استاندارد ۸۵ گانه چیست و چه خودروهایی استاندارد ۸۵ گانه را دارند
استاندارد ۸۵ گانه چیست و چه خودروهایی استاندارد ۸۵ گانه را دارند
زمانی که خودرو وارد ایران شده بود شاید هنوز کسی نمیدانست که این چهار چرخ آهنی ممکن است چه خطراتی داشته باشد. اما وقتی اولین تصادف در دوم آذر سال ۱۳۰۵ رخ داد و غلامحسینخان درویش، از نامدارترین موسیقیدانان ایران و صاحبسبک در زمان سلطنت قاجار، در اثر آن درگذشت مشخص شد که خودرو چندان هم امن نیست.
با بالا رفتن تعداد خودروها در سطح خیابان و معابر عمومی، آمار تصادفات هم بالا رفت. آن زمان نه خودروها چندان امن بودند، نه سرنشینان توجهی به رعایت نکات ایمنی داشتند. با از دست رفتن افراد بسیار در تصادفات، کمکم دولتها به فکر افزایش ایمنی خودرو و مسافران افتادند. به همین دلیل رفته رفته لیستی از مواردی که خودروسازان باید رعایت میکردند، تهیه شد.
تصویر نسل جدید بامو M3 G80 لو رفت؟!
««برای خرید خودروی مورد نظر با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید»»
ادامه روند استانداردسازی خودروها
مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، روز ۲۳ آبانماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:
- بر اساس تقویم شورای عالی استاندارد برای اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرویی، بازههای زمانی مختلفی در نظر گرفته شده است.
- تعداد زیادی از خودروها در حال حاضر این استاندارد را دارند و برخی دیگر نیز در شرف اجرای کامل آنها هستند.
اشکودا ساپرب، ۸۵ ساله شد…
استانداردهای اجباری خودرو داخلی
خودروسازان داخلی موظف هستند تا پایان سال ۱۴۰۲ آپشنها و استانداردهای جدیدی را در محصولات خود به کار ببرند. این استانداردها عبارتند از:
- کنترل پایداری
- نشانگر تعویض دنده (GSI)
- نشنانگر فشار باد تایر (TPMS)
- چراغ اتوماتیک یا اتولایت
- حفاظت از عابر پیاده
- استحکام کابین
- هشدار انحراف از مسیر
- سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی
- دی لایت و پوزیشن لایت
عدم تولید خودروهای فاقد استاندارد ۸۵گانه
معاون سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد:
- استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی را بازنگری میکنیم.
- ممکن است تعداد این استانداردها تغییر کنند.
- از شهریور ۱۴۰۳، خودروهایی که استانداردهای تعیینشده را نداشته باشند، تولید نمیشوند.
جریمه فیات-کرایسلر به خاطر استانداردهای مصرف سوخت
لزوم داشتن سخا برای تعویض پلاک
پژو ۲۰۷ جدید، استاندارد است
شرکت ایران خودرو درباره استانداردهای دریافتی پژو ۲۰۷ جدید با موتور TU3 اعلام کرد:
- این تمامی مجوزهای استاندارد خودرو دریافت شده است.
- مشخصات فنی این خودرو به زودی اعلام میشود.
اعلام آخرین فرصت اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرو
دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، زمانبندی اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرو را اعلام کرد.
بر این اساس گروه خودرویی M1 (خودروهای دارای حداکثر ۸ صندلی علاوه بر صندلی راننده) باید حداکثر تا تیرماه ۱۴۰۲، این استانداردها را به مرحله اجرا در آوردند.
استاندارد خودروهای ایرانی، آپشن خودروهای خارجی
خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو:
در خودروهای روز دنیا بسیاری از استانداردهایی که ما در کشور داریم، وجود ندارد!
استانداردهایی که در کشور ما اجرا میشود، در کل دنیا جزء استانداردهای سختگیرانه است.
خودروهایی که جدیدا تولید میشود، تمام استانداردهای اعلام شده را خواهند داشت.
جدیدترین بخشنامه های فروش محصولات ایران خودرو دیزل
ورود استانداردهای ۸۵ گانه
گرچه خودروسازان کمکم متعهد شدند تا حداقل استانداردهایی را برای ایجاد ایمنی تولیداتشان رعایت کنند باز هم شاهد آمار بالای تصادفات و آسیبهای جدی به سرنشینان بودیم. اینگونه شد که در سال ۱۳۹۶ نهادهای دولتی، فهرستی از نکات ایمنی لازم برای یک خودرو را در ۸۵ مورد تهیه کردند.
برخی استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی عبارتند از:
- تجهیزات فرمان
- علائم و وسایل هشداردهنده شنیداری
- چراغ شبنما
- روشنایی چراغ پلاک عقب
- چراغ های مه شکن
- قلابهای بکسل
- سیستم برفکزدا و مهزدا شیشه جلو خودرو
- محدودکننده سرعت
- هدایت پذیری
- نصب کپسول آتشنشانی
- شیشههای ایمنی و نصب آنها
- سیستم ترمزگیری خودروهای سواری
- نصب تایرها
- حفاظت از افراد پیاده
- سیستم ترمز اضطراری پیشرفته
- سیستم هشدار خودرو
««برای خرید خودروی مورد نظر با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید»»
استانداردها چگونه رعایت می شوند؟
از سال ۱۳۹۶ دیگر فرقی نمیکرد خودرو داخلی باشد یا وارداتی، به هر حال باید این استانداردها را رعایت میکردند. استانداردهای ۸۵ گانه از همان ابتدا در مورد خودروهای وارداتی اعمال شد اما به خودروسازان داخلی مهلت داده شد تا کیفیت محصولاتشان را رفته رفته ارتقا بدهند.اما این مسیر به آسانی طی نشد. از ابتدای اجرای این قانون، شرکتهای خودروسازی تحریمها را مانع اجرای کامل مفادش میدانستند. روند اجباری شدن رعایت این استانداردها برای خودروهای داخلی در سه فاز ۵۲ گانه، ۶۳ گانه و در نهایت ۸۵ گانه برنامه ریزی شد. به این صورت که از ابتدای دی ماه سال ۹۶ رعایت استانداردهای ۵۲، از دیماه ۹۸ رعایت استاندارد ۶۳ گانه و از دی ماه سال ۹۹ رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی اجباری شد.
اما فروردین ۱۴۰۰، غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان استاندارد، اعلام کرد که خودروسازان به دلیل تحریمهای آمریکا و مسائل و مشکلات ناشی از آن، نمیتوانند ۹ استاندارد خودرویی را در محصولاتشان اعمال کنند. در حال حاضر، ۸۵ استاندارد خودرویی توسط این سازمان اعلام شده که اعمال ۷۶ مورد از آنها در خودروهای تولید داخل اجباری و الزامی است.
در جریان اجرای این قانون در این سالها، چند خودرو به دلیل عدم رعایت استانداردهای ۸۵ گانه از خط تولید و مونتاژ خارج شدند. نام برخی از خودروها در لیست زیر ذکر شده است.
- پیکان
- پژو ۴۰۵
- ریو
- MVM 315 سدان
- MVM 550
- تیگو ۵
- سایپا ۱۳۱
- سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز
- سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز
- پژو پارس با موتور XUM
- وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰ (بنزینی و دوگانه سوز)
- لیفان ۶۲۰
- لیفان X50
- لیفان X60
- جک J5
- هیوندای i10
ارتباط تصادفات و استانداردهای خودرو
دیماه سال ۱۴۰۰ یک تصادف زنجیرهای در جاده بهبان رخ داد که باعث آسیب به ۵۰ خودرو شد. بعد از این حادثه بار دیگر مسئولان نهادهای مختلف و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی فشارها را بر خودروسازان افزایش دادند تا کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند.
مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در همین زمینه گفته بود با اینکه حداقل استانداردهای لازم برای یک خودروی سواری برای خودروسازها تدوین شده اما باز هم شرکتهای خودروسازی آنها را رعایت نمیکنند. حتی او گفت که اگر کیفیت به اندازه تعیینشده نرسد، با همکاری پلیس جلوی شمارهگذاری خودروها گرفته خواهد شد.
با شروع سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۱ و با توجه به لغو محدودیتهای تردد کرونایی، باز هم شاهد افزایش آمار تصادفات جادهای بودیم. ۱۱۰۱ نفر کشته در تصادفات جادهای بار دیگر باعث افزایش فشار بر خودروسازان شد. گرچه نقش خطاهای انسانی در رخ دادن این فاجعه غیر قابل انکار است اما کیفیت پایین خودروهای داخلی هم تاثیر قابل توجهی در بالا رفتن میزان کشتهها داشت.به همین دلیل این بار علاوه بر نهادهای قبلی، مجلس شورای اسلامی و حتی رئیسجمهوری هم به ماجرا وارد شدند که در نتیجه واردات خودرو هم در دستور کار قرار گرفت.
مهم ترین اطلاعات عمومی خودرو که هر راننده باید بداند
چرا رعایت استانداردهای خودرویی مهم است؟
کاهش آلودگی هوا، ایمنی سرنشینها و عابران پیاده، ایمنی سایر خودروها در خیابان و جادهها، کاهش تصادفات رانندگی ناشی از عدم استاندارد بودن قطعات و… همگی از جمله مواردی است که رعایت استانداردهای ۸۵ گانه را بیش از پیش مهم تلقی میکند.
نگاهی به استانداردهای تعیین شده برای تولید و عرضه خودروها نشان میدهد مسیر خودروسازیها در رعایت استانداردهای بینالمللی به ویژه در کشورهای در حال توسعه و تولید انبوه خودروهای رده متوسط، با چالشهایی همراه است. این مسیر برای کشوری همچون ایران که هم در تولید قطعات خودرو تبحر دارد و در تولید برخی قطعات به خودکفایی رسیده است و هم طراحی پلتفرم و خودروسازی را تجربه کرده است تا حدی ممکن و از بعدی دیگر مشکل است؛ چرا که تحریمهای بینالمللی علیه ایران به ویژه صنعت خودروسازی تا حدی مسیر را برای خودروسازان پیچیده کرده است.
««برای خرید خودروی مورد نظر با کارشناسان شرکت تهران خودرو در ارتباط باشید»»
بهترین خودرو داخلی برای خرید کدام است؟ + ارزش خرید
ردیف |
موضوع استاندارد |
استاندارد مرجع |
استاندارد ملی ایران |
توضیحات |
تاریخ اجرا |
---|---|---|---|---|---|
۱ |
تراز صدای مجاز |
Directive/70/157/EEC |
۴۲۴۳ |
بدون تغییر |
در حال اجرا |
۲ |
حفاظ عرضی زیر شاسی عقب خودرو (RUPD) و نصب آن |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 58 |
ایران – یوانایسی آر ۵۸ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۳ |
موقعیت نصب پلاک عقب خودرو (تجدید نظر اول) |
Regulation (EC) No 661/2009 Regulation (EU) No 1003/2010 |
۶۴۹۱ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۴ |
تجهیرات فرمان |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 79 |
ایران – یوانایسی آر ۷۹ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۵ |
قفل و لولا |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 11 |
ایران – یوانایسی آر ۱۱ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۶ |
علائم و وسایل هشداردهندهی شنیداری |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 28 |
ایران – یوانایسی آر ۲۸ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۷ |
وسایل دید غیر مستقیم و نصب آنها |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 46 |
ایران – یوانایسی آر ۴۶ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۸ |
سازگاری الکترومغناطیسی |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 10 |
ایران – یوانایسی آر ۱۰ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۹ |
اتصالات داخلی |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 21 |
ایران – یوانایسی آر ۲۱ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۱۰ |
استحکام صندلیها، تکیهگاهها و پشتسریها |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 17 |
ایران – یوانایسی آر ۱۷ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۱۱ |
استحکام صندلیها و تکیهگاههای آنها – مربوط به خودروهای مسافری بزرگ |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 80 |
ایران – یوانایسی آر ۸۰ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۱۲ |
برجستگیهای بیرونی گروه M1 |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 26 |
۶۶۲۲ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۱۳ |
وسایل سرعتسنج |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 39 |
ایران – یوانایسی آر ۳۹ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۱۴ |
پلاک شناسایی |
Regulation (EC) No 661/2009 Regulation (EU) No 19/2011 |
۶۴۸۹ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۱۵ |
چراغ شبنما |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 3 |
ایران – یوانایسی آر ۳ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۱۶ |
چراغهای موقعیت جلو و عقب، ترمز و منتهیالیه |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 7 |
ایران – یوانایسی آر ۷ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۱۷ |
چراغ نشانگر جانبی |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 91 |
ایران – یوانایسی آر ۹۱ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۱۸ |
چراغ راهنما |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 6 |
ایران – یوانایسی آر ۶ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۱۹ |
روشنایی چراغ پلاک عقب |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 4 |
ایران – یوانایسی آر ۴ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۲۰ |
چراغ جلو آببندی شده هالوژنی (HSB) (منتشرکننده نور بالا و پایین نامتقارن) |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 31 |
۱۰۴۷۵ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۲۱ |
لامپهای رشتهای مورد استفاده در چراغهای تأییدشده برای وسایل نقلیه موتوری و تریلرهای آنها |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 37 |
۸۵۰۰ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۲۲ |
چراغهای جلو وسایل نقلیه مجهز به منابع نوری تخلیه گازی |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 98 |
۱۰۴۷۴ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۲۳ |
منابع نوری تخلیه گازی مورد استفاده در لامپهای تأییدشدهی تخلیه گازی وسایل نقلیه موتوری |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 99 |
۱۰۴۷۳ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۲۴ |
چراغهای جلوی وسایل نقلیه موتوری منتشرکننده نور بالا و پایین نامتقارن مجهز به لامپهای رشتهای یا LED |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 112 |
۱۰۴۵۸ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۲۵ |
چراغ مهشکن جلو |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 19 |
ایران – یوانایسی آر ۱۹ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۲۶ |
قلابهای بکسل |
Regulation (EC) No 661/2009 Regulation (EU) No 1005/2010 |
ایران – اییو ۱۰۰۵ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۲۷ |
چراغ مهشکن عقب |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 38 |
ایران – یوانایسی آر ۳۸ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۲۸ |
چراغ دنده عقب و چراغ مانور |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 23 |
۶۴۹۲ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۲۹ |
میدان دید جلو |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 125 |
ایران – یوانایسی آر ۱۲۵ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۳۰ |
سیستم برفکزدا و مهزدا شیشه جلو |
Regulation (EC) No 661/2009 Regulation (EU) No 672/2010 |
۴۱۵۹ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۳۱ |
سیستم برف پاککن و شیشهشوی شیشه جلو |
Regulation (EC) No 661/2009 Regulation (EU) No 1008/2010 |
ایران – اییو ۱۰۰۸ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۳۲ |
حفاظهای چرخ |
(Regulation(EC No.661/2009 Regulation EU) 1009/ 2010) |
ایران – اییو ۱۰۰۹ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۳۳ |
پشت سری |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 25 |
ایران – یوانایسی آر ۲۵ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۳۴ |
حفاظهای جانبی |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 73 |
ایران – یوانایسی آر ۷۳ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۳۵ |
سیستمهای ممانعت از پاشش |
Regulation (EC) No 661/2009 Regulation (EU) No 109/2011 |
ایران – اییو ۱۰۹ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۳۶ |
جرم و ابعاد |
(Regulation(EC No.661/2009 Regulation EU) 1230/ 2012) |
ایران – اییو ۱۲۳۰ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۳۷ |
محدودکنندهی سرعت |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 89 |
ایران – یوانایسی آر ۸۹ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۳۸ |
خودروهای تجاری در رابطه با برجستگیهای بیرونی رو به جلو از صفحه عقب کابین آنها |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 61 |
ایران – یوانایسی آر ۶۱ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۳۹ |
قطعات کوپلینگ مکانیکی از خودروهای مرکب |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 55 |
ایران – یوانایسی آر ۵۵ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۴۰ |
وسایل کوپلینگ بسته (CCD)، نصب یک نوع تأییدشدهی (CCD) |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 102 |
ایران – یوانایسی آر ۱۰۲ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۴۱ |
حفاظت از سرنشینان هنگام برخورد از روبرو |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 94 |
ایران – یوانایسی آر ۹۴ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۴۲ |
حفاظت از سرنشینان هنگام برخورد جانبی |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 95 |
ایران – یوانایسی آر ۹۵ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۴۳ |
حفاظ عرضی زیر شاسی جلو |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 93 |
۷۴۹۹ |
بدون تغییر |
در حال اجرا |
۴۴ |
سیستم هیدروژنی |
(Regulation(EC No. 79/ 2009 |
۱۷۴۷۰ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۴۵ |
خودرو الکتریکی (برقی) |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 100 |
۲۱۴۷۱ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۴۶ |
توان موتور |
Directive 80/1269/EC |
۶۴۸۳ |
بدون تغییر |
در حال اجرا |
۴۷ |
معیار مصرف سوخت خودروهای بنزینی دیزل و دوگانهسوز |
— |
۴۲۴۱-۲ |
بدون تغییر |
در حال اجرا |
۴۸ |
معیار مصرف سوخت پیشرانههای دیزل |
— |
۸۳۶۱ |
بدون تغییر |
در حال اجرا |
۴۹ |
هدایتپذیری |
ISO 7401 ISO 4138 ISO 3888 |
۶۴۸۷ |
بدون تغییر |
در حال اجرا |
۵۰ |
تجهیزات ثبت جادهای |
۸۵/۳۸۲۱/EEC |
۶۴۸۵ |
بدون تغییر |
در حال اجرا |
۵۱ |
نصب کپسول آتشنشانی |
— |
۹۱۹۰-۲ |
بدون تغییر |
در حال اجرا |
۵۲ |
الزامات نصب مجموعهی قطعات گازسوز خودرو CNG |
ECE Regulation ۱۱۰:۲۰۰۸ |
۷۵۹۸ |
بدون تغییر |
در حال اجرا |
۵۳ |
جلوگیری از خطرات آتشسوزی (مخازن سوخت مایع) |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 34 |
۱۰۹۴۱ |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۶۴۸۰ برای مخازن سوخت همچنان معتبر است) |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۵۴ |
حفاظت از خودرو در برابر استفاده غیر مجاز |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 18 |
— |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۶۶۲۳ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۵۵ |
حفاظت از راننده در برابر مکانیزم فرمان در تصادفات |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 12 |
ایران – یوانایسی آر ۱۲ |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۴۱۶۴ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۵۶ |
شناسایی کنترلهای دستی، خبردهندهها و نشانگرها |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 121 |
ایران – یوانایسی آر ۱۲۲ |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۶۲۹۳ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۵۷ |
شیشههای ایمنی و نصب آنها |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 43 |
— |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۷۰۹-۲ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۵۸ |
نحوه سوختن مواد داخلی گروه معینی از وسایل نقلیه موتوری |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 118 |
ایران – یوانایسی آر ۱۱۸ |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۶۶۲۵ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۵۹ |
ساختار عمومی اتوبوسها (مسافربری گروه M2 و M3) |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 107 |
۴۱۶۰ |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۴۱۶۰ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۶۰ |
استحکام سازه اصلی وسایل نقلیه مسافری بزرگ |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 66 |
۷۸۱۵ |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۴۱۶۰ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۶۱ |
خودروهای حمل کالای خطرناک |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 105 |
— |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۶۷۴۱ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ |
۶۲ |
کمربندهای ایمنی و سیستمهای نگهدارنده، سیستمهای نگهدارنده کودکان و سیستمهای نگهداری Isofix کودکان |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 16 |
ایران – یوانایسی آر ۱۶ |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۷۷۹ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۷/۰۴/۰۱ |
۶۳ |
حفاظت از خودرو در برابر استفاده غیر مجاز |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 116 |
— |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۶۶۲۳ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۷/۰۴/۰۱ |
۶۴ |
دسترسی به وسیله نقلیه و قدرت مانور |
Regulation (EC) No 661/2009 Regulation (EU) No 130/2012 |
ایران – اییو ۱۳۰ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۶۵ |
سیستم ترمزگیری وسایل نقلیه موتوری و تریلرها |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 13 |
ایران – یوانایسی آر ۱۳ |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۶۷۴۲ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۶۶ |
سیستم ترمزگیری خودروهای سواری (سبک) |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No.13-H |
ایران – یوانایسی آر اچ ۱۳ |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۶۷۴۲ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۶۷ |
تکیهگاههای کمربند ایمنی، سیستمهای نگهدارنده و نگهدارندهها |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 14 |
ایران – یوانایسی آر ۱۴ |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۴۰۱۷ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۶۸ |
نصب وسائل روشنایی و علامتدهندهی نوری |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 48 |
۶۴۷۹ |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استاندارد ملی شماره ۶۴۷۹ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۶۹ |
چراغهای رانندگی در روز برای وسایل نقلیه موتوری |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 87 |
۲۰۴۵۷ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۷۰ |
سیستم سازگار چراغهای جلو (AFS) برای وسایل نقلیه موتوری |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 123 |
ایران – یوانایسی آر ۱۲۳ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۷۱ |
چراغ توقف برای وسیله نقلیه موتوری |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 77 |
۷۰۳۳ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۷۲ |
سیستمهای گرمایشی |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 122 |
ایران – یوانایسی آر ۱۲۲ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۷۳ |
نصب تایرها |
Regulation (EC) No 661/2009 Regulation (EU) No 458/2011 |
ایران – اییو ۴۵۸ |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استانداردهای ملی شماره۱۰۹۳-۱و۲، ۲۱۶۹-۱و۲ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۷۴ |
تایرهای پنوماتیک وسایل نقلیه و تریلرهای آنها (کلاس C1) |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 30 |
— |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استانداردهای ملی شماره۱۰۹۳-۱و۲، ۲۱۶۹-۱و۲ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۷۵ |
تایرهای پنوماتیک وسایل نقلیه تجاری وتریلرهای آنها (کلاس C2 و C3) |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 54 |
— |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
|
۷۶ |
آلایندگی صوتی چرخش تایر، چسبندگی در سطح خیس و مقاومت غلتشی (کلاس C2 و C3) |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 117 |
— |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استانداردهای ملی شماره۱۰۹۳-۱و۲، ۲۱۶۹-۱و۲ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۷۷ |
تایر زاپاس برای استفاده موقت، تایرها/ سیستم حرکت روی سطح صاف و سیستم کنترل فشار بادگیر |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 64 |
— |
استاندارد جدید (تا تاریخ اجرا استانداردهای ملی شماره۱۰۹۳-۱و۲، ۲۱۶۹-۱و۲ همچنان معتبر است) |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۷۸ |
حفاظت از افراد پیاده |
Regulation (EC) No78/2009 |
۱۴۴۳۸ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۷۹ |
سیستمهای تهویه مطبوع |
Directive 2006/40/EC |
۱۶۴۴۴ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۸۰ |
ایمنی عمومی |
Regulation (EC) No661/2009 |
۱۷۴۷۱ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۸۱ |
نشانگر تعویض دنده |
Regulation (EC) No 661/2009 Regulation (EU) No 65/2012 |
۱۶۴۴۳ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۸۲ |
سیستم ترمز اضطراری پیشرفته |
Regulation (EC) No 661/2009 Regulation (EU) No 347/2012 |
ایران – اییو ۳۴۷ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۸۳ |
سیستم هشدار انحراف از مسیر |
Regulation (EC) No 661/2009 Regulation (EU) No 351/2012 |
۱۷۴۷۹ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۸۴ |
سیستم هشدار خودرو |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 97 |
ایران – یوانایسی آر ۱۲۲ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ |
۸۵ |
حفاظت از سرنشینان کابین وسیله نقلیه تجاری |
(Regulation(EC No.661/2009 UNECE Regulation No. 29 |
۷۰۳۴ |
استاندارد جدید |
۱۳۹۷/۱۰/۱ |
فروش اقساطی ایران خودرو
فروش اقساطی سایپا
فروش اقساطی مدیران خودرو
فروش اقساطی کرمان موتور
فروش اقساطی بهمن موتور
خرید اقساطی تارا
خرید اقساطی دنا پلاس
خرید اقساطی آریزو ۶
اینستاگرام تهران خودرو
واتساپ تهران خودرو
تهران خودرو در آپارات
گروه تلگرامی تهران خودرو
خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو
فروش اقساطی سایپا
فروش اقساطی ایران خودرو
فروش اقساطی پارس خودرو
فروش اقساطی بهمن موتور
فروش اقساطی امپاور