از ابتدای دهه ۹۰ که شاهد موج ورود خودروهای چینی در کشور بودیم، همواره بحثهای مثبت و منفی زیادی پیرامون ماشینهای چینی مطرح شده است. عدهای بیرحمانه بهخودرهای چینی حمله میکنند و آنها را فاقد ارزش خرید میدانند. برخی هم طرفدار این مهمانهای شرق آسیاییاند. در چنین شرایطی جای خالی نقد و بررسی منطقی ماشینها چینی خالی بهنظر میرسد. بههمین دلیل تصمیم گرفتیم در قالب این مقاله نگاهی به رتبهبندی خودروهای چینی در جهان بیندازیم. بررسی جایگاه برندهای برتر چینی در مقایسه با غولهای خودروسازی اروپایی و آمریکایی در دستیابی به قضاوت بهتر بسیار مفید است.
رتبهبندی بزرگترین خودروسازان چین بر اساس ارزش بازار در سال ۲۰۲۳
براساس دادههای سایت companiesmarketcap.com ، شرکت تسلا با ارزش بازار بیش از ۷۵۴ میلیارد دلار در جایگاه نخست صنعت خودروسازی جهان تکیه زده است. وقتی به فهرست ۱۰ کمپان برتر دنیا از نظر ارزش بازار نگاه کنید، تنها نام یک شرکت چینی به چشم میخورد. غول خودروسازی چین، بیوایدی (BYD) با مارکت کپ ۳۹.۹۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ خود را بهعنوان سومین کمپانی برتر صنعت خودرو معرفی کرده است.
خرید خودروی ایرانی و چینی با قیمت یک میلیارد تومان
زیر و بم ورود دستگاه قضا به خودروسازی
اوضاع در رتبههای ۱۰ تا ۲۰ هم برای خودروسازان چینی کمی متفاوت است. سه شرکت لی آتو، گریت وال موتورز و سایک موتور بهترتیب در جایگاههای ۱۲، ۱۷ و ۱۹ از نظر مارکت کپ قرار دارند. حضور کمپانی لی آتو بهعنوان تولیدکننده تخصصی خودروهای هیبریدی و برقی در جایگاه ۱۲ جهانی در نوع خود جالب توجه است. در جدول زیر میتوانید فهرست بزرگترین خودروسازان چین از نظر ارزش بازار در سال ۲۰۲۳ را مشاهده کنید.
نام گروه خودروسازی چینی | ارزش بازار در سال ۲۰۲۳ (میلیارد دلار) | رتبه جهانی بر اساس ارزش بازار |
بیوایدی (BYD) | ۹۴.۳۴ | ۳ |
لی آتو (Li Auto) | ۳۹.۹۳ | ۱۲ |
گریت وال موتورز (Great Wall Motors) | ۲۷.۳۵ | ۱۷ |
صنایع خودروسازی شانگهای (SAIC Motor) | ۲۳.۳۷ | ۱۹ |
چانگان (Chongqing Changan) | ۲۰.۲۵ | ۲۲ |
سوکون (Seres Group) | ۱۷.۴۰ | ۲۳ |
ایکس پنگ (XPeng) | ۱۵.۲۲ | ۲۶ |
جیلی (Geely) | ۱۲.۴۷ | ۳۰ |
گاک (GAC) | ۱۱.۷۰ | ۳۲ |
فاو (FAW Group) | ۵.۹۰ | ۳۹ |
لیپ موتور (Leapmotor) | ۵.۲۰ | ۴۰ |
دانگ فنگ (Dongfeng Motor) | ۳.۸۵ | ۴۵ |
بررسی آئودی A8 60 TFSl e، باشکوه و باوقار!
رتبهبندی خودروهای چینی بر اساس میزان درآمد در سال ۲۰۲۳
بررسی رتبه بندی خودروهای چینی بر اساس میزان درآمد نیز خالی از لطف نیست. سایت finance.yahoo، آماری از ۲۰ کمپانی برتر جهان از نظر میزان درآمد در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده است. بهترین برند خودرو چینی در جهان از نظر فروش، صنایع خودروسازی شانگهای (SAIC Motor) با ۱۰۳.۲۲ میلیارد دلار درآمدزایی در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ است. آماری که این کمپانی را در رتبه دهم برترین شرکتهای خودروساز سال ۲۰۲۳ قرار داده است. مطابق جدول بالا، این شرکت چهارمین کمپانی خودروسازی بزرگ در چین است.
در جدول زیر میتوانید ردهبندی خودروهای چینی بر اساس میزان درآمد در سال ۲۰۲۳ را مشاهده کنید. همانطور که شاهدید، چینیها تقریبا رتبههای ۱۰ تا ۲۰ را بهطور کامل قبضه کردهاند و ۶ نماینده در این بازه دارند. این موضوع نشان دهنده رشد روز افزون چینیها در صنعت خودروسازی است. موضوع مهم دیگر که باید مد نظر قرار دهید، تغییرات گسترده جدول رتبهبندی بر اساس میزان درآمد در مقایسه با ارزش بازار است. بهعنوان مثال گروه خودروسازی فاو (FAW Group) را در نظر بگیرید. این شرکت رتبه دهم از نظر مارکت کپ را بین شرکتهای چینی دارد؛ اما بر اساس میزان درآمد در سال ۲۰۲۳ جایگاه دوم را بهخود اختصاص داده است. چنین آمارهایی میتواند بهمنزله رشد شرکتها در آینده نزدیک باشد
نام گروه خودروسازی چینی | میزان درآمد در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۳ (میلیارد دلار) | رتبه جهانی بر اساس میزان درآمد |
صنایع خودروسازی شانگهای (SAIC Motor) | ۱۰۳.۲۲ | ۱۰ |
فاو (FAW Group) | ۸۷.۶۸ | ۱۲ |
گاک (GAC) | ۷۷.۳۴ | ۱۴ |
بیوای دی (BYD) | ۷۶.۶ | ۱۵ |
دانگ فنگ (Dongfeng Motor) | ۶۸.۴۲ | ۱۷ |
بایک (BAIC) | ۶۷.۲۸ | ۱۸ |
جیلی (Geely) | ۶۰.۳۹ | ۱۹ |
نگاهی به وضعیت بزرگترین خودروسازان چینی حاضر در ایران
در یک دهه اخیر خودروهای چینی فراز و نشیب زیادی را در بازار ایران تجربه کردهاند. تعداد خودروهایی که در بازار ایران عرضه و بعد از مدت کوتاهی دیگر مونتاژ نشدند، زیاد است. در این بین چینیها هم سهم قابل توجهی دارند. در جدول زیر میتوانید فهرست خودروهای چینی صفر موجود در بازار ایران در سال ۱۴۰۲ را مشاهده کنید.
نام کمپانی خودروسازی | سال تاسیس | عرضه کننده محصولات در ایران | خودروها در بازار ایران |
بیوای دی (BYD) | ۲۰۰۳ | کارمانیا (کرمان موتور) | BYD F3 |
BYD S6 | |||
BYD S7 | |||
چانگان (Chongqing Changan) | ۱۸۶۲ | سایپا | چانگاه CS 55 پلاس |
چانگاه CS 35 پلاس | |||
چری (Chery) | ۱۹۹۷ | مدیران خودرو | ام وی ام X22 |
ام وی ام X23 | |||
ام وی ام X33 | |||
فونیکس آریزو ۵ | |||
فونیکس آریزو ۶ | |||
فونیکس تیگو ۷ | |||
فونیکس تیگو ۸ | |||
جک (JAC) | ۱۹۶۴ | کرمان موتور | جک S3 |
جک S4 | |||
جک S5 | |||
کی ام سی J7 | |||
کی ام سی T8 | |||
کی ام سی JS6 | |||
دانگ فنگ (Dongfeng Motor) | ۱۹۶۸ | آرین پارس موتور | لاماری ایما |
بهمن خودرو | دیگنیتی | ||
فیدلیتی | |||
فردا موتورز | سوبا M4 | ||
اف ام سی SX5 | |||
اف ام سی T5 |
یک نکته مهم در جدول فوق مشخص است. از بین بزرگترین خودروسازان چین، تنها نام سه برند بیوای دی (BYD)، چانگان (Chongqing Changan) و دانگ فنگ (Dongfeng Motor) در بازار ایران بهچشم میخورند. شرکتهای چری (Chery) و جک (JAC) که از قضا بیشترین سهم را در خرید و فروش ماشینهای چینی در ایران دارند، جزء برترین کمپانیهای خودروسازی این کشور نیستند.
از همینجا یک موضوع مهم روشن میشود. اگر خودروهای چینی آن طور که باید و شاید رضایت مصرف کننده ایرانی را جلب نمیکنند، مشکل تنها مربوط به کیفیت این خودروها نیست. بلکه شاهد غیبت برندهای درجه یک چینی در بازار کشور هستیم. بهنظر میرسد که اگر مونتاژکاران داخلی بتوانند با بهترین برند خودرو چینی در جهان یعنی بیوایدی وارد تعامل و همکاری شوند، کیفیت محصولات موجود در بازار کشور نیز بالاتر خواهد رفت.