همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

فهرست عناوین مقاله

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها 

موتور خودرو

موتور خودرو قلب تپنده هر خودرو می باشد. تمام شرکت های خودرو سازی تمام تلاش خود را می کنند با پیشرفت تکنولوژی موتور ها و قلب تپنده خودرو خود را به روز تر و قوی تر از قبل طراحی کند و بسازد. به طور کلی باید گفت که حرکت نتیجه یک سری واکنش های شیمیایی و عملیات مکانیک در موتور خودرو می باشد. در نتیجه برای بررسی نحوه عملکرد موتور خودرو باید فرآیند های اتفاق افتاده درون موتور را به دو دسته اصلی تقسیم کنیم:

  1. واکنش های شیمیایی درون موتور خودرو
  2. فرآیند های مکانیک درون موتور خودرو

مهم ترین اطلاعات عمومی خودرو که هر راننده باید بداند

حتما بارها شده به این فکر کنید که خودرو چگونه حرکت می‌کند؟ یا به طور مشخص، موتور خودرو چطور کار می کند؟ چطور ممکن است با سوختن بنزین در موتور، چرخ های خودرو به حرکت درآیند؟ قطعات اصلی موتور خودرو کدامند؟ ارتباط کیفیت سوخت با عملکرد خودرو چیست؟  در این مطلب به معرفی انواع موتورهای درون سوز، مهمترین اجزای موتور، روند خنک کاری موتورها و بالاخره نحوه کارکرد موتور خودروها پرداخته ایم؛ همچنین در انتها به توضیح مفهوم ضریب تراکم و رابطه کیفیت سوخت و کارکرد موتور خودرو نیز اشاره کرده ایم.

نحوه عملکرد موتور خودرو به نظر عامه مردم بسیار پیچیده و عجیب است. اما باید گفت اصلا هم اینطور نیست. نحوه عملکرد موتور خودرو به خصوص موتور های بنزینی آنقدر ها هم که فکر می کنید پیچیده و غیر قابل درک نمی باشد. برای اینکه ببینید عملکرد موتور خودرو که یکی از بخش های جدا ناپذیر زندگی بشر امروزی می باشد.قبل از این که در مورد نحوه عملکرد مکانیکی موتور خودرو صحبت کنیم باید برای شما سوال ایجاد شود که چطور ممکن است با یک سری مجموعه واکنش های شیمیایی باعث ایجاد پیشرانه و حرکت می شود؟

موتور درون سوز یا احتراق داخلی

به طور کلی هر موتوری که در آن مخلوط سوخت و اکسید کننده(معمولا اکسیژن هوا) در داخل یک محفظه بسته (محفظه احتراق) واکنش داده و محترق می شوند موتور درون سوز یا احتراق داخلی می گویند، پیشرانه های احتراق داخلی از نظر ساختار و نحوه عملکرد انواع مختلفی دارند، اما مهم‌ترین و متداول‌ترین نوع آنها مو تورهای احتراق داخلی پیستونی یا رفت و برگشتی است که امروزه تقریبا در اکثر خودروها استفاده می‌شود، این نوع موتورها نیز خود در اشکال و چینش‌های متفاوتی ساخته می شوند و با سوخت‌هایی نظیر بنزین، گازوییل و اتانول کار می‌کنند، اما اجزا و طرز عملکرد تمام آنها با یکدیگر مشابه است.

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چیست و چطور عمل می‌‌کند

واکنش شیمیایی درون موتور خودرو

در مقدمه اشاره کردیم که قبل از این که عملکرد مکانیکی موتور خودرو را مورد بررسی قرار دهیم ابتدا باید واکنش شیمیایی درون موتور خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. واکنش شیمیایی ورت گرفته در موتور خودرو همان واکنش سوختن می باشد. واکنش سوختن ۳ ضلع اصلی دارد:

  1. ماده سوختنی
  2. اکسیژن
  3. جرقه

<<برای خرید خودرو بصورت اقساط و کارشناسی خودرو مورد نظر باکارشناسان تهران خودرو در ارتباط باشید>>

 

<<چرخه آتش>>

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

  • ماده سوختنی

به این سه مرحله چرخه آتش هم گفته می شود. در موتور خودرو ماده سوختنی متناسب با سوخت مصرفی خودرو تامین می شود. سوخت های شایع برای موتور خودرو ها عبارت است از: بنزین، گازوئیل و … . که بنزین بیشتر استفاده را در خودرو های امروزی دارد.

  • اکسیژن

اکسیژن جز جدا ناپذیر و اصلی ترین عنصر چرخه آتش می باشد. اگر در یک فرآیند آتش زا دو عنصر دیگر فراهم باشد اما اگر اکسیژن نباشد هیچ وقت این واکنش انجام نمی شود. حتی برای خاموش کردن آتش یکی از روش های متداول خفه کردن آتش می باشد که همان قطع کردن یا حذف کردن اکسیژن از واکنش آتش زا می باشد.

  • جرقه

جرقه همان نیرو و انرژی اولیه برای شروع واکنش آتش زا می باشد. این جرقه به صورت های مختلفی ایجاد می شود. جرقه در موتور خودرو توسط شمع ها صورت می گیرد.

نحوه عملکرد کولر و بخاری در کشنده ها و کامیون ها

نحوه عملکرد واکنش شیمیایی در موتور خودرو

از شما درخواست می‌کنیم یک حفره استوانه‌ای و یک استوانه توپر را درون آن با اندکی قطر کوچکتر تصور کنید. به گونه‌ای که استوانه توپر بتواند درون حفره به بالا و پایین حرکت کند. حفره استوانه‌ای را سیلندر و استوانه توپر را پیستون می‌نامیم. حال تصور کنید بالای سیلندر بسته باشد و یک سوراخ ورودی و یک سوراخ خروجی در ۲ طرف آن قرار داشته باشند. زمانی که مخلوط هوا و بنزین از طریق سوراخ ورودی وارد سیلندر شده و توسط حرکت پیستون رو به بالا فشرده شود، همه چیز برای یک انفجار قدرتمند درون سیلندر و آزادسازی نیرو لازم برای بالا و پایین رفتن پیستون مهیا می‌شود.

اجزای اصلی موتور خودرو

برای توضیح مراحل مختلف کارکرد موتورهای درون سوز ابتدا لازم است با اصلی ترین قسمت های این موتورها آشنا شوید؛ اجزای اصلی این موتورها شامل سیلندر،  پیستون، سوپاپ، سرسیلندر، شاتون، میللنگ و فلایویل می‌باشد که در ادامه توضیحی اجمالی در مورد هر قطعه خواهیم داد.

 

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

 

<< سیلندر>>

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

 

سیلندرها عملا قسمت اصلی موتورهای درون سوز هستند، سیلندر در واقع محیطی برای حرکت پیستون است که پیستون در داخل آن حرکت رفت و برگشتی خود را انجام می دهد و از این رو سطح سیلندرها را با کمترین سایش ممکن طراحی می کنند.

قسمت ابتدایی هر سیلندر محفظه احتراق نام دارد، این قسمت محوطه ای است که عمل فشرده سازی و احتراق در آن صورت می گیرد. با بالا و پایین رفتن پیستون، محفظه احتراق تغییر اندازه می دهد. نقطه مرگ پایین پیستون و بالای سیلندر، حداکثر و حداقل حجم محفظه را مشخص می کنند. اختلاف این دو حجم را حجم موتور می نامند که با مقیاس لیتر یا سی سی (سانتیمتر مکعب) سنجیده می شود.

۱۴ علت استارت نخوردن ماشین در شرایط مختلف و راهکارهای آن

 

<<پیستون>>

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

 

پیستون استوانه‌ای توخالی است که در سیلندر حرکت می‌کند، البته معمولا قطر پیستون در سطح پایینی (سطح باز) مقداری جزئی کمتر از سطح بالایی آن طراحی می‌شود.

پیسون با انجام عمل رفت و برگشتی درون سیلندر موتور، کار متراکم کردن مخلوط سوخت و همچنین خروج دود از محفظه سیلندر پس از احتراق را انجام می دهد، حرکت خطی پیستون درون سیلندر موجب تولید نیرو در موتور و انتقال انرژی ایجاد شده از احتراق به میللنگ می شود. هر پیستون در هر سیکل کاری موتور دوبار حرکت می کند!

در موتورهای چهار سیلندر، پیستون ها طوری تنظیم می شوند که هر کدام در یک مرحله از مراحل احتراق باشند. مثلاً اگر یک سیلندر در مرحله ورود سوخت باشد، سه سیلندر بعدی به ترتیب در مراحل تراکم، احتراق و خروج دود قرار دارند.

  <<شاتون>>

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

 

شاتون اهرمی است که پیسون ها را به میللنگ متصل می‌کند و عامل تبدیل حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت دوار میللنگ است. شاتون ها دو سر دارند، سر کوچک‌تر به پیستون و سر بزرگ‌تر آن‌ها به میللنگ متصل می شود. یاتاقان ها نیز بین شاتون و میللنگ قرار می گیرند تا مانع اصطکاک زیاد بین این دو قطعه باشد.

  <<میل لنگ>>

 

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

 

میل‌لَنگ میله ای با طراحی خاص در موتورها است که حرکت خطی پیستون‌ها را تبدیل به حرکت دورانی می‌کند.

میل لنگ ها دارای لنگ‌ها یا نقاط اتصال ثابت و متحرکی می‌باشند، لنگ‌های ثابت به وسیله یاتاقان‌ ثابت روی بلوک موتور بسته می‌شوند و فقط حرکت چرخشی دارند و به همین جهت به این نام خوانده می‌شوند. لنگ‌های متحرک اما علاوه بر حرکت چرخشی حرکت دورانی هم دارند و به وسیله یاتاقان های متحرک به شاتون متصل می‌شوند؛ به این ترتیب حرکت رفت و برگشت پیستون که کورس پیستون نامیده می‌شود به حرکت دورانی تبدیل می‌شود.

در قسمت جلویی میل لنگ یک دنده‌ وجود دارد که به وسیله زنجیر یا تسمه تایم میل سوپاپ‌ها را نیز می چرخاند. نیروی چرخش واتر پمپ، دینام، پمپ هیدرولیک و کمپرسور کولر نیز از طریق اتصال تسمه ها به فولی میللنگ تامین می شود.در سر دیگر میللنگ نیز فلایویل بسته می شود.

 

 <<فلایویل>>

 

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

 

فلایویل در قسمت انتهایی میل لنگ بسته می‌شود تا دیسک و کاور کلاچ روی آن بسته ‌شوند، فلایویل نیروی میللنگ را به گیربکس و سپس به چرخ ها منتقل می کند.بنا بر آنچه در برخی منابع ذکر شده، میل‌لنگ نخستین بار توسط یک ایرانی به نام بدیع‌الزمان جزری (۱۱۳۶–۱۲۰۶) در سال ۱۲۰۰ میلادی اختراع شده است، وی از میل‌لنگ در دستگاه های بالا بردن آب استفاده کرده‌بود.

 

<<سرسیلندر>>

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

 

قسمتی از موتور است که سوپاپ ها و میل سوپاپ را در خود جای می دهد، سر سیلندر بر روی بخش بالایی موتور نصب می شود و فضای موتور را تکمیل می کند.

تیزر قوی‌ترین فورد موستانگ تیون شده توسط راش

<< سوپاپ>>

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

 

سوپاپ ها قطعاتی قارچی شکل در موتور هستند که روی سرسیلندر بسته می شوند و وظیفه باز و بسته کردن مجرای ورودی هوا و سوخت و مجرای خروج دود را بر عهده دارند.

سوپاپ‌ها وظیفه دارند تا در زمان‌ مناسب ابتدا مخلوط سوخت و هوا را وارد سیلندر کرده و پس از آن در مراحل تراکم و قدرت (احتراق سوخت) بسته بمانند و سپس در مرحله تخلیه، گازهای ناشی از احتراق را از سیلندر خارج کند.

 

<<میل سوپاپ یا میل بادامک>>

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

زمانبندی و تنظیم زمان‌های باز شدن یا بسته ماندن سوپاپ‌ها با قطعه‌ای به نام میل بادامک یا میل سوپاپ انجام می‌شود؛ زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها باید با حرکات بالا و پایین رفتن پیستون در سیلندر، کاملاً هماهنگ باشد، از این رو میل سوپاپ از طریق تسمه یا زنجیر تایم با میللنگ در ارتباط است.

موتور ۴ زمانه خودرو چگونه کار می‌کند؟

حال که با اجزای اصلی موتور آشنا شدیم بهتر می توان از مراحل و چگونگی کارکرد موتور احتراق داخلی مطلع شویم، به طور کلی موتور اکثر خودورهای امروزی از نوع موتورهای ۴ زمانه هستند، به این ترتیب که سیکل کارکرد کلی موتور به چهار مرحله یا سیکل تقسیم می‌شود .

۱_مکش

 

۲_تراکم

 

۳_ قدرت

 

۴_تخلیه

 

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

 

مراحل تولید قدرت در موتورهای احتراق داخلی و یا درون سوز ۴ زمانه

سیکل اول، مکش :

در مرحله مکش پیستون شروع به حرکت اولیه رو به پایین می‌کند، در این مرحله سوپاپ هوا یا دریچه ورودی سوخت درسیلندر باز می‌شود تا مخلوط سوخت و هوا وارد محفظه سیلندر شود.

سیکل دوم، تراکم (فشرده سازی):

در این مرحله پس از بسته شدن سوپاپ یا دریچه هوا، پیستون از پایین به سمت بالا ( سرسیلندر ) حرکت می‌کند .در این حالت مخلوط سوخت و هوا در یک فضای بسیار کوچک جمع شده و متراکم می شود و در انتها به وسیله جرقه شمع ها سوخت متراکم شده مشتعل می‌شود.

سیکل سوم، قدرت (انفجار) :

در این سیکل مخلوط سوخت و هوای مشتعل شده، با شدت منفجر می‌شود، با این انفجار نیرو و فشار زیاد ایجاد شده در محفظه احتراق باعث می‌شود پیستون با شدت به سمت پایین حرکت کرده و یک نیم دور میل لنگ را بچرخاند که باعث چرخیدن فلایویل و سپس انتقال قدرت به گیربکس می‌شود.

سیکل چهارم، تخلیه :

در این سیکل پیستون از پایین ترین نقطه به طرف بالا حرکت می‌کند، همچنین سوپاپ های دود نیز باز می شوند و  به این ترتیب دودهای حاصل از احتراق، از سیلندر خارج می شود.

پس از طی شدن این چهار مرحله که طی دو دور چرخش میل لنگ انجام شده، یک چرخه موتور چهار زمانه انجام شده است و برای ادامه یافتن تولید توان، این چرخه دوباره به همین ترتیب از مرحله اول تکرار می شود.

اکثر موتورهای امروزی بیشتر از یک سیلندر دارند که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، لازم به ذکر است که این مراحل در همه سیلندرها به صورت همزمان اتفاق نمی‌افتند، مثلا در یک موتور ۴ سیلندر،همواره هر کدام از سیلندرها در یکی از این مراحل هستند.

نسبت تراکم چیست؟

زمانی که مخلوط بنزین و هوا توسط پیستون به داخل سیلندر و محفظه احتراق مکیده شدند، تا حد مشخصی متراکم می شوند، و میزان متراکم شدن این مخلوط با عددی به نام نسبت تراکم مشخص می گردد، به نسبت حجم محفظه‏ ی سیلندر در زمانیکه پیستون در پایینترین سطح خود قرار دارد به حجم این محفظه در زمانیکه پیستون در بالاترین سطح خود قرار دارد نسبت تراکم می گویند. بعنوان مثال اگر نسبت تراکم موتوری ۱۰ به یک باشد، بدین معناست که حجم مخلوط سوخت و هوای موجود در سیلندر در لحظه‏ ی انفجار (حداکثر تراکم) یک ‏دهم حجم آن در پیش از آغاز عمل تراکم است. (نسبت تراکم در برخی موتورهای قدیمی حدود ۵ به ۱ یا بالاتر بود، اما امروزه و در موتورهای پیشرفته تا ۱۴.۵ به ۱ افزایش یافته است)

رابطه نسبت تراکم و عدد اکتان

هرچه ضریب تراکم موتور خودرو بالاتر باشد، به سوخت با عدد اکتان (ضریب خودسوزی) بالاتری نیز نیاز است، در صورتی که عدد اکتان سوخت موجود در باک خودرو پایین تر از حد مورد نیاز موتور خودرو باشد، پدیده مخرب ناک اتفاق می افتد!

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

ناک چیست؟ منظور از ناک زدن ( ضربه زدن ) موتور چیست؟

اگر عدد اکتان سوخت مورد استفاده پایینتر از حد مجاز باشد، مخلوط سوخت و هوا که ماده ای با قابلیت اشتعال بالاست زودتر از رسیدن پیستون ها به نقطه مرگ بالا و زده شدن جرقه توسط شمع منفجر می شود (بخاطر متراکم شدن و دمای بالا)؛ در این شرایط موتور دچار کوبش (Knock) خواهد شد که این مساله برای موتور بسیار مضر است.(پیستون سعی در بالا آمدن دارد، اما در اثر انفجار زود هنگام مخلوط درون سیلندر، نیرویی با شدت از سمت بالا به آن ضربه می زند)

دراثر ناک زدن، دمای محفظه احتراق خودرو بالا می‌رود، به سوپاپ ها فشار وارد می شود و در اثر ضربه و حرارت،خطر ذوب شدن، شکستن و یا سوراخ شدن پیستون وجود دارد. این موضوع در خودروهای مجهز به سیستم پرخوران (توربو و سوپر شارژ) به دلیل تراکم هوای ورودی به موتور و همینطور دمای بالاتر آن، اهمیت بسیار بیشتری دارد.

همه چیز درباره نحوه عملکرد موتور خودروها

رابطه نسبت تراکم و ناک زدن موتور

هرچقدر نسبت تراکم پیشرانه بیشتر باشد، احتمال وقوع پدیده ناک افزایش خواهد یافت. از طرفی یکی از راههای بالا بردن قدرت و بازده موتور خودروها همچنین کاهش آلایندگی، بالابردن نسبت تراکم آنهاست. تنها راه افزایش نسبت تراکم موتور در کنار دوری از خطرناک زدن، افزایش دادن توان مقابله سوخت در برابر خودسوزی، یا همان بالا بردن عدد اکتان سوخت است. 

نحوه فرآیند مکانیک در موتور خودرو

تبدیل حرکت بالا و پایین یا خطی پیستون یکی از سوال‌هایی است که اینجا در ذهن هر خواننده‌ای نقش می‌بندد. برای پاسخ باید دو قطعه دیگر را خدمت شما معرفی کنیم. شاتون و میل لنگ. شاتون میله ای است که برای افزایش مقاومت مکانیکی به شکل ذوزنقه ساخته می‌شود و ابتدا و انتهای آن یک سوراخ وجود دارد. این سوراخ‌ها را نیز با عنوان یاتاقان می‌شناسیم.

 

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی مدیران خودرو

فروش اقساطی کرمان موتور

فروش اقساطی بهمن موتور

خرید اقساطی تارا 

 خرید اقساطی دنا پلاس

 خرید اقساطی آریزو ۶

اینستاگرام تهران خودرو

واتساپ تهران خودرو

تهران خودرو در آپارات

گروه تلگرامی تهران خودرو

خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی پارس خودرو

فروش اقساطی بهمن موتور

فروش اقساطی امپاور

Rate this post