فهرست عناوین مقاله
Toggleمشخصات فنی دنا پلاس توربو+ساده (دنده و اتوماتیک)
مقدمه – مشخصات فنی دنا پلاس توربو+ساده (دنده و اتوماتیک)
دنا پلاس در میان تولیدات ایران خودرو، محصول تقریبا متفاوتی به شمار میرود که تمایل نسبی این خودروساز را به ایجاد تغییر در مدلهای قدیمی خود به نمایش میگذارد. هرچند این خودرو نیز چندان نو و جدید محسوب نمیشود و به عنوان نمونه اسپرتتر دنا (فیس لیفت مدل قدیمی سمند) راهی بازار شده است، اما با این حال میتوان حضور آن را نقطه عطفی در تغییر رویکرد خودروسازان داخلی و توجه بیشتر آنها به نیازهای روز جامعه قلمداد کرد.
دنا پلاس از سال ۹۶ و با تیپ دندهای ساده تولید و به بازار عرضه شد. یک سال بعد مدل توربو دندهای به دست مشتریان رسید و سال ۱۳۹۹ شاهد حضور تیپ توربو اتوماتیک بودیم.
مشخصات فنی دنا پلاس توربو+ساده (دنده و اتوماتیک)
مشخصات فنی دنا پلاس توربو+ساده (دنده و اتوماتیک)
ایرانخودرو حدود دو سال پس از عرضه دنا، نخستین فیسلیفت آن را با نام «دنا پلاس» در پاییز 1395 معرفی کرد و تولید آن از زمستان همان سال ولی با مدل 1396 آغاز شد. تغییرات ظاهری دنا پلاس عمدتاً در چراغهای جلو و عقب متفاوت، جلوپنجره اسپرت با ابعاد بزرگتر و خطوط جانبی تازه روی درها خلاصه میشود.
مشخصات فنی دنا پلاس توربو+ساده (دنده و اتوماتیک)
ایرانخودرو در ابتدا امکانات رفاهی مشتری پسندی مانند سانروف، مانیتور بزرگتر، دوربین عقب، ایربگ جانبی، کروز کنترل، دیلایتهای جدید و چراغ خوشآمدگویی روی دنا پلاس قرار داده بود. البته از اواسط سال 97 بعضی از این آپشنها (ایربگ جانبی و سانروف) مجددا از خانواده دنا پلاس حذف شدند! مهمترین حذفیات این خودرو مواردی مانند ایربگهای جانبی، سانروف، جاعینکی و سیستم پشتبانی نویگیشن است.
در قسمت فنی نیز دنا پلاس، تفاوتی با دنا معمولی ندارد. و کیفیت ساخت آن نیز اندکی بهتر از دناست.
مشخصات فنی دنا پلاس توربو+ساده (دنده و اتوماتیک)
حال به سراغ دومین عضو خانواده دنا، یعنی نسخه «پلاس توربو دندهای» برویم؛ خودرویی که تولید آن از اواسط سال 96 آغاز شد اما اولین سری آن در سال 97 بدست مشتریانش رسید.
به لحاظ فنی، تفاوت پلاس توربو با پلاس معمولی مانند تفاوت سورن توربو با سورن معمولی است؛ یعنی ایران خودرو فقط سیستم توربوشارژ را به پیشرانه این خودرو افزوده و چندین تغییر فنی جزیی در آن اعمال کرده است.
البته به لحاظ تجهیزات ظاهری نیز دنا پلاس توربو با چندین ویژگی متفاوتتر به تولید رسیده است. مثل: رینگ بزرگتر با طراحی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با طرح توربو و نوار قرمز رنگ و سر دنده جدید.
اما سومین عضو خانواده دنا، نسخه «پلاس توربو اتومات» است که از گیربکس 6 سرعته اتومات بهره میبرد و به همین دلیل نیز وزن خالصش حدود 70 کیلوگرم بیشتر شده است.
درباره گیربکس اتومات این خودرو باید این نکته را بدانید که حتی در حالت تیپ ترونیک نیز به شما اجازه نمیدهد دور موتور را بالاتر از 4500 ببرید.
مشخصات فنی دنا پلاس توربو+ساده (دنده و اتوماتیک)
دنا پلاس توربو اتومات که تحویل آن از نیمه اول 99 شروع شد، در تجهیزات و کیفیت ساخت متاسفانه دقیقا مانند دنا پلاس توربو دندهای است؛ فقط به این تفاوت که به «فرمان برقی» مجهز شده. از تابستان 1401 نیز دناپلاس توربو با گیربکس 6 دنده به بازار کشورمان آمد که تنها تفاوتش با مدلهای توربو 5 دنده، بازهم در «فرمان برقی» خلاصه میشد.
مشخصات فنی دنا پلاس توربو+ساده (دنده و اتوماتیک)
ایران خودرو همچنین از زمستان 1401 نسخه لوآپشن دنا پلاس معمولی را هم به بازار آورد (دنا بورسی) که رینگ آلومینیومی نداشت و ترمز عقب آن نیز از دیسکی به کاسهای تغییر کرده بود.
از بهار 1402 نیز دو آپشن جدید «سنسور نور» و «سنسور باران» به دنا پلاس توربو اتومات افزوده شد.
مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت تهران خودرو، از انواع خودروها، قیمت روزخودرو ها و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند.