کشنده ولوو Fh500

کشنده ولوو Fh500

مقدمه
تاریخچه ی ولوو :
ولوو در سال ۱۹۲۶ در گوتنبرگ سوئد متولد شد.
در ابتدا قرار بود ولوو خودروساز باشد اما بعد تصمیم به تولید کامیون گرفت و در سال ۱۹۲۸ اولین کامیون خود را تولید کرد.
تولیدات ابتدایی این شرکت، آنچنان خودروهای پرقدرتی نبودند، اما به دلیل سادگی و استقامت بالا، فروش خوبی را تجربه کردند تا جاییکه ولوو توانست در شش ماه، ۵۰۰ دستگاه کامیون را به دست مشتریان برساند.
ولوو به تولید کامیون ادامه داد و در دهه ۳۰ به یکی از بهترین کامیون‌سازهای جهان تبدیل شد.

ولوو fh500

ولوو fh500

کارخانه‌ی ولوو VOLVO :
این کارخانه‌ی سوئدی تبار چند ملیتی  نقش مهمی در پیشرفت صنعت خودروسازی داشته است و تولیداتی شامل کامیون، اتوبوس، لیفتراک، موتورهای دیزل و گازی، تجهیزات سنگین، گیربکس، اکسل، پمپ هیدرولیک، تجهیزات ترابری و سازه‌ای، سامانه‌های دریایی و صنعتی است.
در سال ۱۳۶۴ شرکت سایپا  با همکاری شرکت ولوو، تحت عنوان سایپا دیزل در ایران به تولید، و مونتاژ ماشین‌های سنگین اقدام نمود.

در این مقاله از تهران خودرو ولوو fh500 را معرفی و سپس مشخصات فنی، مزایا و معایب و شرایط خرید اقساطی ولوو fh500 را برایتان شرح می‌دهیم.

‎ولوو اف اچ نام مدلی از کامیون های ولوو است که از سال ۱۹۹۳ تاکنون بدون وقفه تولید گردیده.
‎این کامیون در کلاس سنگین و فوق سنگین مدل های مختلفی دارد که با تصاحب مکرر عنوان قوی ترین کشنده دنیا و کامیون ملی سال ، یکی از محبوب ترین و پر تیراژ ترین کامیون های دنیا می باشد .

فروش لیزینگی ولوو fh500

فروش لیزینگی ولوو fh500

‎این مدل از ولوو به غیر از آمریکای شمالی در سرتاسر دنیا یافت می شود و از این حیث می توان گفت یکی از گسترده ترین فروش در سرتاسر دنیا را این کامیون دارد ،
‎نکته ای که در خودرو های سواری و کامیون ها به ندرت دیده می شود.
‎اف اچ در دو مدل سنگین FH و فوق سنگین FH16 عرضه می گردد و از ابتدای معرفی تا کنون ۴ ویرایش کلی را پشت سر گذاشته که از سری اول تا چهارم می باشد.

‎شاید برایتان جالب باشد که بدانید اف اچ به چه معناست؟
‎این دو مخفف جمله Forward control high entry می باشد و اعدادی که در کنار آن قرار می گیرد نشان از حجم موتور به لیتر و حداکثر قدرت آن به اسب بخار است.

‎معرفی کامیون کشنده ولوو FH500
‎کامیون کشنده ولوو FH500 در شرکت سایپا دیزل گروه خودروسازی سایپا تولید می گردد . این کامیون با گیربکس قدرتمند ۱۶ دنده  و تجهیزاتی نظیر : کروز کنترل ، فشار سنج روغن ، دکمه استارت موتور خارج از کابین ، GPS و … از محصولات مناسب و قابل اطمینان در میان رقیبان خود در بازار می باشد

مشخصات کشنده ولوو FH500 :

‎ این محصول از محصولات برند ولوو برای اولین ‌بار در سپتامبر سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شد. این خودرو به ‌عنوان نسل چهارم سری fh شناخته می‌شود که مجهز به موتور قدرتمند ۱۳ لیتری بود و با استاندارد آلایندگی یورو ۴ به بازار عرضه شد. در مقایسه با محصولات قدیمی‌تر سری fh برند ولوو، این محصول تا حد بسیار زیادی تغییر کرده بود و جلوه ‌های بصری آن بهتر شده بود.

کامیون کشنده ولوو اف هاش ۵۰۰ دارای ویژگی‌هایی است که آن را تبدیل به یکی از بهترین کشنده‌های وارداتی به ایران کرده است. وجود امکانات پیشرفته کنترلی در موتور و کابین، کشنده ولوو FH500 را تبدیل به کامیونی بی‌نظیر برای حضور طولاتی مدت در جاده‌ها کرده است.
ولوو FH نمادی از جریان داشتن زندگی در جاده‌هاست. شرکت ولوو دربارۀ کشنده FH بیان می‌کند که این کامیون در طولانی‌ترین مسیرها در کنار ایمنی، راحتی رانندگان را فراهم می‌آورد.
بهره‌وری مصرف سوخت در کشنده ولوو FH500 حداکثر است و کابین پیشرفته آن امکان رانندگی در محیطی فوق‌العاده را فراهم می‌آورد.
استانداردهای آلایندگی و زیست محیطی VOLVO FH نظیر کار با سوخت گاز، هوشمندی و … نقش مهمی در مصرف سوخت دارد.
در ولوو اف هاش ۵۰۰ یک صفحه نمایش وجود دارد که به رانندگان کمک زیادی برای رانندگی ایمن‌تر در سطح جاده‌ها و آگاهی آن‌ها از شرایط ماشین سنگین می‌کند. وجود فرمان هیدرولیک در کشنده ولوو موجب می‌شود تا فشار بر روی عضلات راننده کاهش یافته و از انحراف و تغییر ناخواسته خطوط در هنگام رانندگی جلوگیری شود.

بررسی برخی از مشخصات فنی ولوو Fh500 :

۱-موتور ولوو Fh500 :

ولوو اف هاش ۵۰۰ جزو آن دسته از خودرو هایی است که دارای موتور ۶ سیلندر می‌باشد. این موتور می‌تواند حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد و حداکثر گشتاور تولید شده توسط آن ۲۵۰۰ نیوتن متر است. این موتور ۶ سیلندر حجمی حدود ۱۲.۸ لیتر دارد. طبق تحقیقات انجام ‌شده، این موتور به‌ عنوان قدرتمندترین موتور شناخته می‌شود که در کشور ما مونتاژ شده و بر روی خودرو های سنگین سوار شده ‌است. علاوه ‌بر این موارد، این موتور مجهز به سیستم ترمز خفه کن اگزوز، پیش گرم‌ کن استارت و همچنین فن الکتریکی می‌باشد. این ویژگی ‌ها کمک می‌کنند تا کارایی موتور تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند. ظرفیت روغن موتور این خودرو ۳۳ لیتر می‌باشد.

۲-گیربکس ولوو FH500 :
گیربکس قدرتمند ۱۶ دنده‌ای این کشنده امکان تعویض هوشمند دنده را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود تا این کشنده در مدت زمان کمی به حداکثر شتاب ۲۶۰۰ نیوتن متر برسد.

۳-سیستم ترمز ولوو Fh500 :
ترمزها در ایمنی کشنده‌ها اهمیت زیادی دارند. به همین دلیل در هنگام خریداری کامیون و کشنده به عملکرد سیستم ترمز توجه کنید. در Volvo FH500 شاهد استفاده از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب با دو مدار مستقل هستیم که با فشار هوا کار می‌کنند. همچنین سیستم ترمز هوشمند E.B.S و سیستم هوشمند ضد لغزش T.C.S که ترمز توقف اضافی محسوب شده و از نوع فنری است و بر روی محور عقب و جلو عمل میکند.
وجود ریتاردر و اینتاردر گیربکس کمک زیادی به کنترل بهتر کشنده‌های ولوو FH500 توسط رانندگان خواهد کرد.

۴-بررسی ابعاد ، وزن و قدرت ولوو fh500 :
طول این کامیون ۵۸۹۰ میلی‌متر، عرض آن ۲۵۵۰ میلی‌متر و ارتفاع ۴۰۲۹ میلی‌متر می‌باشد. طبق اطلاعات موجود، وزن خالص این کشنده ۷.۵ تن می‌باشد و وزن ناخالص آن به‌ صورت مجاز ۴۴ تن است. یعنی شما می‌توانید به‌ طور کلی باری با وزنی حدود ۳۶.۵ تن را با این کشنده غول‌ پیکر جابه‌جا کنید. این موضوع نشان از قدرت شگفت ‌انگیز این خودرو دارد.

۵- کابین ولوو FH500 :
کابین ولوو fh500 دارای دو تخت‌ خواب می‌باشد که می‌تواند روند استراحت شما را تا حد بسیار زیادی زیادی بهبود ببخشد. صندلی ‌های این خودرو طراحی بسیار ارگونومیک و زیبایی دارند و می‌توانند به‌ خوبی تنظیم شوند. علاوه‌ بر این موضوع، کابین این خودرو مجهز به سیستم تهویه مطبوع می‌باشد و آینه‌ های آن نیز به سیستم گرم‌ کن مجهز هستند. نمای پیش روی راننده در این خودرو به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش پایینی شامل فرمان صفحات هشدار دهنده و کلید های کنترلی می‌باشد و بخش بالایی آن می‌تواند یک دید کامل و جامع را به راننده بدهد.
طبق تحقیقات انجام‌ شده، ولوو fh500 می‌تواند میدان دید گسترده و مناسبی را به راننده دهد و همین موضوع می‌تواند شانس تصادفات اتفاقات ناگوار را تا حد بسیار زیادی پایین بیاورد.

۶- فرمان ولوو Fh500 :
شرکت ولوو با استفاده از فرمان‌های تمام هیدرولیکی که قابلیت تنظیم در دو جهت را دارند، امکان کنترل کامیون کشنده را ساده کرده است.

۷-مخزن سوخت در ولوو FH500 :
‎کشنده‌های ولوو FH500 دارای دو مخزن سوخت در قسمت راست و چپ ماشین هستند و قابلیت حمل تا حدود ۱۱۰۰ لیتر سوخت را دارند. همچنین مخزن ۹۰ لیتری اوره نیز در این کشنده کامیون‌ها وجود دارد.

بررسی برخی از امکانات و تجهیزات ولوو FH50 :

۱-صفحه نمایش دیجیتال ۹ اینچی ولوو FH500 :
صفحه نمایش جدید، حس زیبا و مدرنی به نمای داخلی FH500 بخشیده است. این صفحه نمایش ۹ اینچی، کاملاً دیجیتال بوده و به واسطه ارتباط آن با ۹ دوربین و اپلیکیشن‌های مربوط به آن، کنترل فوق العاده‌ای را بر روی تمامی ‌بخش‌های کشنده برای راننده فراهم می آورد.
رابط جدید کاربر با کشنده ولوو اف هاش ۵۰۰، از سیستم ابری آلکسا- آمازون (Alexa-Amazon’s Cloud-based) سود برده که با استفاده از فرامین صوتی فعال می‌شود.

۲-غربیلک فرمان هوشمند ولوو FH50 :
غربیلک فرمان در کشنده ولوو FH500، کاملاً قابل تنظیم بوده و بخش پایینی آن می‌تواند به میزان ۲۰ درجه بالا و پایین برود. این امر موجب می‌شود تا راننده در حین راندن راحتی بیشتری داشته باشد.

۳-ریموت کنترل هوشمند ولوو Fh500 :
‎استفاده از ریموت کنترل هوشمند، برای باز و بسته کردن درب کشنده از فواصل دور، گزینه مفیدی خواهد بود. ضمن اینکه می‌توان از آن به جای سوئیچ استفاده کرد تا میزان مصرف نیروی الکتریکی را کاهش داد. ضمنا دکمه‌ای بر روی ریموت وجود دارد که اگر راننده احساس ناامنی کند و یا خطری وی را تهدید نماید با فشردن آن دکمه صدای بوق و آژیر بلند ایجاد می‌شود.

۴-سیستم تهویه، مخصوص زمان خاموش بودن ولوو Fh500 :
اگر راننده‌ای در ماه‌های گرم سال با ولوو اف هاش ۵۰۰ به انجام امور حمل و نقل بپردازد، بدون شک در زمان استراحت شبانه و روزانه، نیاز دارد تا هوای داخل کابین به بهترین نحو تهویه شود. بنابراین، ولوو سامانه‌هایی تحت عنوان I-ParkCool را برای نمای داخلی FH500 در نظر گرفته است. این گزینه، نوعی سامانه یکپارچه بوده که دما را در هنگام شب کنترل کرده و در طول روز، مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

۵-سانروف ولوو FH500 :
تعبیه سانروف با شیشه رنگی در کشنده ولوو FH500، باعث شده تا جذابیت کابین دوچندان شود. با استفاده از این سانروف، نور و هوای بیشتری به داخل کابین راه یابد. همچنین، این سانروف به آفتابگیر و پرده برای جلوگیری از ورود حشرات مجهز شده و کنترل الکتریکی نیز برای آن تعبیه گردیده است.

۶-صندلی‌های حرفه‌ای و راحت ولوو FH500 :
صندلی‌های کشنده ولوو FH500، در مقیاس جهانی فوق العاده بوده و کاملاً حرفه‌ای و روزآمد هستند. بدین صورت که امکان تنظیم آن‌ها به میزان ۲۴ سانتیمتر در جلو و عقب وجود داشته و می‌توانند به میزان ۱۰ سانتیمتر نیز بالا و پایین بروند. نوع طراحی و شکل صندلی‌ها، حمایت جانبی مناسبی ارائه داده و برای رانندگان قدبلند نیز حمایت خوبی به عمل می‌آورد.

۷-تختخواب عریض و راحت ولوو FH500 :
بدون شک، تختخواب کشنده‌ها، یکی از اجزایی است که برای رانندگان اهمیت بالایی دارد. ولوو نیز برای مدل اف هاش ۵۰۰ این مورد را از قلم نینداخته و ضمن طراحی مناسب یک تختخواب حرفه ای، راحتی مثال زدنی را برای آن تعبیه کرده است. عرض تختخواب طبقه پایین، می‌تواند تا ۹۰۰ میلی متر افزایش یابد. همچنین، امکان تنظیم دستی یا الکتریکی تختخواب برای شیب دار شدن به میزان ۵۵ درجه مهیا است. این موضوع در هنگام مطالعه، تماشای تلویزیون و استراحت، گزینه‌ای ایده آل محسوب می‌شود.

۸-مخزن کوچک آب ولوو Fh500 :
یک مخزن آب کوچک در کمدی که بیرون از کابین
‎قرار دارد، تعبیه شده است. بنابراین، راننده کشنده ولوو FH500 می‌تواند در صورتی که قبل از ورود به داخل کابین، به شستشوی دستان خود نیاز داشته باشد، با استفاده از این مخزن، این مورد را انجام دهد.

۹-لوازم سنجش ولوو Fh500 :
‏FH500 4×۲ : شامل سرعت سنج، تاخوگراف ، دورسنج و درجه حرارت آب، میزان سوخت ، فشار باد مخازن سیستم و زیر بندی بادی ، فشار روغن و کلیه علائم و اطلاعات خاص در صفحه نمایش دیجیتال ارائه می شوند .

۱۰-تجهیزات استاندارد ولوو Fh500 :
‏FH500 4×۲ : بوق الکتریکی شهری و بادی، سیستم خودکار تنظیم سرعت، مجهز به تجهیزات کاهنده آلودگی صوتی(SIGN(L)80dba)، اتصالات برق و باد تریلر ، فیلتر آبگیر سوخت ، پیش گرمکن موتور، لاستیک زاپاس، چراغ مه شکن، کپسول آتش خاموش کن ،‌ گلگیر و گل پخش کن عقب ، گربه رو آلومینیومی ، بکسل بند جلو ، آفتابگیر بیرونی و داخلی، مبدل ۲۴ به ۱۲ ولت جهت ادوات برقی.
مجموعه ابزار کامل، جک بالابر ۲۰ تن ، چرخ پنجم ۲ اینچی ، بادگیر سقف و جانبی ، بخاری درجا، قفل مرکزی مجهز به کنترل از راه دور دربها، رادیو پخش، چراغ مطالعه، جلیقه شبرنگ، مجهز به علائم شبرنگ مختص وسایل نقلیه مطابق(استاندارد ECER-80)، دنده پنج و سیستم ردیابی GPS، چراغ قوه، بوق دنده عقب، ایموبولیزر، چراغ چرخ پنجم، یخچال، مجهزبه سیستم ضد واژگونی ESP

مزایا و معایب کشنده ولوو Fh500 :

مزایا:
* عملکرد قدرتمند
* کارایی سوخت
* ایمنی بالا
* راحتی و آسایش
* قابلیت تنظیم و تطبیق
معایب:
* قیمت بالا
* نیاز به خدمات تخصصی

امکانات ولوو FH500  که در مدل‌های مونتاژ داخلی ایران وجود ندارد:
۱_سیستم تغییر مسیر SPOT که کاربرد آن هشدار به راننده برای عدم تغییر ناگهانی مسیر به علت وجود شخص یا وسیله‌ایی در نقطه‌ی کور راننده است. نحوه‌ی نمایش این هشدار هم به صورت نماد کوچک در آینه دید عقب سمت مسافر (شاگرد) است.
۲_ در داشبورد کلیدی وجود دارد به اسم DAS که کاربرد آن ارتباط با پشتیبانی و درخواست کمک است. اپراتورها با استفاده از شناسه شاسی، موقعیت کامیون و کد تشخیصی، می توانند به مشکل راننده رسیدگی کنند.
۳_ کلید چک  که نمایانگر اطلاعاتی از قبیل داده‌های موتور، مسافت پیموده شده، مصرف سوخت، کدهای تشخیصی گسل، شرایط رانندگی و وضعیت‌های مهم مثل قطعات (لنت‌های ترمز، کلاچ، باتری، خشک کن هوا و…) را در صفحه نمایش است و مشخص میکند که زمان تعویض یا تعمیر قطعات چه زمانی میباشد.
۴-سنسور و دوربین کنترل ترافیکی که این امکان را به ما میدهد که فاصله با وسایل نقیله‌ی جلویی را به حافظه سیستم سپرد و در صورت کم شدن فاصله، با نشان دادن چند خط قرمز روی شیشه جلو، هشداری به راننده داده می‌شود. همچنین میتوان فاصله و حدود ترمز اضطراری را مشخص کرد و در صورت کمتر شدن فاصله از این حد، کامیون به صورت خودکار ترمز اضطراری خواهد کرد.

امکانات ولوو فول آپشن Fh500 :
‎در کامیون ولوو اف اچ۵۰۰ یکسری از امکانات هستند که متقاضیان میتوانند سفارش دهند تا بر روی این خودرو به عنوان آپشن قرارگیرد.
‎از بین این امکانات میتوانیم به نوع چراغ های جلو،یخچال ، ماکروفر، قهوه ساز،پرژکتور سپر،کولر درجا،رینگ های استیل،حجم باک ها،چهار و یا دو باطری بودن،اینتاردر گیربکس،نوع بادگیرو مخزن ادبلو به روی باک سوخت اشاره کنیم که با دارا بودن هر یک از این موارد نام برده شده این کشنده با قیمت بالاتری عرضه خواهد شد.
‎کشنده های اف اچ ۵۰۰ فول آپشن دارای سیستم های پیشرفته ایی از جمله هشدار نقطه کور، سیستم DAS رادار خوان ، سنسور ترمز اضطراری، سیستم دوربین نقطه کور زیر آینه ،سیستم سنجش درجه باد تایر ها و سیستم هشدار باز شدن درب باک نیز هستند

تجهیزات ولوو فول آپشن Fh500 :
‎بر روی داشبورد اف اچ نیوفیس کلیدهای مختلفی وجود دارد که هر یک از آ نها برای کاری تعبیه شده اند و فعال شدن هر کدام هزینه جداگانه ایی دارد برای همین این کشنده به نام  ولوو ۱۲ کلید نیز معروف است.
‎چهار کلید از سمت چپ به راست وجود دارد که به ترتیب از چپ شامل کلید قفل کن دیفرانسیل، ترمز ضد لغزش، ترمز تپه و کلید تنظیم ارتفاع و همچنین  چهار کلید ردیف بالا سمت راست به ترتیب از چپ شامل ترمز تپه،حالا رژنریشن یا خالیه اگزوز،بوق دنده عقب و در نهایت کلید رادار خط خوان است.
‎چهار کلیدی که در سمت چپ قرار گرفته اند مربوط به سنسورهشدار نقطه کورو سنسور ترمز اضطراری کامیون است.
‎دو کلید aux1 و aux2 که به روی داشبورد قرار دارند برای فعال سازی سیستم صوتی تصویری و مانیتور درون کابین هستند که به صورت فابریک توسط سیم کشی تلویزیون درون کابین قرارگرفته است.
‎در اکثر کامیون کشنده های فول آپشن کلید DAS مربوط به سنسور هشدار خواب آلودگی وجود دارد و هنگام خواب آلودگی راننده سنسورهای آن پس از هشدار به راننده ترمز اضطراری را فعال می کند.

تفاوت های ولوو اف اچ آی سیو با اف اچ عادی :
۱-مصرف سوخت آن نسبت به ولوو عادی تا ۷ درصد در سال کمتر است .
۲-تولید گاز های گلخانه و co2 نسبت به ولوو اف اچ عادی ۳۳ درصد کاهش میابد .
۳-ولوو اف اچ آی سیو حدود ۳۰۰ نیوتون متر گشتاور بیشتری نسبت به ولوو اف اچ عادی تولید می‌کند.
ضمنا آی سیو سیستم جدیدی نیست که نصب شود بلکه به موتور های جدید ولوو که دارای ویژگی های نام برده باشند آی سیو گفته می‌شود.
اف اچ آی سیو در ایران
از مدل ۲۰۲۰ به بعد ولوو اف اچ ها معمولا با پسوند آی سیو در کنار درب شان وارد ایران شده اند.
اف اچ آی سیو هنوز در ایران جواب مشخص و کاملی از خود نشان نداده است و مشخص نیست با توجه به سوخت یورو سه ایران و از طرفی حساسیت های بالاتر این مدل اف اچ ها چگونه در ایران جوابدهی داشته باشد.
اما مصرف کنندگان ولوو اف اچ آی سیو فعلا رضایتمندی خوبی را از توان و کشش کامیون داشته اند .

‎جمع بندی و نتیجه گیری

‎علاوه بر طراحی بدنه، نمای داخلی FH500 و تجهیزات مربوط به آن می‌باید علاوه بر تداعی کردن یک کشنده ناب از ولوو، راننده محور بوده و راحتی بی نظیری را برای وی فراهم نماید که ولوو اف هاش ۵۰۰، باتوجه به فناوری‌های مدرن و پیشرفته به کار رفته در آن، به خوبی به این مهم دست یافته است.
‎ ولوو اف هاش ۵۰۰ کامیون قدرتمندی است که ساختار آن تناسب کاملی با جاده‌های ایران دارد.
‎سپاس از اینکه تا انتهای بررسی آپشن های این کشنده سوئدی همراه تهران خودرو بودید

خرید اقساطی از تهران خودرو
شرکت تهران خودرو به عنوان یکی از شرکت های بزرگ ارائه دهنده خدمات خودروهای سواری و سنگین در کشور، شرایط فروش اقساطی کامیون کشنده ولوو اف اچ ۵۰۰ را برای متقاضیان محترم از سرتاسر کشور فراهم کرده است.
در صورتی که شما هم قصد خرید اقساطی کامیون کشنده ولوو Fh500 را دارید، می توانید با تماس با کارشناسان تهران خودرو ، از شرایط فروش اقساطی این کامیون کشنده مطلع شوید.

خرید اقساطی خودرو های سنگین
اینستاگرام تهران خودرو

4.7/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها