بررسی مشخصات تیبا صندوقدار

بررسی خودروی تیبا صندوقدار

مقدمه

تیبا به عنوان اولین خودروی ملی گروه خودرو سازی سایپا در سال ۱۳۸۷ معرفی شد و در سال ۱۳۸۷ به بازار عرضه شد.تیبا در حقیقت نسخه ارتقا یافته پراید، چه از نظر فنی و چه از نظر پلتفرم بود که میخواست به عنوان جانشینی برای کیا ریو نیز باشد که هرگز این اتفاق نیوفتاد و خاطره کیا ریو با تیبا هرگز زنده نشد.
تیبا در ابتدا قرار بود با نام مینیاتور عرضه شود، اما همان اتفاقی که برای ک ۱۳۲ افتاد برای این خودرو هم افتاد و با نام تیبا عرضه شد.
در این مقاله قصد داریم تیبا یک یا همان تیبا صندوقدار را مورد بررسی قرار دهیم.
تیبا در تیپ های مختلفی عرضه میشد که اما آخرین تیپ آن اس ایکس نام داشت و به همین علت امکانات ذکر شده در این بررسی همگی مختص به این تیپ میباشد.

     حتما بخوانید:

     قیمت تیبا صندوقدار 

     قیمت روز تیبا هاچبک 

 

مشخصات فنی تیبا صندوقدار

تیبا تقریبا از همان موتور پراید استفاده میکند اما با حجم موتور و قدرت بیشتر که سبب شد این خودرو با قیمتی گرانتر از پراید عرضه شود.
تیبا از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپه تنفس طبیعی استفاده میکند که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتون متر گشتاور را دارد.
شتاب تیبا از حالت سکون تا ۱۰۰ کیلومتر، با توجه به وزن ۱۰۰۰ کیلوگرمی و گیربکس ۵ سرعته دستی این خودرو، در حدود ۱۳ ثانیه اعلام شده که تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر تقریبا کشش خوبی دارد و بعد از این سرعت افت توان را مشاهده میکنید.
مصرف سوخت تیبا به صورت ترکیبی، ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میباشد و حجم باک این خودرو ۴۱ لیتر میباشد.
ترمز های تیبا برای چرخ های جلو دیسکی و برای چرخ های عقب کاسه ای میباشد.

طراحی خارجی تیبا صندوقدار

بحث طراحی یک بحث سلیقه ای میباشد و هر فرد نظر مختص خودش را دارد.
طراحی این خودرو الهام گرفته شده از آهو میباشد و در نگاه اول اگر سئات لئون را بشناسید، یاد این خودرو میوفتید.
جلو پنجره روی کاپوت نصب شده و با باز شدن کاپوت، جلو پنجره هم با آن باز میشود و از این نظر به نسبت خودرو های دیگر متفاوت میباشد.
چراغ های یک تکه کوچه که در فرم گودی کاپوت قرار گرفتند و دو عدد پروژکتور که در اطراف سپر نصب شده است.
رنگ سپر همرنگ بدنه میباشد.
در نمای جانبی شیار هایی روی گلگیر جلو و عقب میبینید که برای زیباتر جلوه دادن نمای بسیار ساده این خودرو میباشد.
آیینه های جانبی، دستگیره های درب و زه ها، هیچکدام همرنگ بدنه نیستند.
شیشه های جلو یک تکه و شیشه های عقب دو تکه میباشد.
نمای قسمت عقب خودرو هم بسیار ساده میباشد اما اجزای روی سپر همرنگ بدنه هستند و فقط قاب بالای پلاک به رنگ مشکی پلاستیکی میباشد.
روی هر دو چراغ عقب با وجود کوچک بودن اما مه شکن هم نصب شده است.

طراحی داخلی، امکانات، فضای داخلی و ایمنی

داخل خودرو اوضاع بسیار بهتر شده و شاهد طراحی بهتری نسبت به پراید هستیم.
امکانات خاصی داخل کابین وجود ندارد اما در کل چیدمان و کیفیت کمی بهتر از پراید جلوه میکند.
فرمان خودرو با پراید فرق دارد و این خودرو بیشتر خواسته به سمت کیا ریو برود.
تمامی قطعات از جمله کلید های شیشه بالابر، صفحه کیلومتر و … با پراید تفاوت دارند ولی کل داشبورد و رودری ها از پلاستیک ساخته شده است که پلاستیک چندان نرمی نمیباشد و ممکن است در طول زمان به سر و صدا بیوفتد یا حتی دچار شکستگی شود.
جنس صندلی ها پارچه ای بوده و ردیف عقب خودرو هم به همین شکل طراحی شده و تفاوتی با جلوی آن ندارد.
از امکانات تیبا میتوان به شیشه بالابر برقی برای سرنشینان جلو، چراغ های مه شکن جلو و عقب و تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو از داخل میباشد.
از لحاظ سیستم صوتی که کلا حرفی برای گفتن باقی نمیماند و این خودرو سیستم صوتی خاصی ندارد و صرفا از ۴ عدد بلندگو استفاده میکند که از بلندگو های پراید بهتر هستند و ابعاد بزرگ تری نیز دارند.
همچنین محل بلندگو های جلو نسبت به پراید، از داشبورد به داخل درب ها انتقال یافته و بلندگو های عقب روی طاقچه قرار دارند که در حد استفاده کاملا معمولی جوابگو هست.
ابعاد داخلی تیبا به نسبت پراید، مقداری بزرگتر میباشد و فاصله بین دو محور این خودرو، ۲۴۱۰ میلیمتر و فضای صندوق عقب نیز ۳۶۷ لیتر میباشد.
از نظر ایمنی نیز گفته شده تیبا از پراید کمی بدنه محمکتری داشته و دارای ۲ ایربگ میباشد که شامل ایربگ های راننده و سرنشین جلو میباشد.

تجربه رانندگی تیبا صندوقدار

رانندگی با تیبا چندان فرقی با پراید ندارد و رانندگی با این خودرو بین پراید و کیا ریو قرار میگیرد.
دید اطراف خودرو خوب میباشد و دید به جلو و عقب هم مشکلی نخواهد داشت.
نرمی صندلی ها و سیستم تعلیق خودرو کمی بهتر از پراید میباشد.

امکاناتی خاصی به نسبت پراید به این خودرو اضافه نشده و شما شاهد چیز جدیدی نیستید.

فرمان پذیری خودرو در حد نرمال بوده و خیلی نباید انتظار تیز بودن آن را داشت.
تعادل تیبا هم در حد متوسط بوده و با توجه به وزن ۱۰۰۰ کیلوگرمی این خودرو نباید انتظار پیچیدن با سرعت بالا را داشت.

رقبای موجود در بازار

تیبا در بازار رقبای کارکرده دارد ولی رقبای صفر کیلومتر ندارد.
رقبای کارکرده تیبا خودرو های هیوندای ورنا، کیا ریو، پروتون ویرا، لیفان ۵۲۰ و … میباشند.

ارزش خرید تیبا صندوقدار

با توجه به اینکه تیبا ارزانترین خودروی موجود در بازار است که البته یک سالی هم هست تولید نمیشود؛ میتوان گفت تنها گزینه خرید همین خودرو و ساینا است.

سخن نهایی

اگر یک خودروی صفر کیلومتر یا کم کارکرد مد نظر شماست که گارانتی هم داشته باشد و از پراید بهتر باشد؛ تیبا میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

بررسی مشخصات خودروی دنا
بررسی مشخصات پارس سال
بررسی مشخصات پارس سال
خرید اقساطی خودرو تارا (۲)
خرید اقساطی خودرو تارا (۲)
فروش اقساطی پژو ۲۰۷ TU3
فروش اقساطی پژو ۲۰۷ TU3
خرید اقساطی تیگو ۷ پرو
خرید اقساطی تیگو ۷ پرو
خرید اقساطی دنا
خرید اقساطی دنا
خرید اقساطی ون وانا
خرید اقساطی ون وانا

مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت تهران خودرو، از انواع خودروها، قیمت روزخودرو ها و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند.

Rate this post