت: در بند دیگر از تبصره‌های این قانون آمده است که کشنده‌ای که تا تاریخ یکم آبان ماه ۱۴۰۱ وارد کشور شده و دارای قبض انبار بوده، در صورت عدم قبض انبار مشمول قانون اخیر و واریز ۵ درصد ارزش خودروی وارداتی به صندوق می‌شوند.

وی درباره میزان کامیون‌های ترخیص شده از گمرکات اظهار داشت: به طور حدودی برای واردات ۲۶ هزار دستگاه کامیون درخواست ثبت سفارش شده که ۱۸ هزار ثبت سفارش تایید شده و از این تعداد ۱۲ هزار مورد دارای قبض انبار و اظهارنامه گمرکی هستند. همچنین از این تعداد ۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون وارداتی شماره گذاری شده و در این فرایند ۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه کامیون از رده خارج شدند. در واقع به میزان کامیون‌هایی که از شروع طرح تا به امروز شماره گذاری شدند، کامیون اسقاط شده‌ است. 

سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تاکید کرد: اما موضوع مهم این بوده که با افزایش قیمت‌ها دیگر اسقاط کامیون برای افراد صرفه اقتصادی ندارد، در حالی که چندی پیش قیمت‌ها حدود ۳۰۰ میلیون تومان بود امروز به بیش از یک میلیارد تومان رسیده‌ است . 

وی درباره حواله فروشی در بازار آزاد و اینکه افراد دیگری غیر از رانندگان به این کامیون‌های وارداتی دسترسی پیدا کردند، گفت: زمانی که آیین‌نامه این قانون نوشته و تدوین شد، چهار گروه را برای واردات کامیون‌های ۳ سال کار کرده اروپایی معرفی کردند که از این ۴ گروه، یک گروه رانندگان کامیون بودند و تجار هم از دیگر گروه‌های مجاز برای واردات کامیون بودند و افراد دارای کارت بازرگانی امکان واردات را داشتند. تولیدکنندگان خودرو در داخل کشور و شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقلی از دیگر گروه‌های مجاز بودند. به همین دلیل امروز افرادی جزء رانندگان کامیون امکان خرید این کامیون‌های وارداتی را دارند.

احمدی ادامه داد: این مجوز فروش در نهایت عمدتا به عنوان حق‌العمل کار به شرکت‌های حمل و نقلی می‌رسد چراکه رانندگان امکان جستجو و ورود به بازار کامیون‌های سه سال کار کرده و کمتر در بازار اروپایی را ندارد و معمولا این شرکت‌های بین المللی حمل و نقلی به این موضوعات ورود می‌کنند و واسط می‌شوند.

سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره گرانفروشی حواله و کامیون‌های وارداتی در بازار و دسترسی گران‌تر رانندگان به این خودروها تاکید کرد: موضوع این است که در این بخش برخی از حقوق رانندگان تضعیف شد چراکه مسلط به مسائل حقوقی نیستند و از این جهت عده‌ای در این بازار سود میلیاردی کسب کردند.

جزییات حذف شرط گواهی اسقاط برای واردات کامیون تشریح شد

 

لیست خودروهای وارداتی کارکرده و صفر

 

تعداد گواهی اسقاط لازم برای واردات کشنده‌ها نصف شد

تا زمان تصویب و ابلاغ آیین‌نامه جدید، به ازای هر دستگاه کشنده وارداتی تعداد ۸ گواهی اسقاط دیزلی نیاز است. به‌عنوان مثال؛ به ازای اسقاط هر کامیون فرسوده، دو دستگاه کشنده مجوز شماره‌گذاری خواهند داشت

از زمانی که بحث واردات کامیون‌های کارکرده به کشور مطرح شد، اسقاط به ازای واردات هر دستگاه کامیون‌ و کشنده به یک مشکل در این مسیر تبدیل شد. از آنجا که قرار بود واردات با هدف بهبود وضعیت ناوگان تجاری کشور انجام شود، لزوم اسقاط در این مسیر مشخص بود. با این‌حال، بعد از گذشت مدتی و به دلیل آن‌چه کمبود گواهی اسقاط برای خودروهای سنگین نامیده می‌شد، شرط ارائه گواهی اسقاط برای واردات کامیون‌ها و کشنده‌های کارکرده و حتی فروش مدل‌های داخلی حذف و قرار شد واردکنندگان و تولیدکنندگان هزینه‌ای را به ازای گواهی اسقاط پرداخت کنند. این هزینه برای واردات حدود ۷۵۰میلیون تومان به‌ازای هر خودرو در نظر گرفته شده بود که این مبلغ باید به حساب صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته واریز می‌شد. حالا اما رئیس ستاد نوساززی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به‌تازگی اعلام کرده که گواهی اسقاط به اندازه کافی برای واردات وجود دارد و از این پس متقاضیان واردات کشنده‌های کارکرده، به جای پرداخت هزینه باید، گواهی اسقاط را تامین کنند.

 

آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی

 

گواهی اسقاط برای کامیون‌ها به اندازه کافی موجود است

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: براساس اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، رانندگان کامیون، کامیونت و کشنده تریلر دارای کارت هوشمند خودمالک و شرکت‌های حمل‌ونقل خودمالک (شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی) صرفا برای یک‌بار و یک دستگاه برای مدت ۱۰سال می‌توانند در صورت نبود گواهی اسقاط به اندازه کافی، ۵درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی مذکور را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته جهت دریافت مجوزشماره‌گذاری پرداخت کنند.

مهران سالاریه با اشاره به این‌که از زمان ابلاغ این قانون تاکنون حدود ۲۰۰۰دستگاه کشنده وارداتی از پرداخت نقدی بهره‌مند شدند، تصریح کرد: «درحال‌حاضر با توجه به وجود گواهی اسقاط به میزان کافی، از این پس این دسته از متقاضیان باید نسبت‌به ارائه گواهی اسقاط اقدام کنند.»

جزییات حذف شرط گواهی اسقاط برای واردات کامیون تشریح شد

توقف تولید سوبارو در ژاپن به خاطر طوفان و سیل شدید

 

شماره‌گذاری دوکشنده به ازای اسقاط یک کامیون

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده درخصوص تعداد گواهی اسقاط لازم برای شماره‌گذاری کشنده‌های وارداتی گفت: «تا زمان تصویب و ابلاغ آیین‌نامه جدید، به ازای هر دستگاه کشنده وارداتی تعداد ۸گواهی اسقاط دیزلی نیاز است؛ به‌عنوان مثال به‌ازای اسقاط هر کامیون فرسوده، دو دستگاه کشنده مجوز شماره‌گذاری خواهند داشت.»

وی درخصوص قیمت گواهی‌های اسقاط خودروهای سنگین گفت: «برابر اعلام انجمن مراکز اسقاط، مبلغ هر گواهی اسقاط این دسته از خودروها حداکثر ۵۵میلیون تومان است.» به گفته سالاریه، موارد فوق تا قبل از تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی معتبر است و پس از تصویب ممکن است تغییراتی ایجاد شود.

 

خرید و فروش گواهی اسقاط به‌زودی برخط خواهد شد

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به برنامه این ستاد برای الکترونیکی کردن سبد عرضه و تقاضای گواهی اسقاط گفت: «طرحی در این خصوص در حال انجام است که با اتمام آن به‌زودی فرایند خرید و فروش گواهی اسقاط نیز برخط خواهد شد.»

وی بیان کرد: «تا قبل از راه‌اندازی سرویس برخط، واردکنندگانی که قصد خرید گواهی اسقاط برای دریافت مجوز شماره‌گذاری دارند، درصورتی‌که در سامانه nnhk.ir ثبت‌نام و فرآیند را طی کرده باشند، می‌توانند به مراکز اسقاط مجاز و معتبر کشور یا انجمن صنفی مراکز اسقاط مراجعه کنند.»

 

صفرتاصدنحوه واردات خودروی کارکرده

 

۴هزار کشنده در انتظار ترخیص از گمرک

خبرها حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر ترخیص کشنده‌ها با سرعت بیشتری در مقایسه با دو سال گذشته انجام شده است. درمجموع ۲۶هزار کشنده به کشور وارد شده که در شهریورماه سال جاری خبر ترخیص ۲۲هزار کشنده اعلام شد.

در مهرماه نیز خبرها نشان می‌داد که ۴هزار کشنده دیگر از این تعداد در انتظار ترخیص هستند. رئیس گمرک در این خصوص بیان کرده بود که «تمام دستگاه‌ها طبق برنامه‌زمان‌بندی‌شده در حال عمل به تکالیف‌شان درخصوص ترخیص ۴هراذ کشنده موجود در گمرکات هستند.»

 

ترخیص ۲۴۴ کشنده از گمرک جلفا بعد از بازدید دادستان کل کشور

حالا نیز در تازه‌ترین اخبار، دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان شرقی از ترخیص ۲۴۴ دستگاه کامیون کشنده از گمرک جلفا پس از سفر ماه گذشته دادستان کل کشور به استان خبر داده است.»

بابک محبوب‌علیلو در این خصوص گفت: «پس از سفر دادستان کل کشور به شهرستان جلفا در دوازدهم مهر امسال و بررسی وضعیت پارکینگ کامیون‌های توقیفی، دستورات لازم برای تعیین تکلیف این کامیون‌ها اخذ و اقدامات لازم در این خصوص با سرعت پیگیری شد.»

وی افزود: «درحال‌حاضر پرونده ۲۴۴ دستگاه کامیون کشنده تعیین تکلیف شده و پیگیری جدی، مستمر و روزانه برای تعیین تکلیف کشنده‌های باقی‌مانده ادامه دارد.»

دادستان کل کشور در بازدید از پارکینگ کشنده‌های توقیفی و بلاتکلیف، با بررسی علت توقیف و بلاتکلیفی ۵۰۰ دستگاه کشنده دستورات لازم را درخصوص تعیین تکلیف این کشنده‌ها صادر کرد.

جزییات حذف شرط گواهی اسقاط برای واردات کامیون تشریح شد

 

 

4.5/5 - (10 امتیاز)