علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد
علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

یکی از مشکلات اصلی خودرو‌‌، کم شدن مقدار آب رادیاتور است. در برخی مواقع محل خروج آب، از رادیاتور و متعلقات موتور، قابل رویت است ولی در بعضی مواقع خروج آب قابل رویت نیست.

دلایل کم شدن آب رادیاتور چه چیزهایی است؟ از کجا بفهمیم آب رادیاتور کم شده است؟ چطور این مقدار کم شده را جبران کنیم؟

دلایل کم شدن آب رادیاتور

۱- رادیاتور و نشت مایع خنک کننده

کم شدن آب از قسمت رادیاتور دلایل زیادی دارد. هر کدام از این دلایل می‌تواند به کاهش سطح آب داخل رادیاتور منجر شود. کاهش سطح آب رادیاتور عمل خنک کاری را مختل کرده و در نهایت موتور آسیب می‌بیند. در شکل زیر قسمت هایی از رادیاتور که محل نشت آب هستند علامت گذاری شده است.

در رادیاتور
منبع انبساط رادیاتور
لوله خروجی آب رادیاتور
محل اتصال قسمت های پلاستیکی به شبکه رادیاتور
لوله ورودی آب رادیاتور
شبکه رادیاتور

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

چند دلیل که باعث سوراخ شدن رادیاتور می شوند:

برخورد اشیا تیز خارجی با رادیاتور
شکستن پروانه فن و برخورد با رادیاتور
تصادف و ضربه شدید به رادیاتور
نداشتن ضدیخ و پوسیدگی رادیاتور
جوش آوردن ماشین و باز شدن پرس های بالا یا پایین رادیاتور
فرسودگی و تمام شدن عمر رادیاتور
اگر این موارد با تعمیر برطرف شد و رادیاتور نشتی نداشت، دوباره از رادیاتور استفاده می‌کنیم. اگر نشتی رادیاتور برطرف نشد، رادیاتور را تعویض کرده و از رادیاتور نو استفاده می‌کنیم.

گاهی اوقات سوراخ های ریزی در رادیاتور ایجاد می‌شود که توسط محلول‌های نشت گیر موجود در بازار قابل ترمیم است. این محلو‌ل‌های مایع در سایت یدک پارس هم موجود هستند.

دعوت می کنیم به صفحه نشت گیر رادیاتور مراجعه نموده و قیمت و مدلهای موجود را مشاهده فرمایید.

در برخی مواقع رادیاتور سوراخ نمی‌شود ولی از قسمت نوارهای دور رادیاتور در قسمت بالا و پاییت و یا چپ و راست، آب به بیرون نشت می‌کند. در این شرایط هم می‌توان از نشت گیر و یا تعویض نوارها استفاده کرد و جلوی نشتی را گرفت.

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

۲- سوراخ شدن و یا پارگی شیلنگ های آب رادیاتور، بخاری، منبع انبساط و…

شیلنگ های آب در موتور خودرو، حکم رگ های بدن را دارند. هرگونه سوراخ شدن و یا پارگی شیلنگ های آب، باعث تخلیه آب موتور می‌شود. شیلنگ های رادیاتور و بخاری از جنس لاستیک مخصوص نخ دار هستند که در حرارت زیاد و گرم و سرد شدن مقاومت بالایی دارند.

دلایل پاره شدن شیلنگ های آب
این شیلنگ ها در دراز مدت دچار فرسودگی شده و ترک بر می‌دارند.
در اثر برخورد با شیئ نوک تیز و یا تسمه ها سوراخ می‌شوند.
در اثر فرسودگی و یا سوراخ شدن شیلنگ، آب به بیرون نشت می‌کند و سطح آب رادیاتور پایین می‌آید. اگر این شیلنگ های معیوب، به موقع تعویض نشوند احتمال تخلیه کامل آب، بالا رفتن دمای موتور و آسیب رسیدن به موتور وجود دارد.

نکته: اگر این شیلنگ ها نشتی ریز داشته باشند فقط در حال حرکت که فشار آب موتور بسیار بالاست دچار نشتی می‌شوند و پیدا کردن این سوراخ های ریز بسیار سخت است.

شیلنگ منبع انبساط اگر سوراخ باشد در هنگام سرد شدن موتور و برگشت آب از منبع انبساط به جای آب، هوا وارد رادیاتور و موتور می‌شود. گاهی بست ها و سوکت های شیلنگ منبع انبساط خراب می‌شوند که باید سریعا تعویض و جایگزین شوند.

در خودرو پراید لوله اصلی فلزی و لوله فرعی نازک فلزی هم اگر سوراخ شوند باعث کم شدن آب رادیاتور می شوند. در خودرو ۲۰۶ هم لوله آب پلیمری وجود دارد که در صورت خرابی باعث نشتی آب می شود.

شیلنگ یو در خودرو پراید، سه راهی های آب، رابط های آب منیفولد همه در کاهش آب رادیاتور نقش دارند و در صورت خرابی باید سریعا بررسی و در صورت لزوم تعویض شوند.

در خودرو ۲۰۶ پاره شدن شیلنگ بخاری به خیلی از سرنشینان آسیب بسیار زیادی رسانده است. در این خودرو پس از پاره شدن شیلنگ بخاری، آب به سرعت داخل اتاق پاشیده شده و باعث سوختگی شدید افراد می‌شود.

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

۳- شل شدن و خراب شدن بست های رادیاتور و بخاری و سایر شیلنگ های آب

بست‌ها نگهدارنده شیلنگ در محل نصب شده هستند. در هنگام روشن شدن موتور و حرکت خودرو، فشار آب داخل موتور بالا می‌رود و شیلنگ ها حتما باید توسط بست، محکم بسته شوند.

درصورت خرابی و شل شدن بست ها، احتمال در رفتن شیلنگ و تخلیه کامل آب وجود دارد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بست ها باید از نوع مرغوب و با کیفیت انتخاب شوند و محکم بسته شوند.

از بست های ارزان و بی کیفیت استفاده نکنید. زیرا خسارت‌های زیادی توسط این مدل بست‌های ارزان به موتور خودرو زده می‌شود.

۴- خراب شدن واتر پمپ و یا واشر واتر پمپ

واتر پمپ یکی از قطعات مهم خودرو است. واتر پمپ، آب را از رادیاتور گرفته و با فشار زیاد وارد مجراهای آب موتور می‌کند. واتر پمپ از یک قطعه به نام فیبر و فنر برای آب بندی استفاده می‌کند که مانع خروج آب به خارج از واتر پمپ می‌شود.

اگر فیبر و فنر واتر پمپ خراب شود، آب از سوراخ داخل بدنه واتر پمپ خارج شده و اگر این نشتی زیاد باشد آب رادیاتور کم می‌شود. احتمال اینکه نشتی آب واتر پمپ به تسمه تایم خسارت وارد کند هم بسیار زیاد است.

در برخی مواقع هم خرابی واشر آب بندی باعث نشتی آب به بیرون از محفظه واتر پمپ می‌شود. در صورت خرابی فیبر و فنر، واتر پمپ را تعویض کنید ولی در مورد خرابی واشر واتر پمپ ابتدا آن را بررسی کنید، اگر سالم بود فقط واشر را تعویض کنید.

در هنگام خرید واتر پمپ بسیار دقت کنید تا از برندهای معتبر این قطعه را خریداری کنید.

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

۱۴ علت استارت نخوردن ماشین در شرایط مختلف و راهکارهای آن

۵- خرابی واشر سرسیلندر

بر روی سیلندر و سرسیلندر خودرو کانال های آب وجود دارد. واشر سرسیلندر بین سیلندر و سرسیلندر قرار گرفته و این قسمت را آب بندی می‌کند. این کانال‌ها بر روی واشر سرسیلندر هم وجود دارند.حرارت موتور به مرور باعث فرسوده شدن واشر سرسیلندر شده و آب از سمت کانال‌های آب وارد کانال‌های روغن و یا محفظه احتراق می‌شود. هر کدام از این نشتی‌ها علائم خاص خود را دارند.

خرابی واشر سرسیلندر باید به زودی برطرف شده و واشر سرسیلندر تعویض شود.اگر این نشتی‌ها جزئی باشند، می‌توانید از محلول های نشتی گیر موجود در سایت یدک پارس برای رفع نشتی استفاده کنید.خرابی واشر سرسیلندر در خودرو پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند قدیم بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. موتور پژو ۴۰۵ در اثر بالا رفتن حرارت موتور به سرعت واشر سوزانده و باعث نشتی آب می‌شود.بهترین راه پس از این اتفاق، تعویض واشر سرسیلندر کهنه با یک واشر بسیار با کیفیت است.

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

۶- خرابی منبع انبساط یا درب منبع انبساط

درب منبع انبساط در بعضی از خودروها مانند ال ۹۰ و پژو ۲۰۶ که رادیاتور آن‌ها درب ندارد، حکم درب رادیاتور را دارند. در صورت خرابی، باعث کاهش آب موتور می‌شوند.

در خودرو هایی مانند پراید، تیبا، ساینا و کوئیک هم اگر درب منبع انبساط خراب باشد مانع برگشت آب از منبع به رادیاتور شده و آب رادیاتور کم می‌شود. منبع انبساط در صورت خرابی و یا شکستگی باید سریع تعویض شود.

۷- خرابی رادیاتور بخاری

یکی از قسمت هایی که در صورت خرابی می تواند باعث کم شدن آب رادیاتور شود، بخاری و متعلقات آن هستند. یکی از اصلی ترین قطعات بخاری، رادیاتور بخاری است. در خودرو پیکان در صورت خرابی شیر بخاری هم نشتی آب پیدا کرده و باعث کاهش آب می‌شود.

گاهی خرابی اورینگ های رادیاتور و گاهی هم خرابی و پوسیدگی لوله‌های رابط رادیاتور بخاری باعث نشتی آب می‌شود. اگر این نشتی‌ها کم باشند می‌توانید با استفاده از محلول نشتی گیر رادیاتور آن را رفع کنید.

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

۸- خرابی درب رادیاتور

درب رادیاتور دارای یک فنر و سوپاپ است. اگر فشار آب داخل رادیاتور از یک حدی بیشتر شد، سوپاپ در رادیاتور باز شده و آب از رادیاتور خارج می شود و اگر فشار کاهش پیدا کرد سوپاپ بسته می‌شود.

اگر فنر سوپاپ در رادیاتور ضعیف شده و درب رادیاتور باز بماند، آب رادیاتور از داخل رادیاتور تخلیه کاهش پیدا می‌کند. در خودرو هایی مثل پراید وقتی فشار داخل رادیاتور کم و منفی می‌شود دوباره درب رادیاتور به سمت داخل باز می‌شود و آب از منبع انبساط به سمت داخل رادیاتور مکش می‌شود.

۹- خرابی درب ترموستات و یا واشر ترموستات

در ترموستات در هنگام باز و بسته شدن، احتمال دارد ترک خورده و یا شکسته شود. در خودرو پژو ۴۰۵ درب ترموستات پلیمری در اثر حرارت تغییر شکل داده و یا دچار ترک های ریز می‌شود.

واشر ترموستات هم در اثر گرمای شدید موتور احتمال خراب شدن و فرسودگی را دارد. بهتر است هر چند وقت یکبار درب ترموستات، بررسی شود تا در صورت نشتی تعویض شود.

۱۰- خرابی اویل ماژول در خودرو های جدید

در خودرو های جدید و بروز دنیا برای جلوگیری از فرسایش سریع و سوختن روغن موتور در حرارت بالای موتور،از قطعه ای به نام اویل ماژول یا خنک کن روغن موتور استفاده می‌شود. این قطعه روغن را توسط آب خنک می‌کند.

در اثر خرابی واشر و اورینگ‌های موجود در اویل ماژول و خرابی این قطعات، احتمال ورود آب به داخل روغن موتور وجود دارد. در صورت کم شدن آب رادیاتور در این خودروها حتما باید این قطعه بررسی شده و در صورت نیاز واشر و اورینگ‌ها تعویض شوند.

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

علائم کم شدن آب رادیاتور

پایین آمدن آب رادیاتور از خط ماکزیمم کنار رادیاتور و یا منبع انبساط علائم اصلی کم شدن آب رادیاتور هستند. به صورت روزانه یا هفته ای دوبار آب رادیاتور چک شود.

هر موقع در زیر ماشین علائم نشتی و ریزش آب را مشاهده کردید حتما به رادیاتور و منبع انبساط سر بزنید و سطح آب را چک کنید.

چگونه باید کاهش مایع خنک کننده را جبران کرد؟
در هنگامی که ماشین روشن نشده و متوجه کم شدن آب رادیاتور شدید، درب رادیاتور را باز کرده و با محلول خنک کننده (ضد یخ و آب مقطر) که از قبل تهیه کرده اید کمبود آب را تا خط ماکزیمم جبران کنید.

اگر موتور داغ بود و متوجه کم شدن آب رادیاتور شدید، اگر خودرو منبع انبساط داشت، پس از باز کردن درب منبع انبساط کمبود آب را جبران کنید.

اگر خودرو منبع انبساط نداشت و متوجه کم شدن آب رادیاتور شدید، ابتدا اجازه می دهید که موتور کمی خنک شود (با فعال کردن فن ها و ریختن آب روی رادیاتور) سپس به آهستگی با یک دستمال شروع به باز کردن درب رادیاتور کنید.

در این مرحله باید بسیار مراقب باشیم. چون آب رادیاتور بسیار داغ است و بخار زیادی تولید کرده و باید اجازه دهیم ابتدا بخار به آرامی خارج شود، تا درب رادیاتور و آب پرتاب نشود و باعث سوختن دست و صورت شما نشود.

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

پس از باز کردن درب رادیاتور، کمبود آب را تا خط ماکزیمم جبران کنید.

البته پس از خنک شدن موتور، موتور را خاموش کرده و پیچ هواگیری را باز کنید و در حین اضافه کردن مایع خنک کننده، آن را هواگیری کنید.

معرفی بهترین ترکیب محلول خنک کننده
محلول خنک کننده که ترکیبی از آب مقطر و ضد یخ است، (بهترین ترکیب این محلول ۵۰ درصد آب مقطر و ۵۰ درصد ضدیخ است) نقش بسزایی در انتقال حرارت از موتور به رادیاتور و خنک کردن موتور دارد.

این ترکیب علاوه بر اینکه مانع یخ زدن و جوش آودن موتور خودرو می‌شود، ضد زنگ و ضد خوردگی قطعات داخل موتور هم هست.

کاهش سطح این محلول در رادیاتور، عملکرد خنک کنندگی آن را کاهش می‌دهد. در کنار رادیاتور و یا در کنار منبع انبساط رادیاتور یک خط ماکزیمم و مینیمم وجود دارد؛ که آب از ماکزیمم نباید بیشتر باشد و از مینیمم نباید کمتر باشد.

هر گاه آب از خط مینیمم کمتر شود باید مقدار کم شده را با محلول یدکی جبران کرده و دنبال علت گشت و سریع آن را رفع کرد.

نشتی کولر و بخاری خودرو

کولر و بخاری خودرو هر دو با استفاده از سیستم رادیاتور کار می کنند و درون آنها نیز مایع منتقل می شود و جریان دارد. در صورت وجود نشتی در این دو قطعه ، آب رادیاتور کم می شود.

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

استفاده از بخاری ماشین در روزهای سرد زمستان

در روزهای سرد زمستان از بخاری ماشین بیشتر استفاده می شود. بخاری ماشین به طور مستقیم با رادیاتور در ارتباط است. آبی که در رادیاتور در حال گردش است ممکن است بعد از مدتی دچار نشتی شود که این امر باعث کم شدن آب رادیاتور می شود.

در روز های سرد که سیستم دچار یخ زدگی می شود در سیلندر پولکی هایی وجود دارد که برای جلوگیری از یخ زدگی سیلندر ها جا به جا می شوند و کمی به عقب می روند تا فشار و انبساط موجود در یخ های تشکیل شده به سیلندر فشاری وارد نکند. در نتیجه پولکی ها از آب بندی خارج شده و به مرور زمان باعث کم شدن آب رادیاتور می شوند.

علت کم شدن آب خودرو چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد

تبخیر آب رادیاتور در روزهای گرم 

در روز های گرم سال ممکن است آب رادیاتور به دلایل مختلفی کاهش یابد. یکی از این دلایل بخار شدن سریع آب و مایع موجود در رادیاتور به علت گرمای شدید می باشد.

<<برای مشاوره وخرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>

همچنین در روز های گرم سال ممکن است خودرو جوش بیاورد و باعث ایجاد ترک و نشتی در رادیاتور شود و در نتیجه آب آن کم شود.

در تابستان علت استفاده زیاد از کولر ماشین که توسط رادیاتور کار می کند نیز می تواند باعث کاهش آب آن شود.

فروش اقساطی ایران خودرو

Rate this post