نحوه عملکرد کولر و بخاری در کشنده ها و کامیون ها

نحوه عملکرد کولر و بخاری در کشنده ها و کامیون ها

فهرست عناوین مقاله

نحوه عملکرد کولر و بخاری در کشنده ها و کامیون ها

 

نحوه عملکرد کولر و بخاری در کشنده ها و کامیون ها

کولر درجا چیست؟

کولر درجا کامیون یک دستگاه تهویه مطبوع است که روی کامیون نصب شده و به تهویه مطبوع آن کمک می‌کند. این دستگاه انواع مختلفی دارد که از جمله پر فروش‌ترین‌های آن کولر درجا دو تیکه و کولر درجا سقفی می‌باشد.

کولرهای درجا برای مناسب نگه داشتن دمای کابین کامیون در حالت پارک استفاده می شود، البته برخی از این کولرها قابلیت استفاده در حرکت را نیز دارند. به عنوان مثال در فضای پارکینگ، انبار، اسکله و …

سیستم های کولر درجاهای استاندارد جدا از موتور کامیون کار می کنند. این به این معناست برای استفاده از آن نیاز نیست موتور کار کند. کولرهای درجا بر روی سیستم الکتریکی کامیون و باطری های کامیون کار می کنند. این باعث صرفه جویی زیادی در مصرف سوخت می شود و با جلوگیری از آلایندگی به محیط زیست بهتر کمک می‌کند.

همچنین توصیه می‌کنیم در صورتی که به دنبال یهترین کولر درجا کامیون هستید از محصول بی‌نظیر کولر درجا کامیون SOLID مدل SD24 دیدن فرمایید. این دستگاه بهترین کولر درجا ۲۴ ولت تا سال ۲۰۲۴ در جهان می‌باشد.

 

مهم ترین اطلاعات عمومی خودرو که هر راننده باید بداند

چرا به کولر درجا نیاز داریم؟

یک راننده کامیون زمان طولانی در شبانه روز کار می‌کند. همه می‌دانند که خواب راحت برای رانندگان کامیون بسیار مهم و ضروری است. مطابق پژوهش‌های محققان دمای ایده آل برای خواب ۲۱ درجه سانتیگراد است.

خواب راحت برای رانندگان امری بسیار مهم و ضروری می‌باشد. رانندگان کامیون نیاز دارند چه در شب و چه در طول روز استراحت کافی و مفید داشته باشند. این باعث افزایش تمرکز و بهبود فعالیت مغز می‌شود و ایمنی جاده‌ها را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، کولر درجا باعث افزایش راحتی در کامیون و کاهش هزینه سوخت و جلوگیری از خسارت‌های جدی موتوری می‌شود. این موضوع باعث شده کولر درجا تبدیل به یک سرمایه گذاری مفید و بسیار جذاب شود.

 

رونمایی رسمی ب‌ام‌و سری ۲ گرن کوپه، رقیب مستقیم مرسدس CLA

اهمیت بسیار بالای کولر درجا در دنیا

کولر درجا در دنیا یک وسیله بسیار مهم تلقی می‌شود و حتی در برخی از کشورها مطابق قوانین باید به صورت اجباری روی کامیون‌ها نصب گردد. به عنوان مثال در هلند کامیون‌هایی که از سال ۲۰۲۱ به بعد تولید شده‌اند مطابق قوانین باید مجهز به دستگاه تهویه مطبوع کولر درجا باشند. این قوانین هنوز کامیون‌های تولید شده قبل از ۲۰۲۱ را مورد اجبار قرار نداده است اما انتظار می‌رود این تعهد به زودی برای تمامی کامیون‌ها اجباری شود.

یکی از دلایل اهمیت بالای کولر درجا در کشورهای اروپایی این است که رانندگان کامیون خواب راحتی را تجربه کنند و در آرامش کامل استراحت کنند. این باعث تمرکز حواس بیشتر آنها شده و امنیت راه‌های ارتباطی را افزایش می‌دهد.

 

نحوه عملکرد کولر و بخاری در کشنده ها و کامیون ها

 

کولر درجا کامیون چگونه کار می‌کند؟

توجه به این نکته ضروری است که کولر درجا مکمل سیستم تهویه هوای کامیون است. اگر می‌خواهید از آن استفاده حداکثری و بهینه داشت باشید، کابین باید قبل از روشن کردن کولر درجا به دمای مناسب برسد. به عنوان مثال اگر می خواهید در دمای ۲۱ درجه بخوابید، قبل از خاموش کردن کولر کامیون مطمئن شوید دمای کابین حدود ۲۱ درجه است سپس می‌توانید کولر ماشین خود را خاموش کنید و کولر درجا را روشن کنید.

البته این کار برای کولر درجاهای جدید نیاز نیست. اما کولر درجاهای قدیمی فقط برای خنک نگه داشتن کابین تعبیه شده‌اند و اینقدر قدرتمند نیستند که بتوانند دما را کاهش دهند.

برخی کولر درجاهای جدید با توجه به پیشرفت‌های زیادی که طی این چند سال داشته‌اند حتی توان سرمایشی بیش از کولر ماشین را هم دارا می‌باشند. این کاملا به برند و کیفیت محصول بستگی دارد.

کولر درجا همیشه جدا از موتور کامیون کار می کند. این به این معنی است که وقتی وسیله نقلیه ساکن است، مجبور نیستید موتور ماشین را روشن نگه دارید. کولرهای درجا به طور کامل بر روی باتری های کامیون کار می‌کنند.

چرا کولر درجا یک سرمایه گذاری عالی است؟

استفاده از کولر درجا به جای سیستم کولر ماشین (با موتور در حالت پارک) باعث صرفه جویی حداقل ۱۷۶۰ لیتری گازوئیل در ماه می شود!

باور نمی‌کنید؟! بیایید یک حساب کتاب ساده کنیم:

استراحت یک راننده در طول شبانه روز جمعا حدود ۸ ساعت است و به صورت معمول ۲۲ روز در ماه کار می‌کند. حداقل مصرف یک کامیون روشن در حالت ایستاده در هر ساعت حدود ۵ لیتر (و بلکه خیلی بیشتر) است. در حال حاضر مطابق آخرین استعلام ما قیمت یک بشکه ۲۰۰ لیتری گازوییل در بازار آزاد بین ۲ تا ۴ میلیون تومان است. یعنی هر لیتر حداقل ۱۰ هزار تومان. با این حساب میزان مصرف مطابق جدول زیر خواهد بود:

مدت زمان میزان خواب (ساعت) مصرف گازوییل هزینه (تومان)
۱ روز ۸ ۴۰ ۴۰۰,۰۰۰
۱ ماه (۲۲ روز کاری) ۱۷۶ ۸۸۰ ۸,۸۰۰,۰۰۰
۱ سال ۲۱۱۲ ۱۰,۵۶۰ ۱۰۵,۶۰۰,۰۰۰
حداقل میزان مصرف گازوییل یک کامیون

کولر درجا به راحتی در حدود ۴ الی ۵ ماه هزینه‌ای که بابت آن پرداخته‌اید را به شما برمی‌گرداند. و حتی از شر خسارات سنگین موتوری و استهلاک زیاد موتور در هنگام پارک خلاص خواهید شد و با خیال راحت و آسوده استراحت خواهید کرد. بنابراین کولر درجا واقعا یک سرمایه گذاری بسیار عالی و ۱۰۰ درصد بدون ریسک است.

مزایای اصلی کولر درجا چیست؟

راحتی و آسایش راننده

خواب بهتر به هوشیاری شما کمک می‌کند و این باعث امنیت بیشتر خودتان و دیگران در جاده می‌شود. همچین زمانی که راننده خواب بهتری داشته باشد عملکرد بهتری در هنگام رانندگی خواهد داشت و این باعث افزایش درآمد نیز خواهد شد.

کاهش هزینه‌های ماشین

نصب کولر درجا به صورت مستقیم و غیر مستقیم هزینه‌های کامیون شما را کاهش می‌دهد و باعث افزایش درآمد شما می‌شود. نصب کولر درجا باعث کاهش خرابی کولر ماشین و هزینه‌های ناشی از آن می‌شود. همچنین به صورت مستقیم باعث کاهش قابل توجه میزان مصرف سوخت می‌شود.

از طرفی روشن کردن کولر ماشین در حالت پارک می‌تواند باعث خسارات سنگین موتوری شود. به عنوان مثال اگر یکی از لوله‌های آب سوراخ شود و یا تسمه فن پاره شود با احتمال خیلی بالا موتور ماشین آسیب جدی می‌بیند و خسارت حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومانی به جای می‌گذارد.

استفاده از کولر درجا ریسک این گونه خطرات را به صفر می‌رساند. و به صورت غیر مستقیم درآمد کل کامیون شما را افزایش می‌دهد.

استفاده از کولر درجا همانطور که پیش از این هم به آن اشاره کردیم باعث کاهش قابل توجه میزان مصرف سوخت می‌شود و از این طریق هزینه‌های کامیون کاهش می‌یابد و مستقیما درآمد افزایش پیدا خواهد کرد.

پیدا کردن راننده خوب

اگر شما صاحب کامیون هستید مسلما می‌دانید که در حال حاضر پیدا کردن یک راننده خوب چقدر دشوار است. سیستم‌های تهویه مطبوع استاندارد نظیر کولر درجا کارکنان خوب را به سمت شما می‌کشاند و کار کردن برای شما را جذاب می‌کند.

بهترین برند کولر درجا چیست؟

کولر درجاهای مختلفی در بازار ایران هستند که احتمالا نام آنها تابحال به گوش شما خورده است نظیر Genaral DWR و SNR که از معروف‌ترین‌های بازار ایران هستند. اما متاسفانه این کولر درجاها هرچند در ایران تا حد مناسبی جوابگو بوده‌اند اما از کیفیت ۳ ستاره جهانی بهره می‌برند و هیچکدام از گواهینامه‌های استانداردهای جهانی نظیر گواهینامه ISO9001 و گواهینامه ایالات متحده آمریکا FCC و گواهینامه اتحادیه اروپا CE را ندارند و فقط چند مورد از استانداردهای محلی در کشور چین را دارند.

از طرفی کولر درجاهایی نظیر کولر درجا داف علی رغم قیمت و کیفیت بالا برای آب و هوای ایران طراحی نشده و مناسب ایران نیستند و صرفا در کشورهای با آب و هوای معتدل اروپایی جوابگو هستند.

البته کمپانی SOLID به زودی از چند کولر درجای جدید خود در سال ۲۰۲۴ رونمایی خواهد کرد است بررسی تست از نزدیک نمونه این محصولات، این برند آینده‌ی کولر درجاها را متحول خواهد کرد و به عنوان بهترین برند کولر درجا شناخته خواهد شد.

 

نحوه عملکرد کولر و بخاری در کشنده ها و کامیون ها

 

جیپ گرند چروکی SRT8 با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت!

کولر درجا سقفی یا دو تیکه؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از رانندگان از ما می‌پرسند این است که کدام نوع از کولر درجاها بهتر است. کولر درجا سقفی یا دو تیکه؟

نحوه عملکرد کولر و بخاری در کشنده ها و کامیون ها

در حال حاضر هیچکدام از برندهای کولر درجا سقفی موجود در بازار ایران و جهان نتوانسته‌اند محصولی با کیفیت مناسب که بتواند دما را به اندازه کافی کاهش دهد طراحی و تولید کنند.

بخاری درجا چیست

 

 

با پیشرفت تکنولوژی، و بالا رفتن سطح امکانات رفاهی کامیون ها وماشین سنگین ها، مشکلات گرمایش کامیون در فصل  سخت سرما هم به مرور حل شد. امروزه وسیله ای به نام بخاری درجا، کار رانندگان در سرمای زمستان بسیار آسوده کرده. این وسیله به هر نوع از کامیون ها وصل میشود که نیروی خود را با استفاده از برق ماشین و مصرف مقداری بسیار کم سوخت (در ادامه به صورت کامل به آن میپردازیم) بدون نیاز به گرمای موتور برای شما به صورت لحظه‌ای گرما تولید میکند.

انواع بخاری درجا

مدل های مختلفی از بخاری درجا از لحاظ توان سایز و ابعاد در بازار موجود است. به طور کلی بخاری ها به ۴ مدل اصلی تقسیم میشوند. تفاوت مدل ها در نو ع سوخت، توان، مقدار مصرفی سوخت و اندازه آنها میباشد.

انواع مدل های بخاری درجا عبارتند از:

 

تیزر قوی‌ترین فورد موستانگ تیون شده توسط راش

  • مدل NDA01
  • مدلDA01
  • مدل DA03
  • مدل BA01

تفاوت های بخاری درجا
حال میرسیم به بخش بررسی تفاوت های این دستگاه ها با هم:

نوع سوخت
مقدار بسیار کمی سوخت برای تولید حرارت، توسط این دستگاه مصرف میشود که در مدل های nda01, da01 و مدل da03 به صورت ترکیب نفت و گازوئیل مصرف میشود اما در مدل BA01 این مصرف سوخت از بنزین صورت میگیرد.

توان خروجی
در بالا ترین درجه فن، این بخاری ها توان های مختلفی دارند. توان خروجی در مدل DA01 به ۱۸۰۰ وات، در مدل های NDA01 و BA01 این عدد به ۲۲۰۰ وات و در نهایت قوی ترین بخاری درجا با بیشترین توان مدل DA03 میباشد که توانش به ۵۵۰۰ وات هم میرسد.

عملکرد بخاری درجا
این دستگاه ها به دو مدل بخاری درجا خشک و آبی تقسیم میشوند. در مدل های آبی، بخاری هم فصای داخل کابین را گرم میکند و همچنین آب داخل رادیاتور را هم گرم میکند تا از یخ زدگی رادیاتور و دیگر اجزای مهم موتور جلوگیری کند.

در واقع یک از راه های جلوگیری از یخ‌زدگی رادیاتور ماشین استفاده از بخاری درجا آبی میباشد، در سوی دیگر بخاری درجا خشک، فقط فضای داخل کابین راننده را گرم میکند و دیگر خبری از گرم کردن رادیاتور نیست.

این محصول، بسیار کم مصرف بوده و با مقدار بسیار کمی سوخت، گرما تولید میکند.

نحوه عملکرد بخاری درجا به این صورت است که در ابتدا سوختی که بالاتر توضیح دادیم که از چه نوعی است، با کمک پمپ وارد محفظه بخاری شده، در مرحله بعد این سوخت وارد شده با هوا مخلوط شده و به صورت پودر درمی‌آید و با کمک شمعی که در داخل بخاری قرار گرفته است احتراق صورت می‌گیرد. در نهاید هوای گرم حاصل از احتراق از فیلتر رد شده، هوای پاک از دود جدا شده و برای گرم کردن فضای کابین، هدایت میشود.

 

 

قیمت بخاری درجا

با توجه به گستردگی و تنوع مدل های این دستگاه نمیتوان عدد مشخصی برای قیمت اعلام کرد. نکته قابل توجه این است که امروزه با بالا رفتن امکانات خودروهای سنگین، اکثر شرکت های تواید کننده در خودرو های خود از بخاری درجا استفاده میکنند.

شما میتوانید برای اطلاع از قیمت کشنده فاو با کارشناسان تهران خودرو در تماس باشید.

مصرف سوخت بخاری درجا چقدر است؟

نوع و مقدار سوختی که بخاری درجا مصرف میکند، بسته به مدل آن متفاوت است . اکثر مدل ها با کمی ترکیب گازوئیل و نفت مصرف سوخت صورت میگیرد و در برخی مدل های مخصوص، مصرف سوخت به صورت بنزینی صورت میگیرد. با مصرف مقدار بسیار کمی سوخت، گرمای بسیار مطلوبی تولید میکند.

 

نحوه عملکرد کولر و بخاری در کشنده ها و کامیون ها

 

عملکرد بخاری درجا چگونه است؟

در ابتدا بخاری درجا با سیم به جعبه فیوز ماشین وصل میشود و برق خود را تامین میکند. در مرحله بعد مقداری سوخت که یا بنزین است و یا ترکیب مقادیر کمی از نفت و گازوئیل، به کمک پمپ برقی دستگاه وارد مخزن بخاری شده و در مرحله بعد این سوخت به صورت پودر درآمده و با هوا مخلوط میشود. حال که هم سوخت داریم و هم اکسیژن، وقت احتراق است که خود این احتراق به کمک شمع داخل بخاری صورت میگیرد. در مرحله اخر پس از اینکه احتراق صورت گرفت، دی اکسید کربن و دوده حاصل از انفجار جدا شده و هوای گرم پاک باقی مونده برای گرم کردن کابین به کابین هدایت میشود.

 

علت انصراف گسترده مردم از طرحهای فروش خودرو

کراس‌اوور جدید هوندا بریز، برادر چینی CR-V

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی مدیران خودرو

فروش اقساطی کرمان موتور

فروش اقساطی بهمن موتور

خرید اقساطی تارا 

 خرید اقساطی دنا پلاس

 خرید اقساطی آریزو ۶

اینستاگرام تهران خودرو

واتساپ تهران خودرو

تهران خودرو در آپارات

تهران خودرو نماشا

گروه تلگرامی تهران خودرو

خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی پارس خودرو

فروش اقساطی بهمن موتور

فروش اقساطی امپاور

Rate this post
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد