نکات مهم برای تنظیم و نوشتن مبایعه نامه خودرو

نکات مهم برای تنظیم و نوشتن مبایعه نامه خودرو

فهرست عناوین مقاله

بیشتر بشناسید : تهران خودرو با بیش از ۱۵ سال سابقه درخشان

 

در فرهنگ لغت «مبایعه نامه» یا «قولنامه»، به معنی برگه‌ای است که خریدار و فروشنده در باب فروش کالایی آن را امضا می‌کنند. مبایعه نامه خودرو، سندی از انتقال خودرو بین خریدار و فروشنده و تعهدات آن‌ها به یکدیگر است. گاهی اوقات خودرو بین اعضای یک فامیل معامله می‌شود و به خاطر سابقه فامیلی و عرف‌های اخلاقی، ممکن است همه نکات مهم در زمان نوشتن قولنامه رعایت نشود. نکته مهم این است که حتی یک برگه کاغذ که در منزل بین دو قوم‌وخویش یا دوست قدیمی نوشته می‌شود، بعد از به امضا رسیدن طرفین وجاهت قانونی پیدا می‌کند. اگر با تمام نکات لازم در مورد نوشتن مبایعه نامه خودرو چه به‌صورت دستی چه تایپ‌شده آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً قبل از خریدوفروش خودرو اطلاعات لازم و کافی را درباره آن‌ها کسب کنید تا متحمل ضرر نشوید.

 

مراحل نوشتن مبایعه نامه خودرو چیست؟

مبایعه نامه خودرو، در ۴ بخش یا ماده تنظیم می‌شود که باید در تمام این بخش‌ها، اطلاعات به‌صورت دقیق و کامل ذکر شود.

  • بخش اول: اطلاعات کامل و دقیق خریدار و فروشنده
  • بخش دوم: مشخصات خودرو
  • بخش سوم: مبلغ معامله خودرو
  • بخش چهارم: شرایط معامله خودرو

در ادامه تمام این بخش‌ها را کامل توضیح می‌دهیم تا بتوانید قبل از نوشتن قولنامه، اطلاعات کافی داشته باشید. همچنین می‌توانید  بصورت آنلاین برای مبایعه نامه خودرو اقدام کنید.

مبایعه نامه آنلاین

 

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودرو های داخلی

 

۴ ماده اصلی در نوشتن مبایعه نامه خودرو

همان‌طور که گفتیم، قولنامه خودرو مانند سندی است که طرفین معامله در زمان خریدوفروش امضا می‌کنند. برای اینکه بتوانید در مراحل قانونی و اداری به این سند اکتفا کنید، باید در نوشتن مبایعه نامه این ۴ ماده را با اطلاعات دقیق کامل کرده و بررسی کنید.

 

نکات مهم برای تنظیم و نوشتن مبایعه نامه خودرو

 

نکات مهم خرید خودروی صفر

 

ماده اول: مشخصات خریدار و فروشنده

نوشتن مبایعه نامه خودرو، با واردکردن اطلاعات دقیق خریدار و فروشنده شروع می‌شود. این بخش شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، محل صدور شناسنامه، آدرس و شماره تماس محل سکونت خریدار و فروشنده است. اگر وکیل یکی از طرفین یا هردو در زمان نوشتن مبایعه نامه حضور داشت، اطلاعات او هم باید نوشته شود. همچنین حتماً از صحت وکالت‌نامه نماینده قانونی طرف معامله مطمئن شوید.

 

ماده دوم: مشخصات دقیق خودرو

در این بخش باید اطلاعات زیر در مورد خودروی مورد معاوضه نوشته شود:
  • نوع خودرو، مدل و رنگ آن
  • سیستم خودرو
  • شماره موتور و شماره شهربانی
  • شماره بدنه و شاسی

 

 خدمات کارشناسی خودرو

 

ماده سوم: مبلغ معامله

شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش در قولنامه بخش سوم است. به‌طورکلی در این قسمت نحوه پرداخت مبلغ خودرو ذکر می‌شود. اگر پرداخت با چک انجام می‌شود، باید اطلاعات کامل چک، تعداد و تاریخ آن‌ها نوشته شود. اگر پیش پرداختی برای خریدوفروش پرداخت‌شده، باید مبلغ آن ذکر شود. همچنین باید مشخص شود که باقی مبلغ به چه صورت و در چه زمانی پرداخت خواهد شد. ازآنجایی‌که عوارض انتقال سند خودرو بر عهده فروشنده است، پیشنهاد می‌کنیم هر دو طرف تمام اطلاعات مربوط به واریز وجهی که انجام می‌دهند را در این بخش قید کنند.

 

نکات مهم وضروری قبل از خرید خودروی کارکرده

 

ماده چهارم: شرایط معامله

این بخش مربوط به شرایطی است که خریدار و فروشنده آن را در مورد معامله خودرو پذیرفته‌اند. توصیه می‌کنیم با توجه به افزایش روزافزون قیمت خودرو، در نوشتن مبایعه نامه خودرو و پر کردن این بخش، تمام تعارف‌ها را کنار بگذارید. برای مثال ممکن است توافق کرده باشید تا تسویه کامل بعد از تعویض پلاک انجام شود. در این حالت باید زمان دقیق مراجعه به مراکز تعویض پلاک را ذکر کنید. برای این کار می‌توانید به‌جای پیدا کردن مناسب‌ترین تاریخ در تقویم یا مرکز تعویض پلاک، از سامانه نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک آیتول استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم به توافقات لفظی به‌خصوص در مورد مشکلات فنی خودرو، زمان سند زدن و حضور طرف معامله اکتفا نکنید و تمام شروط را بنویسید.

 

نمایشگاه خودرو بصورت آنلاین

 

مهم‌ترین نکات در زمان نوشتن مبایعه نامه خودرو چیست؟

به‌طورکلی می‌توان گفت بعد از واردکردن اطلاعات دقیق طرفین معامله و خودرو، مهم‌ترین نکات مبایعه نامه مربوط به شرایط معامله، حق فسخ و اسناد خودرو می‌شود. رعایت این نکات حتی زمانی که قولنامه به‌صورت دستی تنظیم می‌شود هم اهمیت زیادی دارد. برای مثال حتماً در نوشتن مبایعه نامه خودرو، ذکر لوازم جانبی و اسناد آن مانند بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه را فراموش نکنید. کامل نبودن اطلاعات در زمان نوشتن مبایعه نامه، باعث می‌شود بعدها برای پیگیری امور قانونی به مشکل بربخورید.

دو نکته مهم بعدی این است که به یاد داشته باشید قولنامه خودرو در دوبرگه نوشته می‌شود و حتماً از کاربن استفاده کنید تا اطلاعات عیناً در نسخه دوم کپی شود. هر دوبرگه را امضا کنید و به امضای کاربنی اکتفا نکنید مسئولیت تخلف‌های رانندگی یا آسیب به خودرو تا زمان تحویل آن به خریدار بر عهده فروشنده است. توجه به این نکات و در نظر گرفتن شرایط حق فسخ باعث می‌شود مراحل خریدوفروش خودرو قانونی و با رضایت طرفین صورت گیرد.

 

چرا تنظیم قولنامه برای خودرو مهم است؟

 

برای نوشتن مبایعه نامه خودرو از آیتول کمک بگیرید

در این مقاله در مورد بخش‌های مختلف و مهم‌ترین نکات در زمان نوشتن قول‌نامه خودرو خواندید. همان‌طور که اشاره کردیم برای پر کردن بعضی بخش‌ها نیاز دارید تا زمان دقیق مراجعه به مراکز حضوری مانند مرکز تعویض پلاک را ذکر کنید. می‌توانید به‌جای صرف زمان و هزینه برای هماهنگ کردن تاریخ یا پیدا کردن مرکز تعویض پلاک، از خدمات اینترنتی سایت آیتول استفاده کنید. همچنین در این سایت می‌توانید مالیات نقل‌وانتقال خودرو را نیز به‌صورت آنلاین استعلام و آن را پرداخت کنید. خدمات آیتول بعد از خریدوفروش نیز همراه شماست و می‌توانید از آن‌ها برای خرید یا تمدید انواع بیمه، رزرو معاینه فنی، پرداخت عوارض آزادراه، پیگیری سند و … استفاده کنید.

 

فروش اقساطی خودرو های صفر و کار کرده

 

اینستاگرام تهران خودرو
واتساپ تهران خودرو
تهران خودرو در آپارات
تهران خودرو نماشا
گروه تلگرامی تهران خودرو
خرید خودرو های اقساطی از تهران خودرو

فروش اقساطی سایپا
فروش اقساطی ایران خودرو
فروش اقساطی پارس خودرو
فروش اقساطی بهمن موتور
فروش اقساطی امپاور

4.8/5 - (10 امتیاز)