راهنمای خرید خودرو از بورس کالا

راهنمای خرید خودرو از بورس کالا

خرید خودرو در بورس کالا

پس از فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز، خرید خودرو از بورس کالا در مرداد ماه ۱۴۰۱ امکان‌پذیر شده است. این کار با هدف تشکیل بازاری شفاف و رقابتی برای فروش خودرو به قیمت منصفانه انجام شده است. ثبت سفارش برای خودروها در بورس کالا به‌صورت رقابتی بوده و مشتریان با در نظر گرفتن قیمت پایه اعلام شده هر خودرو، باید یک روز قبل از عرضه، مبلغ مورد نظر خود را جهت شرکت در رقابت خرید، از طریق یکی از سامانه های خرید آنلاین بورس کالا، به بورس کالا ارسال کنند.

داشتن کد سجام برای ورود به بازار بزرگ بورس کالا الزامیست ( ثبت نام سجام )

عرضه های فوق العاده در بورس کالا :

در این مطلب با چگونگی خرید خودرو در بورس کالا آشنا می‌شوید. برای خرید خودرو از بورس کالا، داشتن کد بورسی کافی نیست و باید کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا دریافت کنید.

تا کنون خودروهای مختلفی و با شرایط متفاوتی در بورس کالا عرضه شده‌اند، به همین خاطر شرایط کلی عرضه خودروها در بورس کالا به شرح زیر است که رعایت آن‌ها ضروری است:

  • متقاضیان ملزم به واریز میزان مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو در حساب وکالتی نزد بورس هستند، که از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج این مبلغ در حساب مذکور مسدود خواهد شد.
  •  
  • ثبت و ارسال سفارش از سوی متقاضی به منزله برنده شدن در رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند.
  •  
  • متقاضیان خرید خودرو باید با توجه به قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت خودروسازی و هزینه‌های جانبی هر خودرو (مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو، مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل و نقل پستی، تولید پلاک، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث) قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند.
  •  
  • افراد منتخب در رقابت خرید خودرو، در صورتی که بنا به هر دلیلی قصد انصراف از خرید و تکمیل وجه داشته باشند، موظفند میزان «۵ درصد» ارزش کل معامله را به عنوان هزینه انفساخ به علاوه «۰.۵ درصد» هزینه کارمزد دو سر معامله (در مجموع پنج و نیم درصد ارزش کل معامله) را پرداخت نمایند.
  •  
  • منتخبان در رقابت ۳ روز کاری مهلت دارند تا مابقی مبلغ (باقی مانده) را به حساب وکالتی خود واریز کنند. در صورت عدم تکمیل وجه بعد از روز سوم، به ازای هر روز تاخیر (از روز چهارم) به میزان «۰.۲۵» درصد ارزش کل معامله برای آن‌ها به عنوان جریمه محاسبه می‌شود.
  •  
  • چنانچه منتخبین رقابت پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تاخیر داشته باشند، معامله آن‌ها فسخ می‌گردد. و میزان «۵.۵ درصد» ارزش کل معامله به‌عنوان هزینه انفساخ معامله برای آ‌ن‌ها محاسبه می‌گردد.

حساب وکالتی مورد نیاز برای خرید خودرو از بورس کالا چیست؟

آشنایی با حساب وکالتی و نحوه افتتاح آن

یکی از ملزومات فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا از طریق کارگزاری و خرید خودرو از بورس، افتتاح حساب وکالتی در یکی از بانک‌هایی است که در فرآیند ثبت‌نام در سامانه ایبیگو  مشخص شده است.

حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری نیز دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد.

برای افتتاح حساب وکالتی ابتدا باید فرم معرفی نامه (که در مراحل نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا به آن اشاره شد) را دانلود و چاپ نمایید. سپس به همراه این معرفی نامه و سایر مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب، به یکی از شعب بانک مربوطه مراجعه کنید. دقت داشته باشید که افراد دارای چک برگشتی امکان افتتاح حساب وکالتی را ندارند.

نحوه ی خرید خودرو از بورس کالا

 

۱- واریز «درصد مبلغ پیش پرداخت قیمت پایه اعلام شده» خودرو به حساب وکالتی قبل از ثبت سفارش

۲- ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای یک روز قبل از عرضه

۳- تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه بورس کالا

مشتریانی که قصد ثبت سفارش روی خودروها را دارند، ابتدا نیاز است تا در سامانه ایبیگو لاگین کنند. پس از ورود به سامانه نیز ابتدا باید بر روی گزینه «خرید از بورس» و سپس «خرید خودرو» کلیک کنند تا به صفحه مربوطه هدایت شوند.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها