کشنده جفت محور فاو CA4250

مقدمه
کامیون کشنده جفت محور فاو ساخت شرکت فاو (FAW) اولین و بزرگترین تولید کننده خودرو چین دارای موتور و گیربکس پر قدرت آلمانی بر خلاف خودروهای هم وطن خود دارای کیفیت و دوام خوبی میباشد که در این مدت کمی که از تولید و عرضه آن در ایران می گذرد توانسته حسن شهرت خوبی بدست آورد.
این خودرو علاوه بر کیفیت عالی و قدرت زیاد با کابین راحت ، امکانات و طراحی مناسب توانسته راحتی راننده و سرنشین را بخوبی فراهم کند.
در این مقاله از تهران خودرو قصد داریم شما را با مشخصات کلی و فنی ، معرفی کشنده جفت محور فاو و مقایسه ی این کشنده با کشنده تک محور بیشتر آشنا کنیم .

شرکت فاو :

سیبا موتور نماینده رسمی محصولات فاو در ایران میباشد ، این شرکت در سال ۱۳۸۳ شروع به واردات محصولات شرکت فاو نمود و در ابتدا به دلیل ارزان بودن کامیون کشنده های اروپایی مانند اسکانیا ، بنز و ولوو کامیون کشنده های فاو در ایران تقاضای بالایی نداشت.
اما پس از گذشت چند سال و به دلیل افزایش قیمت محصولات سنگین و نیمه سنگین اروپایی در ایران، مردم به سمت خرید و فروش محصولات فاو برند چینی تبار روی آوردند، نباید از حق گذشت که محصولات فاو توانسته بودند به دلیل قیمت پایین و کیفیت بسیار بالا یکی از بهترین کامیون کشنده های بازار باشند.
محصولات این کمپانی به دلیل کیفیت بالایی که دارند در مدت زمانی کوتاه به عنوان یکی از بهترین های بازار سنگین از جمله کشنده در داخل ایران شناخته شدند. بطوریکه امروزه محصولات سواری و سنگین آن در بازار داخل تقاضای بسیار بالایی دارند.
کشنده تک محور و  کشنده جفت محور فاو بهترین گزینه برای حمل و نقل در مسیر های طولانی و ترانزیت محصولات به خارج از کشور شناخته شده‌اند.
از کاربری کشنده های فاو می‌توانیم به کشنده یخچالی ، کامیون کشنده چادری ، کامیون کشنده تانکر و … اشاره کرد و همانطور که گفته شد کاربری های متعددی می‌تواند داشته باشد.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم ، کشنده فاو جفت محور CA4250 محصولی از شرکت خودروسازی سیبا موتور بوده و در دسته کامیون های کشنده قرار میگیرد.
وزن خالص این کشنده ۹۸۵۰ کیلوگرم بوده و ظرفیت محور جلوی آن ۷۰۰۰ کیلوگرم میباشد.
موتور به کار رفته در این خودرو ۶ سیلندر خطی ۲۴ سوپاپ با قابلیت توربو شارژ میباشد. حجم موتور کشنده فاو ۱۱۰۴۰ سی سی بوده و قدرت آن ۴۲۰/۱۹۰۰ اسب بخار بر دقیقه است.
گیربکس به کار رفته در کشنده فاو دستی بوده و دارای ۱۶ دنده میباشد.
محفظه سوخت ۸۰۰ لیتری با جنس فلزی برای این ماشین تعبیه شده و حداکثر توان روی شیب آن ۳۵ درصد میباشد.

توضیحات تکمیلی
شرکت Wuxi با سطح آلایندگی یورو ۴ مجهز می باشد ضمن اینکه در سیستم سوخت رسانی آن پمپ انژکتوری برند بوش آلمان به کار رفته است.
حداکثر نیروی گشتاوری که توسط گیربکس ۱۶ سرعته MT برند ZF به چرخهای عقب منتقل می شود ۱۹۰۰ نیوتن متر است و این نیرو امکان حمل وزنی معادل ۴۴ تن را مهیا می سازد. از آنجا که CA4250 یک کشنده جفت محور است، وزن بار به طور یکنواخت در سراسر قسمت بار ماشین توزیع می شود که پایداری بیشتری را در جاده به همراه دارد.

مشخصات فنی :
قدرت و عملکرد موتور
تأمین نیروی پیشران این کامیون-کشنده بر عهده یک موتور ۶ سیلندر خطی دیزل و مجهز به توربو شارژ گذاشته شده است که ۱۱,۰۴۰ سی‌سی حجم دارد و قادر است ۴۲۰ اسب‌بخار نیرو و ۱۹۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

سیستم سوخت رسانی :
سیستم سوخت رسانی از نوع Common Rail به همراه پمپ انژکتوری بوش است. انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها بر عهده گیربکس دستی ZF 16S221OD (ساخت آلمان) گذاشته شده است.

کلاچ :
کلاچ نیز از نوع تک صفحه‌ای خشک است که از یک فنر دیافراگمی با قطر ۴۳۰ میلیمتر بهره می‌برد. گنجایش باک آلومینیومی نیز به ۶۰۰ لیتر می‌رسد.

سیستم تعلیق و فنربندی
محور جلو مقطعی I شکل دارد و فورج شده است، محور عقب نیز از نوع تک محور با کاهنده تک مرحله‌ای است و از قفل دیفرانسیل بهره می‌برد.
سیستم تعلیق جلو از فنر پارابولیک به همراه میل موج‌گیر و کمک فنر است، سیستم تعلیق عقب نیز از فنر تخت فولادی به همراه بازوی V شکل بهره می‌برد. سیستم تعلیق بادی فقط به صورت سفارشی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

سیستم ترمز :
ترمز کامیون-کشنده FAW J6-CA4180 از نوع دو مداره مستقل تمام پنوماتیکی با برند WABCO و مجهز به ASR و ABS است. علاوه بر ترمزهای لنتی متعارف، ترمز اگزوز (خفه کن اگزوز) و  ترمز موتور (بر روی سوپاپ‌ها) نیز ارائه می‌شوند.

طراحی کابین :
کابین فلزی سقف بلند و تمام جوشکاری شده
باپوشش مخصوص ضدرنگ 
دارای عایق صوتی و حرارتی
دارای جک بالابرهیدرولیکی و برقی
دارای دوتخت خواب و آفتابگیر
دارای سیستم تعلیق فنربادی
کپسول آتش نشانی

تفاوت کشنده تک محور و جفت محور :
در خودروهای سنگین، محور به معنای ساختار انتقال نیروی خودرو به زمین است. کشنده‌های تک محور به طور کلی دارای یک مجموعه چرخ و خودروهای جفت محور دارای دو مجموعه چرخ هستند. این تفاوت ساختاری سبب می‌شود تا کشنده‌های تک محور و جفت محور فاو در چندین مورد اختلاف داشته باشند.

۱-قدرت مانور کشنده تک محور بیشتر است.
۲-مصرف سوخت کشنده تک محور کمتر است.
۳-قدرت حمل بار کشنده جفت محور بیشتر است.
۴-قدرت گاز کشنده جفت محور بیشتر است.
۵-استهلاک و هزینه‌های جاری کشنده جفت محور بیشتر است.

در مجموع وزن بار و مسافتی که باید طی شود عوامل اصلی تعیین کننده در انتخاب بین کشنده جفت محور و کشنده تک محور فاو هستند.

ویژگی‌ها و مزایای مشترک این دو کشنده :
* طراحی کابین مدرن و راحت
* سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
* صندلی راننده تمام بادی با قابلیت تنظیم
* استاندارد آلایندگی یورو ۴
* آینه‌های برقی
*
تفاوت‌های کشنده تک محور و کشنده جفت محور فاو :
* تفاوت در وزن خالص خودرو
* حداکثر ظرفیت محور عقب
* حداکثر توان بالاروی از شیب
* قطر گردش

کشنده جفت محور فاو وزن خالص بیشتری نسبت به کشنده تک محور دارد و حداکثر ظرفیت محور عقب و حداکثر قدرت بالاروی از شیب آن هم بیشتر از مدل تک محور است.
در مورد قطر گردش، کشنده تک محور قطر گردش کمتری دارد.
قطر گردش معیاری است که تعیین می‌کند یک خودرو به چه شعاعی برای چرخیدن نیاز دارد.
قطر گردش بخصوص در مورد خودروهای سنگین که ابعاد بزرگی دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه قطر گردش یک کشنده کمتر باشد به معنای قدرت مانور بیشتر آن است.

در مجموع می‌توان اینگونه نتیجه گرفته که:
* کشنده جفت محور فاو توان بیشتری برای حمل بارهای سنگین در مسافت‌های طولانی دارد. حمل خودروهای سواری و محموله‌های سنگین مانند قطعات صنعتی و سنگ‌های ساختمانی حتماً باید توسط کشنده دو محور انجام شود.
* کشنده تک محور فاو برای حمل بارهایی با وزن متوسط و حمل کالا در مسافت‌های نه چندان طولانی بهترین گزینه در بین تمام خودروهای سنگین است.

خرید اقساطی از تهران خودرو
شرکت تهران خودرو به عنوان یکی از شرکت های بزرگ ارائه دهنده خدمات خودروهای سواری و سنگین در کشور، شرایط خرید اقساطی کشنده فاو جفت محور را برای متقاضیان محترم از سرتاسر کشور فراهم کرده است.
در صورتی که شما هم قصد خرید اقساطی کشنده جفت محور CA4250 را دارید، می توانید با تماس با کارشناسان تهران خودرو ، از شرایط فروش اقساطی این کشنده مطلع شوید.

 

4.9/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها