یوآز پاتریوت SUV

یوآز پاتریوت SUV

یوآز پاتریوت SUV

مقدمه

  1. شرکت روسی یواز برای نخستین بار طی جنگ جهانی دوم و با ارائه محصولاتی در سبک خودروهای چهارچرخ محرک و کامیون های نظامی، توجهات را به خود جلب کرد و تا به امروز هم به ارائه همین نوع خودرو در پلتفرم های شاسی بلند و پیکاپ و باری پرداخته است. 
جالب است بدانید که نام یواز مخفف یولانوفسکی آفتوموبیلی زاوُد یا همان شرکت خودروسازی یولانوفسک، یکی از قدیمی‌ ترین خودروسازان صنعت خودرو نظامی محور کشور روسیه است که به اختصار آن را یواز یا UAZ می خوانیم.

  2. مثل برند آمریکایی جیپ، به نوعی محصولات UAZ هم مشتریان خاص خود را دارند که شامل طبیعت گردان و علاقه مندان به جستجو در ناشناخته ها یا در شرایطی بهتر، عاشقان رانندگی در مسیرهای آفرودی می شود و محصولات این شرکت با سیستم فنی بسیار خوب آفرودی، تبدیل به اولویت اول انتخاب آفرودرها در بازار داخلی روسیه شده است. 
از محصولات پرفروش این شرکت هم که در کشور تولید شده و به بازار عرضه شده است، نسخه شاسی بلند آن با نام پاتریوت خواهد بود که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی راه اندازی و به بازار عرضه شد. هرچند با وجود پیشرفت هایی که نسل به نسل تجربه کرده، اصول طراحی این خودرو در طول سال های اخیر تقریبا حفظ شده است.
با این حال، نسخه جدید یواز پاتریوت با پیشرفت های بسیار خوبی از راه رسید و حال نسخه ای که وارد کشور شده، نسخه ۲۰۱۹ و فیس لیفت آن خواهد بود که می تواند یک طراحی خوب و امکانات قابل قبولی در اختیار کاربرانش قرار دهد.
  3. از سال ۱۴۰۰ بود که شرکت «سروش دیزل مبنا» عرضه این شاسی‌بلند روسی را آغاز کرد. پاتریوت که با نام یواز ۳۱۶۳ هم شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۵ متولد شد و یوآز در سال ۲۰۱۳ نیز نسل دومش را بعنوان مدل ۲۰۱۴ معرفی کرد. از سال ۲۰۱۴ تا به امروز نیز یوآز، یکبار در ۲۰۱۶ و بار دیگر در ۲۰۱۸ به‌روزرسانی‌های مختصری روی پاتریوت انجام داد که بیشتر مربوط به تجهیزات خودرو و بهبودهای فنی آن می‌شد اما ظاهر کلی خودرو را دست نخورده باقی گذاشت. از آنجایی که شاسی پاتریوت از نوع مستقل (Body-on-Frame) است، باید آنرا یک SUV واقعی توصیف کنیم؛ نه یک CUV.

یواز پاتریوت

نکته بسیار جالب توجه در خصوص مدل‌های مختلف پاتریوت (شاسی بلند پنج در و وانت دو کابین) بروز خطای فاحش در تنظیم بروشور پاتریوت از سوی شرکت سروش دیزل است. این شرکت پیشرانه پاتریوت‌های عرضه شده را به حجم ۲.۵ بیان کرده است در حالی که این خودروساز در رده پیشرانه‌های تولیدی خود اصلا پیشرانه ۲.۵ لیتری بنزینی تولید نمی‌کند. متاسفانه بیش از ۹۰ در صد رسانه‌های خودرویی کشور که از این موضوع غافل مانده و به جای درج حجم صحیح ۲.۷ لیتر، از حجم ۲.۵ لیتر در مقاله‌های خود یاد کرده‌اند که سردرگمی خوانندگان را به همراه داشته است.
پاتریوت در بازار ایران تنها خودرو مجهز به پیشرانه ۲.۷ لیتری بنزینی چهار سیلندر به حساب می‌آید.

پاتریوت در بازار ایران چند برتری به همراه دارد. اول آن که ساختار اسکلت این خودرو نوع اتاق مستقل از شاسی (Body on Frame) است که تنها در محصولات شاسی بلند حقیقی آفرودی یافت می‌شود. همچنین محور عقب این خودرو به سیستم لغزش محدود یا LSD مجهز است که در مسیرهای بیراهه بسیار مفید و نجات بخش عمل خواهد کرد. سوم آن که تعلق این خودرو به یک برند روسی نظامی باتجربه، آن را از نظر دوام، قیمت نهایی و اعتبار برند، سرتر از رقبای چینی حال حاضر و آینده نزدیک بازار ایران قرار می‌دهد.

مشخصات یواز پاتریوت

هر سه نسخه عرضه شده در بازار کشور در بخش فنی مشترک هستند و از موتوری ۲.۷ لیتری چهار سیلندر استفاده می کنند که خروجی قدرت آن در محدوده ۵۰۰۰ دور بر دقیقه برابر با ۱۴۹ اسب بخار بوده و خروجی گشتاور آن هم در محدوده ۲۶۵۰ دور بر دقیقه به چیزی حدود ۲۱۵ نیوتن متر خواهد رسید که تنها توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی دریافت شده و به چرخ ها منتقل می شود.
نقطه قوت این خودرو بهره مندی از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک خواهد بود که در تمامی نسخه ها یکسان بوده و به صورت ۴x4 بر روی خودرو نصب شده است، یعنی اینکه راننده هرموقع اراده کند، می تواند نیروی موتور را به تمامی چرخ ها و یا تنها به ۲ چرخ ارسال کند.

حالت های مختلفی برای سیستم انتقال قدرت این خودرو در تمامی مدل ها تعریف شده و می توان به صورت چهارچرخ محرک سبک (۴H)، محور عقب محرک سبک (۲H)، چهارچرخ محرک سنگین (۴L) یا چهارچرخ محرک سنگین (۴L) به همراه قفل دیفرانسیل مورد استفاده قرار گیرد که جهت اطلاع بیشتر، جزییات هرحالت انتقال نیرو به طور خلاصه در زیر آمده است.
- چهارچرخ محرک سبک (۴H): نیرو به طور مساوی بین همه چرخ ها تقسیم می شود و مناسب استفاده در جاده های لغزنده و آفرودی سبک خواهد بود.
- محور عقب محرک سبک (۲H): تمامی نیرو به چرخ های عقب منتقل می شود و یک رانندگی بهینه و کمترین میزان مصرف سوخت در این حالت بدست می آید.
- چهارچرخ محرک سنگین (۴L): حداکثر میزان گشتاور برای شرایط آفرودی سنگین به چرخ ها ارسال می شود.
- چهارچرخ محرک سنگین (۴L) به همراه قفل دیفرانسیل: در این حالت حداکثر گشتاور به همراه قفل دیفرانسیل به چرخ های عقب و برای آفرود سنگین در محیط های بسیار لغزنده ارسال می شود، درحالی که چرخ های جلو نیز همچنان محرک هستند.
در پایان باید گفت که نسخه شاسی بلند یواز پاتریوت با طول کلی ۴۷۸۵ میلی متر، عرض کلی ۱۹۰۰ میلی متر، ارتفاع کلی ۱۹۱۰ میلی متر و فاصله بین دو محور ۲۷۶۰ میلی متر ساخته شده است که از مجموع آن به همراه تجهیزات، وزن خالص ۲۱۲۵ کیلوگرم و وزن نهایی ۲۶۵۰ کیلوگرم بدست آمده است.

 

طراحی یواز پاتریوت

پاتریوت با فاصله محورهای ۲۷۵۰ میلی‌متری در سال ۲۰۰۷ به عنوان جانشین نوین مدل قدیمی‌تر و کوچک‌تر سیمبیر (Simbir) روانه خط تولید یواز شد. این خودرو تنها در سال ۲۰۱۴ روی خوش یک فیس لیفت مختصر را به خود دید که ظاهر آن را با دنیای مدرنیته امروزی اندکی هماهنگ‌تر ساخت.

سادگی اولین و بارزترین المان طراحی نمای خارجی پاتریوت است. چراغ‌های جلو طراحی انحصاری، متمایز و منحصر به فردی دارند که به زیبایی با چراغ‌های روشنایی در روز LED تزئین شده و در اتصال به جلوپنجره خودرو ظاهر آن را کامل می‌کنند. در نمای جانبی برجستگی سنتی گلگیرها و ریم‌های آلیاژی آلومینیومی ۱۶ اینچی اسپرت و در نمای عقب، چراغ‌های بسیار ساده در کنار تایر زاپاسی که بر در عقب خودرو سوار شده است، علاقه‌مندان تیزبین را به یاد میتسوبیشی پاجرو بهمنی (پاجرو V20/نسل دوم) می‌اندازند. احتمالا مهم‌ترین المان طراحی نمای خارجی یواز پاتریوت نه صرفا ظاهر ساده و میانه‌رو آن، بلکه زوایای حیاتی آفرود آن شامل ارتفاع کف خودرو از سطح زمین برابر با ۲۱۰ میلی‌متر و زاویه حمله و فرار ۳۵ و ۳۰ درجه آن است که برتری محسوسی برای این خودرو شاسی بلند به همراه دارد.
نمای داخل پاتریوت به دلیل پوشیده شدن از متریال پلاستیکی با طراحی بسیار ساده و روکش پارچه و چرم مصنوعی (وینایل) صندلی‌ها، بلافاصله خبر از اقتصادی بودن این خودرو می‌دهد.
یواز تلاش کرده است تا پاتریوت را حداقل از نظر آپشن‌های رفاهی و ایمنی در سطح قابل قبولی نگه دارد. در نتیجه این خودرو مجهز به نمایشگر لمسی هفت اینچی مجهز به دوربین دید عقب دینامیکی و سیستم مسیریاب (GPS)، قابلیت انتخاب الکترونیکی وضعیت عملکرد سیستم دو دیفرانسیل، گرم‌کن فرمان و صندلی‌های جلو، سنسور پارک، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، قفل دیفرانسیل برند ایتن (Eaton) در محور عقب، کنترل حرکت در سربالایی (HHC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل پایداری (ESP)، ترمز ضد قفل (ABS) و کنترل ترمزگیری در پیچ (CBC) و سیستم ترمزگیری بهینه بر سطوح ناهموار است تا تمرکز و تاکید یواز بر قابلیت‌های آفرود این خودرو را به نمایش بگذارد.

جدول مشخصات یوآز پاتریوت SUV

با وجود تعلق یواز پاتریوت به کلاس شاسی بلندهای سایز متوسط، این خودرو در بخش بار در صورت استفاده از کاور برابر با رقم ۶۵۰ لیتر حجم به همراه دارد که در صورت عدم استفاده از این کاور این حجم تا ۱۱۳۰ لیتر و در صورت خوابیدن ردیف دوم صندلی‌ها تا ۲۴۱۵ لیتر قابل افزایش است. در نتیجه این خودرو می‌تواند در سفر‌های بین‌ شهری و کمپین‌های آخر هفته در طبیعت نقش یک آفرودر کاملا ایده‌آل را بازی کند.

طراحی کابین یواز پاتریوت

در داخل کابین هم شرایطی مشابه وجود دارد و طراحی دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند با هم یکسان است، هرچند کابینی کاملا ساده دارد و نباید انتظار طراحی پیشرفته همانند خودروهای شاسی بلند یا پیکاپ های اروپایی و آسیایی را داشته باشیم.
به طور دقیق تر نمای داخلی یواز پاتریوت سراسر ساخته شده از پلاستیک فشرده تک رنگ است که تنها با تریم و تزئینات نقره ‌ای رنگ پلاستیکی مات، کمی از حال و هوای ساده خود خارج شده و یک تنوع جزیی به آن بخشیده است.

داشبورد طراحی کاملا قرینه دارد و کنسول میانی در ساختاری عمودی به میانه داشبورد متصل می‌ شود. غربیلک فرمان از نوع سه شاخه با تریم نقره ‌ای و کلید‌های کنترلی است. نشانگرهای پشت غربیلک فرمان خودرو هم از دو دایره ساده تشکیل شده که در مجموع چهار نشانگر دور موتور، سرعت لحظه‌ ای، دمای پیشرانه و حجم سوخت موجود باک خودرو را در اختیار شما قرار می دهد.

مزایا پاتریوت

یواز پاتریوت تنها محصول این کلاس از شاسی بلندها در ایران است که با تکیه بر پیشرانه ۲.۷ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس پنج سرعت دستی به همراه گیربکس کمکی دو سرعت با ضریب سنگین ۲.۵۴ برند دایموس (Dymos) از ساخته‌های هیوندای، ضمن کم کردن از میزان حساسیت فنی، توان و گشتاور خروجی بسیار خوبی را به مالک هدیه می‌دهد.
با وجود سادگی در طراحی نمای داخلی و ظاهر نسبتا قدیمی خودرو، ویژگی‌های فنی و آپشن‌های ارائه شده در آن نظیر قفل دیفرانسیل محور عقب، توان حمل ۵۲۵ کیلو بار و یدک‌کش کردن ۷۵۰ کیلوگرم محموله (۱.۵ تن محموله مجهز به ترمز مجزا)، آن را به یک گزینه اقتصادی در بازار بی‌تنوع شاسی بلندهای آفرودی ایران بدل می‌سازد که به سادگی می‌تواند تنها عضو صفر کیلومتر بازار کشور در این سگمنت باشد.

معایب یواز پاتریوت

مهم‌ترین مشکل در پاتریوت، قدرت پایین موتور است. موتور چهار سیلندر ۲.۷ لیتری، تنها ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر داشته و آن‌قدر جان ندارد که عملکرد چابک و چالاکی برای این خودروی بزرگ ۲.۱ تنی به همراه آورد.
یک موتور توربو یا حتی شش سیلندر می‌توانست برای پاتریوت معجزه بیافریند. ما این فرصت را نداشتیم که پاتریوت را روی شیب‌های تند و با بار کامل هم تست کنیم اما در مسیرهای باتلاقی و رودخانه و ماسه‌ای عملکرد آن نقص مشهودی نداشت.
شتاب بسیار پایین همراه با صدای زیاد موتور می‌تواند آزاردهنده باشد. سوار و پیاده شدن با توجه به کلاف قطور شاسی، کمی سخت است. درب موتور سنگین و جابجایی درب‌ها و مخصوصاً بستن درب عقب نیاز به زور بازو دارد. لولاهای درب عقب باوجود تحمل وزن چرخ یدکی روی خود، بسیار معمولی و نسبتاً ضعیف کار شده‌اند.

نتیجه گیری

یواز پاتریوت یک شاسی بلند با تکنولوژی نسبتا قدیمی است که در محور عقب از ترمز‌های سنتی کاسه‌ای و سیستم تعلیق فنر شمش بهره می‌گیرد اما در عوض می‌تواند با تکیه بر ویژگی‌های برتر آفرود به عنوان یک خودرو بی‌رقیب در بازار کشور ایفای نقش کند. قیمت نهایی این خودرو کمی آزار دهنده است اما رقبای چینی آن نیز الزاما قیمت منطقی‌تری به همراه ندارند.
نگاه ایرانیان به محصولات روسی یک نگاه گنگ و ناشناخته است چرا که پاتریوت اولین محصول روسی است که به بازار ایران راه یافته است.

 

خرید اقساطی از تهران خودرو

شرکت تهران خودرو به عنوان یکی از شرکت های بزرگ ارائه دهنده خدمات خودروهای سواری و سنگین در کشور، شرایط خرید اقساطی را برای متقاضیان محترم از سرتاسر کشور فراهم کرده است.
در صورتی که شما هم قصد خرید اقساطی شاسی بلند یواز پاتریوت را دارید، می توانید با تماس با کارشناسان تهران خودرو ، از شرایط فروش اقساطی این شاسی بلند مطلع شوید.

 

4.5/5 - (11 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها