یوآز پاتریوت پیکاپ

یوآز پاتریوت پیکاپ

یوآز پاتریوت پیکاپ

مقدمه

در نمایشگاه خودروی ۱۳۹۵ تهران بود که محصولات روسی شرکت یواز در این نمایشگاه معرفی شد و قرار بود تا به عنوان یک محصول مونتاژی در کشور تولید شده و به بازار عرضه شود، اما شکل گیری برجام و توافق هسته ای و برداشته شدن موقت تحریم صنعت خودروسازی ذیل این قرارداد، باعث شد تا میل به همکاری با خودروسازان مطرح اروپایی و آسیایی افزایش پیدا کرده و کار خودروهای روسی در کشور شروع نشده به پایان برسد. با این حال بازگشت مجدد تحریم های هسته ای و به دنبال آن صنعت خودروسازی باعث شد تا بار دیگر نام یواز مطرح شده و زمزمه حضور آن در بازار کشور مطرح شود که در نهایت با نمایندگی شرکت خصوصی سروش دیزل، پای محصولات روسی شرکت یواز (UAZ) رسما به بازار کشور باز شد .
برند خودروسازی روسی یواز که بالاخره پس از حدود پنج سال از زمان رونمایی با شرکت سروش دیزل آن هم از نوع مونتاژ داخلی به بازار ایران راه پیدا کرد، تنها در نسخه شاسی بلند پنج در سایز متوسط به بازار عرضه نمی‌شود بلکه نسخه وانت دو کابین آن نیز به تولید می‌رسد.

خرید اقساطی یوآز پاتریوت پیکاپ

خرید اقساطی یوآز پاتریوت پیکاپ

 

یواز پیکاپ یک خودروی کار و تجاری دو دیفرانسیل است که عرضه آن توسط شرکت سروش دیزل مبنا در ایران انجام می شود و این خودروساز بخش خصوصی، مونتاژ محصولات UAZ روسیه را در کشور بر عهده دارد.

جدول مشخصات یوآز پاتریوت پیکاپ

پس از تامین یواز پیکاپ و پاتریوت برای استفاده های ارگانی، شرکت سروش دیزل مبنا تولید این خودروهای شاسی مستقل را جهت عرضه به بازار و فروش به مشتریان حقیقی انجام می دهد و این روزها محصولات UAZ روسیه را با قیمت قطعی و به صورت فروش فوری به دست خریداران می رساند.

مشخصات یواز پیکاپ

هر سه نسخه یواز در کشور همه از یک خانواده هستند و از یک مشخصات فنی مشترک استفاده برخوردارند که در راس آن یک موتور ۲.۷ لیتری چهار سیلندر قرار گرفته که با مکش طبیعی هوا به داخل سیلندرهای خود می تواند خروجی قدرت ۱۴۹ اسب بخاری در محدوده ۵۰۰۰ دور بر دقیقه یا خروجی گشتاور ۲۳۵ نیوتن متری در محدوده ۲۶۵۰ دور بردقیقه داشته باشد.


امکانات و آپشن های یوآز پاتریوت پیکاپ

امکانات و آپشن های یوآز پاتریوت پیکاپ

دریافت قدرت بویژه گشتاور در محدوده دور بسیار پایین که برای محصولات یواز ۲۶۵۰ دور بر دقیقه خواهد بود، نیاز به گاز خوردن کمتر پیشرانه و در نتیجه استهلاک کمتر قطعات درونی پیشرانه دارد که باعث بهبود بهره وری و طول عمر بالاتر قطعات متحرک خواهد شد. به بیان دیگر، تقریبا می ‌توان گفت که در بازار ایران هیچ خودرو مشابهی وجود ندارد که بتواند در چنین دور پایینی گشتاور تولیدی خود را در اختیار راننده قرار دهد و این مورد از مزیت های بزرگ خانواده یواز به شمار می رود.
وظیفه دریافت، تبدیل و انتقال نیروی تولیدی موتور هم برعهده جعبه دنده ۵ سرعته دستی خواهد بود که مجهز به کلاچ تک صفحه خشک، اما با عملکرد هیدرولیکی است که نیروی موتور را پس از تبدیل به دور مورد نیاز راننده، به سمت چرخ ها هدایت خواهد کرد.

توان این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی هیوندای به چرخ های عقب و جلو این شاسی بلند منتقل می شود. جرم خالص پیکاپ ۲۱۳۵ کیلوگرم است و می توان به صورت مجاز جرم ۷۲۵ کیلوگرمی را به آن اضافه کرد. البته با توجه به ساختار شاسی و ضریب اطمینان اتاق، در کاربری های نظامی پاتریوت، جرم اضافه تا دو تن و ۴۰۰ کیلوگرم هم اعلام شده است.
بدیهی است که از توان تولیدی پیشرانه و جرم پیکاپ نباید توقع شتاب خاصی را داشت. در بررسی های اسب بخار پاتریوت و پیکاپ با جرم اضافه حدود ۳۵۰ الی ۴۰۰ کیلوگرم توانستند تا به سرعت ۱۶۸ کیلومتر بر ساعت برسد. اما نکته مهم در مورد این خودروها، نوع انتقال گشتاور ضرایب جعبه دنده و دیفرانسیل آن ها است. با توجه به نوع ساختار جعبه دنده و دیفرانسیل، پاتریوت و پیکاپ یواز می توانند در دورهای میانی گشتاور خوبی را تولید کنند و در جایگاه یک SUV با ساختار Heavy Duty، کاربری و مناسب ظاهر شوند.

در سیستم تعلق و انتقال قدرت پیکاپ پاتریوت با دیفرانسیل های یک پارچه و فنرهای تخت چهار لایه در بخش عقب طرف هستیم. حضور این اجزا در زیربندی UAZ پیکاپ نشان می دهد که احتمال خرابی و ضریب استهلاک این محصول آفرودی به مراتب کمتر از سایر رقبای حاضر در بازار ایران است.
بر اساس بررسی های انجام شده در اصول ساختار دیفرانسیل های یک پارچه می بینیم که این نوع سیستم انتقال قدرت، یک پنجم ضریب خرابی سیستم های انتقال قدرت مفصلی (دارای پلوس) را دارند. اما باید در نظر گرفت که در بحث کیفیت سواری و حرکت های عرضی، دیفرانسیل های یک پارچه ضعیف تر از سیستم های انتقال قدرت مفصلی ظاهر می شوند و همین مسئله می تواند برخی متقاضیان شاسی بلندهای آفرودی را از پاتریوت و پیکاپ دور کند.
در بررسی های یک هفته ای عوامل اسب بخار از پیکاپ UAZ، این خودروی دو کابین روسی و مونتاژی با درنظرگیری سیستم تهویه روشن، مصرف سوخت حدود ۱۲٫۶ لیتر را به صورت میانگین ثبت کرد. در نظر داشته باشید که این مصرف سوخت در استفاده های عادی و روزمره به دست آمده و در شرایط آفرودی و پرفشار، مصرف سوخت این خودرو متفاوت است.

امکانات و تجهیزات یواز پیکاپ

باوجود پیشرانه یکسان، طراحی متفاوت بدنه باعث شده تا نتیجه متفاوتی هم پس از ارسال نیرو به چرخ ها بدست آید که به ترتیب می توان به سقف سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعتی برای نسخه پروفی، سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت برای نسخه پیکاپ و در نهایت بیشینه سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعتی برای نسخه شاسی بلند یواز پاتریوت اشاره کرد.
با این حال، مصرف سوخت ترکیبی پیشرانه برای تمامی مدل ها یکسان عنوان شده است که برای کارکرد ۱۰۰ کیلومتری خودرو به صورت ترکیبی، مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتری گزارش شده است که در شرایط استاندارد خودرو و جاده بدست آمده و قطعا هنگام استفاده کاربران بیشتر خواهد بود.
از محصولات یواز نباید انتظار امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی زیادی داشت، زیرا بر روی چرخ های عقب این پیکاپ چند صد میلیونی و یا حتی نسخه شاسی بلند آن از تکنولوژی قدیمی سیستم ترمز کاسه ای استفاده شده است و ترمزهای جلوی آن که دیسکی هستند، تنها به سیستم ترمز ضدقفل ABS و توزیع کننده الکترونیکی نیرو ESP مجهز شده است.

داخل یواز پیکاپ

در داخل کابین نسخه های شاسی بلند و پیکاپ می توانید یک صفحه نمایشگر رنگی، دوربین دید عقب و شیشه های برقی داشته باشید یا بیرون از کابین می توان به امکاناتی نظیر چراغ های مخصوص روز و یا آینه های بغل مجهز به راهنما اشاره کرد. 
از ادوات داخل کابین هم می توان به سیستم تهویه مطبوع و نمایشگر هفت اینچی لمسی در میانه داشبورد و شیفتر دایره‌ ای تعیین وضعیت سیستم دو دیفرانسیل بر کنسول میانی اشاره کرد. روکش صندلی‌ ها نیز ترکیبی از چرم مصنوعی و پارچه هستند.

نمایشگر ۷ اینچی سیستم مولتی مدیا، فرمان سه شاخ مزین به نشان تجاری یواز و کلید‌ها کنترلی در کنار تریم تزئیناتی نقره ‌ای مات جزیی بر روی فرمان و کنسول وسط و رودری ‌ها، تنها فاکتورهای مهم و متمایز طراحی داخل کابین یواز پیکاپ هستند.

طراحی یواز پاتریوت پیکاپ

  1. بدون تردید اولین و بارزترین تفاوت میان نسخه وانت پاتریوت با شاسی بلند در اندازه خارجی آن است. با داشتن ابعاد خارجی معادل ۵۱۲۵×۱۹۰۰×۱۹۱۰ میلی‌تر و فاصله محورهای ۳۰۰۰ میلی‌تری، پر واضح است که تفاوت اصلی در فاصله محورها و طول کلی بیشتر این خودرو در مقایسه با نسخه دیگر است.
  2. اما المان‌های طراحی در نمای جلو با چراغ‌های کاملا منحصر به فرد، مجهز به سیستم روشنایی در روز LED در اتصال با جلو پنجره، و سپرهای هماهنگ و ساده با نسخه شاسی بلند مو نمیزند. اما در نمای جانبی با وجود اشتراک نیم رخ کامل خودرو با ریم‌های ۱۶ اینچی اسپرت آلیاژ آلومینیوم و برجستگی گلگیرهای جلو و عقب در نسخه شاسی بلند، خط برش در‌های عقب و فاصله آن با لبه گلگیرها نشان می‌دهد که یواز پاتریوت پیکاپ فاصله محورهای به مراتب بلندتری به همراه دارد که طبیعتا تا حدودی زوایای حیاتی آفرود نسخه پیکاپ را از نمونه شاسی بلند پنج در، با اندکی ضعف مواجه می‌سازد. چراکه می‌دانیم هرچه فاصله محور بلندتر باشد، توان آفرود خودرو کاهش می‌یابد.
  3. در بخش انتهایی پاتریوت پیکاپ همچنین می‌توان دگر تمایز بارز با نسخه شاسی بلند آن را دید.
  4. نسخه وانت پاتریوت در حقیقت در چهار تیپ متمایز به تولید می‌رسد که گویا سروش دیزل نیز این چهار تیپ را برای ارائه به مشتری در نظر دارد. در نتیجه پاتریوت پیکاپ را می‌توان به صورت ساده، همراه با رول بار فلزی اسپرت پشت اتاق، مجهز به روکش فایبرگلس محفظه بار ملقب به تانو کاور (Tonneau Cover) یا به همراه اتاقک بدون پنجره خریداری کرد. هر یک از این چهار تیپ مجزا می‌تواند کاربری مختص به خود را به همراه داشته باشد.

از دیدگاه کیفیت متریال نباید انتظار چندانی از نمای داخلی پاتریوت پیکاپ داشت اما با وجود برخی آپشن‌های رفاهی و ایمنی نظیر کنترل حرکت در سربالایی (HHC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل پایداری (ESP)، ترمز ضد قفل (ABS) و کنترل ترمزگیری در پیچ (CBC)، قابلیت انتخاب الکترونیکی وضعیت عملکرد سیستم دو دیفرانسیل، گرم‌کن فرمان و صندلی‌های جلو، سنسور پارک، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، قفل دیفرانسیل برند ایتن (Eaton) در محور عقب، نمایشگر لمسی هفت اینچی سیستم مولتی مدیا مجهز به دوربین دید عقب دینامیکی و سیستم مسیریاب (GPS)، این خودرو چندان هم دست خالی به بازار ایران روانه نشده است.

مزایا و معایب یواز پاتریوت

یواز پاتریوت پیکاپ به قدرتمندترین و البته کم استهلاک‌ترین و احتمالا بادوام‌ترین پیشرانه در میان وانت‌های دو کابین موجود در بازار کشور مجهز است. برتری دیگر این خودرو به اعتقاد نگارنده، اعتبار برند مادر و تعلق به یک شرکت خودروسازی روس است که از هر نظر از هر خودروساز چینی دیگری قدرتمندتر عمل کرده و تجربه خودروسازی نظامی آن بدون شک در تولید خانواده پاتریوت تاثیرگذار بوده است.

همچنین این خودرو از سیستم تعلیق شمش و ترمز‌های کاسه‌ای در محور عقب بهره می‌گیرد که از دید بسیاری از افراد برای بازار امروزی از مد افتاده و قدیمی است. اما از یاد نبریم که ذات باربری و توان آفرود درخور توجه این وانت دو کابین می‌تواند تا حدود بسیار زیادی این کاستی را جبران کند.

رقبای یواز پیکاپ در بازار

یواز پیکاپ اگرچه خودرویی قدیمی است، اما شاسی مستقل و جان سخت بودن آن، این پیکاپ را گزینه ای مناسب برای استفاده های خارج از جاده و همچنین سازمانی است که می تواند تا سالیان متوالی بدون دردسر کار کند. رقبای این خودرو اگرچه با سیستم توربوشارژ توان بیشتری تولید می کنند، اما یواز پیکاپ دردسر نگهداری توربو را ندارد.

 

خرید اقساطی از تهران خودرو

شرکت تهران خودرو به عنوان یکی از شرکت های بزرگ ارائه دهنده خدمات خودروهای سواری و سنگین در کشور، شرایط خرید اقساطی یوآز ‌پیکاپ را برای متقاضیان محترم از سرتاسر کشور فراهم کرده است.
در صورتی که شما هم قصد خرید اقساطی یوآز پیکاپ را دارید، می توانید با تماس با کارشناسان تهران خودرو ، از شرایط فروش اقساطی این پیکاپ مطلع شوید.

 

4.6/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها