مقایسه وانت آریسان با کارا
مقایسه وانت آریسان با کارا
وانت پیکاپ ها بازار بزرگی را به خود اختصاص دادهاند و در بازارهای بزرگی همچون آمریکا طرفداران بسیار زیادی دارند. در کشور ما نیز این دسته از خودروها به دلیل نیازهای ویژه خریداران با استقبال بالایی روبرو هستند اما همانند سایر بخشهای صنعت خودروی کشور، شاهد تولید وانتهایی قدیمی و پرمصرف با تکنولوژی منسوخ هستیم. جالب آنکه در چند سال اخیر طیف جدیدی از وانت پیکاپ های چینی راهی بازار شدهاند که مالکان آنها هر کاری انجام میدهند به جز حمل بار و انتظارات معمول از یک وانت پیکاپ! قبل از مقایسه وانت آریسان با کارا بهتر است با ویژگیهای یک وانت خوب آشنا شویم.
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
وانت آریسان بخرم یا کارا
توانایی حمل بار: یک وانت پیکاپ مدرن از توانایی حمل بار خوبی برخوردار است تا بتواند نیازهای خریداران را که اکثر در شغلهای کشاورزی و صنعتی فعالیت میکنند برطرف کند.
توانایی یدک کشی: وانتها علاوه بر حمل بار اقدام به یدک کشی محمولههای گوناگون نیز میتوانند بنابراین یک وانت خوب باید از این نظر نیز بدرخشد.
پیشرانه پرقدرت با مصرف سوخت مناسب: از آنجایی که خودروهای موردبحث برای حمل بارهای سنگین بکار میروند بنابراین باید دارای پیشرانههای پرقدرت و درعینحال کممصرف باشند.
سواری و هندلینگ: اگرچه از یک وانت کاری انتظار سواری نرم و مشابه مدلهای سواری نداریم اما در بازارهای جهانی برخی مدلها با سواری نرمتر وجود دارند.
ایمنی و تکنولوژیهای مدرن: چنین گزینهای در بازار وانتهای قدیمی داخلی به چشم نمیخورد چراکه هنوز شاهد تولید وانتی همچون زامیاد ۲۴ پس از نیمقرن هستیم. یک وانت مدرن به انواع سیستمهای کمکراننده و ایمنی مجهز است.
جدیدترین بخشنامه های شرکت بهمن موتور
با این مقدمه به بررسی دو وانت پرطرفدار بازار کشورمان یعنی آریسان ۲ و کارا میپردازیم. وانت پیکاپ ایرانخودرو در ابتدا با پیشرانه پیکان و طراحی دیفرانسیل عقب تولید شد. این خودرو به ویژه در مدلهای اولیه از ضعف شاسی و پیشرانهای کمتوان و پرمصرف رنج میبرد و به همین خاطر ایرانخودرو تصمیم گرفت نمونه ارتقا یافته آن را با نام آریسان ۲ تولید کند. اصلیترین تغییر این خودرو را میتوان به استفاده از پیشرانه XU7P دانست که در پارس هم نصب شده است. در مقابل وانت ایرانخودرو وانت تک کابین کارا محصول بهمن قرار دارد، خودرویی که سومین نسل از سری وانتهای B مزداست و با گذشت چندین دهه همچنان عرضه میشود. در ادامه به مقایسه وانت آریسان با کارا میپردازیم.
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
مقایسه وانت آریسان با کارا
طراحی ظاهری
قطعاً صحبت از طراحی ظاهری وانتهایی که چندین دهه با تکنولوژی روز دنیا فاصله دارند راحت نخواهد بود. آریسان ۲ از زیرساخت پژو ۴۰۵ استفاده کرده و در مجموع طراحی بهتر و آیرودینامیک تری دارد. علیرغم کاستیهای زیاد، این وانت قدیمی جزو بهترین وانتهای ارزانقیمت بازار از نظر طراحی خواهد بود؛ اما در طرف مقابل باید به وانت کارا بهمن اشاره کنیم که نسبت به چند سال قبل هیچگونه تغییر خاصی در آن ایجاد نشده و با همان ظاهر ساده خود تولید میشود. چراغهای جلوی مربعی، خطوط مستقیم بدنه و استایل جعبهای جزو ویژگیهای کارا هستند. این وانت قدیمی با تأکید زیاد روی حمل بار طراحی شده و بنابراین در این قسمت از مقایسه وانت آریسان با کارا باید محصول ایرانخودرو را پیروز میدان دانست.
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
وانت آریسان بهتر یا کارا
طراحی داخلی
در این بخش هم کفه ترازو به نفع آریسان ۲ سنگینی میکند. ایرانخودرو از داشبورد جدیدتر ۴۰۵ و پارس برای وانت خود استفاده کرده تا در مجموع طراحی بسیار بهتری نسبت به کارا داشته باشد. اگرچه متریال بکار رفته در کابین هر دو وانت موردبحث از کمترین کیفیت برخوردار هستند اما به خاطر طراحی بهتر آریسان ۲ میتوان حس و حال بهتری را در داخل این وانت تجربه کرد. با نگاهی دقیقتر به وانت کارا بهمن شاهد استفاده از برخی قطعات محصولات سایپا در آن خواهید بود. نکته دیگر به فضای داخلی مربوط میشود که اگرچه هر دو وانت فاقد تنظیمات کامل صندلیها هستند اما به نظر میرسد راننده در پشت فرمان آریسان ۲ راحتی بیشتری داشته باشد.
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
تجهیزات و امکانات
صحبت از تجهیزات و امکانات مدرن در این دو وانت قدیمی نیز کار بیهودهای خواهد بود هرچند آریسان ۲ از حداقلهای موجود همچون دو کیسه هوا، سیستم تهویه، فرمان هیدرولیک، شیشههای برقی و… برخوردار است و تا حدودی مالکان را راضی میکند. در مقابل باید به کارا اشاره کنیم که از حداقل امکانات استفاده میکند و حتی شیشههای آن حالت دستی دارند. در بخش ایمنی نیز خبری از ترمزهای دیسکی برای تمامی چرخها نیست اما ترمز ضد قفل در آنها نصب شده است. همچنین در تصادفات نیز نباید انتظار ایمنی فعال و غیرفعال چندانی را از این وانتها داشته باشید. در جدول زیر میتوانیم تجهیزات و امکانات هر دو خودرو را مشاهده کنیم.
جدیدترین بخشنامه های فروش شرکت سایپا
<<برای مشاوره و خرید خودرو مورد نظر خود میتوانید با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید>>
تجهیزات و امکانات آریسان ۲ | تجهیزات و امکانات کارا |
سیستم ترمز ضد قفل، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب کاسهای، سیستم کمکی ترمز، سیستم کمک در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل کشش، دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، تهویه دستی، چراغ مه شکن جلو و عقب، دیلایت و پوزیشن لامپ، شیشهبالابر برقی، روکش پارچهای صندلی، ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربندهای ایمنی سهنقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، تنظیم زاویه فرمان در دو جهت، سنسور دندهعقب، پایش فشار باد تایرها، ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی) | ترمز جلوی دیسکی، ترمز عقب کاسهای (سیستم خود تنظیم شونده)، ترمز ضد قفل به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمزدستی مکانیکی روی چرخهای عقب، شاسی نردبانی، رادیوپخش به همراه AUX، تهویه مطبوع دستی با کمپرسور مکانیکی، کیسه هوای راننده و سرنشین، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل، ایموبیلایزر، تودوزی پارچهای مشکی و آبی |