[ad_1]
پس از F1 افسانهای، P1 اولین هایپرکار در دوران جدید مکلارن بود که این شرکت بریتانیایی را بار دیگر به وادی ابرماشینها وارد نمود. P1 همچنین اولین محصول هیبریدی مکلارن هم محسوب میشد که آنرا مستقیماً در برابر فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ قرار میداد. این هایپرکار هیبریدی بریتانیایی برای اولین بار در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد و سپس نسخهٔ تولیدی آن کمتر از یک سال بعد در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ رونمایی شد. چند سال بعد اما مکلارن هایپرکار جدیدی بنام سنا را بهصورت آنلاین در دسامبر سال ۲۰۱۷ رونمایی کرد و در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ آنرا برای اولین بار به نمایش عمومی درآورد یعنی دقیقاً پنج سال بعد از رونمایی نسخهٔ تولیدی P1. سنا اما برخلاف P1 یک هایپرکار هیبریدی نیست و بیشتر روی استفاده در پیست تمرکز دارد.
حال در این مطلب قصد داریم این دو هایپرکار مکلارن را باهم مقایسه کنیم. البته شاید این مقایسه درست نباشد زیرا تولید یکی از آنها به پایان رسیده درحالیکه دیگری همچنان تولید میشود؛ اما حتی پیش از رونمایی سنا، تمامی ۵۰۰ دستگاهی که از آن تولید میشود همگی به فروش رفتهاند و بنابراین حتی اگر خودرو. هنوز هم روی خط تولید باشد اما تقریباً بهاندازهٔ P1 غیرقابلدسترس است. پس بدون توجه به این موارد کماهمیت، در اینجا میخواهیم این دو هایپرکار کاملاً متفاوت مکلارن را با یکدیگر مقایسه کنیم؛ بنابراین اگر میخواهید بدانید سنا در برابر P1 چگونه عمل میکند به ادامهٔ این مطلب توجه کنید.
رویارویی خانوادگی
هنگامیکه P1 رونمایی شد، مثل این بود که یک تصویرگر کتابهای کامیک، یک سوپرکار طراحی کرده باشد. این ماشین با بال عقب گود و دماغهٔ کوچک، کاریکاتوری از دیگر هایپرکارهای با چهرهٔ آشناتر مثل فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ بود که در همان زمان رونمایی شده بودند و یک مثلث میلیون دلاری از هایپرکارهای فوقسریع و تکنولوژی بالا را تشکیل دادند؛ اما سنا با همهٔ آن خودروهای قدیمی کاملاً متفاوت است. این متمرکزترین خودروی جادهای تاریخ مکلارن بر پیست است تا جایی که سازندهٔ بریتانیایی آنرا وحشیانه توصیف میکند. بال عظیم سنا آنرا به سطح جاده میچسباند و بیشتر احساس پایداری خودروهای مسابقهای را ایجاد میکند تا نمونههای جادهای. همچنین در خودرو. خبری از تکنولوژیهای هیبریدی نیست درحالیکه برخورداری از این ویژگی به P1 شخصیتی آیندهنگر بخشیده بود.
کدامیک برنده است؟
اگر بخواهیم پاسخ این سؤال را بر اساس عملکرد در خط مستقیم بدهیم باید P1 را انتخاب کنیم زیرا هرچند سنا تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت پابهپای P1 پیش میرود اما هایپرکار هیبریدی دقیقاً یک ثانیه زودتر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد؛ اما در پیست کدامیک از این هایپرکارها میتواند سریعتر باشد؟ حتی اگر هردو خودرو. از لاستیکهای پیرلی P-Zero تروفئو استفاده کنند، سنا تقریباً در هر پیستی P1 را مغلوب میکند که یکی از دلایل این موضوع داونفورس بیشتر آن است. این داونفورس بیشتر موجب شده سنا در پیچ ابی در پیست سیلورستون ۱۴ کیلومتر بر ساعت، در پیچ فارم ۱۴ کیلومتر بر ساعت و در پیست استو ۴.۸ کیلومتر بر ساعت سریعتر از P1 باشد.
درمجموع شواهد تجربی نشان میدهند که سنا تقریباً در هر پیچی سریعتر از P1 است و ما پیچها را به خط مستقیم ترجیح میدهیم؛ بنابراین در این مقایسه سنا را انتخاب میکنیم اما اگر شما معتقدید این انتخاب اشتباه هست میتوانید دلایل خود را در بخش نظرات اعلام فرمایید.
مشخصات فنی
مکلارن P1 |
مکلارن سنا |
|
قیمت | ۱.۳۵ میلیون دلار | ۹۵۹ هزار دلار |
پیشرانه | ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو+الکتریکی | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۹۱۶ اسب بخار | ۸۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا صد | ۲.۸ ثانیه | ۲.۸ ثانیه |
شتاب صفر تا دویست | ۶.۸ ثانیه | ۶.۸ ثانیه |
شتاب صفر تا سیصد | ۱۶.۵ ثانیه | ۱۷.۵ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۹.۸ ثانیه | ۹.۹ ثانیه |
ترمز از ۲۰۰ تا صفر | ۱۱۶ متر | ۱۰۰ متر |
حداکثر سرعت | ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت | ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت |
حداکثر داونفورس | ۶۰۰ کیلوگرم | ۸۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر | ۲ نفر |
طول | ۴,۵۸۸ میلیمتر | ۴,۷۴۴ میلیمتر |
عرض | ۲,۱۴۴ میلیمتر | ۲,۱۵۳ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۱۸۸ میلیمتر | ۱,۲۲۹ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۰ میلیمتر | ۲,۶۷۰ میلیمتر |
وزن | ۱۳۹۵ کیلوگرم | ۱۱۹۸ کیلوگرم |
منبع: Motor1
[ad_2]