قوانین تغییر کاربری کامیون و خودرو های سنگین

قوانین تغییر کاربری کامیون و خودرو های سنگین

قوانین تغییر کاربری کامیون و خودرو های سنگین

 

قوانین تغییر کاربری کامیون و خودرو های سنگین

قوانین تغییر کاربری کامیون

امروزه یکی از مسائلی که برای رانندگان مطرح است، قوانین تغییر کاربری کامیون می باشد. کامیون ها دارای انواع متعددی می باشند. در برخی از افراد پس از خریداری ماشین سنگین، ممکن است از شغل خود صرف نظر نمایند و قادر به انجام فعالیت دیگری با کامیون خود باشند. در این مواقع می بایست برای تغییر کاربری کامیون اقدام نمود.

رانندگان برای تغییر کامیون خود می بایست مراحل اداری را طی نمایند.  پس آن، برای معاینه فنی مجدد ماشین سنگین جهت تایید سلامت برای تغییر کاربری به مراکز معاینه فنی مکانیزه خودرو های سنگین مراجعه کنند. جالب است بدانید که تغییر کاربری کامیون فقط و فقط یک بار امکان پذیر است. به همین دلیل، می بایست پیش از تغییر کاربری تصمیم صحیح بگیرید تا پس از انجام تغییر کاربری دچار پشیمانی نشوید.

 برای آن که بتوانید تصمیمات بهتری اتخاذ کنید، پیشنهاد می شود از مشاوران با تجربه تهران خودرو در این زمینه کمک بخواهید.

 

قوانین تغییر کاربری کامیون و خودرو های سنگین

 

قوانین و مقررات سامانه اجاره تهران خودرو

 

هر آنچه که باید بدانید

کارت خودرو، شناسنامه خودرو محسوب می شود. پس هر نوع تغییری در ماشین سنگین به معنای یکی بودن در کارت آن است. در غیر این صورت هر تغییر کاربری که در خودرو انجام شود و بدون ثبت در کارت، منجر به جریمه شدن شما می شود. از طرفی از خدمات بیمه، معاینه فنی و حتی تعویض پلاک به هنگام فروش خودرو محروم خواهید شد.

به هنگام خرید حتما تغییر وضعیت خودروی خریداری شده را بررسی کنید. چرا که فقط یک بار هر خودرو مجوز تغییر کاربری را دارد.

فراموش نکنید هیچ خودرویی را به دلیل برش در بخش شاسی نمی توان به وضعیت کمپرسی یا از وضعیت کمپرسی خارج کرد.

قوانین و مقررات تهران خودرو

تغییر کاربری کامیون چیست؟

پیش از آن که بخواهیم درباره قوانین تغییر کاربری کامیون صحبت کنیم، می بایست بدانیم که تغییر کاربری به چه معناست؟ به بیانی ساده، تغییر کاربری کامیون به معنای تعویض اتاق عقب و نوع فعالیت ماشین سنگین می باشد. البته فراموش نکنید که کامیون هایی که به صورت صفر کیلومتر خریداری می شوند هیچگونه کاربری برای آن ها ثبت نشده است و اتاق عقبی بر روی آن ها وجود ندارد. به همین دلیل شما می توانید برای هر نوع کاربری از آن ها استفاده نمایید.

به طور کلی، کاربری کامیون ها به چند دسته حمل بار، کمپرسی، تانکر حمل مایعات، تانکر حمل سوخت، دستگاه حمل زباله و تانک آبرسانی تقسیم می شوند. البته برخی از کاربری های خاص از جمله تبدیل اتاق عقب کامیون ها به رستوران یا کمپرسی نیز وجود دارد. که شرایط اخذ تغییر کاربری آن ها کمی دشوار تر می باشد. البته فراموش نکنید که برای تغییر کاربری کامیون، شرایط خاصی وجود دارد که راننده و ماشین سنگین می بایست تمامی آن ها را دارا باشند تا بتوانند تمامی امور مربوط به تغییر کاربری را انجام دهند و موفق شوند.

شرایط تغییر کاربری کامیون

 

قوانین تغییر کاربری کامیون و خودرو های سنگین

 

یکی از مهم ترین شرایط تغییر کاربری ماشین های سنگین، سلامت کامیون می باشد. رانندگان می بایست پیش از آن که برای تغییر کاربری کامیون خود اقدام نمایند، آن را به مراکز معاینه فنی مکانیزه در اطراف شهر ها ببرند و سلامت کامیون خود را به طور کامل مورد بررسی قرار دهند. زمانی که کامیون از سلامتی کامل برخوردار بود، توسط مسئول مرکز معاینه فنی، یک نامه ی تایید به راننده ارائه می شود تا او بتواند طبق نامه برای تغییر کاربری کامیون خود اقدام نماید. البته فراموش نکنید که اگر کامیون کوچک ترین مشکلی داشته باشد، می بایست پیش از انجام معاینه فنی برطرف گردد تا راننده دچار اتلاف وقت و مشکل نشود.

یکی دیگر از شرایط و قوانین تغییر کاربری کامیون، تقویت سیستم تعلیق و شاسی جهت کاربری های سنگین می باشد. در بسیاری از مواقع رانندگان قصد نصب اتاق عقب و سیستم کمپرسی را بر روی کامیون خود دارند. در این مواقع، می بایست آن ها برای تقویت سیستم تعلیق با اضافه نمودن فنر های شمشی و تقویت شاسی به وسیله آهن کشی اقدام نمایند. سیستم کمپرسی بار سنگینی بر روی کامیون قرار می دهد. به همین دلیل، انجام امور تقویت ماشین سنگین پیش از انجام هر کاری امری الزامی است.

تغییرات استاندارد

یکی دیگر از شرایط و قوانین تغییر کاربری کامیون ها، تغییرات استاندارد می باشد. در بسیاری از مواقع رانندگان برای آن که بتوانند بار زیادتری را به وسیله کامیون خود حمل نمایند، قصد استفاده از اتاق عقب با ابعاد بزرگتری را دارند. به همین دلیل، متخصصان برای تغییر کاربری کامیون توصیه می نمایند که از اتاق عقب هایی با طول و عرض استاندارد و ارتفاع کمی بلندتر استفاده نمایید تا بتوانید مراحل تغییر کاربری را پشت سر بگذارید. به همین دلیل پیشنهاد می گردد پیش از آن که قصد تغییر سایز اتاق عقب کامیون خود را داشته باشید، با مشاوران متخصص فرهان دیزل در این زمینه مشورت نمایید تا به مشکل برخورد نکنید.

 

فیات تلنتو ۲۰۲۰، ارتباطی‌تر و قوی‌تر از همیشه

قوانین کلیدی تغییر کاربری کامیون

یکی از مهم ترین قوانین تغییر کاربری کامیون، دارا بودن مدارک کامل می باشد. گاهی از اوقات ممکن است به دلیل سهل انگاری یا آتش سوزی، برخی از مدارک کامیون از بین رفته باشند. در این مواقع، مالک ماشین سنگین می بایست برای اخذ مجدد مدارک از بین رفته کامیون خود اقدام نماید چرا که اگر تمامی مدارک به صورت کامل برای تغییر کاربری نباشند، سبب غیر قابل ممکن بودن تغییر کاربری کامیون می شود.

یکی دیگر از قوانین تغییر کاربری کامیون که از اهمیت بالایی برخوردار است، انتخاب اتاق عقب مناسب می باشد. همان طور که در بخش قبل به آن اشاره شد، برای انتخاب اتاق عقب مناسب علاوه بر توجه به سایز آن، می بایست به متریال اتاق عقب نیز دقت نماییم. پس از دریافت مدارک کامل برای تغییر کاربری، باید برای آخرین مرحله مجددا به مراکز معاینه فنی بروید تا متخصصان با کیفیت بودن اتاق عقب را تایید نمایند. پیشنهاد می شود برای آن که به مشکل برخورد نکنید، مبالغ بالاتری را جهت خرید اتاق عقب پرداخت نمایید تا متخصصان مراکز معاینه فنی آن را به آسودگی تایید نمایند تا شما بتوانید با استفاده از آن به شغل خود بپردازید.

جهت تغییر وضعیت هر نوع ماشین سنگین و نیمه سنگین تنها با دریافت مجوز از راهنمایی و رانندگی امکان پذیر است. اما هیچ جای نگرانی نیست جهت تغییر کاربری کامیون،ماشین سنگین و نیسان کافیست با کارشناسان ما در فرهان دیزل ارتباط بگیرید. تا در کمترین زمان ممکن و با نازلترین قیمت امور مربوط به تغییر کاربری خودروی شما را انجام دهند. 

رونمایی آکورا ILX مدل ۲۰۲۰ بدون افزایش قیمت

 

قوانین تغییر کاربری کامیون و خودرو های سنگین

 

ساخت انواع کاربری ها

  1. لبه یخچال
  2. اتاق باری فلزی و چوبی
  3. سقف مسقف
  4. تیغه و…

امروزه تغییر کاربری، امری رایج در شغل رانندگی خودرو سنگین می باشد. یکی از نکاتی که می بایست در انجام این امر به آن توجه ویژه نمایید، توجه به قوانین تغییر کاربری کامیون می باشد. چرا که اگر بدون دریافت مدارک تغییر کاربری، به صورت سر خود این کار را انجام دهید سبب می شود مجبور به پرداخت جریمه های بسیار سنگینی شوید.

به همین دلیل، برای آن که بتوانید با خیالی آسوده تغییر کاربری کامیون خود را انجام دهید، طبق مراحل قانونی عمل کنید تا پس از طی نمودن مراحل و انجام تغییر کاربری بتوانید به بهترین شکل ممکن از کامیون خود استفاده نمایید و لذت ببرید. پیشنهاد می شود پیش از انجام اقدامات لازم برای تغییر کاربری کامیون با کارشناس متخصص تهران خودرو در این زمینه مشورت نمایید.

قوانین تغییر کاربری کامیون و خودرو های سنگین

نحوه تغییر کاربری تانکر ها و ماشین ها حامل سوخت

ماشین های حامل سوخت و میعانات گازی به دلیل حساس بودن شرایط انتقال بار آنها صرفاٌ به جابجایی سوخت های مشخصی میپردازند و حتی از جابجا نمودن چندین سوخت مختلف اجتناب میکنند لذا معمولا اکثر این ماشین ها با شرکت ها نفتی و پتروشیمی طرف قرارداد میباشند و تا زمانی که قرارداد آنها با این شرکت ها به اتمام نرسد نمیتوانند اقدام به تغییر کاربری در گروه مورد نظر نمایند، همچنین از نظر قانونی نیز مالکین این ماشین ها مکلف هستند تا پایان دوره قرارداد خود امورات محوله را به نحو احسنت انجام دهند و حق تغییر کاربری ماشین سنگین را ندارند.

 

قوانین تغییر کاربری کامیون و خودرو های سنگین

مراحل دریافت مجوز برای تغییر کاربری ماشین سنگین

بر اساس مصوبه تغییر کاربری هیئت وزیران مالکین و رانندگان ماشین های سنگین موظفند قبل از هر گونه اقدام برای تغییر کاربری خود، جهت کسب مجوز به راهنمایی و رانندگی ناجا مراجعه کرده و پس از دریافت مجوز لازم حداکثر ظرف ۲ ماه نسبت به انجام تغییرات در خود اقدام و مجددا جهت اصلاح اسناد و مدارک و ثبت آنها، در راهنمایی و رانندگی حضور یابند.

بنابر این مصوبه اشخاصی که قصد دریافت مجوز تغییر کاربری ماشین خود را دارند باید در وهله اول به یکی از مراکز پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان خود مراجعه نماید و در خواست خود را برای تغییر کاربری ماشین سنگین خود ارائه نماید در صورتی که شما، قصد تغییر کاربری مطابق یکی از دو گروه اعلام شده را داشته باشید، پلیس خودرو شما را برای برسی سلامت فنی، به یکی از مراکز معاینه فنی ارجاع مینماید، و در صورتی که معاینه فنی خودرو شما را برای تغییر کاربری مناسب تشخیص بدهد نامه تاییدیه خود را به پلیس راهنمایی و رانندگی ارئه میدهد تا برای شما مجوز تغییر کاربری صادر شود.

پس از دریافت مجوز پلیس راهنمایی و رانندگی، مالک ماشین سنگین تنها ۲ ماه فرصت دارد تا تغییر کاربری مذکور را در خودرو ایجاد کند و مجددا برای تایید تغیرات و اصلاح مدارک به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایند در غیر اینصورت پس از این مدت اجازه نامه باطل میگردد، لذا بهتر است تمام تمهیدات تعمیرات و خرید تجهیزات در اسرع وقت انجام شود.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب به آن اشاره کردیم قوانین تغییر کاربری کامیون سخت و پیچیده نیست اما باید قبل از هر اقدامی به آنها آشنایی داشته باشید. یکی از ملزوماتی که برای تغییر کاربری به آن احتیاج دارید، اتاق عقب است. 

 

تفاوت پلاک زرد و سفید در خودروهای سنگین

قوانین تغییر کاربری کامیون و خودرو های سنگین

علت انصراف گسترده مردم از طرحهای فروش خودرو

کراس‌اوور جدید هوندا بریز، برادر چینی CR-V

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی مدیران خودرو

فروش اقساطی کرمان موتور

فروش اقساطی بهمن موتور

خرید اقساطی تارا 

 خرید اقساطی دنا پلاس

 خرید اقساطی آریزو ۶

اینستاگرام تهران خودرو

واتساپ تهران خودرو

تهران خودرو در آپارات

تهران خودرو نماشا

گروه تلگرامی تهران خودرو

خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو

فروش اقساطی سایپا

فروش اقساطی ایران خودرو

فروش اقساطی پارس خودرو

فروش اقساطی بهمن موتور

فروش اقساطی امپاور

Rate this post