فروش اقساطی سایپا ۱۳۱

بررسی مشخصات پراید ۱۳۱

مقدمه

پراید خودرویی است که همه ایرانیان آن را میشناسند و از دهه ۷۰ شمسی در بازار ایران حضور داشت و اوایل به صورت وارداتی و بعد ها به صورت مونتاژی توسط سایپا عرضه شد.
پراید تاریخچه بسیار طولانی دارد و این خودرو دست چندین کمپانی چرخیده تا به سایپا رسیده است.
طراحی و تولید اولیه این خودرو توسط کمپانی فورد عرضه شد و با نام فورد فستیوا در بازار آمریکا و کانادا تولید شد.
سپس به مزدا رسید و مدتی هم در ژاپن حضور داشت که موتور معروف BP که روی این خودرو بسیار محبوب شد، توسط مزدا تولید شده بود.
این خودرو بعد از آن مدت کوتاهی توسط کیا موتورز تولید شد و سر انجام به دست سایپا رسید.
سایپا با مدل های نسیم، صبا و ۱۴۱ و سفری این خودرو را تولید کرد و سپس تصمیم به فیس لیفت تمامی این مدل ها گرفت و اوایل دهه ۹۰، مدل های ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۵۱ معرفی شدند.
در ادامه به بررسی مشخصات پراید ۱۳۱ میپردازیم.

مشخصات فنی

پراید ۱۳۱ از لحاظ ظاهری تغییرات بسیار کوچکی داشته، ولی از لحاظ موتوری تغییری نداشته و فقط موتور این خودرو کمی بهبود یافته شده و این خودرو از همان موتور M13 استفاده میکند که یک موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تنفس طبیعی یورو ۴ میباشد که توانایی تولید ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتون متر گشتاور را دارد.
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر پراید ۱۳۱ با توجه به گیربکس ۵ دنده دستی و وزن ۹۱۵ کیلوگرمی، در حدود ۱۳.۴ ثانیه میباشد.
مصرف سوخت این خودرو به صورت ترکیبی، ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میباشد و حجم باک این خودرو هم ۴۰ لیتر است.
ترمز های پراید ۱۳۱ برای چرخ های جلو دیسکی بوده و چرخ های عقب کاسه ای میباشد و همچنین این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو ساخته شده است.

طراحی خارجی

از لحاظ طراحی خارجی پراید ۱۳۱ حرفی برای گفتن ندارد و همه چیز تقریبا همانی است که در دهه ۷۰ عرضه شد.
ابعاد این خودرو به ترتیب طول، عرض و ارتفاع، ۳۹۳۵، ۱۶۰۵ و ۱۴۵۵ میلیمتر میباشد.
تفاوت پراید در بخش طراحی ظاهری جلو، در شفاف شدن چراغ ها میباشد که چراغ راهنما از روی سپر به روی چراغ ها منتقل شده که طرح سپر هم کمی تغییر کرده و جلوپنجره هم دقیقا همان قبلی میباشد.
کاپوت، برف پاک کن ها و شیشه دقیقا همان پراید قبلی هست و از این لحاظ تغییراتی در پراید ۱۳۱ وجود نداشته است.
در نمای جانبی نیز همه چیز مثل قبل بوده با تفاوت اینکه لچکی عقب پراید ۱۳۱ حذف شده و زه ها هم از سال ۱۳۹۷ دیگر روی این خودرو گذاشته نشدند.
رینگ ها هم همان ۱۳ اینچی هستند که از قدیم روی این خودرو نصب میشد و طرح قالپاق ها هم دقیقا مثل قبل میباشد.
از نظر طراحی نمای عقب هم فرمت دقیقا همان بوده و سپر تغییرات کوچکی داشته و چراغ ها هم شفاف و کریستالی شده است و چراغ های مه شکن عقب هم به آن اضافه شده است.

طراحی داخلی، امکانات، فضای داخلی و ایمنی

پراید ۱۳۱ از نظر طراحی داخلی اما تغییراتی داشته و داشبورد این خودرو به کل تغییر کرده است.
اما نسبت به قبل کیفیت کمتری داشته و جنس داشبورد و رودری ها کاملا پلاستیکی میباشد.
جنس صندلی ها هم پارچه ای بوده که کیفیت متوسطی دارد.
در کل ادوات به کار رفته در پراید به عنوان یک خودروی اقتصادی، آنچنان با کیفیت نیست.
طراحی صفحه کیلومتر آنالوگ بوده و وسط آن یک نمایشگر دیجیتالی برای آمپر و بنزین وجود دارد که این صفحه کیلومتر باز طراحی شده است.
طراحی فرمان هم جدید بوده و داخل فرمان ایربگ هم وجود دارد.
فرم کلی داخلی پراید ۱۳۱ شبیه به تندر ۹۰ بوده که در کل فرم اقتصادی دارد.
کنسول میانی هم دارای جا لیوانی میباشد.
از امکانات این خودرو میتوان به تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، چراغ های مه شکن عقب، شیشه بالابر برقی برای شیشه های جلو، اشاره کرد.
سیستم صوتی پراید ۱۳۱ تعریفی ندارد و با توجه به اینکه در مدل های جدید پخش این خودرو حذف شده اما بلندگو های این خودرو نصب میشود، دارای ۴ عدد بلندگو میباشد که فقط برای کاربری ساده قابل قبول میباشد.
از نظر فضا و ابعاد داخلی هم فاصله بین دو محور پراید ۱۳۱ در حدود ۲۳۴۵ میلیمتر و فضای صندوق عقب نیز در حدود ۳۶۰ لیتر میباشد.
از نظر ایمنی هم پراید ۱۳۱ دارای ۲ ایربگ بوده که شامل ایربگ های راننده و سرنشین جلو میباشد.

تجربه رانندگی

پراید ۱۳۱ از نظر رانندگی تفاوتی با پراید های قبلی نداشته و البته کمی از لحاظ شتاب بهبود یافته که آن هم به دلیل یورو ۴ شدن موتور این خودرو میباشد.
شتاب و کشش برای خودرویی در این رنج قیمت قابل قبول میباشد که البته در سربالایی ها افت توان محسوس مشاهده میشود.
دید به جلو، عقب و اطراف مناسب میباشد.
از نظر شعاع گردش هم به دلیل ابعاد مناسب این خودرو، قابلیت دور زدن در اکثر معابر شهری را داشته و همچنین فرمان پذیری این خودرو قابل قبول میباشد.
صندلی ها و سیستم تعلیق آنچنان خوب نبوده و در مسافرت های طولانی ممکن است اذیت کننده باشد.
از نظر تعادل و پایداری هم پراید ۱۳۱ با توجه به اینکه سیستم کنترلی نداشته و وزن زیادی هم نداشته است، نباید انتظار زیادی از آن داشت.

رقبای موجود در بازار

پراید ۱۳۱ در بازار رقیب خاصی نداشته و حتی در بازه صفر کیلومتر نمیتوان دنبال رقیبی برای این خودرو بود.
اما در گزینه های کارکرده، میتوان به خودرو های پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ۶۲۰، لیفان ۵۲۰، فولکس واگن گل و … اشاره کرد.

ارزش خرید

با توجه به اینکه در گزینه های صفر کیلومتر نمیتوان به گزینه دیگری جز پراید فکر کرد، ارزش خرید این خودرو که البته در قیمت واقعی خودش هم عرضه نشده، اما باز هم قابل قبول میباشد.

سخن نهایی

اگر به دنبال یک خودروی ارزان با ابعاد متوسط و مشخصات فنی متوسط هستید، پراید ۱۳۱ میتواند گزینه خوبی برای شما باشد.


اینستاگرام تهران خودرو

واتساپ تهران خودرو

گروه تلگرامی تهران خودرو

خرید اقساطی خودرو های سواری

خرید اقساطی خودرو های سنگین

قولنامه آنلاین

خرید اقساطی پراید وانت
خرید اقساطی پراید وانت
فروش اقساطی ساینا EX
فروش اقساطی ساینا EX
بررسی مشخصات تیبا صندوقدار
بررسی مشخصات تیبا صندوقدار
خرید اقساطی کوییک اتومات
خرید اقساطی کوییک اتومات
بررسی مشخصات پارس سال
بررسی مشخصات پارس سال
خرید اقساطی خودرو تارا (۲)
خرید اقساطی خودرو تارا (۲)

مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت تهران خودرو، از انواع خودروها، قیمت روزخودرو ها و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند.

Rate this post