کشنده ۴۴ تن دوو

کشنده ۴۴ تن دوو

کشنده ۴۴ تن دوو

بررسی کامیون کشنده ۴۴ تن دوو

کشنده دوو پریما، محصول جدید ماشین‌های سنگین کشورمان است که توسط شرکت کاسپین خودرو در کشور تولید و مونتاژ می‌شود. احتمالاً شما هم نام برند دوو را با سواری‌های این برند که در سال‌های دهه ۷۰ عرضه می‌شدند، بشناسید. با این حال، عرضه کشنده‌ها و ماشین‌های سنگین این برند در کشور ما سابقه‌ای نداشته است. این محصول مشخصات چشمگیری دارد که در برابر رقبای چینی مونتاژی‌اش در بازار کشورمان، می‌تواند قد علم کند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از تهران خودرو ، شما را با کشنده دوو پریما آشنا کنیم.

یکی از جدیدترین مهمان‌های آسیایی در بخش خودروهای تجاری و باری کشورمان، از ساخته‌های تاتا هندوستان است که البته با نام دوو نیز در برخی از بازارهای دنیا به فروش می‌رسد. تاتا که این روزها سرپرست بخش تجاری‌سازی دوو کره جنوبی نیز هست، محصولی به نام پریما یا پریما (ماکسیموس) دارد که می‌توان از آن به عنوان یک کشنده آسیایی خوب نام برد.

جدول مشخصات کشنده دوو ۴۴ تن

بازگشت دوباره دوو به ایران

کمپانی دوو کره جنوبی هم مثل هموطن دیگرش یعنی سانگ یانگ، دارای فراز و نشیب‌های زیادی در دوران فعالیت خود بوده است. بخش خودروهای سواری و سبک آن بعد از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی، از سال ۲۰۰۲ توسط جنرال موتورز آمریکا خریداری شد و امروزه نیز به اسم جنرال موتورز کره فعالیت دارد. اما بخش سنگین و تجاری‌ساز آن ۲ سال بعد توسط تاتاموتور هند خریداری شد.

کشنده ۴۴ تن دوو

کشنده ۴۴ تن دوو

دوو در کشورمان با سواری‌هایش که در دهه هفتاد و هشتاد شمسی عرضه شدند و بیل‌های مکانیکی شناخته می‌شود و در حالی که در سال‌های گذشته، خبرهایی از عرضه خودروهای باری این شرکت نیز به گوش می‌رسید، فروش گسترده آن تا به امروز به تعویق افتاده است.

موتور و گیربکس دوو پریما ۴۴ تن

موتور به کار رفته در این کشنده ۴۴ تنی از برند دوسان است. این برند یکی از برندهای مطرح در کشور کره جنوبی به حساب می آید. قدرت موتور این کشنده فوقالعاده ۴۵۰ اسب بخار با توان تولید حداکثر گشتاوری ۲۱۰۸ نیوتن متر را دارد. موتور این کشنده ۴۴ تنی از نوع ۶ سیلندر با استاندارد آلایندگی یورو ۵ می باشد.  سیلندر این کشنده مجهز به توربوشارژر و اینترکولر است.
سال ها است که دیگر موتور خورجینی در ایران استفاده نشده حتی در سطح جهان نیز از این موتور بسیار کم استفاده می کنند. گیربکس نصب روی دوو پریما از نوع زد اف المانی می باشد. گیربکس به کار رفته از نوع ۱۲ سرعته اتوماتیکی است. البته باید بگوییم گیربکس آن بدون ریتاردر است و مدل گیربکس آن شبیه کشنده سی اند سی می باشد.
وزن خالص این کشنده ۷۸۰۰ کیلوگرم بوده و وزن ناخالص آن ۴۴ تن است.

جعبه دنده کشنده دوو

مهندسان تاتا موتورز و دوو برای انتقال قدرت کشنده دوو پریما، به سراغ شرکت آلمانی ZF رفته‌اند. نسخه‌ای که در بازار کشور ما عرضه می‌شود، یک گیربکس ۱۲ دنده دستی است که با یک سیستم کلاچ تک صفحه‌ای خشک به قطر ۴۳ سانتی‌متر شافت موتور وصل شده است.

سیستم ترمز

ترمزها در هر چهار چرخ از نوع دیسکی هستند که به سیستم ضد قفل ABS و ترمز الکترونیکی EBS نیز مجهزند. ترمز کمکی این کشنده از نوع ترمز موتوری تک مرحله‌ای بوده و ظرفیت مخازن باد آن نیز برابر با ۱۳۴ لیتر اعلام شده است.  از دیگر نکات منفی این کشنده، باک سوخت استیل به جای نمونه‌های آلومینیومی در آن است، که مشکلاتی مثل زنگ زدن و خوردگی در طولانی مدت را دارد.

طراحی داخلی و بیرونی دوو پریما (ماکسیموس)

نمونه‌ای که برای بازار کشورمان در نظر گرفته شده است، نسخه فیس‌لیفت شده از پریما (ماکسیموس) است که این تغییرات را می‌توان در سینه و جلوپنجره این خودرو نسبت به نسل قبلش مشاهده کرد.
طراحی ظاهری دوو پریما (ماکسیموس)، ساده و نسبتا زیباست که البته به وضوح، عمر بالای این طرح را نشان می‌دهد و البته می‌توان شباهت بالای این طرح را خصوصا از نمای جانبی با اسکانیا سری G مشاهده کرد. اما همه قسمت‌ها کاملا باهم همخوانی داشته و از این نظر، یک طرح منطقی و موفق است.

کابین دوو پریما (ماکسیموس) از نوع سقف بلند است و آینه‌های یک تکه جانبی، نمایی زیبا و مدرن به آن داده‌اند. تغییراتی که در قالب فیس‌لیفت در سینه اتاق اعمال شده است، طرح زیباتری به آن نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر می‌دهد و از قدیمی بودن طراحی تا حد زیادی می‌کاهد. آفتاب‌گیر بالای شیشه نیز طرحی ساده، اما کاربردی دارد.

نکته جالب در خصوص این کشنده، چراغ‌های عقب آن است که شباهت زیادی به کشنده‌های MAN و اسکانیا دارد. در حال حاضر، نسخه‌های به نمایش درآمده در ایران، فاقد بادگیرهای شاسی هستند که در صورت عرضه این فلاپ‌ها، هم زیبایی ظاهری دوو پریما (ماکسیموس) دوچندان می‌شود و هم در آیرودینامیک آن اثر مثبتی خواهد داشت.
داخل اتاق نیز، به سادگی بیرون آن است اما می‌توان گفت ارگونومی خوبی در آن رعایت شده است و همه چیز در دسترس قرار دارند. خصوصا دسته دنده آن که در کنار صندلی راننده نصب شده است و به صورت یک لیور دایره‌ای هست. اما باید گفت که طراحی داشبورد نیز مثل بدنه آن، در عین سادگی و کاربردی بودن، طرحی قدیمی دارد که حتی از برخی از چینی‌های فعلی بازار نیز قدیمی‌تر است و بیشتر شباهت به داشبورد یک کامیونت دارد تا یک کشنده.

نکته منفی بزرگ در این بخش، نبود یک سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش دیجیتال است، که امروزه در همه کشنده‌ها حتی چینی‌ها نیز دیده می‌شود. ضمن اینکه طرح براق و اصطلاحا پیانویی داشبورد برای یک کشنده اصلا مناسب نیست. چرا که به وضوح آلودگی و جای انگشت‌ها روی آن باقی می‌ماند و بعد از مدت کوتاهی نیز خط و خش روی آن می‌نشیند.

تجهیزات استاندارد دوو پریما

کشنده دوو ۴۴ تنی دارای تجهیزات مختلفی می باشد که برخی را در زیر شرح خواهیم داد:
این کشنده مجهز به دریچه سقفی، سیستم تهویه مطبوع، بخاری درجا، ضبط با قابلیت اتصال بلوتوث و یو اس بی و تخت خواب بالا، تنظیم آینه و شیشه های برقی، تنظیم جفت صندلی ها بادی، سیستم ترمز دوو پریما ۴۴ تن دیسکی مجهز به ترمز موتور تک زمانه، سیستم ترمز بر قی در این خودرو مشاهده میشود که از معدود کشنده هایی به شمار می رود که از این ویژگی برخوردار است.

مزایای کشنده دوو ۴۴ تن

  • موتور این خودرو از نوع ۶ سیلندر مجهز به توروبوشارژ و اینترکولرر با حداکثر قدرت موتور ۴۵۰ اسب بخار با گشتاوری ۲۱۰۸ نیوتن متر، حجم موتور ۱۰۹۶۴ سی سی، ظرفیت روغن ۳۵ لیتر، استاندارد آلایندگی یورو ۵ که مجهز به سیستم کاهنده آلایندگی EEV  ، سال هاست که در ایران خودروهای سنگین با موتور ۶ سیلندر خورجینی تولید و عرضه نشده و در جهان هم از این مدل موتور بسیار کم در حال حاضر استفاده میکنند؛ با این حال باید  ببینیم که این موتور با این پیشرانه و سرعت در جاده های کشور چگونه بازخورد دارند و چه عملکردی را از خود نشان می دهند.
    باید بگوییم که تمامی  خودروهای غیر اروپایی که در ایران تولید و مونتاژ می شوند، گیربکس زد اف آلمانی روی آن ها نصب می شود. گیربکس آن ۱۲ سرعته اتوماتیک بدون ریتارد است که بسیار شبیه گیربکس سی اند سی می باشد.  

رقبای کشنده دوو ۴۴ تن

  • اگر بخواهیم برای دوو ۴۴ تن رقبایی را در ایران در نظر بگیریم با توجه به قیمت این نسخه کشنده های دافران، دیما و سی اند سی هستند که همه  این خودروها دارای موتور قوی تری هستند، در بخش مواد و متریال در ساخت و تولید داشبورد، کامیون دوو برتری بسیار آشکاری را نسبت به دیگر خودروهای سنگین در ایران دارد چرا که اصالت خودروسازی کره ای خود را کاملا حفظ کرده است.

نتیجه گیری

  • دوو ۴۴ تن فقط در نمایشگاه مشهد توسط شرکت کاسپین خودرو رونمایی شده است. این خودرو جزو معدود کشنده هایی در ایران می باشد که دارای ترمز برقی است. دارای موتور ۶ سیلندر خروجی میباشد که در جهان از این موتور بسیار کم استفاده میکنند ولی با این حال در ساخت  این خودرو کره ای از مواد و متریال عالی استفاده شده است. برای خرید انواع کشنده، کامیون و کامیونت با کارشناسان فروش تهران خودرو تماس بگیرید.

 

خرید اقساطی از تهران خودرو

شرکت تهران خودرو به عنوان یکی از شرکت های بزرگ ارائه دهنده خدمات خودروهای سواری و سنگین در کشور، شرایط خرید اقساطی کشنده ۴۴ تن دوو را برای متقاضیان محترم از سرتاسر کشور فراهم کرده است.
در صورتی که شما هم قصد خرید اقساطی کشنده ۴۴ تن دوو را دارید، می توانید با تماس با کارشناسان تهران خودرو ، از شرایط فروش اقساطی این کشنده مطلع شوید.

 

  1. اینستاگرام تهران خودرو
  2. واتساپ تهران خودرو
  3. گروه تلگرامی تهران خودرو
  4. خرید اقساطی خودرو های سواری
  5. خرید اقساطی خودرو های سنگین
  6. قولنامه آنلاین
4.7/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها